„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 1 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Colegiului Național „Decebal” Deva centru de evaluare zonală pentru titularizare.
2. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 1 cadru didactic, începând cu data de 01.07.2025.
3. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 3 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
4. Se aprobă 2 Proceduri operaționale referitor la admitere specială + elevi olimpici și etapa a II-a de admitere, ediția 1.
5. Se aprobă înlocuirea unui reprezentant IMI.
6. Se aprobă menținerea avizului conform fără structura Școala primară Ciungani.
7. Se informează despre adresa Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara referitor la greva pe perioadă nelimitată ca urmare a modificării burselor școlare.
8. Se informează despre raportul încheiat ca urmare a verificării situației de la Colegiul Național „Regina Maria” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Concursul de manuscrise „Magister”, parte a manifestărilor derulate în „Săptămâna Educației” de către Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara, a devenit deja tradiție.
Dedicat membrilor cu preocupări publicistice, acest concurs, ajuns la cea de-a XI-a ediție, s-a derulat în cadrul a trei secțiuni, respectiv: manuscrise cu tematică educațională (manuale, auxiliare didactice, lucrări de metodică, pedagogie, etc.), literatură de specialitate (cercetare științifică, tratate, studii, etc.) și literatură (poezie, proză).
Lansarea volumelor premiate în acest an s-a realizat vineri, 4 octombrie, la Galeria Națională de Artă „Forma” din Deva, începând cu orele 15:00, în prezența a peste 50 de iubitori de frumos.
Dintre manuscrisele depuse în acest an, au fost reținute și publicate, la Editura Karina, următoarele lucrări:
1. De la „Hainele cele noi ale împăratului” la hainele virtuale. Vestimentația personajelor din jocurile pe calculator – Ioana Liana Magda (cadru didactic la Palatul Copiilor Deva, absolventă a Liceului de arte „Sigismund Toduță” Deva și a Universității „Lucian Blaga” Sibiu, specializarea design, precum și a Universității de Vest, Facultatea de artă și Design, specializarea design vestimentar-design textile, doctorand la aceeași facultate din 2022).
Cartea doamnei Ioana Liana Magda este ingenios gândită și realizată, de la titlu la conținut, despre fascinanta lume virtuală, cu o temă de actualitate ce merita explorată în profunzime, ca suport al unei teze de doctorat, care va fi, cu siguranță, de mare interes pentru lectorul de specialitate, dar și pentru publicul larg, de toate vârstele. Cartea este bine documentată, cu o bibliografie generoasă și conține două capitole:
- Contextul și evoluția jocurilor pe calculator și a formelor de reprezentare
- Analiza tipurilor de personaje din jocurile pe calculator sub aspectul caracteristicilor vizuale ale vestimentației.
Volumul prezintă evoluția și clasificarea jocurilor pe calculator, un glosar de termeni în gaming, dar și moda și vestimentația personajelor din jocurile pe calculator, începând din anul 1980 până în prezent. „Această fuziune captivantă dintre gaming și modă a generat o subcultură unică care este într-o continuă expansiune, și care atrage atenția atât pe ecranele noastre, cât și în viața de zi cu zi” așa cum menționează autoarea în cartea sa. Vestimentația personajelor din cele mai cunoscute jocuri pe calculator, „The Sims”, „League of Legends”, „Fortnite”, „Mortal Kombat”, „Final Fantasy”, asigurată de celebrele case de modă: Dior, Prada, Louis Vuitton, Moschino, Balenciaga, este descrisă într-o paletă largă de imagini și texte bine documentate. Cartea doamnei Ioana Liana Magda evidențiază rolul spațiului virtual în viața omului contemporan, supus unei mari presiuni în epoca digitalizării, precum și modul cum progresul tehnologic a influențat arta dar și personalitatea umană, descoperind noi orizonturi de explorat, noi modalități de creație, un exemplu concludent fiind apariția colecțiilor de modă digitale.
2. Locuri natale: Comuna Gurasada - Camelia-Rita Bălășoiu (profesor pentru învățământ primar și director al Școlii Gimnaziale Gurasada, absolventă a Liceului Pedagogic din Deva și a Academiei de Studii Economice București, dar și a Universității „Vasile Goldiș” Arad, deține o licență în Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar și un master în Management Educațional).
