Prin Ordinul M.E.C. 3986/2025 a fost aprobată Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar.
Metodologia reglementează tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică și cadrul general, instituțional, conceptual și procedural de asigurare a calității programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Pentru recunoașterea competențelor profesionale ale personalului didactic din învățământul preuniversitar, formate și dezvoltate prin programe și activități de formare continuă, prin parcurgerea etapelor de evoluție în carieră, precum și prin celelalte activități de formare prevăzute în Legea învățământului preuniversitar (189/2023) se utilizează Sistemul european de credite transferabile (ECTS).
Evaluarea și validarea rezultatelor participării personalului didactic la diferite programe și forme de organizare a formării în cariera didactică se realizează prin sistemul de acumulare a creditelor ECTS, prin corespondență cu creditele profesionale transferabile (CPT), pe baza evaluării competențelor și a recunoașterii rezultatelor învățării, asigurând flexibilitate și transparența rutelor de formare în contexte variate: formale, nonformale și informale.
Metodologii se referă la următoarele aspecte:
- categorii de programe pentru dezvoltare în cariera didactică și condiții generale de acreditare;
- implementarea programelor pentru dezvoltare în cariera didactică;
- comisia specializată de acreditare;
- aplicarea Sistemului european de credite transferabile (ECTS) în procesul de evaluare, recunoaștere a competențelor dezvoltate și a rezultatelor învățării în cadrul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Alte detalii privind dezvoltarea carierei didactice pot fi consultate pe site-ul nostru la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – CARIERA DIDACTICĂ.
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=34
Linkuri directe:
Legea învățământului preuniversitar
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=9
Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040539.pdf
Metodologia de acordare a creditelor transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040540.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoaștere și echivalare în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru dezvoltare profesională continuă complementare
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038784.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru abilitare funcțională
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038783.pdf
NOTA nr. 4663 din 19 septembrie 2022
Baza legală:
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 8 din 18 februarie 2009 privind acordarea voucherelor de vacanță;
HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 215 din 4 martie 2009 pentru aprobarea NORMELOR METODOLOGICE privind acordarea tichetelor de vacanță.
Actele normative menționate, în formele completate prin alte acte normative și aplicabile astăzi, sunt publicate pe site-ul organizației (https://nou.siphd.ro/) la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – LEGISLAȚIE SALARIZARE – Indemnizații/vouchere,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40
Cine poate primi vouchere de vacanță?
- Personalul din instituțiile publice ale cărui salarii de bază nete din luna anterioară acordării acestora sunt de până la 8.000 lei;
- Personalul din instituțiile publice care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță și își exprimă în scris angajamentul, conform modelului publicat.
(declarație pe propria răspundere - https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40).
Cuantumul voucherelor de vacanță în anul 2025
- 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.
Ce avem de făcut în perioada actuală?
Salariații care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță își vor exprima în scris angajamentul (prin completarea declarației menționate anterior).
Alte detalii după apariția precizărilor de la Ministerul Educației și Cercetării.
Luni, 19 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Liceului cu Program Sportiv „Cetate” Deva și Liceului Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” Deva drept centre de concurs pentru examenul de titularizare 2025.
2. Se aprobă relocarea elevilor de la Școala Primară Reea la Școala Primară Păclișa.
3. Se aprobă încheierea contractului pentru programul de înregistrare electronică și plata acestuia din venituri proprii.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Prin O ME nr. 4112/28.04.2023 a fost aprobată Metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2023.
Actul normativ din acest an în ceea ce privește obținerea gradației de merit aduce doar modificări minore din punct de vedere procedural, cele mai relevante ținând de:
- accesul membrilor comisiei de evaluare la dosarele candidaților doar în cadrul ședințelor de evaluare;
- confidențialitatea informațiilor din dosarele candidaților;
- prevederea expresă a accesului observatorilor la dosarele candidaților, indiferent de formatul acestora.
Modificări mai relevante sunt de semnalat în ceea ce privește conținutul criteriilor și subcriteriilor, respectiv a punctajelor maxime posibil a fi acordate, deși adesea este vorba doar despre o reorganizare/reformulare a subcriteriilor, respectiv redistribuire a punctajelor.
