O serie de rubrici, mai puțin vizibile, ale site-ului S.I.P. Județul Hunedoara au fost completate/actualizate în această perioadă.
Mobilitatea personalului
Metodologia privind mobilitatea personalului didactic de predare 2025-2026, Calendarul mobilității, Fișele de evaluare (atât cele folosite la nivelul unității, cât și cele folosite la nivelul ISJ) sunt postate la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – MOBILITATE PERSONAL
link direct::
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=36&e=2025
Plată a personalului din cadrul comisiilor desemnate in învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2025 - 2026, evaluării naționale a absolvenților clasei a VIII-a, examenului național de bacalaureat, examenelor de absolvire/certificare a calificării profesionale pentru învățământul profesional, liceal și postliceal, sesiunile anului 2025
https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=39
Hotărâri luate la nivelul I.S.J. Hunedoara
Consiliul de administrație: https://nou.siphd.ro/?a=3420
Ședințe cu directorii: https://nou.siphd.ro/?a=3430
Proceduri: https://nou.siphd.ro/?a=3435
C.L.D.P.S.: https://nou.siphd.ro/?a=3455&t=2025
Comisia paritară: https://nou.siphd.ro/?a=3425
Activitatea S.I.P. Județul Hunedoara
Rubrica SIP HUNEDOARA de pe meniul albastru:
Activitatea Biroului Executiv: https://nou.siphd.ro/?a=3121
Activitatea Consiliului Liderilor: https://nou.siphd.ro/?a=3122
Informări periodice: https://nou.siphd.ro/?a=3136
Hotărâri: https://nou.siphd.ro/?a=3140
Facilități
Pe prima pagină a site-ului, pe banda roșie, se află meniul FACILITĂȚI. Aici sunt postate permanent informații despre „programul social” al S.I.P. Județul Hunedoara (https://nou.siphd.ro/?a=2105), dar și oferte negociate cu diferite firme.
Recensământul membrilor de sindicat
A fost realizat la începutul acestui an. Datele sunt publicate la rubrica SIP HUNEDOARA – RECENSĂMÂNT
link direct:
Situații financiare 2024
Sunt postate la rubrica DESPRE NOI -SITUAȚII FINANCIARE
link direct:
În cursul zilei de astăzi, 06 februarie 2025, am primit, prin intermediul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, o serie de precizări / puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal. Ele aparțin Ministerului Educației și Cercetării și le reproducem în continuare.
„Planurile-cadru de învățământ reprezintă un instrument fundamental pentru dezvoltarea curriculară, stabilind arhitectura generală a traseelor educaționale și cadrul în care se articulează disciplinele, orizonturile de formare și domeniile de competențe vizate. Prin proiectele puse în consultare publică nu s-a urmărit un simplu proces de revizuire, nu doar ajustări punctuale, ci un pas important spre o reformă curriculară profundă, menită să răspundă nevoilor actuale ale sistemului de educație.
Printr-o combinație echilibrată între standardizare, flexibilizare și autonomie, noile planuri-cadru își propun să redefinească structura și finalitățile parcursurilor școlare, oferind o mai mare deschidere spre adaptabilitate și personalizare.
Orice reformă educațională trebuie să pornească de la un cadru legislativ clar, iar proiectele prezentate în consultare publică se bazează pe prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care nu doar orientează, ci și condiționează procesul de schimbare curriculară. În acest context, era previzibil ca propunerile să genereze dezbateri ample, având în vedere impactul lor asupra tuturor actorilor implicați în educație. Tocmai această efervescență a dialogului public este un semn pozitiv, demonstrând importanța pe care beneficiarii direcți, cadrele didactice, specialiștii și parteneri în educație, precum și societatea civilă o acordă acestor schimbări.”
În materialul atașat sunt exprimate o serie de puncte de vedere referitoare la:
- trunchiul comun;
- interpretarea modificărilor aduse statutului disciplinelor;
- după elaborarea noilor planuri cadru se vor elabora și programe noi;
- accesul elevilor la pregătirea examenului de bacalaureat;
- programe școlare unice/rigide contra unor programe flexibile prin CS și CDEOȘ;
- provocări administrative;
- teama reducerii semnificative a orelor unor discipline;
- luarea în considerare a propunerilor făcute de profesori;
- statutul unor discipline (latina, istoria, geografia).
