Prin Ordinul M.E.C. 3986/2025 a fost aprobată Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar.
Metodologia reglementează tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică și cadrul general, instituțional, conceptual și procedural de asigurare a calității programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Pentru recunoașterea competențelor profesionale ale personalului didactic din învățământul preuniversitar, formate și dezvoltate prin programe și activități de formare continuă, prin parcurgerea etapelor de evoluție în carieră, precum și prin celelalte activități de formare prevăzute în Legea învățământului preuniversitar (189/2023) se utilizează Sistemul european de credite transferabile (ECTS).
Evaluarea și validarea rezultatelor participării personalului didactic la diferite programe și forme de organizare a formării în cariera didactică se realizează prin sistemul de acumulare a creditelor ECTS, prin corespondență cu creditele profesionale transferabile (CPT), pe baza evaluării competențelor și a recunoașterii rezultatelor învățării, asigurând flexibilitate și transparența rutelor de formare în contexte variate: formale, nonformale și informale.
Metodologii se referă la următoarele aspecte:
- categorii de programe pentru dezvoltare în cariera didactică și condiții generale de acreditare;
- implementarea programelor pentru dezvoltare în cariera didactică;
- comisia specializată de acreditare;
- aplicarea Sistemului european de credite transferabile (ECTS) în procesul de evaluare, recunoaștere a competențelor dezvoltate și a rezultatelor învățării în cadrul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Alte detalii privind dezvoltarea carierei didactice pot fi consultate pe site-ul nostru la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – CARIERA DIDACTICĂ.
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=34
Linkuri directe:
Legea învățământului preuniversitar
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=9
Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040539.pdf
Metodologia de acordare a creditelor transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040540.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoaștere și echivalare în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru dezvoltare profesională continuă complementare
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038784.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru abilitare funcțională
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038783.pdf
NOTA nr. 4663 din 19 septembrie 2022
Baza legală:
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 8 din 18 februarie 2009 privind acordarea voucherelor de vacanță;
HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 215 din 4 martie 2009 pentru aprobarea NORMELOR METODOLOGICE privind acordarea tichetelor de vacanță.
Actele normative menționate, în formele completate prin alte acte normative și aplicabile astăzi, sunt publicate pe site-ul organizației (https://nou.siphd.ro/) la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – LEGISLAȚIE SALARIZARE – Indemnizații/vouchere,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40
Cine poate primi vouchere de vacanță?
- Personalul din instituțiile publice ale cărui salarii de bază nete din luna anterioară acordării acestora sunt de până la 8.000 lei;
- Personalul din instituțiile publice care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță și își exprimă în scris angajamentul, conform modelului publicat.
(declarație pe propria răspundere - https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40).
Cuantumul voucherelor de vacanță în anul 2025
- 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.
Ce avem de făcut în perioada actuală?
Salariații care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță își vor exprima în scris angajamentul (prin completarea declarației menționate anterior).
Alte detalii după apariția precizărilor de la Ministerul Educației și Cercetării.
Luni, 19 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Liceului cu Program Sportiv „Cetate” Deva și Liceului Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” Deva drept centre de concurs pentru examenul de titularizare 2025.
2. Se aprobă relocarea elevilor de la Școala Primară Reea la Școala Primară Păclișa.
3. Se aprobă încheierea contractului pentru programul de înregistrare electronică și plata acestuia din venituri proprii.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Astăzi, 12 iunie 2024, ITUC, International Trade Union Confederation (Confederația Internațională a Sindicatelor), organizație sindicală care reunește vocea a peste 191 de milioane de salariați din întreaga lume, a lansat raportul ITUC Global Rights Index 2024, publicație anuală care analizează și sintetizează indicele respectării drepturilor salariaților pe o scală de la 1 la 5+ (unde 5+ ilustrează absența oricărei garanții a drepturilor salariaților datorită inexistenței statului de drept, 5 – absența garanțiilor în ceea ce privește drepturile salariaților, 4 – violări sistematice ale drepturilor salariaților, 3 – violări regulate ale drepturilor salariaților, 2 – violări repetate ale drepturilor salariaților, 1 – violări sporadice ale drepturilor salariaților) în fiecare dintre țările lumii.
La nivel mondial, cel mai bun indice mediu revine Europei, 2,73, celelalte regiuni ale lumii plasându-se la o distanță mai mare sau mai mică de acest nivel: America de Nord-America de Sud – 3,56, Africa – 3,88, Asia-Pacific – 4,13, iar Orientul Mijlociu-Africa de Nord – 4,74.
În Europa, în pofida unei stări de lucruri aparent bune, respectarea drepturilor salariaților și a organizațiilor sindicale înregistrează un trend descendent, indicele înregistrând o creștere de la 2,53 în 2023 la 2,73 în 2024, foarte departe de altfel de nivelul 1,84 înregistrat în 2014, principala cauză a acestei degradări a respectării drepturilor salariaților și organizațiilor sindicale fiind de identificat în ascensiunea forțelor politice de dreapta și a politicilor economice și sociale, inclusiv în ceea ce privește dreptul muncii, inițiate și implementate de acestea.
În ceea ce privește România, se înregistrează totuși o ușoară îmbunătățire, cu o trecere de la 4 la 3, aceasta pe fondul eliminării/modificării progresive a prevederilor legii dialogului social adoptată în 2011, deosebit de represivă și restrictivă. Desigur, progresele înregistrate nu sunt încă suficiente pentru a putea compara respectarea drepturilor salariaților și a organizațiilor salariale din România cu majoritatea celorlalte țări ale Uniunii Europene, la noi legislația muncii fiind încă departe de a proteja (și a răsplăti munca depusă) în mod adecvat salariații.
Atașăm acestui articol raportul ITUC Global Rights Index 2024 în integralitatea sa.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | ITUC Global Rights Index 2024 | 11.068.891 | APPLICATION/PDF | 2024-06-12 17:32:13 |