O serie de rubrici, mai puțin vizibile, ale site-ului S.I.P. Județul Hunedoara au fost completate/actualizate în această perioadă.
Mobilitatea personalului
Metodologia privind mobilitatea personalului didactic de predare 2025-2026, Calendarul mobilității, Fișele de evaluare (atât cele folosite la nivelul unității, cât și cele folosite la nivelul ISJ) sunt postate la rubrica: JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – MOBILITATE PERSONAL, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=36&e=2025
Plată a personalului din cadrul comisiilor desemnate in învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2025 - 2026, evaluării naționale a absolvenților clasei a VIII-a, examenului național de bacalaureat, examenelor de absolvire/certificare a calificării profesionale pentru învățământul profesional, liceal și postliceal, sesiunile anului 2025: https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=39
Hotărâri luate la nivelul I.S.J. Hunedoara
Consiliul de administrație: https://nou.siphd.ro/?a=3420
Ședințe cu directorii: https://nou.siphd.ro/?a=3430
Proceduri: https://nou.siphd.ro/?a=3435
C.L.D.P.S.: https://nou.siphd.ro/?a=3455&t=2025
Comisia paritară: https://nou.siphd.ro/?a=3425
Activitatea S.I.P. Județul Hunedoara
Rubrica SIP HUNEDOARA de pe meniul albastru:
Activitatea Biroului Executiv: https://nou.siphd.ro/?a=3121
Activitatea Consiliului Liderilor: https://nou.siphd.ro/?a=3122
Informări periodice: https://nou.siphd.ro/?a=3136
Hotărâri: https://nou.siphd.ro/?a=3140
Facilități
Pe prima pagină a site-ului, pe banda roșie, se află meniul FACILITĂȚI. Aici sunt postate permanent informații despre „programul social” al S.I.P. Județul Hunedoara (https://nou.siphd.ro/?a=2105), dar și oferte negociate cu diferite firme.
Recensământul membrilor de sindicat
A fost realizat la începutul acestui an. Datele sunt publicate la rubrica SIP HUNEDOARA – RECENSĂMÂNT, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3160
Situații financiare 2024
Sunt postate la rubrica DESPRE NOI -SITUAȚII FINANCIARE, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=1170
În cursul zilei de astăzi, 06 februarie 2025, am primit, prin intermediul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, o serie de precizări / puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal. Ele aparțin Ministerului Educației și Cercetării și le reproducem în continuare.
„Planurile-cadru de învățământ reprezintă un instrument fundamental pentru dezvoltarea curriculară, stabilind arhitectura generală a traseelor educaționale și cadrul în care se articulează disciplinele, orizonturile de formare și domeniile de competențe vizate. Prin proiectele puse în consultare publică nu s-a urmărit un simplu proces de revizuire, nu doar ajustări punctuale, ci un pas important spre o reformă curriculară profundă, menită să răspundă nevoilor actuale ale sistemului de educație.
Printr-o combinație echilibrată între standardizare, flexibilizare și autonomie, noile planuri-cadru își propun să redefinească structura și finalitățile parcursurilor școlare, oferind o mai mare deschidere spre adaptabilitate și personalizare.
Orice reformă educațională trebuie să pornească de la un cadru legislativ clar, iar proiectele prezentate în consultare publică se bazează pe prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care nu doar orientează, ci și condiționează procesul de schimbare curriculară. În acest context, era previzibil ca propunerile să genereze dezbateri ample, având în vedere impactul lor asupra tuturor actorilor implicați în educație. Tocmai această efervescență a dialogului public este un semn pozitiv, demonstrând importanța pe care beneficiarii direcți, cadrele didactice, specialiștii și parteneri în educație, precum și societatea civilă o acordă acestor schimbări.”
În materialul atașat sunt exprimate o serie de puncte de vedere referitoare la:
- trunchiul comun;
- interpretarea modificărilor aduse statutului disciplinelor;
- după elaborarea noilor planuri cadru se vor elabora și programe noi;
- accesul elevilor la pregătirea examenului de bacalaureat;
- programe școlare unice/rigide contra unor programe flexibile prin CS și CDEOȘ;
- provocări administrative;
- teama reducerii semnificative a orelor unor discipline;
- luarea în considerare a propunerilor făcute de profesori;
- statutul unor discipline (latina, istoria, geografia).
DOCUMENTE ATAȘATE
Precizări MEC
Luni, 10 februarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, după cum urmează:
a. Școala Gimnazială „I. D. Sîrbu” Petrila - se acordă aviz organizare concurs 1 post administrator financiar;
b. Școala Gimnazială Nr. 4 Vulcan - se aprobă suplimentarea cu 3 locuri la grădiniță și 4 locuri la clasa a IV-a;
c.Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Petroșani - se amână suplimentarea cu o clasă a IX-a, vocațional, a planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026.
