Un ministru care vrea sindicate „restartate” și reduse la tăcere
nu are ce căuta într-un guvern democratic!
SOLICITĂM DEMITEREA IMEDIATĂ A MINISTRULUI DANIEL DAVID!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” reacționează ferm la atacul fără precedent lansat de ministrul educației, Daniel David, împotriva reprezentanților salariaților din învățământ. Într-un recent podcast, demnitarul a afirmat: „în timp, sindicatele vor înțelege că nu mai pot avea un rol important într-un sistem așa cum îl avem acum” și că este nevoie de un „restart pentru a construi alte paradigme în educație, inclusiv pentru ei ca sindicate”.
Aceste declarații nu sunt simple opinii, ci reprezintă un manifest pentru autoritarism. Ele trădează intenția clară de a elimina singurul obstacol rămas în calea unor reforme făcute „din pix”, fără consultare și fără contact cu realitatea din clase: dialogul social.
Domnul ministru David confundă Ministerul Educației și Cercetării cu un laborator personal de psihologie experimentală. Într-o democrație funcțională, sindicatelor nu li se dictează „paradigmele” de funcționare; ele nu se „restartează” la comanda puterii politice. Rolul nostru, al sindicatelor, este garantat constituțional tocmai pentru a proteja sistemul de abuzurile puterii executive. A dori sindicate care să nu mai aibă un rol important înseamnă a dori angajați fără drepturi și un sistem educațional obedient. În ultimele decenii, sindicatele au fost singurele organizații care au apărat consecvent drepturile cadrelor didactice, au semnalat abuzurile administrative, au intervenit ori de câte ori politicile educaționale au pus în pericol integritatea profesiei și șansele elevilor la un învățământ de calitate și s-au implicat constant în îmbunătățirea actelor normative care vizează sistemul de învățământ.
Încercarea ministrului de a lega existența sindicatelor și activitatea profesorilor de rata analfabetismului funcțional reprezintă o manipulare ieftină. Domnule ministru, analfabetismul funcțional nu este produs de sindicate! Este rezultatul zecilor de ani de subfinanțare cronică, de programe școlare neadaptate, de lipsă a resurselor și de instabilitatea legislativă generată de politicieni, nu de dascăli și de organizațiile sindicale. Profesorii sunt cei care au ținut școala românească în viață, adesea în condiții umilitoare, în timp ce miniștrii experimentau „reforme” eșuate.
Avertizăm partidele din coaliția de guvernare, pe prim-ministrul Ilie Bolojan și pe Președintele României Nicușor Dan că nu au voie să tacă, după o astfel de declarație.
Tăcerea în fața acestui derapaj înseamnă complicitate.
Dacă viziunea României Educate include reducerea la tăcere a partenerilor sociali, atunci România a părăsit valorile europene.
Un ministru care vede în sindicate o piedică ce trebuie eliminată este incompatibil cu funcția publică. Deciziile în educație se iau prin dialog, nu se impun prin dictat.
În consecință, solicităm public demiterea domnului Daniel David din funcția de ministru al educației.
Nu putem accepta un „partener” de dialog care planifică reformarea mișcării sindicale pentru a o transforma într-o structură obedientă.
5 Decembrie 2025
Protestele nu sunt expresia unor simple „supărări”, ci simptomul colapsului provocat de „Legea Bolojan”
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” (FSE „SPIRU HARET“) își exprimă dezaprobarea față de declarațiile recente ale ministrului educației și cercetării, Daniel David.
În cadrul unui podcast, domnia sa a ales să minimalizeze amploarea protestelor din educație, reducând nemulțumirile legitime ale angajaților din învățământ la simple și trecătoare „stări de supărare”, limitate, în opinia sa, strict la „zona sindicală”.
Acest mod de a descrie situația actuală din învățământ denotă nu doar o lipsă gravă de înțelegere a realității școlii românești, ci și o încercare periculoasă de a discredita vocea celor care avertizează asupra efectelor dezastruoase ale Legii nr. 141/2025 („Legea Bolojan”).