Concepută ca un curs opțional de istorie locală, cartea doamnei profesoare Bălășoiu este mai mult de atât, este o monografie a satului natal, Gurasada, scrisă din perspectiva învățătorului care dorește să formeze elevii în spiritul dragostei pentru trecutul nostru istoric, pentru valorile și tradițiile moștenite din străbuni. Materialul istoric local îi pune pe elevi în contact nemijlocit cu izvorul cunoștințelor, ajutându-i să înțeleagă mai profund istoria și să își poată fixa mai ușor și mai temeinic faptele de istorie. În cele 3 capitole, „Date fizico-geografice ale comunei”, „Istoricul comunei” și „Tradiții și obiceiuri”, sunt ilustrate, prin date, descrieri și imagini, toate aspectele specifice comunei. Sunt descrise satele aparținătoare, monumentele istorice și bisericile de lemn, personalitățile istorice (Silviu Dragomir, profesor universitar, istoric, membru al Academiei române), tradițiile și obiceiurile zonei, portul popular, dar și activitățile extracurriculare desfășurate pe raza mai multor localități ale comunei: Gothatea, Câmpuri-Surduc, Gurasada.
Materialul istoric local îndeplinește atât o funcție instructivă, cât și una educativă, elevii dobândind nu numai cunoștințe, cât și deprinderi de studiu, de cercetare și investigare, de muncă în echipă.
3. Chipul din oglindă – Mihai Marc (profesor de geografie la Colegiul Tehnic „Transilvania” Deva, a publicat cărți de poezii în volum și în reviste literare).
Domnul profesor Mihai Marc, absolvent al Universității Babeș-Bolyai din Cluj, are peste 40 de volume de poezii publicate la editura Karina, cu care colaborează din anul 2019 și până în prezent, reușind, an de an, să ne surprindă prin prolifica activitate din domeniul literaturii, poezia fiind, pentru dumnealui, refugiu și terapie, mângâiere și alean. Întregul volum de poezii stă sub semnul nostalgiei, al tristeții duioase și resemnate, pe tema trecerii timpului și a condiției umane. Motivele dominante sunt singurătatea, întoarcerea la copilărie și atracția mării, chemarea naturii ca matcă a umanității, nostalgia timpului care trece, lăsând în urmă cuvinte nespuse și doruri nestinse, dar cu împăcarea și înțelepciunea celui care a învățat să își aline dorurile scriind.
Arhitectura tăcerii – Maria Sângerean-Sibioara (profesor pentru învățământul preșcolar la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva, absolventă a Liceului Pedagogic din Deva și a Universității „Vasile Goldiș” Arad, domeniul Pedagogie, specializarea institutor învățământ primar, licențiată în Științele Educației și cu un master în Management Educațional, s-a remarcat și în domeniul artelor, ca pictor și în domeniul literaturii, ca poet, fiind un artist deopotrivă al culorilor dar si al cuvântului.
Doamna profesoară Maria Sângerean, în lumea artistică, cunoscută și cu pseudonimul Sibioara, ce dezvăluie, cu mândrie, obârșia (Poiana Sibiului), scrie așa cum pictează, cu nedisimulată sinceritate, despre frumusețea vieții în ansamblul ei, meditând asupra timpului și a destinului, slăvind iubirea sub toate formele ei, în special iubirea față de locurile natale, față de tradiții și față de credința străbună. Poeziile celui mai recent volum cuprind meditații asupra timpului care trece implacabil, pasteluri ce surprind natura în culori diafane, ode închinate poeziei și marelui Eminescu, poezii ale cotidianului, impresionând prin intensitatea trăirilor, prin modul cum se raportează poeta la lumea cea mare, cu nostalgii, dureri și doruri, dar întotdeauna cu sinceritate și cu entuziasmul celui care iubește viața așa cum e ea, dar al lui Dumnezeu.
Felicitări tuturor pentru cărțile publicate, pentru preocupările literare ce presupun mari provocări dar și satisfacții, pentru că sunteți un model pentru tinerii pe care îi formați, care văd, dincolo de profesorul de la catedră, un om împlinit ca artist dedicat cuvântului.
Profesor Simona Țene
Inspector de specialitate
limba și literatura română
Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara