La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Marți, 26 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererea de pensionare la limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.01.2025.
2. Se aprobă Procedura operațională de promovare în grade/trepte profesionale, conform Anexei 2.
3. Se aprobă raportul comisiei de verificare a C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, referitor la cercetarea disciplinara a persoanelor implicate și sancțiunile aplicate acestora, conform Anexei 3.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
În cadrul Comisiei de dialog social (CDS) de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara, întrunite în data de joi, 6 aprilie 2023, reprezentanții Sindicatului Învățământ Preuniversitar Județul Hunedoara au supus atenției celor prezenți o serie de probleme cu care se confruntă sistemul de învățământ românesc și personalul din sistem, astfel:
I.
Realitatea ne demonstrează că sistemul național de învățământ se confruntă cu numeroase probleme, multe dintre ele fiind cauzate de neglijarea de către factorii decizionali a neajunsurilor din sistem, semnalate, în mod constant, de organizațiile sindicale din educație.
Pentru ca învățământul românesc - domeniu fundamental de care depinde dezvoltarea României - să poată fi salvat, este nevoie de adoptarea unor decizii politice.
Astfel, având în vedere că, în perioada următoare, vor fi adoptate trei legi de care depind evoluția învățământului românesc, precum și statutul profesional și social al personalului din sistem – respectiv: Legea învățământului preuniversitar, Legea învățământului superior și Legea salarizării personalului plătit din fonduri publice – considerăm că este imperios necesar să cunoașteți problemele reale cu care se confruntă personalul din educație și să vă implicați în rezolvarea lor.
II.
Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara, în numele celor peste 5000 de salariați din învățământul preuniversitar din județul Hunedoara ale căror drepturi și interese le reprezintă, vă semnalează o serie de probleme generate de nerespectarea/neaplicarea unor acte normative în vigoare:
a. neaplicarea integrală a dispozițiilor Legii-cadru nr. 153/2017;
b. neaplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, salariații din învățământ fiind singura categorie de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor drepturi;
c. anomaliile în ceea ce privește salarizarea funcțiilor de conducere, îndrumare și control, având în vedere că veniturile acestora sunt inferioare salarizării funcțiilor de execuție.
III.
De asemenea, ținând cont de situația salariaților din educație în actualul context socio-economic, de importanța socială a activităților ce se derulează în sistemul educațional, apreciem că este imperativ necesar a se rezolva și următoarele:
a. în noua lege de salarizare, grila propusă trebuie să poziționeze personalul din învățământ pe o treaptă superioară celei actuale în ierarhia funcțiilor bugetare, pe măsura importanței sociale a activității prestate;
b. instituirea, prin lege, a regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
c. adoptarea actelor normative pentru creșterea veniturilor personalului didactic auxiliar și nedidactic;
d. adoptarea, în regim de urgență, a normativelor pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic, având în vedere că normativele care se aplică în prezent sunt din anul 1998;
e. plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
f. plata suplimentară a personalului din unitățile/instituțiile de învățământ nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile.
IV.
Proiectul Legii învățământului preuniversitar a fost pus în dezbatere în vara anului 2022, discuțiile pe marginea textului fiind reluate în acest an, mai întâi în luna ianuarie și apoi în perioada februarie-martie.
De atunci și până în prezent, federațiile sindicale reprezentative, F.S.E. „SPIRU HARET” și F.S.L.I., au transmis Ministerului Educației 3 materiale comune, sub formă de tabel, conținând propuneri privind modificarea și completarea textului.
O serie de propuneri au fost însușite de Ministerul Educației – textul proiectului fiind modificat în consecință, altele nu.
Vă transmitem atașat:
- propunerile făcute de federațiile sindicale din educație pe Proiectul pus la dispoziție de Ministerul Educației la finalul lunii februarie, precum și
- un material sintetic care cuprinde propunerile acceptate, dar și cele care nu se regăsesc în cuprinsul Legii învățământului preuniversitar (fie pentru că nu au fost agreate de minister, fie pentru că au fost făcute în luna martie, fiind încă supuse analizei la data elaborării prezentului material), propuneri pe care vă solicităm să le analizați să le promovați în dezbaterea parlamentară.