Sunt deja câteva zile de la debutul anului școlar 2024-2025, marcate acestea în primul rând de pregătirile pentru debutul efectiv al cursurilor, activități cu atât mai intense cu cât data începerii acestora, 9 septembrie, este devansată în raport cu tradiția sistemului educațional românesc. Dar cum ne-am obișnuit de mult cu incapacitatea decidenților de a oferi un cadru de stabilitate școlii românești, fie doar și printr-o structură a anului școlar care să prioritizeze nevoile educaționale, înainte de toate activitatea la catedră, ne vom opri în aceste rânduri nu atât la problemele educației, cât la așteptările care îi marchează debutul.
Desigur, având în vedere cine suntem, vom avea în vedere în primul rând așteptarea relativă la „calendarul” creșterilor salariale obținute în urma grevei generale de anul trecut. Onorată în integralitate până în prezent, creșterea veniturilor în educație presupune însă și o ultimă etapă, care ar trebui să fie onorată în orizontul anului 2025: apariția unei noi legi de salarizare a personalului plătit din fonduri publice și acordarea prin aceasta a salariilor de încadrare negociate în 2023 (diferența dintre salariile aflate în prezent în plată și maximul din viitoarea lege de salarizare).
Creșterilor salariale le urmează, prin impactul major pe care îl pot avea, estimările privind apariția unor noi planuri-cadru, cel puțin pentru învățământul liceal, iar corelat apariția unor noi programe școlare. Deși este greu de spus la acest moment care va fi „paradigma” acestora, mai ales ținând seama de predispoziția decidenților de a asculta mai pe toată lumea cu excepția celor de la catedră, având în vedere unele „scăpări”, este de estimat că ne așteaptă o luptă și în această privință.
Mai mult sau mai puțin vizibilă, dar devenită aproape permanentă, este și „lupta” pentru menținerea titularizării, atacurile la adresa acesteia fiind tot mai frecvente, chiar dacă este unul dintre puținele elemente de stabilitate pentru sistemul educațional românesc.
Am spune însă că ne-am obișnuit cu avalanșa de măsuri „luate după ureche” și că în haosul tot mai accentuat vom face tot ce se poate pentru ca, pe cât se poate, școala să-și vadă de scopul său major. Cu siguranță, definirea acestuia ar putea suscita polemici, dar rămânem convinși că acesta nu poate avea de-a face cu o „stare de bine” care pe zi ce trece aduce tot mai mult cu un „bunul plac” al orișicui...
Deși realitatea nu face decât să ne confirme modul de „operare” al decidenților, un bun exemplu fiind recentele decizii privind derularea examenelor naționale. Probe orale mutate la începutul anului (adică aproximativ două săptămâni în care activitatea școlară curentă va fi bulversată în multe dintre școli), câte o zi liberă după fiecare probă scrisă (într-o perioadă oricum supraaglomerată), vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestațiilor (măsură potențial generatoare a unui volum imens de activitate), sunt câteva exemple, fără a uita de „ajutorul” oferit de justiție în acest sens, ultimul exemplu fiind decizia menținerii notei mai mari în urma unei contestații (ceea ce va îndemna probabil pe fiecare candidat să depună contestație, neavând nimic de pierdut, iar de aici o recorectare a majorității lucrărilor).
În același sens al unui haos tot mai accentuat se înscrie și elaborarea recentă a profilului profesorului și a standardelor didactice (de către o comisie atinsă din plin de o presupusă extincție a celor de la catedră), confundată aceasta cu ideile aruncate prin media cu privire la o salarizare pe criterii de competență. Istericalele generate și mai ales susținute de diferiții actori cu precădere non-educaționali, iar aici ne gândim cu precădere la „sursa ta de informații din domeniul educațional”, dar fără să ignorăm la fel de dezinformatele rețele sociale, s-au dovedit fără acoperire, discuțiile pe această temă între actorii relevanți fiind încă departe de a fi demarat într-un mod cât de cât consistent...
Și am putea continua, dar ne-am învârti, având în minte avalanșa de măsuri preconizate (cam pe câte nu s-a reușit a fi implementate în ultimele trei decenii), în aceleași orizonturi ale nesiguranței... Dar poate că un lucru, prin prisma „festivalului” electoral care ne așteaptă în ultima parte a anului, este sigur: dincolo de „simpatiile” politice, dincolo de „adevărurile” care ne sunt oferite valuri-valuri pe toate canalele posibile și chiar dincolo de idiosincraziile personale, personalul de educație va trebui să meargă la vot și să-și acorde votul cu multă, cu foarte multă chibzuință. În rest, reiterăm urarea unui an școlar plin de satisfacții și împliniri!
Luni, 2 septembrie 2024, de la ora 09:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara.
Din partea I.S.J. Hunedoara au fost prezenți: d-na inspector școlar general Maria Ștefănie, d-na inspector școlar general adjunct Adriana Almășan, d-na inspector școlar general adjunct Zsofia Szasz, d-na contabil șef Mariana Miertoiu, inspectorii coordonatori.
