Legea 141/25.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare aduce următoarele modificări Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
1. creșterea normei didactice cu 2 ore, inclusiv prin includerea în posturile din învățământul primar a 2 ore de educație remedială (până la debutul anului școlar 2029-2030) – art. LVIII din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, plasând astfel România deasupra mediei europene de 18-19 ore, fragmentând nepermis de mult catedrele și punând în situația restrângerilor de activitate/completări de normă zeci de mii de profesori;
2. reducerea cuantumului remunerației pentru plata cu ora, prin raportare nu la norma didactică, ci la timpul de lucru (1/160) – art. LIII, pct. 7 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, reducând remunerația acordată pentru această activitate la nivelul unei munci necalificate, deși practici asemănătoare europene, precum în Germania sau Franța, remunerează peste tariful orar de bază orele didactice suplimentare;
3. creșterea pragurilor relative la numărul de educabili începând cu care o unitate școlară poate dobândi personalitate juridică – art. LIII, pct. 1 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, punând sub semnul întrebării în mod direct existența a sute de școli, iar în mod indirect existența a mii de structuri școlare;
4. creșterea numărului de copii în cadrul formațiunilor de studiu, inclusiv prin posibilitatea funcționării cu până la 4 copii/elevi peste efectivele maxime prevăzute de lege – art. LIII, pct. 2 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, conducând la supraaglomerare în anumite cazuri, desființare de clase în alte situații sau trecerea în regim simultan și implicit reduceri importante de norme didactice, plasând România printre primele țări din Europa ca număr de educabili/cadru didactic;
5. reducerea degrevărilor de normă didactică pentru personalul de conducere, îndrumare și control (maxim 50% din norma crescută), fiind instituită totodată interdicția de a derula ore în regim de plata cu ora sau la cumul pentru aceste categorii de personal – art. LIX din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, îngreunând nepermis de mult activitatea managerială, cu amenințarea ca viitoarele concursuri pentru ocuparea funcțiilor de conducere să fie deschise managementului extern;
6. coborârea pragului maxim până la care se acordă vouchere de vacanță și indemnizație de hrană la 6000 lei net – semnificând o reducere a veniturilor pentru o parte din salariații din educație;
7. restructurarea sistemului de burse cu scopul reducerii sumelor totale alocate în acest sens - art. LIII, pct. 6 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare;
8. restrângerea decontării transportului pentru elevii de învățământ primar și gimnazial la elevii care nu pot fi școlarizați în unitatea administrativ-teritorială în care își au domiciliul - art. LIII, pct. 4 și pct. 5 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare;
9. prorogarea acordării primei de pensionare în cuantum de două salarii de bază ale persoanei în situația pensionării la împlinirea vârstei standard până la începutul anului școlar 2026-2027 – art. LVII, pct. 8 din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
Având în vedere că toate aceste măsuri înseamnă:
1. Creșterea timpului și a volumului de muncă având ca efect depășirea și mai accentuată a 40 ore/săptămână lucrate...
2. Accentuarea problemelor legate de încadrarea personalului didactic titular datorită fragmentării normelor...
3. Accentuarea problemelor de încadrare cu personal didactic calificat și creșterea ponderii personalului didactic necalificat...
4. Dispariția a mii de locuri de muncă din educație, alternativa celor care le ocupau până în prezent fiind șomajul...
5. Supraaglomerarea formațiunilor de studiu, desființarea de unități școlare/structuri școlare conducând dispariția locurilor de muncă aferente...
6. Reducerea veniturilor salariaților din educație și degradarea nivelului de trai...
7. Reducerea calității educației oferite...
S.I.P. Județul Hunedoara, alături de celelalte organizații sindicale din educație, prin cele două federații sindicale, solicită membrilor de sindicat implicarea în acțiunile de protest preconizate pentru perioada următoare:
1. pichetarea sediului Ministerului Educației și Cercetării - în fiecare miercuri până în data de 8 septembrie (30 iulie, 6 august, 13 august, 20 august, 27 august);
2. boicotarea oricăror activități administrative și manageriale ce ar trebui derulate până în data de 8 septembrie – nu se pregătește în niciun fel debutul noului an școlar;
3. boicotarea deschiderilor festive ale noului an școlar, indiferent de moment și de modalitatea de realizare – nu se participă/nu se organizează în niciun fel deschiderea festivă a noului an școlar;
4. participarea la mitingul de protest din București, în data de 8 septembrie.
DOCUMENTE ATAȘATE
Prezentare sintetică/cronologică a evenimentelor care ne-au condus în contextul actual
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER” îi solicită domnului Nicușor Daniel Dan – Președinte al României – să nu promulge Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului României de către Guvern.
Măsurile în domeniul învățământului preuniversitar și superior stabilite de Executiv, dacă vor fi puse în practică, vor afecta grav atât angajații, cât și beneficiarii educației.
În susținerea demersului nostru este și răspunsul pentru mass-media dat de Institutul de Științe ale Educației – singura instituție publică având ca atribuții cercetarea, dezvoltarea și inovarea în educație, pentru cunoașterea și înțelegerea contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educației, pe baza datelor de cercetare.
Acest răspuns arată exact ceea ce am susținut și noi:
Având în vedere cele prezentate mai sus, considerăm ca este obligatoriu ca Președintele României să retrimită Parmentului Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare și să solicite eliminarea articolelor care vor afecta grav sistemul educațional pe termen lung. Sperăm ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, măsurile contra educației să fie stopate.
Mâine, 25 iulie 2025, ora 11.00, o delegație a celor trei federații sindicale vor depune și un material în acest sens la Președintele României.
DOCUMENTE ATAȘATE
Scrisoare adresată președintelui
Luni, 28 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se amână discutarea solicitărilor a două unități de învățământ:
- suplimentare număr clase – Școala Gimnazială nr. 7 Petroșani;
- suplimentare stat de funcții Școala Gimnazială „Sabin Oprean” Bucureșci.
II.
1. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă pentru un cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
2. Informare privind faptul că actualul director de la Școala Gimnazială „Sabin Oprean” Bucureșci nu mai dorește detașare în interesul învățământului în anul școlar 2025-2026.
3. Se amână solicitarea Primarului comunei Certeju de Sus de prealuare a postului de șofer în statul de funcții al unității de învățământ.
4 Se stabilește data de 31.07.2025 pentru desfășurarea ședinței Comisiei paritare de la nivelul inspectoratului, cu următoarea ordine de zi: aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea comisiei paritare de la nivelul inspectoratului școlar; stabilirea componenței comisiei; aprobarea numărului zilelor de concediu suplimentar, ca urmare a noilor prevederi ale Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar.
5. Se desemnează din partea inspectoratului școlar membrii titulari și supleanți în comisia paritară, păstrându-se actuala componență.
Marți, 3 iunie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Redistribuire locuri pentru gradații de merit 2025
II. Solicitări de la unități de învățământ
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă redistribuirea locurilor pentru gradațiile de merit, după cum urmează: 2 educatoare, 2 învățători, 1 limba germană, 2 limba engleză, 1 biologie, 1 consilier I.S.J. Hunedoara - didactic auxiliar.
II. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
III. Diverse:
1. Se prezintă procedurile de selecție a partenerilor pentru 3 proiecte: Integra, F.O.C.U.S. și A.S.P.I.R.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE