În ședința de Guvern de miercuri 13 iulie au fost prezentate, în primă lectură, proiectele celor două noi legi ale educației, după ce ministrul educației, în cadrul unei conferințe de presă, a prezentat în data de 12 iulie principalele modificări, urmând ca ulterior aceste proiecte să fie supuse dezbaterii publice până în data de 17 august.
Vă propunem, în cadrul articolului de față, alături de proiectul Legii învățământului preuniversitar și câteva dintre materialele distribuite cu referire la conținutul acesteia:
Proiectul Legii învățământului preuniversitar
Expunere de motive la proiectul Legii învățământului preuniversitar
Sinteza proiect de lege învățământ preuniversitar
Elemente de reformă în proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar
Miercuri, 6 iulie 2022, a fost publicată în Monitorul Oficial HG nr. 875/2022 care aprobă Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 48/2022 privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.
Hotărârea de guvern menționată vine în completarea OUG nr. 48/2022 privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017 - 31 august 2021, adoptată în cursul lunii aprilie, al cărei text a fost elaborat de către organizațiile sindicale și adoptat la solicitarea acestora.
Prin acest act normativ se stipulează în primul rând faptul că „personalul didactic din învățământul preuniversitar și universitar de stat beneficiază de plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite, rezultate din stabilirea salariului de bază prin utilizarea tranșelor de vechime în învățământ, instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2017 pentru aplicarea prevederilor art. 3indice4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.” Cu alte cuvinte, este vorba despre recunoașterea de către Guvernul României a existenței unor drepturi salariale cuvenite personalului din învățământ dar neacordate rezultate din neaplicarea în această perioadă a creșterilor salariale provenind din trecerea într-o nouă tranșă de vechime (vechiul sistem al tranșelor de vechime).
Astfel, diferențele salariale rezultate din adoptarea OUG nr. 48/2022 vor fi calculate potrivit normelor metodologice aprobate, respectiv prin intermediul unui modul parte componentă a aplicației informatice EDUSAL. Prima tranșă (5% din debite), potrivit prevederilor ordonanței de urgență, ar trebui să fie plătită în termen de 90 de zile de la data adoptării actului normativ, respectiv până la finalul lunii iulie a anului 2022. Totuși, ultimele declarații ale ministrului educației arată că în mod „realistic” această tranșă va fi plătită în cursul lunii septembrie a acestui an.
Marți, 26 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Reorganizare rețea școlară Deva și Hațeg
II. Solicitări de la unitățile de învățământ
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă reorganizarea rețelei școlare a Municipiului Deva și a Orașului Hațeg prin includerea structurii Grădinița P.P. „Episcop Gurie” Deva ca structură a Seminarului Teologic „Sfânta Ecaterina” Prislop.
II. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se acordă aviz suplimentare locuri, conform Anexei 1.
III. Diverse:
1. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii.
2. Se aprobă desemnarea centrului de examen pentru concursul de director/director adjunct, sesiunea a III-a, la I.S.J. Hunedoara – sala Europa.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Vineri, 26 februarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unitățile de învățământ
II. Reanalizare rețea școlară UAT Bănița
III. Avizare Regulament și proceduri SCIM
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
1. Se acordă aviz organizare concurs pe posturi vacante, conform Anexei 1;
2. Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Petroșani – se acordă aviz eliberare acte studii, promoția 2018;
3. Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” Deva – se acordă aviz transfer 1 elev din clasa a VIII-a.
II. Se aprobă acordarea avizului conform pentru rețeaua școlară din comuna Bănița: Școala Gimnazială Bănița, personalitate juridică, structurile Școala Primară Merișor și Grădinița cu Program Normal Bănița.
III. Se amână avizarea Regulamentului de organizare și funcționare a comisiei SCIM și a procedurilor.
IV. Diverse:
1. Se aprobă cererile de avizare pentru autorizare/acreditare ARACIP:
a. Liceul Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” Deva – acreditare, conform anexă;
b. Liceul Teoretic „Avram Iancu” Brad – autorizare ARACIP – tehnologic;
c. Școala Gimnazială Petros – autorizare ARACIP – nivel 4, tehnologic.
2. Se aprobă cererea unui cadru didactic de amânare a gradului didactic I, din seria 2018/2020 în seria 2020/2022.
3. Se aprobă cererea unui cadru didactic de echivalare a gradului didactic I cu titlul științific de doctor.
4. Se acordă aviz eliberare acte studii:
a. Grupul Școlar Industrial „Horea” Deva – diplomă de bacalaureat, promoția 2006;
b. Liceul Matematică-Fizică Ghelari - diplomă de bacalaureat, promoția 1997.
Anexele la ce se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE