Sunt deja câteva zile de la debutul anului școlar 2024-2025, marcate acestea în primul rând de pregătirile pentru debutul efectiv al cursurilor, activități cu atât mai intense cu cât data începerii acestora, 9 septembrie, este devansată în raport cu tradiția sistemului educațional românesc. Dar cum ne-am obișnuit de mult cu incapacitatea decidenților de a oferi un cadru de stabilitate școlii românești, fie doar și printr-o structură a anului școlar care să prioritizeze nevoile educaționale, înainte de toate activitatea la catedră, ne vom opri în aceste rânduri nu atât la problemele educației, cât la așteptările care îi marchează debutul.
Desigur, având în vedere cine suntem, vom avea în vedere în primul rând așteptarea relativă la „calendarul” creșterilor salariale obținute în urma grevei generale de anul trecut. Onorată în integralitate până în prezent, creșterea veniturilor în educație presupune însă și o ultimă etapă, care ar trebui să fie onorată în orizontul anului 2025: apariția unei noi legi de salarizare a personalului plătit din fonduri publice și acordarea prin aceasta a salariilor de încadrare negociate în 2023 (diferența dintre salariile aflate în prezent în plată și maximul din viitoarea lege de salarizare).
Creșterilor salariale le urmează, prin impactul major pe care îl pot avea, estimările privind apariția unor noi planuri-cadru, cel puțin pentru învățământul liceal, iar corelat apariția unor noi programe școlare. Deși este greu de spus la acest moment care va fi „paradigma” acestora, mai ales ținând seama de predispoziția decidenților de a asculta mai pe toată lumea cu excepția celor de la catedră, având în vedere unele „scăpări”, este de estimat că ne așteaptă o luptă și în această privință.
Mai mult sau mai puțin vizibilă, dar devenită aproape permanentă, este și „lupta” pentru menținerea titularizării, atacurile la adresa acesteia fiind tot mai frecvente, chiar dacă este unul dintre puținele elemente de stabilitate pentru sistemul educațional românesc.
Am spune însă că ne-am obișnuit cu avalanșa de măsuri „luate după ureche” și că în haosul tot mai accentuat vom face tot ce se poate pentru ca, pe cât se poate, școala să-și vadă de scopul său major. Cu siguranță, definirea acestuia ar putea suscita polemici, dar rămânem convinși că acesta nu poate avea de-a face cu o „stare de bine” care pe zi ce trece aduce tot mai mult cu un „bunul plac” al orișicui...
Deși realitatea nu face decât să ne confirme modul de „operare” al decidenților, un bun exemplu fiind recentele decizii privind derularea examenelor naționale. Probe orale mutate la începutul anului (adică aproximativ două săptămâni în care activitatea școlară curentă va fi bulversată în multe dintre școli), câte o zi liberă după fiecare probă scrisă (într-o perioadă oricum supraaglomerată), vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestațiilor (măsură potențial generatoare a unui volum imens de activitate), sunt câteva exemple, fără a uita de „ajutorul” oferit de justiție în acest sens, ultimul exemplu fiind decizia menținerii notei mai mari în urma unei contestații (ceea ce va îndemna probabil pe fiecare candidat să depună contestație, neavând nimic de pierdut, iar de aici o recorectare a majorității lucrărilor).
În același sens al unui haos tot mai accentuat se înscrie și elaborarea recentă a profilului profesorului și a standardelor didactice (de către o comisie atinsă din plin de o presupusă extincție a celor de la catedră), confundată aceasta cu ideile aruncate prin media cu privire la o salarizare pe criterii de competență. Istericalele generate și mai ales susținute de diferiții actori cu precădere non-educaționali, iar aici ne gândim cu precădere la „sursa ta de informații din domeniul educațional”, dar fără să ignorăm la fel de dezinformatele rețele sociale, s-au dovedit fără acoperire, discuțiile pe această temă între actorii relevanți fiind încă departe de a fi demarat într-un mod cât de cât consistent...
Și am putea continua, dar ne-am învârti, având în minte avalanșa de măsuri preconizate (cam pe câte nu s-a reușit a fi implementate în ultimele trei decenii), în aceleași orizonturi ale nesiguranței... Dar poate că un lucru, prin prisma „festivalului” electoral care ne așteaptă în ultima parte a anului, este sigur: dincolo de „simpatiile” politice, dincolo de „adevărurile” care ne sunt oferite valuri-valuri pe toate canalele posibile și chiar dincolo de idiosincraziile personale, personalul de educație va trebui să meargă la vot și să-și acorde votul cu multă, cu foarte multă chibzuință. În rest, reiterăm urarea unui an școlar plin de satisfacții și împliniri!
