O serie de rubrici, mai puțin vizibile, ale site-ului S.I.P. Județul Hunedoara au fost completate/actualizate în această perioadă.
Mobilitatea personalului
Metodologia privind mobilitatea personalului didactic de predare 2025-2026, Calendarul mobilității, Fișele de evaluare (atât cele folosite la nivelul unității, cât și cele folosite la nivelul ISJ) sunt postate la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – MOBILITATE PERSONAL
link direct::
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=36&e=2025
Plată a personalului din cadrul comisiilor desemnate in învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2025 - 2026, evaluării naționale a absolvenților clasei a VIII-a, examenului național de bacalaureat, examenelor de absolvire/certificare a calificării profesionale pentru învățământul profesional, liceal și postliceal, sesiunile anului 2025
https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=39
Hotărâri luate la nivelul I.S.J. Hunedoara
Consiliul de administrație: https://nou.siphd.ro/?a=3420
Ședințe cu directorii: https://nou.siphd.ro/?a=3430
Proceduri: https://nou.siphd.ro/?a=3435
C.L.D.P.S.: https://nou.siphd.ro/?a=3455&t=2025
Comisia paritară: https://nou.siphd.ro/?a=3425
Activitatea S.I.P. Județul Hunedoara
Rubrica SIP HUNEDOARA de pe meniul albastru:
Activitatea Biroului Executiv: https://nou.siphd.ro/?a=3121
Activitatea Consiliului Liderilor: https://nou.siphd.ro/?a=3122
Informări periodice: https://nou.siphd.ro/?a=3136
Hotărâri: https://nou.siphd.ro/?a=3140
Facilități
Pe prima pagină a site-ului, pe banda roșie, se află meniul FACILITĂȚI. Aici sunt postate permanent informații despre „programul social” al S.I.P. Județul Hunedoara (https://nou.siphd.ro/?a=2105), dar și oferte negociate cu diferite firme.
Recensământul membrilor de sindicat
A fost realizat la începutul acestui an. Datele sunt publicate la rubrica SIP HUNEDOARA – RECENSĂMÂNT
link direct:
Situații financiare 2024
Sunt postate la rubrica DESPRE NOI -SITUAȚII FINANCIARE
link direct:
În cursul zilei de astăzi, 06 februarie 2025, am primit, prin intermediul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, o serie de precizări / puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal. Ele aparțin Ministerului Educației și Cercetării și le reproducem în continuare.
„Planurile-cadru de învățământ reprezintă un instrument fundamental pentru dezvoltarea curriculară, stabilind arhitectura generală a traseelor educaționale și cadrul în care se articulează disciplinele, orizonturile de formare și domeniile de competențe vizate. Prin proiectele puse în consultare publică nu s-a urmărit un simplu proces de revizuire, nu doar ajustări punctuale, ci un pas important spre o reformă curriculară profundă, menită să răspundă nevoilor actuale ale sistemului de educație.
Printr-o combinație echilibrată între standardizare, flexibilizare și autonomie, noile planuri-cadru își propun să redefinească structura și finalitățile parcursurilor școlare, oferind o mai mare deschidere spre adaptabilitate și personalizare.
Orice reformă educațională trebuie să pornească de la un cadru legislativ clar, iar proiectele prezentate în consultare publică se bazează pe prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care nu doar orientează, ci și condiționează procesul de schimbare curriculară. În acest context, era previzibil ca propunerile să genereze dezbateri ample, având în vedere impactul lor asupra tuturor actorilor implicați în educație. Tocmai această efervescență a dialogului public este un semn pozitiv, demonstrând importanța pe care beneficiarii direcți, cadrele didactice, specialiștii și parteneri în educație, precum și societatea civilă o acordă acestor schimbări.”
În materialul atașat sunt exprimate o serie de puncte de vedere referitoare la:
- trunchiul comun;
- interpretarea modificărilor aduse statutului disciplinelor;
- după elaborarea noilor planuri cadru se vor elabora și programe noi;
- accesul elevilor la pregătirea examenului de bacalaureat;
- programe școlare unice/rigide contra unor programe flexibile prin CS și CDEOȘ;
- provocări administrative;
- teama reducerii semnificative a orelor unor discipline;
- luarea în considerare a propunerilor făcute de profesori;
- statutul unor discipline (latina, istoria, geografia).
DOCUMENTE ATAȘATE
Precizări MEC
Miercuri, 29 ianuarie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 12 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materialele suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare ianuarie 2025; Recensământul membrilor de sindicat; Situații financiare decembrie 2024; Situații statistice ianuarie 2025; Oferta SIP Tour.
În cadrul ședințelor au fost abordate problemele de actualitate, insistându-se în special pe următoarele aspecte:
1. Ultimele etape de creșteri salariale preconizate pentru educație
Nu există un orizont temporal clar definit în ceea ce privește salarizarea potrivit grilelor negociate în a doua jumătate a anului 2023. Există susținerea ministrului educației pentru o salarizare de bază adecvată în sistem, la care să se adauge o componentă de diferențiere. La ora actuală s-a solicitat o întâlnire între reprezentanții sindicatelor din educație și reprezentanții Guvernului.