II.Diverse:
1. Se aprobă lista cu excepție plata cu ora.
2. Se aprobă rapoartele de doctorat pentru luna ianuarie 2025: 4 persoane din cadrul I.S.J. Hunedoara și 8 directori unități de învățământ.
3. Se aprobă preluarea a 35 posturi de profesori itineranți și de sprijin de către C.J.R.A.E. Hunedoara, începând cu data de 01.09.2025, după cum urmează:
- C.P.C Simeria: 20 cadre didactice titulare și 1 învățător, 2 cadre didactice viabile, 9 posturi perioadă determinată;
- C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara: 1 titular, 2 posturi perioadă determinată.
În perioada 2-5 decembrie 2024 au avut loc, în conformitate cu prevederile statutare, lucrările Consiliului Național F.S.E. „Spiru Haret”, fiind prezenți un număr de 133 delegați. S.I.P. Județul Hunedoara a fost reprezentat de o delegație formată din 10 persoane, membri ai Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ședințele derulate în această perioadă s-au axat în principal pe problemele existente în sistemul public de educație din România, dar nu au ignorat nici perioada relativ tulbure din punct de vedere politic. În acest context, sunt de subliniat următoarele:
1. F.S.E. „Spiru Haret” nu este implicată și nu va fi implicată politic, promovarea și apărarea intereselor membrilor de sindicat presupunând capacitatea de a dialoga și negocia cu oricare dintre forțele politice care asigură guvernarea României;
2. Onorarea până în prezent, de către actuala guvernare, a majorărilor salariale asumate în urma grevei generale din 2023, pentru prima dată salariul mediu net din învățământ ajungând să depășească salariul mediu net din economie (în luna septembrie 2024, 5775 lei față de 5228 lei);
3. Nu există certitudini în ceea ce privește ultima etapă a creșterilor salariale preconizate (printr-o viitoare lege a salarizării unice), dar anul 2025 va pretinde din partea sindicatelor din educație să se concentreze pe obligarea viitorului Guvern al României să respecte angajamentele asumate față de salariații din educație;
4. Salariații din educație trebuie să fie pregătiți pentru a răspunde eventualelor „provocări” pe care o viitoare configurație politică ajunsă la guvernare le poate iniția, iar aici sunt de luat în calcul „solicitările” de descentralizare extremă a sistemului public de educație (incluzând aici desființarea totală a inspectoratelor școlare, angajarea la nivelul unității de învățământ, consilii de administrație cu o majoritate de reprezentare din partea părinților etc.), „transformarea” titularizării (de la dispariție la obligativitatea unor examene de reconfirmare periodice), „spiritul” viitoarelor planuri-cadru (cu presiuni pe o reducere semnificativă a disciplinelor de învățământ și totodată pe o preponderență a opțiunii elevilor) etc.
5. Înmulțirea pierderilor de membri de sindicat generată de creșterile salariale din educație (cu „motivații” precum „ce poate sindicatul să îmi mai ofere?”, „cotizația a devenit prea mare”, „oricum beneficiază toată lumea de ceea ce câștigă sindicatul” etc.), ignorându-se faptul că acestea, dar și multe dintre drepturile salariaților din educație, au devenit posibile doar prin acțiune sindicală - nu trebuie ignorate, în acest context, nici campaniile antisindicale duse pe rețelele sociale cu scopul evident de a destructura organizațiile existente, ceea ce reiterează necesitatea utilizării cu reținere a acestora;
6. Dificultățile generate de actuala legislație în ceea ce privește obținerea în instanță a drepturilor cuvenite și neacordate, în acest sens o decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție eliminând din calculul indemnizației de concediu indemnizația de hrană (un ultim demers în această privință este în curs la nivelul instanțelor europene) etc.
Sinteza activității F.S.E. „Spiru Haret” din ultima perioadă a fost dezbătută și pusă la dispoziția delegaților participanți sub forma unui document de sine stătător – acesta se regăsește ca atașament la prezentul articol.
Concluzia asumată de Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”, implicit de organizațiile sindicale afiliate, a insistat pe faptul că singurele interese care au fost promovate și apărate sunt cele ale membrilor de sindicat, orice acțiuni viitoare fiind de canalizat tot în această direcție, acțiunea sindicală dovedindu-se ca fiind singura modalitate eficientă în acest sens.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Sinteza activitatii F.S.E. „Spiru Haret” | 1.888.249 | APPLICATION/PDF | 2024-12-09 20:23:31 |