Joi, 29 februarie 2024, de la ora 11:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii școlari și de specialitate de la I.S.J. Hunedoara
Ordinea de zi a cuprins:
1. Prezentarea rezultatelor elevilor la simularea națională a Evaluării naționale și a rezultatelor elevilor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat, 2024;
2. Organizarea simulării naționale a examenului de Bacalaureat, 2024;
3. Management - aspecte generale;
4. Analiza evoluției fenomenului de violență în unitățile de învățământ din județul Hunedoara în anul școlar 2023-2024.
5. Diverse
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
Diana Lățug – asistent universitar în cadrul Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Litere, Departamentul de Limbi și Literaturi Scandinave
- admiterea la Facultatea de Litere;
- oportunități pentru viitorii studenți și absolvenți;
Szofia Szasz – inspector școlar general adjunct
- prezentarea rezultatelor la simularea națională a Evaluării naționale;
- concluzii și măsuri care se impun;
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- prezentarea rezultatelor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat;
- concluzii;
- propuneri/măsuri pentru ameliorarea rezultatelor;
Adriana Almășan - inspector școlar general adjunct
- aspecte generale legate de managementul unităților școlare;
- fenomenul violenței în școli;
Elena Bogdan - șef compartiment salarizare
- Memorandum deblocare posturi;
- plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță pentru cei care au salarii nete până la 8000 lei pe un singur contract de muncă;
- plata diferențelor salariale câștigate de sindicate în instanță;
Mariana Miertoiu - contabil șef
- aspecte generale legate de bugetul anului 2024;
Claudia Bălici – inspector de specialitate
- aspecte generale privind gestionarea și implementarea cu succes a proiectelor finanțate de Comisia Europeană.
Paul Rusu, președinte S.I.P. Județul Hunedoara
- precizări privind deblocarea posturilor, plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță, plata titlurilor executorii;
- demersuri pentru colegii care beneficiază de indemnizația de doctorat.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024.
În cursul zilei de astăzi, marți, 12 martie, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației, pe a cărei ordine de zi s-au aflat, între altele:
- proiectul Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie complementare;
- proiectul Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și Calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2024-2025.
În ceea ce privește primul proiect, acesta a fost avizat favorabil, fiind acceptate majoritatea propunerilor federațiilor sindicale [inclusiv devansarea/comprimarea Calendarului de înscriere – astfel încât afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri să aibă loc pe 5 iulie 2024 (iar nu 25 iulie, cum era în proiectul inițial al ministerului) și posibilitatea numirii ca membri în Comisia de înscriere și distribuire inclusiv a personalului didactic auxiliar (în situația în care nu există suficiente resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri)].
Referitor la înscrierea copiilor în învățământul primar, și în acest caz s-a ținut cont de propunerile și observațiile federațiilor sindicale [inclusiv cele privitoare la necesitatea definirii unor termeni și înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul special].
La punctul Diverse, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” au ridicat următoarele probleme:
1. situația colegilor implicați în evaluarea lucrărilor la simularea examenelor naționale – evaluare națională și bacalaureat – atât din perspectiva numărului de lucrări evaluate (de la 30-40 – câte erau inițial, la peste 70 – în final), cât și din perspectiva neremunerării acestei activități;
2. necesitatea întrunirii în regim de urgență a Comisiei paritare de la nivelul Ministerului Educației, pentru discutarea problemelor sesizate de federațiile sindicale prin 4 adrese;
3. negocierea și semnarea ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, în vederea armonizării C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (în condițiile în care există mai multe adrese comune ale federațiilor sindicale pe acest subiect, iar proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației);
4. prima de carieră didactică și prima de carieră profesională: există beneficiari care nici până în acest moment nu au intrat în posesia cardurilor sau care, deși dețin cardurile, acestea nu au fost încărcate cu sumele corecte, iar apelurile lansate către autorități au rămas fără răspuns.
De asemenea, reprezentanții sindicali au ridicat din nou problema decontului navetei, a încadrării îngrijitoarelor din educația timpurie ca personal didactic auxiliar și a plății indemnizației pentru titlul științific de doctor (supuse atenției Ministerului Educației prin mai multe adrese, fără a exista însă și răspunsuri/soluții).
Miercuri, 13 martie 2024, s-a desfășurat ședința lunară a Consiliului de Supraveghere al Casei de Ajutor Reciproc (Instituție Financiară Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Județul Hunedoara. Pe lângă problemele curente, au fost aprobate și ultimele materiale realizate în pregătirea Conferinței de alegeri.
După cum am anunțat prin „Convocatorul” postat pe panourile de afișaj ale sindicatului, prin articolul postat pe site-ul organizației în data de 09 februarie și în 13 februarie pe contul de Facebook, Conferința de alegeri a fost convocată pentru data de miercuri, 27 martie 2023, ora 13:00. Conferința se va organiza în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara.
Pe agenda de lucru a Conferinței sunt înscrise următoarele puncte:
- Raportul Comitetului de supraveghere;
- Raportul financiar contabil;
- Raportul Comisiei de cenzori;
- Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare;
- Dezbateri;
- Aprobarea materialelor prezentate.
Materialele supuse dezbaterii membrilor CAR sunt postate mai jos.
Convocator Conferință CAR (IFN) SIP Hunedoara
Comisiile de lucru
Agenda de lucru
Regulament de organizare
Raportul Comitetului de supraveghere
Raportul financiar contabil
Raportul Comisiei de cenzori
Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 605/17.06.2021 a fost publicat Ordinul Ministrului Educației nr. 3993/16.06.2021 privind stabilirea unor drepturi specifice personalului didactic din învățământ, prevăzute în Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
La art. 1 alin. (2) din ordinul respectiv se stipulează: „(2) Prevederile art. 14 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și cadrelor didactice care au obținut gradul didactic I prin echivalare, anterior datei de 1 iulie 2017”.