Luni, 2 septembrie 2024, de la ora 09:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara.
Din partea I.S.J. Hunedoara au fost prezenți: d-na inspector școlar general Maria Ștefănie, d-na inspector școlar general adjunct Adriana Almășan, d-na inspector școlar general adjunct Zsofia Szasz, d-na contabil șef Mariana Miertoiu, inspectorii coordonatori.
La ședință au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare din cadrul județului, după cum urmează:
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ: doctor Cecilia Birău - medic șef;
• DIRECȚIA GENERALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI PROTECȚIA COPILULUI: Sav Gabriela - șef serviciu și Anca Gârz - inspector;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - CENTRUL DE PREVENIRE, EVALUARE ȘI CONSILIERE ANTIDROG HUNEDORA: Roxana Negrilă - inspector special de prevenire;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE POLIȚIE: comisar șef Corina Sicoe - șef birou siguranță școlară;
• INSPECTORATUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ: locotenent colonel Daniel Alba și locotenent Bianca Negru;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE JANDARMI: maior Silviu Dumitru Ghilă;
• SERVICIUL JUDEȚEAN ANTICORUPȚIE: comisar șef de poliție Marius Popescu;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ÎMPOTRIVA TRAFICULUI DE PERSOANE - CENTRUL REGIONAL ALBA IULIA: comisar șef de poliție Anca Sava.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2024-2025;
- precizări din partea reprezentanților instituțiilor colaboratoare;
2. Prezentarea noului Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și a Statutului elevului;
3. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
- felicitări și mulțumiri pentru o serie de unități școlare;
- îndemnuri mobilizatoare pentru rezolvare problemelor de la începutul anului școlar.
• Reprezentanții instituțiilor colaboratoare:
- prezentarea atribuțiilor instituției;
- precizări specifice domeniului /instituției reprezentate de interes la deschiderea și în timpul anului școlar;
- activități de prevenție;
- activități comune, resurse etc.
• Zsofia Szasz, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări privind bursele școlare;
- prezentarea noutăților apărute în Statutul elevului.
• Luminița Hurgoiu, inspector școlar de specialitate la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea noului ROFUIP.
• Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări specifice domeniului management: componența și funcționarea consiliilor de administrație, mobilitatea personalului didactic de predare, ocuparea posturilor didactice de predare vacantate în timpul anului școlar (metodologie nouă).
• Mariana Miertoiu, contabil șef la I.S.J. HUNEDOARA:
- măsuri impuse de OUG pentru încadrarea în buget;
- activități finanțate de la buget în cadrul programului „Săptămâna verde”.
• Paul Rusu, președinte S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA:
- mesaj/urări la început de an școlar;
- calendarul creșterilor salariale este respectat până în prezent; următoarea etapă 1 ianuarie 2025;
- se lucrează „foarte discret” la noile planuri-cadru și programe școlare; predispoziția decidenților de a asculta pe toată lumea cu excepția celor de la catedră;
- ca în fiecare an, după examenele naționale, societatea civilă este foarte „interesată” de titulatura și salarizarea cadrelor didactice fără o cunoaștere relativă a sistemului educațional;
- avalanșa măsurilor (unii, mai răi decât noi, ar spune „luate după ureche”), modificările permanente ale actelor normative solicită eforturi suplimentare de adaptare, generează oboseală inutilă și împiedică predictibilitatea unor activități.
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- prevederile legislative să fie comunicate și aplicate în cadrul instituțiilor școlare;
- mesaj de final.
Au fost solicitate opinii/întrebări doamnelor și domnilor directori prezenți la lucrările ședinței. NU AU EXISTAT neclarități, fapt pentru care nu au fost adresate întrebări de către conducătorii de unități școlare.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Prezentare ROFUIP;
- Prezentare Statutul elevului;
- Prezentare burse școlare 2024-2025;
- Prezentare compartiment management;
- Graficul inspecțiilor;
- Efective de elevi la clasă;
- Fișă monitorizare început de an școlar.
Acestea pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024 .
Luni, 9 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară Orăștie
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform rețelei școlare Orăștie.
III. Diverse:
1. Se aprobă Raportul referitor la efectivele claselor a V-a în anul școlar 2024-2025.
2. Se aprobă rapoartele de activitate pentru acordarea indemnizației pentru titlul științific de doctor.
3. Se respinge solicitarea unui părinte privind organizarea cursurilor în sistem hibrid pentru fiul acestuia.
4. Se aprobă calificativele acordate personalului didactic auxiliar din cadrul I.S.J. Hunedoara.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
În baza rezultatelor centralizate ale referendum-ului desfășurat, Colegiul Național al Liderilor Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și Colegiul Liderilor Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – organizații reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă, întrunite în ședințele din data de 15.05.2023, au hotărât declanșarea GREVEI GENERALE începând cu data de 22.05.2023, precedată de GREVA DE AVERTISMENT, în data de 17.05.2023, în intervalul orar 11:00-13:00.