La ședință au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare din cadrul județului, după cum urmează:
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ: doctor Cecilia Birău - medic șef;
• DIRECȚIA GENERALĂ DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI PROTECȚIA COPILULUI: Sav Gabriela - șef serviciu și Anca Gârz - inspector;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - CENTRUL DE PREVENIRE, EVALUARE ȘI CONSILIERE ANTIDROG HUNEDORA: Roxana Negrilă - inspector special de prevenire;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE POLIȚIE: comisar șef Corina Sicoe - șef birou siguranță școlară;
• INSPECTORATUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ: locotenent colonel Daniel Alba și locotenent Bianca Negru;
• INSPECTORATUL JUDEȚEAN DE JANDARMI: maior Silviu Dumitru Ghilă;
• SERVICIUL JUDEȚEAN ANTICORUPȚIE: comisar șef de poliție Marius Popescu;
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ÎMPOTRIVA TRAFICULUI DE PERSOANE - CENTRUL REGIONAL ALBA IULIA: comisar șef de poliție Anca Sava.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2024-2025;
- precizări din partea reprezentanților instituțiilor colaboratoare;
2. Prezentarea noului Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și a Statutului elevului;
3. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
- felicitări și mulțumiri pentru o serie de unități școlare;
- îndemnuri mobilizatoare pentru rezolvare problemelor de la începutul anului școlar.
• Reprezentanții instituțiilor colaboratoare:
- prezentarea atribuțiilor instituției;
- precizări specifice domeniului /instituției reprezentate de interes la deschiderea și în timpul anului școlar;
- activități de prevenție;
- activități comune, resurse etc.
• Zsofia Szasz, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări privind bursele școlare;
- prezentarea noutăților apărute în Statutul elevului.
• Luminița Hurgoiu, inspector școlar de specialitate la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea noului ROFUIP.
• Adriana Almășan, inspector școlar general adjunct la I.S.J. HUNEDOARA:
- precizări specifice domeniului management: componența și funcționarea consiliilor de administrație, mobilitatea personalului didactic de predare, ocuparea posturilor didactice de predare vacantate în timpul anului școlar (metodologie nouă).
• Mariana Miertoiu, contabil șef la I.S.J. HUNEDOARA:
- măsuri impuse de OUG pentru încadrarea în buget;
- activități finanțate de la buget în cadrul programului „Săptămâna verde”.
• Paul Rusu, președinte S.I.P. JUDEȚUL HUNEDOARA:
- mesaj/urări la început de an școlar;
- calendarul creșterilor salariale este respectat până în prezent; următoarea etapă 1 ianuarie 2025;
- se lucrează „foarte discret” la noile planuri-cadru și programe școlare; predispoziția decidenților de a asculta pe toată lumea cu excepția celor de la catedră;
- ca în fiecare an, după examenele naționale, societatea civilă este foarte „interesată” de titulatura și salarizarea cadrelor didactice fără o cunoaștere relativă a sistemului educațional;
- avalanșa măsurilor (unii, mai răi decât noi, ar spune „luate după ureche”), modificările permanente ale actelor normative solicită eforturi suplimentare de adaptare, generează oboseală inutilă și împiedică predictibilitatea unor activități.
• Maria Ștefănie, inspector școlar general la I.S.J. HUNEDOARA:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- prevederile legislative să fie comunicate și aplicate în cadrul instituțiilor școlare;
- mesaj de final.
Au fost solicitate opinii/întrebări doamnelor și domnilor directori prezenți la lucrările ședinței. NU AU EXISTAT neclarități, fapt pentru care nu au fost adresate întrebări de către conducătorii de unități școlare.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței:
- Prezentare ROFUIP;
- Prezentare Statutul elevului;
- Prezentare burse școlare 2024-2025;
- Prezentare compartiment management;
- Graficul inspecțiilor;
- Efective de elevi la clasă;
- Fișă monitorizare început de an școlar.
Acestea pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024 .
Luni, 9 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară Orăștie
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform rețelei școlare Orăștie.
III. Diverse:
1. Se aprobă Raportul referitor la efectivele claselor a V-a în anul școlar 2024-2025.
2. Se aprobă rapoartele de activitate pentru acordarea indemnizației pentru titlul științific de doctor.
3. Se respinge solicitarea unui părinte privind organizarea cursurilor în sistem hibrid pentru fiul acestuia.
4. Se aprobă calificativele acordate personalului didactic auxiliar din cadrul I.S.J. Hunedoara.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
În conformitate cu prevederile statutare, Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara este organul de conducere colectivă al sindicatului între două sesiuni ordinare ale Conferinței Județene S.I.P. Județul Hunedoara.
Este format din liderii sindicali ai tuturor structurilor organizatorice (grupelor sindicale) ale S.I.P. Județul Hunedoara.
Incluzând toți liderii grupelor sindicale din unitățile de învățământ, Consiliul Liderilor se constituie într-un organ de conducere de largă reprezentare, dar și într-un forum în care sunt prezentate, dezbătute și analizate problemele concrete cu care se confruntă membrii de sindicat.
Consiliul Liderilor se întrunește în ședințe ordinare o dată la trei luni sau în ședințe extraordinare ori de câte ori este nevoie.
