„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 1 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Colegiului Național „Decebal” Deva centru de evaluare zonală pentru titularizare.
2. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 1 cadru didactic, începând cu data de 01.07.2025.
3. Se aprobă cererile de pensionare anticipată pentru 3 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
4. Se aprobă 2 Proceduri operaționale referitor la admitere specială + elevi olimpici și etapa a II-a de admitere, ediția 1.
5. Se aprobă înlocuirea unui reprezentant IMI.
6. Se aprobă menținerea avizului conform fără structura Școala primară Ciungani.
7. Se informează despre adresa Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara referitor la greva pe perioadă nelimitată ca urmare a modificării burselor școlare.
8. Se informează despre raportul încheiat ca urmare a verificării situației de la Colegiul Național „Regina Maria” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
În baza rezultatelor centralizate ale referendum-ului desfășurat, Colegiul Național al Liderilor Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și Colegiul Liderilor Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – organizații reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă, întrunite în ședințele din data de 15.05.2023, au hotărât declanșarea GREVEI GENERALE începând cu data de 22.05.2023, precedată de GREVA DE AVERTISMENT, în data de 17.05.2023, în intervalul orar 11:00-13:00.
I. PREVEDERI LEGALE:
I.1. Greva este o continuare a acțiunilor întreprinse de federațiile sindicale reprezentative din învățământ.
Declanșarea grevei a fost hotărâtă de organele de conducere competente ale celor două federații sindicale reprezentative din învățământ, pe baza rezultatelor referendum-ului, iar momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința Ministerului Educației, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, inspectoratelor școlare, inspectoratelor teritoriale de muncă, instituțiilor și unităților de învățământ, de către organizatori (federațiile sindicale reprezentative) cu 2 zile lucrătoare înainte.
I.2. Precizări decurgând din prevederile legale în vigoare, având în vedere că este primul conflict colectiv de muncă pe care federațiile sindicale reprezentative din sectorul de negociere colectivă învățământ preuniversitar îl desfășoară după intrarea în vigoare a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, la data de 25.12.2022:
- greva reprezintă încetarea voluntară și colectivă a lucrului de către angajați – art. 1 pct. 29 din Legea nr. 367/2022;
- dreptul angajaților de a declanșa conflicte colective de muncă în legătură cu începerea, desfășurarea și încheierea negocierilor contractelor colective de muncă este garantat de lege – art. 122 alin. (1);
- nu pot constitui obiect al conflictelor colective de muncă revendicările angajaților pentru a căror rezolvare este necesară adoptarea unei legi sau a altui act normativ – art. 123;
- greva poate fi declarată numai dacă, în prealabil, au fost epuizate posibilitățile de soluționare a conflictului colectiv de muncă prin procedurile obligatorii prevăzute de lege (conciliere), numai după desfășurarea grevei de avertisment și dacă momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința angajatorilor de către organizatori cu cel puțin 2 zile lucrătoare înainte – art. 146 alin. (1);
- hotărârea de a declara greva se ia de către organizațiile sindicale îndreptățite să negocieze contractul colectiv de muncă și care au declanșat conflictul colectiv de muncă – art. 147 alin. (1);
- greva de avertisment nu poate avea o durată mai mare de două ore (indiferent dacă se face cu sau fără încetarea lucrului) și trebuie, în toate cazurile, să preceadă cu cel puțin 2 zile lucrătoare greva propriu-zisă – art. 149;
- în situația în care, după declanșarea grevei, mai mult de jumătate din numărul angajaților/lucrătorilor care au hotărât declararea grevei renunță în scris la grevă, aceasta încetează – art. 153 alin. (1);
- orice retragere din grevă a unui angajat/lucrător trebuie transmisă în scris, individual, atât Comitetului de grevă, cât și angajatorului – art. 153 alin. (2);
- greva se desfășoară cu prezența greviștilor în incinta unității – art. 153 alin. (5);
- greva poate fi declarată numai pentru apărarea intereselor cu caracter profesional, economic și social ale angajaților/lucrătorilor și nu poate urmări realizarea unor scopuri politice – art. 154 alin. (1) și (2);
- participarea la grevă este liberă; nimeni nu poate fi constrâns să participe sau să nu participe la grevă – art. 156 alin. (1);
- angajații care nu participă la grevă își vor continua activitatea – art. 157 alin. (1);
- angajații aflați în grevă trebuie să se abțină de la orice acțiune de natură să împiedice continuarea activității de către cei care nu participă la grevă – art. 157 alin. (2);
- organizatorii grevei au obligația ca pe durata acesteia să protejeze bunurile unității și, împreună cu angajatorul, să asigure funcționarea continuă a utilajelor și a instalațiilor a căror oprire ar putea constitui un pericol pentru viața sau pentru sănătatea oamenilor – art. 158 alin. (1);
- pentru pagubele materiale provocate de către participanții la grevă, angajatorul se poate adresa instanței competente pentru despăgubiri – art. 158 alin. (1);
- pe durata grevei angajatorul nu poate fi împiedicat să își desfășoare activitatea de către angajații aflați în grevă sau de organizatorii acesteia – art. 159 alin. (1);
- angajatorul nu poate încadra personal care să îi înlocuiască pe cei aflați în grevă – art. 159 alin. (2);
- pe toată durata participării la grevă contractul individual de muncă al angajatului se suspendă de drept; pe perioada suspendării se mențin doar drepturile de asigurări de sănătate – art. 160 alin. (1).