I. PREVEDERI LEGALE:
I.1. Greva este o continuare a acțiunilor întreprinse de federațiile sindicale reprezentative din învățământ.
Declanșarea grevei a fost hotărâtă de organele de conducere competente ale celor două federații sindicale reprezentative din învățământ, pe baza rezultatelor referendum-ului, iar momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința Ministerului Educației, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, inspectoratelor școlare, inspectoratelor teritoriale de muncă, instituțiilor și unităților de învățământ, de către organizatori (federațiile sindicale reprezentative) cu 2 zile lucrătoare înainte.
I.2. Precizări decurgând din prevederile legale în vigoare, având în vedere că este primul conflict colectiv de muncă pe care federațiile sindicale reprezentative din sectorul de negociere colectivă învățământ preuniversitar îl desfășoară după intrarea în vigoare a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, la data de 25.12.2022:
- greva reprezintă încetarea voluntară și colectivă a lucrului de către angajați – art. 1 pct. 29 din Legea nr. 367/2022;
- dreptul angajaților de a declanșa conflicte colective de muncă în legătură cu începerea, desfășurarea și încheierea negocierilor contractelor colective de muncă este garantat de lege – art. 122 alin. (1);
- nu pot constitui obiect al conflictelor colective de muncă revendicările angajaților pentru a căror rezolvare este necesară adoptarea unei legi sau a altui act normativ – art. 123;
- greva poate fi declarată numai dacă, în prealabil, au fost epuizate posibilitățile de soluționare a conflictului colectiv de muncă prin procedurile obligatorii prevăzute de lege (conciliere), numai după desfășurarea grevei de avertisment și dacă momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința angajatorilor de către organizatori cu cel puțin 2 zile lucrătoare înainte – art. 146 alin. (1);
- hotărârea de a declara greva se ia de către organizațiile sindicale îndreptățite să negocieze contractul colectiv de muncă și care au declanșat conflictul colectiv de muncă – art. 147 alin. (1);
- greva de avertisment nu poate avea o durată mai mare de două ore (indiferent dacă se face cu sau fără încetarea lucrului) și trebuie, în toate cazurile, să preceadă cu cel puțin 2 zile lucrătoare greva propriu-zisă – art. 149;
- în situația în care, după declanșarea grevei, mai mult de jumătate din numărul angajaților/lucrătorilor care au hotărât declararea grevei renunță în scris la grevă, aceasta încetează – art. 153 alin. (1);
- orice retragere din grevă a unui angajat/lucrător trebuie transmisă în scris, individual, atât Comitetului de grevă, cât și angajatorului – art. 153 alin. (2);
- greva se desfășoară cu prezența greviștilor în incinta unității – art. 153 alin. (5);
- greva poate fi declarată numai pentru apărarea intereselor cu caracter profesional, economic și social ale angajaților/lucrătorilor și nu poate urmări realizarea unor scopuri politice – art. 154 alin. (1) și (2);
- participarea la grevă este liberă; nimeni nu poate fi constrâns să participe sau să nu participe la grevă – art. 156 alin. (1);
- angajații care nu participă la grevă își vor continua activitatea – art. 157 alin. (1);
- angajații aflați în grevă trebuie să se abțină de la orice acțiune de natură să împiedice continuarea activității de către cei care nu participă la grevă – art. 157 alin. (2);
- organizatorii grevei au obligația ca pe durata acesteia să protejeze bunurile unității și, împreună cu angajatorul, să asigure funcționarea continuă a utilajelor și a instalațiilor a căror oprire ar putea constitui un pericol pentru viața sau pentru sănătatea oamenilor – art. 158 alin. (1);
- pentru pagubele materiale provocate de către participanții la grevă, angajatorul se poate adresa instanței competente pentru despăgubiri – art. 158 alin. (1);
- pe durata grevei angajatorul nu poate fi împiedicat să își desfășoare activitatea de către angajații aflați în grevă sau de organizatorii acesteia – art. 159 alin. (1);
- angajatorul nu poate încadra personal care să îi înlocuiască pe cei aflați în grevă – art. 159 alin. (2);
- pe toată durata participării la grevă contractul individual de muncă al angajatului se suspendă de drept; pe perioada suspendării se mențin doar drepturile de asigurări de sănătate – art. 160 alin. (1).