DOCUMENTE ATAȘATE
Precizări MEC
Miercuri, 29 ianuarie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 12 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materialele suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare ianuarie 2025; Recensământul membrilor de sindicat; Situații financiare decembrie 2024; Situații statistice ianuarie 2025; Oferta SIP Tour.
În cadrul ședințelor au fost abordate problemele de actualitate, insistându-se în special pe următoarele aspecte:
1. Ultimele etape de creșteri salariale preconizate pentru educație
Nu există un orizont temporal clar definit în ceea ce privește salarizarea potrivit grilelor negociate în a doua jumătate a anului 2023. Există susținerea ministrului educației pentru o salarizare de bază adecvată în sistem, la care să se adauge o componentă de diferențiere. La ora actuală s-a solicitat o întâlnire între reprezentanții sindicatelor din educație și reprezentanții Guvernului.
2. Punere în dezbatere publică a proiectului noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal
Este nevoie ca în perioada următoare să existe o implicare activă a membrilor de sindicat și a organizațiilor sindicale în dezbaterile care vor urma, inclusiv în ceea ce privește formularea unor propuneri argumentate de amendare a acestora, dincolo însă de interesele particulare pentru o disciplină sau alta.
3. Creșterea normei didactice, „atacuri” la adresa titularizării
La nivelul coaliției de guvernare există discuții în acest sens, astfel de măsuri fiind văzute ca o rezolvare atât la problema creșterii salarizării, cât și la problema deficitului de personal pe anumite discipline. Pe aceeași linie se înscriu și atacurile tot mai frecvente la adresa titularizării. În cadrul întâlnirilor cu ministrul educației s-a recunoscut că există o presiune majoră în acest sens, dar că în ceea ce îl privește nu reprezintă o prioritate și nici măcar un demers de actualitate.
4. Lămurirea unor chestiuni juridice în ceea ce privește: prima de instalare; decontul navetei; reducerea normei de predare cu două ore. Aceste drepturi se păstrează în legislație trebuind să fie solicitate și plătite în continuare.
5. Probleme organizatorice/diverse
Situații financiare la final de an;
Activitatea Comisiei de inventariere a patrimoniului;
Evaluarea activității personalului propriu pentru anul 2024.
Mai multe detalii sunt prezentate în informarea scrisă prezentată în cadrul ședinței. Ea este disponibilă pe site, la rubrica SIP HUNEDOARA – INFORMĂRI – ANUL CURENT, link direct: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040106.pdf.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2025.
Pentru o corectă informare a membrilor de sindicat participanți la grevă, facem următoarele precizări:
Greva a fost declanșată în baza Referendum-ului desfășurat la finalul lunii aprilie – începutul lunii mai.
În urma numeroaselor runde de negociere purtate cu reprezentanții Guvernului și ai Ministerului Educației, situația este următoarea:
I. De la declanșarea grevei generale, în timpul negocierilor, Guvernul României a propus vouchere, devenite ulterior prime, acordate in 5 Iunie și 5 Octombrie, pentru personalul didactic (didactic de predare, de conducere, de îndrumare și de control, didactic auxiliar) al căror cuantum a crescut de la 2500 lei la 4000 lei, respectiv pentru personalul nedidactic (al căror cuantum a crescut de la 1000 lei la 1500 lei).
1. Deși federațiile sindicale au respins oferta Guvernului, în data de 1 Iunie a fost promovată O.U.G. nr. 53/2023, prin care s-au majorat salariile de bază gradația 0 ale personalului didactic (didactic de predare, de conducere, de îndrumare și de control, didactic auxiliar) cu 1000 lei brut lunar (ceea ce însemnau procente de majorare cuprinse între 17% și 25%, respectiv creșteri nete ce variau de la ~580 lei la ~950 lei lunar, în funcție de încadrare), iar pentru personalul nedidactic o creștere a salariului de bază 400 lei brut lunar pentru gradația 0 (ajungându-se la creșteri nete cuprinse între ~230 și ~280 lei lunar; această creștere se adăuga procentului de 9% de care o parte dintre salariații personal nedidactic a beneficiat în baza O.U.G. nr. 45/2023, prin care s-au acordat salariile de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022).
