La solicitarea F.S.E. „Spiru Haret”, Ministerul Finanțelor, prin A.N.A.F., a oferit precizări privind aplicarea concretă a prevederii potrivit căreia salariații au dreptul „de deducere a contravalorii abonamentelor suportate de angajați, în limita echivalentului în lei a 100 de euro anual”, deducere care se face „la locul unde se află funcția de bază” (deducere instituită de art. 78 alin. (2) lit. a) pct. V din Codul fiscal, raportat la art. 35 alin. (2) din C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.).
Astfel, în răspunsul primit se precizează:
- prevederile referitoare la facilitățile acordate nu conțin restricții cu privire la documentele necesare în vederea acordării facilităților fiscale;
- prevederile referitoare la facilitățile acordate nu conțin restricții cu privire la desfășurarea efectivă a activității furnizorilor care acordă abonamente, ci numai în ceea ce privește încadrarea activității (obligatoriu codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313) - în categoria furnizorilor nu pot fi incluși și intermediarii (de exemplu, o platformă);
- angajatorul poate solicita angajaților orice document relevant pentru a justifica facilitățile fiscale acordate acestora;
- acordarea facilității fiscale este condiționată de suportarea abonamentelor de către angajat, nu de către o altă persoană;
- acordarea facilității se face la locul unde se află funcția de bază, în cazul în care activitatea se desfășoară la mai mulți angajatori, salariatul trebuind să depună o declarație pe proprie răspundere pentru alegerea funcției de bază (se depune doar la angajatorul unde se declară funcția de bază, neexistând un formular tipizat în acest sens).
Ținând seama de aceste lămuriri și neexistând niciun impediment legal în acordarea acestui drept, îndemnăm pe toți potențialii beneficiari care întrunesc condițiile precizate să realizeze, în scris, demersurile necesare pentru a putea beneficia de deducerea fiscală.
DOCUMENTE ATAȘATE
Adresa F.S.E. „Spiru Haret”
Răspuns M.F.-A.N.A.F.
Prin Ordinul nr. 3463 din 4 martie 2025, emis de ministrul educației și cercetării, a fost stabilită structura anului școlar 2025-2026.
Astfel, anul școlar 2025-2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Excepții: clasele a VIII-a (35 săptămâni), clasele din învățământul liceal-filiera tehnologică (37 săptămâni), clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă (34 săptămâni).
Cursurile anului școlar 2025-2026 încep la data de 8 septembrie 2025.
Anul școlar 2025-2026 se structurează, pe intervale de cursuri și intervale de vacanță, astfel:
a) intervale de cursuri:
- de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025;
- de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025;
- de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026, sau vineri, 20 februarie
2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii
primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de
învățământ;
- de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026, sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor
școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;
- de miercuri, 15 aprilie 2026, până vineri, 19 iunie 2026;
b) intervale de vacanță:
- de sâmbătă, 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025;
- de sâmbătă, 20 decembrie, 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;
- o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie-1 martie
2026;
- de sâmbătă, 4 aprilie 2026, până marți, 14 aprilie 2026;
- de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.
Programul național "Școala altfel" și Programul "Săptămâna verde" se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025-
3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de
învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
Alte detalii la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – ORGANIZAREA SITEMULUI EDUCAȚIONAL – STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=20
Luni, 17 martie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă adresa ADR Vest referitor la proiecte pentru unitățile de învățământ din mediul rural. Se trimite adresa unităților de învățământ din mediul rural.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Joi, 1 februarie 2024, începând cu ora 14:00, a avut loc la sediul Ministerului Educației o întâlnire a conducerilor executive ale federațiilor sindicale reprezentative din învățământul preuniversitar cu conducerea Ministerului Educației. Din partea ministerului, la discuții au participat: doamna ministru Ligia Deca, domnii secretari de stat Sorin Ion, Florian Lixandru și Gigel Paraschiv, doamna secretar general Ioana Lazăr, doamna director general Corina Marin și domnul director general Mihai Păunică.
Au fost abordate problemele sesizate de reprezentanții federațiilor sindicale, astfel.
1. Referitor la modificarea condițiilor de acordare a indemnizației pentru titlul științific de doctor, operată prin art. XXXVIII din O.U.G. nr. 115/2023, conducerea ministerului ne-a informat că nu a fost agreată propunerea federațiilor sindicale de a fi exceptat personalul didactic. S-a acceptat completarea, prin ordonanță de urgență, a cadrului legal existent, astfel încât verificarea modului în care activitatea cadrului didactic este valorificată în mod suplimentar să se realizeze cu ocazia evaluării anuale a personalului didactic, conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (nu lunar).
2. În ceea ce privește deblocarea posturilor din educație – Ministerul Educației a întreprins toate demersurile necesare. Promisiunea este că săptămâna viitoare Memorandumul va intra în ședință de Guvern.
3. În ceea ce privește indemnizația de hrană și voucherele de vacanță – prin aceeași ordonanță de urgență menționată la pct. 1 se va reglementa expres că, pentru personalul din sistemul de învățământ, acordarea acestor drepturi se va stabili prin raportare la salariul net cuvenit funcției de bază.
4. Privitor la încadrarea îngrijitoarelor ca personal didactic auxiliar („îngrijitoare în educația timpurie”) – reprezentanții M.E. au afirmat că, fiind funcții noi în sistem, încadrarea acestora se va putea face după identificarea cu exactitate a tuturor posturilor care întrunesc condițiile necesare, apoi transformarea acestora și modificarea statelor de funcții; în aceste condiții, până la finalizarea parcurgerii etapelor anterior menționate, vor fi salarizate ca personal administrativ.
5. Comisia paritară de la nivelul Ministerului Educației se va întruni în cursul lunii februarie pentru a se discuta problemele propuse de federațiile sindicale prin cele trei adrese pe această temă [decontarea contravalorii dispozitivelor vizuale de corecție (ochelarilor de vedere/lentilelor de vedere); deducerea instituită la art. 78 alin. (2) lit. a) pct. v) din Codul fiscal, privind abonamentele pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere; eliberarea fluturașilor de salarii tuturor angajaților; nomenclatorul bolilor profesionale pentru personalul din învățământ etc.].
6. După data de 15 februarie 2024 se va proceda la convocarea părților în vederea negocierii și semnării ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, în vederea armonizării acestuia cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (precizăm că proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației de către federațiile sindicale).
7. În ceea ce privește decontarea cheltuielilor de navetă ale personalului didactic – Ministerul Educației va solicita Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației să transmită o adresă către toate unitățile administrativ-teritoriale pentru a continua/relua plățile, în conformitate cu Normele metodologice privind decontarea cheltuielilor pentru naveta la și de la locul de muncă a cadrelor didactice și a personalului didactic auxiliar din învățământul preuniversitar de stat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 569/2015.
8. Având în vedere situațiile cu care se confruntă în continuare învățământul antepreșcolar, pe data de 14 februarie 2024 se va reuni la minister grupul de lucru constituit în vara anului trecut, pentru a propune soluții la problemele rămase nerezolvate.
9. În privința obligativității depunerii cazierelor judiciare și a certificatelor de integritate comportamentală, se caută soluții în vederea simplificării procedurilor de obținere a acestora.
10. Având în vedere întârzierea cu care s-a reglementat preluarea personalului medical de specialitate din unitățile de învățământ în structura de personal medico-sanitar angajat de autoritățile administrației publice locale, se va trimite o precizare în teritoriu conform căreia salariile aferente lunii ianuarie să fie plătite tot de unitățile de învățământ.