[Se impune precizat că participarea la grevă, care are ca efect suspendarea contractului individual de muncă, NU afectează:
- dreptul personalului didactic grevist de a participa la concursul pentru acordarea gradației de merit – având în vedere că se procedează la evaluarea unei perioade efective de 5 ani anteriori (până la 31 august 2022), deci nu se evaluează perioada 2023; în plus, raportat la prevederile metodologiilor anuale din ultimii ani, în situațiile în care, în perioada celor 5 ani evaluați au existat perioade de suspendare a contractului individual de muncă evaluată, se va avea în vedere o perioadă corespunzătoare duratei suspendării, anterioară intervalului menționat astfel încât să se asigure evaluarea efectivă pe o perioadă de 5 ani.
- înscrierea la gradele didactice – zilele de grevă nu se iau în calcul la stabilirea vechimii efective la catedră pentru înscrierea la grad, dar nu au ca efect anularea vechimii necesare acumulate până la acel moment; în această perioadă nu se efectuează inspecții curente/speciale și nu se susțin probe de examen, potrivit art. 7 alin. (1) lit. c) din Metodologia anexă la OMECT nr. 5561/2011; însă, în situația excepțională în care un cadru didactic ar fi programat să desfășoare inspecțiile pentru acordarea gradului didactic, acesta are posibilitatea de a notifica în scris retragerea din grevă către unitatea de învățământ (conform art. 153 din Legea nr. 367/2022), pentru a înceta cauza de suspendare a contractului individual de muncă și, astfel, a-și efectua inspecțiile.]
- participarea la grevă sau organizarea acesteia, cu respectarea dispozițiilor prezentei legi, nu reprezintă o încălcare a obligațiilor de serviciu ale angajaților și nu atrage posibilitatea sancționării în niciun fel a acestora; în situația în care, la sesizarea Ministerului Educației, Tribunalul București dispune încetarea grevei ca fiind ilegală, salariații care continuă greva pot fi sancționați disciplinar – art. 161 alin. (1) și (2);
- în cazul în care dispune încetarea grevei ca fiind ilegală, instanța, la cererea celor interesați, poate obliga organizatorii grevei și angajații participanți la greva ilegală la plata despăgubirilor – art. 169 alin. (2).
II. Cu ocazia derulării grevei, se va ține seama de următoarele REGULI:
1. în unitatea de învățământ trebuie să fie prezenți pe durata grevei toți membrii de sindicat participanți la aceasta; în condică se va scrie „GREVĂ”; reamintim că, potrivit art. 234 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, „greva reprezintă încetarea voluntară și colectivă a lucrului de către salariați”, iar conform art. 153 alin. (5) din Legea nr. 367/2022, greviștii sunt prezenți în incinta unității;
2. în situația în care, în perioada grevei, sunt prezenți în unitate copii/elevi, aceștia vor fi supravegheați de angajații care nu participă la grevă;
3. cadrele didactice care nu au ore (după ce greva a fost declanșată și care participă la grevă) sunt prezente în incinta unității, o parte dintre ele asigurând supravegherea patrimoniului, conform celor stabilite de către comitetul de grevă din unitate împreună cu angajatorul;
4. toate persoanele care intră în unitate vor fi legitimate pentru a nu pătrunde persoane străine, care ar putea deturna acțiunea;
5. personalul didactic auxiliar și nedidactic participant la grevă va rămâne la locul de muncă, fără a-și desfășura activitatea, asigurând securitatea patrimoniului;
6. în fiecare unitate va funcționa un comitet de grevă format din cel puțin 2 persoane, dintre care unul este, de regulă, liderul de sindicat din unitate, care va urmări corecta desfășurare a acțiunii de protest; componența nominală a comitetului de grevă din unitate este stabilită de organizația sindicală teritorială afiliată federațiilor sindicale reprezentative, care au declanșat conflictul colectiv de muncă.
Precizăm că, potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 367/2022, membrii comitetului de grevă sunt desemnați de către organizatorii grevei, dintre angajații greviști. Comitetul de grevă funcționează pe toată durata grevei și participă la toate acțiunile administrative sau judiciare efectuate pentru rezolvarea conflictului colectiv de muncă.
În cazul unei acțiuni în instanță în vederea încetării grevei ca nelegală, atribuțiile în materie judiciară revin comitetelor de grevă de la nivelul federațiilor sindicale organizatoare ale grevei, nu celor de la nivelul organizațiilor sindicale afiliate sau de la nivelul instituțiilor și unităților de învățământ în care se desfășoară propriu-zis greva generală.
III. Acțiunea de protest trebuie puternic popularizată prin: ședințe cu membrii de sindicat, afișarea de materiale privind motivația acțiunii, timpul, locul și modul de desfășurare etc.