În opinia noastră, dispozițiile citate sunt nelegale, pentru motivele pe care le vom detalia în cele ce urmează.
Art. 14 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice – Drepturi salariale pentru deținerea titlului științific de doctor – prevede:
„(1) Personalul care deține titlul științific de doctor beneficiază de o indemnizație lunară pentru titlul științific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, dacă își desfășoară activitatea în domeniul pentru care deține titlul. Cuantumul salarial al acestei indemnizații nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensațiilor, primelor, premiilor și indemnizațiilor prevăzută la art. 25. (2) În situația cumulului de funcții, indemnizația prevăzută la alin. (1) se acordă, la cerere, numai de către angajatorul unde beneficiarul are funcția de bază declarată.
(3) Personalul didactic de predare care solicită și obține gradul didactic I prin echivalare, potrivit prevederilor Ordinului ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5561/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învățământul preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare, nu primește indemnizația pentru titlul științific de doctor. Cadrele didactice optează pentru indemnizația pentru titlul științific de doctor sau pentru echivalarea cu gradul didactic I.”
I. Textul citat prevede expres că au obligația de a opta între indemnizația pentru titlul științific de doctor și echivalarea cu gradul didactic I exclusiv acele cadre didactice care, de la data intrării în vigoare a legii, obțin gradul didactic I prin echivalare.
Personalul didactic care, până la data de 30 iunie 2017 inclusiv, a obținut echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I, beneficiind atât de salariul aferent gradului I, cât și de plata drepturilor pentru titlul științific de doctor, beneficiază în continuare de ambele drepturi, nefiind obligați să opteze. Această obligație o au doar acei salariați care nu aveau încă titlul de doctor echivalat cu gradul didactic I la data de 01.07.2017.
Orice altă interpretare a textului citat contravine atât principiilor de drept (principiul neretroactivității legii civile), cât și textului legii [vă rugăm să observați că formularea alin. (3) este la timpul prezent – „solicită și obține gradul didactic I prin echivalare” – ceea ce are în vedere situațiile născute din momentul intrării în vigoare a legii; deci, cadrele didactice care au solicitat și au obținut gradul didactic I prin echivalare anterior intrării în vigoare a legii nu se află în ipoteza reglementată de actul normativ].
II. Aceeași interpretare a prevederilor anterior citate a fost dată și de Ministerul Muncii (inițiatorul Legii-cadru nr. 153/2017), care, prin adresa nr. 3276/L.O.V./04.09.2017 (anexată prezentei), a precizat expres că dispozițiile art. 14 alin. (3) „nu se aplică pentru cadrele didactice care și-au echivalat gradul didactic I prin dobândirea titlului științific de doctor înainte de intrarea în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017”.
III. De altfel, în același sens s-au pronunțat constant și reprezentanții Ministerului Educației, cu ocazia discuțiilor purtate pe marginea art. 14 din Legea-cadru nr. 153/2017.
Pornind de la această interpretare, din informațiile pe care le deținem, în întreaga țară cadrele didactice care au obținut titlul de doctor și echivalarea acestuia cu gradul didactic I anterior datei de 01.07.2017 au beneficiat atât de salarizarea corespunzătoare gradului didactic, cât și de indemnizația pentru titlul științific de doctor. De precizat că există cadre didactice care au obținut echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I nu doar în ultimii ani (de când este în vigoare Legea educației naționale nr. 1/2011), ci și anterior, în perioada de activitate a Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic) și chiar a Legii nr. 6/1969 privind Statutul personalului didactic din RSR).
Toate aceste cadre didactice au beneficiat de-a lungul timpului, inclusiv ulterior datei de 01.07.2017, atât de salariul cuvenit gradului I, cât și de remunerația pentru titlul științific de doctor (indiferent cum s-a numit aceasta: spor, sumă compensatorie, indemnizație).
Acum însă, Ministerul Educației, prin art. 1 alin. (2) al Ordinului nr. 3993/2021 le anulează acest drept, instituind aplicarea retroactivă a dispozițiilor art. 14 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017.
Ori, Constituția României instituie la rang de principiu neretroactivitatea legii civile, la art. 15 alin. (2): „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile.” În orice stat de drept, principiul neretroactivității legii este esențial pentru pentru protecția drepturilor omului.
Este deci evident că, prin art. 1 alin. (2) al Ordinului ministrului educației nr. 3993/2021 sunt încălcate atât principiile de drept și Constituția României, cât și voința legiuitorului.
Față de argumentele mai sus menționate, din care rezultă fără putință de tăgadă nelegalitatea art. 1 alin. (2) din Ordinul Ministrului Educației nr. 3993/16.06.2021 privind stabilirea unor drepturi specifice personalului didactic din învățământ, prevăzute în Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, dar și în raport de alte considerente pe care sunteți în măsură a le identifica,
S.I.P. Județul Hunedoara, în numele membrilor de sindicat pe care îi reprezintă în temeiul art. 28 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se va adresa instanțelor de judecată pentru ca personalul didactic care, până la data de 30 iunie 2017 inclusiv, a obținut echivalarea titlului de doctor cu gradul didactic I, beneficiind atât de salariul aferent gradului I, cât și de plata drepturilor pentru titlul științific de doctor, să beneficieze în continuare de ambele drepturi.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Împuternicire doctorat | 34.816 | APPLICATION/MSWORD | 2021-07-16 10:49:14 |
2 | Adeverință doctorat | 33.792 | APPLICATION/MSWORD | 2021-07-16 10:50:27 |