Astfel, subliniem (ne limităm la fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal, modificările semnalate regăsindu-se, după caz și specific, cu precădere în fișele personalului de execuție, și în celelalte fișe de evaluare) următoarele:
1. reducerea punctajului acordat pentru criteriul 1 cu 10 puncte, acestea fiind realocate criteriului nr. 4;
2. reformularea subcriteriului 1. b) și defalcarea acestuia în două subcriterii;
3. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 1. c) cu 5 puncte;
4. reformularea criteriului 1. g), defalcarea acestuia în șase subpuncte și diminuarea punctajului acordat cu 5 puncte;
5. reformularea criteriului 1. h), eliminarea unor prevederi, acestea fiind preluate la alte subcriterii;
6. introducerea unui nou punct, i.6), la subcriteriul 1. i);
7. completarea subcriteriului 2. c) (elaborarea de programe școlare pentru discipline opționale noi, însoțite de suportul de curs);
8. alocarea unui punct suplimentar subcriteriului 2. d);
9. diminuarea punctajului cu un punct la subcriteriul 2. f), eliminarea unor activități (coordonator CJAP/CLI), respectiv introducerea activității de coordonator pentru proiecte și programe educative școlare;
10. eliminarea posibilității certificării de către director a activităților de la subcriteriul 2. g):
11. reducerea punctajului acordat cu 3 puncte la subcriteriul 2. h);
12. suplimentarea punctajului acordat cu 3 puncte la subcriteriul 2. i);
13. completarea punctelor de la subcriteriul 3. a) cu exemple de activități;
14. reformularea subcriteriului 3. b), inclusiv în ceea ce privește punctele sale;
15. diminuarea punctajului la subcriteriul 3. c) cu un punct și diversificarea activităților punctate;
16. suplimentarea punctajului acordat subcriteriului 3. d) cu un punct;
17. creșterea punctajului acordat criteriului nr. 4 cu 10 puncte;
18. creșterea punctajului acordat subcriteriului 4. a) cu 7 puncte și detalierea acestuia în cadrul a trei puncte (subcriteriul se referă la proiectele cu finanțare nerambursabilă, face diferența între diferitele calități în cadrul acestora și se subliniază caracterul neremunerat al acestora);
19. eliminarea vechiului subcriteriu 4. b) (progresul semnificativ în dotarea unității de învățământ), înlocuindu-se cu posibilitatea punctării sponsorizărilor și a finanțărilor extrabugetare (pentru un maxim de 4 puncte);
20. suplimentarea punctajului acordat subcriteriului 4. c) cu 2 puncte.
Ținând seama de întârzierea cu care a fost adoptat în acest an ordinul de ministru, calendarul concursului este unul destul de strâns:
1. 8-9 mai 2023: detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară, stabilirea numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal/domenii;
2. 10-11 mai 2023: aprobarea numărului de locuri, în baza hotărârii comisiei paritare, de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar;
3. 12-22 mai 2023: depunerea dosarelor de către candidați la secretariatul unității/instituției de învățământ;
4. 23-24 mai 2023: depunerea dosarelor de către unitățile de învățământ la secretariatul inspectoratului școlar;
5. 25 mai-16 iunie 2023: analiza dosarelor, evaluarea dosarelor, aprobarea listei punctajelor acordate;
6. 19-21 iunie 2023: depunerea contestațiilor și stabilirea numărului gradațiilor de merit ce pot fi redistribuite;
7. 22 iunie-4 iulie 2023: soluționarea contestațiilor și validarea rezultatelor finale;
8. până la 7 iulie 2023: înaintarea listelor către Ministerul Educației;
9. până la 9 august 2023: emiterea ordinului de ministru.
Transmițând succes tuturor candidaților la concursul pentru obținerea gradației de merit din acest an, S.I.P. Județul Hunedoara se va implica, în conformitate cu prevederile legale, prin intermediul observatorilor desemnați, în toate etapele ce urmează a se desfășura.
Pentru alte detalii puteți consulta Metodologia și Graficul activităților pe site, la rubrica: JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – GRADAȚIA DE MERIT sau aici: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2023.