Prin acest act normativ, Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării au destabilizat un sistem deja fragil, transformându-l într-o improvizație ale cărei victime sigure sunt elevii și profesorii.
Ceea ce ministrul numește simplist „supărare” este manifestarea unei frustrări acumulate. Măsurile recente au lovit direct în fundamentul sistemului, prin:
S-a creat o situație imposibilă. Vorbim despre o suprasolicitare reală, despre scăderea vizibilă a atractivității profesiei didactice și despre pierderea condițiilor minime pentru un act educațional de calitate. A afirma că „le va trece supărarea” înseamnă a trata cu superioritate și cinism o categorie profesională deja împovărată și umilită.
În plus, declarația conform căreia doar „zona sindicală este afectată“ este o manipulare. Realitatea demonstrează contrariul:
Prezentarea sindicatelor ca un grup izolat contravine misiunii unui ministru al educației, care ar trebui să valorizeze dialogul social, nu să îl antagonizeze.
Constatăm că domnul ministru a ales să folosească expertiza de psiholog și a transformat-o într-o armă politică de tip „dezbină și cucerește”. Încercarea domniei sale de a reduce criza sistemică la o simplă „stare emoțională” sau „supărare” trecătoare, nu este altceva decât o tehnică manipulatoare menită să fragmenteze solidaritatea corpului didactic și să inducă ideea falsă că problemele sunt doar în mintea liderilor sindicali. Domnule ministru, vedeți că, după atâta dezbinare, s-ar putea să nu mai aveți ce să cuceriți!...
În continuare ministrul încearcă să se războiască cu corpul profesoral, făcând referire la analfabetismul funcțional, însă chiar politicile aplicate de acesta în 2025 contrazic flagrant soluțiile dovedite științific. În timp ce Europa reduce numărul de elevi la clasă pentru a combate decalajele, România aglomerează clasele și reduce timpul alocat elevului.
Învățământul românesc de astăzi este oglinda nepăsării tuturor guvernelor post-decembriste, însă actualul Executiv atinge apogeul operei de colapsare a sistemului. Invocarea analfabetismului funcțional în acest context este doar o metodă de a eluda responsabilitatea politică pentru dezastrul creat.
Cu toții cunoaștem că educația nu se poate reforma prin negarea problemelor. Însă, reformele durabile se construiesc împreună cu profesioniștii din sistem, nu împotriva lor.
Solicităm ministrul educației să facă un „efort“ și să înceteze minimalizarea efectelor dezastruoase ale măsurilor dispuse împotriva sistemului de învățământ prin Legea nr. 141/2025, iar Guvernului să se angajeze în procesul de corectare a acestora.
FSLI și FSE „SPIRU HARET” vor continua să apere drepturile angajaților din educație și să susțină, prin toate mijloacele legale, o școală publică puternică, stabilă și orientată spre elev.
Miercuri, 10 decembrie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara, respectiv Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 148 lideri de organizații sindicale, lideri de zonă, președintele, cenzorii organizației etc.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materialele suport folosite în cadrul ședinței au fost: buletinul informativ Magister nr. 51 și Efectele sistemice ale aplicării legii nr. 141/2025.
În cadrul ședinței au fost abordate probleme de actualitate, insistându-se în special pe următoarele aspecte:
1. Impactul măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 în sistemul educațional – impactul negativ al măsurilor de austeritate adoptate în educație se pot argumenta și cu date statistice, după cum arată rezultatele cercetării sistematice derulate de S.I.P. Județul Hunedoara la nivelul unităților de învățământ din județ (în pofida anumitor „lamentări”, dacă nu și mai grav, ale I.S.J. Hunedoara pe această temă, este de subliniat că datele centralizate au la bază răspunsurile oficiale primite din partea unităților de învățământ la solicitarea noastră – legea acordă acest drept organizațiilor sindicale -, combaterea rezultatelor cercetării cu alte date, mult mai „soft”, denotând un anumit dezinteres în raport cu drepturile și interesele cadrelor didactice).