În Nota de fundamentare a O.U.G. nr. 53/2023 se preciza că: „Intrarea în plată a noii grile de salarizare va fi realizată etapizat, pe o perioadă de 3 ani, după cum urmează: 1. 40% în primul an; 2. 30% în al doilea an; 3. 30% în al treilea an.”
De asemenea, Guvernul a aprobat Declaraţia privind politica sectorială de salarizare a personalului din sistemul naţional de învăţământ şi stabilirea unor principii generale în vederea îmbunătăţirii statutului personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din sistemul naţional de învăţământ şi valorizarea carierei didactice, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 502/08.06.2023, document de asemenea considerat insuficient de partea sindicală.
2. În continuare, revendicările membrilor de sindicat au fost de a se acorda majorări salariale suplimentare și de a se cuprinde în textul actului normativ prevederile referitoare la instituirea principiului potrivit căruia salariul de bază al profesorului debutant să fie stabilit la nivelul salariului mediu brut pe economie și la acordarea primei tranșe de majorare salarială, de cel puțin 45%, din creșterea prevăzută de noua lege a salarizării, de la 01.01.2024.
În data de 10 iunie 2023, oferta Guvernului a fost suplimentată în sensul intenției de promovare a două ordonanțe de urgență privind:
a) - majorarea salariilor de bază gradația 0 ale personalului didactic (didactic de predare, de conducere, de îndrumare și de control, didactic auxiliar) cu 1.300 lei brut lunar în loc de 1.000 lei (ceea ce înseamnă procente de majorare cuprinse între 21% și 32%, creșterea medie fiind de 25%, respectiv creșteri nete ce variază de la ~760 lei la ~1420 lei lunar, în funcție de încadrare și majorările salariale cuvenite), iar pentru personalul nedidactic aceeași creștere a salariului de bază cu 400 lei brut lunar pentru gradația 0 (ajungându-se la creșteri nete cuprinse între ~230 și ~280 lei lunar; această creștere se adaugă procentului de 9% de care o parte dintre salariații personal nedidactic beneficiază în baza O.U.G. nr. 45/2023, prin care s-au acordat salariile de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022); principiile mai sus enunțate se regăseau în textul ordonanței de urgență, în preambulul acesteia (nu în Nota de fundamentare), cu mențiunea că tranșa de majorare de la 01.01.2024 urma să fie de 50% din creșterea prevăzută de noua lege a salarizării;
b) - acordarea unei prime de carieră didactică, pentru personalul didactic (inclusiv personalul didactic auxiliar), în cuantum de 1.500 lei net atât în luna octombrie 2023 – pentru a fi utilizată în anul școlar 2023/2024, cât și pentru următorii ani școlari, respectiv în până în anul școlar 2026/2027;
- de asemenea, pentru personalul nedidactic, acordarea unei prime de carieră profesională în limita unui plafon anual de 500 lei/an școlar; pentru aceeași perioadă.
Membrilor de sindicat li s-au adus la cunoștință cele de mai sus prin intermediul organizațiilor sindicale afiliate.
Răspunsul federațiilor sindicale dat Guvernului în dimineața zilei de 11 iunie 2023 a fost că oferta se respinge atâta timp cât cele două principii nu se regăsesc în textul unui articol din cuprinsul unui act cu caracter normativ.
3. În urma discuțiilor purtate în dimineața zilei de 12 iunie 2023 cu reprezentanții Guvernului, Colegiile Liderilor F.S.L.I. și F.S.E. „SPIRU HARET” au hotărât în ședințele de astăzi, 12.06.2023, suspendarea grevei generale condiționată de instituirea în ordonanța de urgență a celor două principii mai sus detaliate.