2. Punere în dezbatere publică a proiectului noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal
Este nevoie ca în perioada următoare să existe o implicare activă a membrilor de sindicat și a organizațiilor sindicale în dezbaterile care vor urma, inclusiv în ceea ce privește formularea unor propuneri argumentate de amendare a acestora, dincolo însă de interesele particulare pentru o disciplină sau alta.
3. Creșterea normei didactice, „atacuri” la adresa titularizării
La nivelul coaliției de guvernare există discuții în acest sens, astfel de măsuri fiind văzute ca o rezolvare atât la problema creșterii salarizării, cât și la problema deficitului de personal pe anumite discipline. Pe aceeași linie se înscriu și atacurile tot mai frecvente la adresa titularizării. În cadrul întâlnirilor cu ministrul educației s-a recunoscut că există o presiune majoră în acest sens, dar că în ceea ce îl privește nu reprezintă o prioritate și nici măcar un demers de actualitate.
4. Lămurirea unor chestiuni juridice în ceea ce privește: prima de instalare; decontul navetei; reducerea normei de predare cu două ore. Aceste drepturi se păstrează în legislație trebuind să fie solicitate și plătite în continuare.
5. Probleme organizatorice/diverse
Situații financiare la final de an;
Activitatea Comisiei de inventariere a patrimoniului;
Evaluarea activității personalului propriu pentru anul 2024.
Mai multe detalii sunt prezentate în informarea scrisă prezentată în cadrul ședinței. Ea este disponibilă pe site, la rubrica SIP HUNEDOARA – INFORMĂRI – ANUL CURENT, link direct: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040106.pdf.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2025.
Marți, 11 aprilie 2023, în cadrul dezbaterilor ce au avut loc în Comisia învățământ din Camera deputaților, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au prezentat un set de propuneri pentru sancționarea elevilor/părinților în cazul unor abateri disciplinare, astfel:
1. Instituirea prin lege a sancțiunilor aplicabile elevilor, inclusiv preavizul de exmatriculare și exmatricularea limitată în timp de 3-5 zile sau definitivă, cu modificarea corespunzătoare a dispozițiilor privind obligativitatea învățământului.
+ Reglementare, tot în lege a altor măsuri sancțiuni, similare celor din alte sisteme de învățământ:
- activitate în folosul unității de învățământ sau comunității;
- detenția școlară, prin care se înțelege faptul că elevii stau într-o clasă după ore sub supravegherea unui cadru didactic folosind acest timp să reflecteze asupra faptelor comise.
+ Pentru abateri deosebit de grave mutarea elevilor în centre de reeducare ce se impun a fi reînființate.
+ Valorizarea notei la purtare în sensul de a fi luată în calcul în mod obligatoriu la admiterea la liceu + media de bacalaureat.
2. Normarea în fiecare unitate de învățământ a cel puțin unui post de consilier școlar, fără obligație de catedră, doar cu atribuții și competențe clare în privința elevilor care trec prin dificultăți în familie, criză de identitate sau de adaptare la mediul școlar, care să poată discuta cu elevii indiferent că părinții reprezentanții legali sunt sau nu de acord la solicitarea învățătorului dirigintelui.
3. Instituirea prin lege a amenzilor plătibile de către părinți/reprezentant legal pentru faptele copiilor (indiferent că acestea constau în deteriorări sau distrugeri ale bunurilor unității sau jignirea/lovirea salariaților acesteia ).
+ Cuantumuri amenzi diferențiate în raport cu gravitatea faptei.
4. Normarea de posturi de paznici ai unităților de învățământ, nu angajații firmelor de bază cu care unitățile administrativ-teritoriale au contract, care să îi poată controla pe elevi în ghiozdan/rucsac de urgență prin sondaj sau în caz de suspiciune privind deținerea de arme albe petarde sau substanțe periculoase/psihotrope.
5. Obligativitatea de a instala camere video în toate sălile de clasă, holuri și curtea școlii care să poată funcționa independent de existența sau nu a acordului părinților reprezentanților legali, cu acceptul cadrelor didactice. Filmările să poată fi utilizate atât ca probe în cadrul cercetării disciplinare, cât și de către organele abilitate ale statului.
6. Interdicția utilizării telefoanelor mobile în spațiul școlar atât în timpul orarului normal cât și în pauze sau în cadrul activităților extrașcolare. Telefoanele se închid la intrare în unitate și se redeschid la părăsirea acesteia. Telefoanele găsite în funcție asupra elevilor se confiscă și se predau doar părinților/reprezentanților legali.
Alături de aceste propuneri, s-a solicitat păstrarea în Legea învățământului preuniversitar a articolului potrivit căruia:
„În conformitate cu principiul importanței sociale a muncii, salarizarea întregului personal didactic de predare să se realizeze in mod progresiv, având la baza salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic.'' [art. 129 alin. (2) al proiectului discutat inițial în ședința de Guvern din data de 9 martie 2023 și eliminat din varianta transmisă spre dezbatere Parlamentului].