2. Adoptarea unor noi măsuri de austeritate în educație – atât de primul ministru, cât și de ministrul educației resping sistematic ideile vehiculate în mass-media sau aflate „pe surse” cu privire la adoptarea de noi măsuri de austeritate în domeniul educațional (ținând însă seama de lipsa de credibilitate a unor astfel de declarații, dovedită în cursul acestui an, ele trebuie receptate cu un grad mare de scepticism). În aceeași ordine de idei, ultima „pastilă” ministerială aruncată „pe piață” confirmă o anticipare deja semnalată, și anume „nevoia” de a pune în discuție titulatura cadrelor didactice.
3. Continuă procesul de birocratizare al activității didactice, între ultimele măsuri adoptate numărându-se în acest sens reglementarea prin ordin de ministru a dimensiunii temelor pentru acasă.
4. Proteste în educație – protestele organizate de federațiile sindicale împotriva măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 au continuat în această perioadă sub forma pichetărilor Ministerului Educației și Cercetării, în perioada următoare urmând a se lansa consultarea membrilor de sindicat în privința trecerii la forme de protest mai dure, mergând până la organizarea și declanșarea grevei generale, aceasta urmând să fie precedată de forme de protest punctuale, raportate la activitatea curentă și nu numai.
5. Distribuirea de tichete sociale către membrii de sindicat – ținând cont de reducerea veniturilor și de contextul economic dificil pentru salariații din educație, S.I.P. Județul Hunedoara, prin liderii de sindicat, a decis distribuirea de tichete sociale în cuantum de 150 de lei/membru de sindicat.
6. Magister nr. 51 - tematica acestui număr din buletinul informativ este una bogată, în cuprinsul său regăsind: Educația: inamicul public nr. 1; Mobilitatea personalului didactic de predare; Recensământ S.I.P. Județul Hunedoara; Despre pensionarea anticipată; Interdicția cumulului pensie-salariu; Programul social al S.I.P. Județul Hunedoara; Încadrarea în funcția de îngrijitor în educația timpurie; Norme-metodologice privind olimpiadele și concursurile școlare; Săptămâna unui profesor obișnuit? 50 de ore și mai mult...; Bugetul statului și gargara guvernamentală; Uniunea Europeană – Learning corner; Noile programe pentru învățământul liceal.
Acest număr al buletinului informativ, precum și cele anterioare, poate fi consultat în formă fizică în unitățile de învățământ sau, în formă electronică, în cadrul rubricii Activitate editorială/Buletinul informativ sau al rubricii S.I.P. Hunedoara/Buletin informativ - https://nou.siphd.ro/?a=2620 .
7. S-a reiterat nevoia ca informațiile vehiculate de membrii de sindicat să fie obținute din surse sigure, riscurile dezinformării și manipulării fiind tot mai mari.
În încheiere, reafirmând faptul că singura rațiune a existenței S.I.P. Județul Hunedoara sunt drepturile și interesele membrilor de sindicat din învățământul hunedorean, în pofida și împotriva oricui aduce atingere acestora, s-au transmis membrilor de sindicat cele mai calde urări în contextul sărbătorilor de iarnă și al trecerii în noul an.
Toate materialele folosite în cadrul ședinței sunt postate aici:
- https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2025 .
Marți, 27 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se acordă aviz organizare concurs pentru ocuparea posturilor vacante, conform solicitărilor;
II. Diverse:
1. Se desemnează persoana de contact din partea ISJ Hunedoara pentru bursele profesionale, la solicitarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT);
2. Se aprobă transferul unui elev, conform solicitării.
3. Se suplimentează statul de funcții al ISJ Hunedoara cu un post de inspector școlar pentru educație timpurie, prin redistribuire.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.