Față de răspunsul federațiilor sindicale, Guvernul a acceptat și această solicitare, iar în ședința de Guvern de astăzi, 12 iunie 2023, au fost aprobate cele 2 ordonanțe de urgență, respectiv:
1) Cea privind primele de carieră didactică și de carieră profesională, în cuantumurile mai sus detaliate (încă nepublicată în Monitorul Oficial la momentul întocmirii prezentei informări);
2) Cea privind majorarea salariilor de bază gradația 0 ale personalului didactic (didactic de predare, de conducere, de îndrumare și de control, didactic auxiliar) cu 1.300 lei brut lunar, iar pentru personalul nedidactic creșterea salariului de bază de 400 lei brut lunar pentru gradația 0 + articol nou în care se reglementează expres că:
Grila de salarizare aplicabilă sistemului național de învățământ începând cu 1 ianuarie 2024 se stabilește pornind de la salariul mediu brut pe economie, utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, pentru anul 2023 pentru profesori debutanți/asistenți universitari – art. III alin. (2)
Personalul didactic, personalul didactic auxiliar și personalul nedidactic din sistemul de învățământ de stat beneficiază, începând cu 1 ianuarie 2024, de 50% din diferența stabilită între salariul de bază aflat în plată și salariul de bază stabilit prin grila de salarizare în vigoare la 1 ianuarie 2024 – art. III alin. (3)
În aceste condiții, Guvernul a dat curs și acestei solicitări a părții sindicale.
Actul în cauză a devenit Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 57/2023 pentru stabilirea unor măsuri privind salarizarea personalului din sistemul național de învățământ de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 514/2023.
Precizăm totodată că, în situația în care nu obțineam astăzi adoptarea ordonanțelor de urgență în cauză, în contextul demisiei Primului ministru, Guvernul interimar nu ar mai fi putut, potrivit legislației, să adopte acte normative cu valoare de lege (ordonanțe/ordonanțe de urgență).
4. Având în vedere discuțiile de pe rețelele de socializare referitoare la „renunțarea la revendicarea privind indexarea anuală a salariilor cu rata inflației”, se impun următoarele precizări:
1) federațiile sindicale au susținut această revendicare, în timpul rundelor de negocieri avute de la momentul declanșării grevei, însă Guvernul a respins solicitarea noastră motivând că nu se poate acorda indexarea salariilor cu inflația doar pentru personalul din învățământ;
2) majorările salariale acordate prin O.U.G. nr. 57/2023 acoperă rata inflației (de cca 14%) procentul de creștere instituit fiind, în medie, 25%, astfel încât nu se poate afirma că federațiile sindicale care au declanșat conflictul colectiv de muncă și greva la nivel de sector de negociere colectivă au renunțat la această revendicare.
II. În ceea ce privește Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, în plus față de ce am avut în contractul anterior, părțile au convenit asupra unor drepturi suplimentare, pe care le-am detaliat în Informarea comună a F.S.LI și F.S.E. „SPIRU HARET” nr. 339/509/07.06.2023. La acest moment, negocierile pe contractul colectiv sunt suspendate și urmează a fi reluate în perioada imediat următoare, o serie dintre propunerile federațiilor sindicale fiind rămase în divergență.
III. Referitor la procedura de urmat în situația suspendării grevei, vă rugăm să aveți în vedere faptul că Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, prevede doar că: „Pe perioada negocierilor, organizatorii grevei pot conveni cu angajatorul suspendarea temporară a grevei. Dacă negocierile eşuează, greva va fi reluată, fără a mai fi necesară parcurgerea etapelor procedurale preliminare prevăzute de lege.” – art. 162 alin. (3).
Obligația de notificare a angajatorului de către salariatul grevist există numai în situația retragerii din grevă.
În aceste condiții, având în vedere Comunicatul emis astăzi de F.S.L.I. și F.S.E. „SPIRU HARET” – prin care se anunță suspendarea grevei generale, precum și declarațiile doamnei Ligia Deca, ministrul educației, privitoare la faptul că de mâine (13.06.2023) se reiau cursurile în toate unitățile de învățământ, nu este nevoie ca salariații aflați în grevă să depună o cerere pentru suspendarea din grevă; este suficient să se prezinte la locul de muncă și să își desfășoare activitatea în mod normal, consemnând ca atare în condica de prezență.