[Se impune precizat că participarea la grevă, care are ca efect suspendarea contractului individual de muncă, NU afectează:
- dreptul personalului didactic grevist de a participa la concursul pentru acordarea gradației de merit – având în vedere că se procedează la evaluarea unei perioade efective de 5 ani anteriori (până la 31 august 2022), deci nu se evaluează perioada 2023; în plus, raportat la prevederile metodologiilor anuale din ultimii ani, în situațiile în care, în perioada celor 5 ani evaluați au existat perioade de suspendare a contractului individual de muncă evaluată, se va avea în vedere o perioadă corespunzătoare duratei suspendării, anterioară intervalului menționat astfel încât să se asigure evaluarea efectivă pe o perioadă de 5 ani.
- înscrierea la gradele didactice – zilele de grevă nu se iau în calcul la stabilirea vechimii efective la catedră pentru înscrierea la grad, dar nu au ca efect anularea vechimii necesare acumulate până la acel moment; în această perioadă nu se efectuează inspecții curente/speciale și nu se susțin probe de examen, potrivit art. 7 alin. (1) lit. c) din Metodologia anexă la OMECT nr. 5561/2011; însă, în situația excepțională în care un cadru didactic ar fi programat să desfășoare inspecțiile pentru acordarea gradului didactic, acesta are posibilitatea de a notifica în scris retragerea din grevă către unitatea de învățământ (conform art. 153 din Legea nr. 367/2022), pentru a înceta cauza de suspendare a contractului individual de muncă și, astfel, a-și efectua inspecțiile.]
- participarea la grevă sau organizarea acesteia, cu respectarea dispozițiilor prezentei legi, nu reprezintă o încălcare a obligațiilor de serviciu ale angajaților și nu atrage posibilitatea sancționării în niciun fel a acestora; în situația în care, la sesizarea Ministerului Educației, Tribunalul București dispune încetarea grevei ca fiind ilegală, salariații care continuă greva pot fi sancționați disciplinar – art. 161 alin. (1) și (2);
- în cazul în care dispune încetarea grevei ca fiind ilegală, instanța, la cererea celor interesați, poate obliga organizatorii grevei și angajații participanți la greva ilegală la plata despăgubirilor – art. 169 alin. (2).
II. Cu ocazia derulării grevei, se va ține seama de următoarele REGULI:
1. în unitatea de învățământ trebuie să fie prezenți pe durata grevei toți membrii de sindicat participanți la aceasta; în condică se va scrie „GREVĂ”; reamintim că, potrivit art. 234 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, „greva reprezintă încetarea voluntară și colectivă a lucrului de către salariați”, iar conform art. 153 alin. (5) din Legea nr. 367/2022, greviștii sunt prezenți în incinta unității;
2. în situația în care, în perioada grevei, sunt prezenți în unitate copii/elevi, aceștia vor fi supravegheați de angajații care nu participă la grevă;
3. cadrele didactice care nu au ore (după ce greva a fost declanșată și care participă la grevă) sunt prezente în incinta unității, o parte dintre ele asigurând supravegherea patrimoniului, conform celor stabilite de către comitetul de grevă din unitate împreună cu angajatorul;
4. toate persoanele care intră în unitate vor fi legitimate pentru a nu pătrunde persoane străine, care ar putea deturna acțiunea;
5. personalul didactic auxiliar și nedidactic participant la grevă va rămâne la locul de muncă, fără a-și desfășura activitatea, asigurând securitatea patrimoniului;
6. în fiecare unitate va funcționa un comitet de grevă format din cel puțin 2 persoane, dintre care unul este, de regulă, liderul de sindicat din unitate, care va urmări corecta desfășurare a acțiunii de protest; componența nominală a comitetului de grevă din unitate este stabilită de organizația sindicală teritorială afiliată federațiilor sindicale reprezentative, care au declanșat conflictul colectiv de muncă.
Precizăm că, potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 367/2022, membrii comitetului de grevă sunt desemnați de către organizatorii grevei, dintre angajații greviști. Comitetul de grevă funcționează pe toată durata grevei și participă la toate acțiunile administrative sau judiciare efectuate pentru rezolvarea conflictului colectiv de muncă.
În cazul unei acțiuni în instanță în vederea încetării grevei ca nelegală, atribuțiile în materie judiciară revin comitetelor de grevă de la nivelul federațiilor sindicale organizatoare ale grevei, nu celor de la nivelul organizațiilor sindicale afiliate sau de la nivelul instituțiilor și unităților de învățământ în care se desfășoară propriu-zis greva generală.
III. Acțiunea de protest trebuie puternic popularizată prin: ședințe cu membrii de sindicat, afișarea de materiale privind motivația acțiunii, timpul, locul și modul de desfășurare etc.