2014 iulie
2014 martie - BCR
2014 martie - BRD
2014 martie - CAR
2014 martie - SIP Tour
Componența Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara
Zona DEVA Lider de zonă: Amina Mitrofan |
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 7 |
David Cristina |
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1 |
Petraș Adriana Violeta |
|
Grădinița cu Program Normal Nr. 3 |
Papuc Amalia Cristina |
|
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2 |
Sicoe Adriana |
|
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 6 |
Popa Lidia Adina |
|
Creșa Nr. 1 Deva |
Chilărescu Angela |
|
Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” |
Smaranda Adina |
|
Liceul de Arte „Sigismund Toduță” |
Dănuț Luiza Maria |
|
Școala Gimnazială „Lucian Blaga” |
Mitrofan Amina Marilena |
|
Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” |
Ticula Daniela Ioana |
|
Colegiul Național „Decebal” |
Hendrea Cosmin |
|
Liceul Tehnologic „Dragomir Hurmuzescu” |
Szekely Mihai |
|
Școala Gimnazială „Andrei Mureșanu” |
Praporgescu Sergiu Aurel |
|
Școala Gimnazială „Octavian Goga” |
Nemeș Rodica |
|
Liceul Tehnologic „Transilvania” |
Moldovan Ovidiu Nicolae |
|
Liceul cu Program Sportiv „Cetate” |
Jecherean Mihaela |
|
Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” |
Ceta Alin |
|
Liceul Teoretic „Teglaș Gabor” |
Reiss Elisabeta |
|
Palatul Copiilor |
Biji Marius Liviu |
|
Casa Corpului Didactic |
Tirea Raluca Ana |
|
C.J.R.A.E. Hunedoara |
Iozsa Diana |
|
I.S.J. Hunedoara |
Bogdan Elena |
|
S.I.P. Hunedoara |
Prodan Cosmin Adrian |
|
Centrul Județean de Excelență Hunedoara |
- |
Zona HUNEDOARA Lider de zonă: Popa Raul |
Grădinița P. P. „Dumbrava Minunată” |
Roibu Daniela |
Grădinița P.N. Nr. 1 + P.P. „Zori de zi” |
Arion Loredana |
|
Grădinița P.P. „Prichindelul” + PN nr. 5 |
Miron Emilia |
|
Creșa „Casuta cu Pitici” |
Miron Emilia |
|
Grădinița P.N. „Floarea soarelui” |
Sereș-Alb Ioana |
|
Grădinița P.P Nr. 1 Hunedoara |
Matei Anca |
|
Grădinița P.P. „Piticot” Hunedoara |
Matei Anca |
|
Grădinița P.N. Nr. 6 Hunedoara |
Mușa Alina |
|
Grădinița P.P. Nr. 5 Hunedoara |
Mușa Alina |
|
Grădinița P.P. „Licurici” Hunedoara |
Mușa Alina |
|
Liceul Tehnologic „Matei Corvin” |
Lepădatu Laura |
|
Școala Gimnazială Nr. 6 |
Vlaicu Adrian |
|
Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” |
Popa Raul |
|
Școala Gimnazială Nr. 3 |
Pătrășcoiu Alexandra |
|
Școala Gimnazială Nr. 7 și 8 |
Vecliuc Mihai |
|
Liceul Tehnologic „Constantin Bursan” 1 |
Herepean Nicolae |
|
Liceul Tehnologic „Constantin Bursan” 2 |
Bogdan Gabriela |
|
Școala Generală Nr. 1 |
Trofin Iolan |
|
Liceul Teoretic „Traian Lalescu” |
Toma Alina |
|
Școala Gimnazială Nr. 2 |
Nistor Andreea |
|
Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” |
Bucur Florin |
|
Școala Gimnazială Nr. 5 |
Șandra Irina |
|
Școala Postliceală Sanitară |
Șandra Irina |
|
C.S.E.I. „Rudolf Steiner” |
Avrămescu Constantin |
|
Clubul Copiilor |
Șerban Felicia Doina |
|
Clubul Sportiv Școlar |
Butnariu Marius |
|
Liceul Teoretic Ghelari |
Ionaș Monica |
|
Școala Primară Valea Nandrului |
Popa Raul |
|
Școala Gimnazială Teliucu Inferior |
Cioabă Marius |
|
Școala Gimnazială Lunca Cernii de Jos |
Ordean Dariu Ioan |
|
Școala Primară Lelese |
Popa Raul |
|
Școala Primară Hășdău |
Popa Raul |
Zona PETROȘANI Lider de zonă: Hotea Horațiu |
Grădinița P.P. Nr. 3 |
Schneider Mărioara |
Grădinița P.N. + P.P. Nr. 1 |
Bardan Simona |
|
Grădinița P.P. Nr. 2 |
Băltărețu Ana Maria |
|
Școala Gimnazială „I. G. Duca” |
Butuza Luisiana Bogoș Francisc |
|
C.N. de Informatică „C. Sylva” |
Hotea Horațiu |
|
Școala Gimnazială „C. Sylva” |
Chirilă Violeta |
|
Colegiul Național „Mihai Eminescu” |
Oprinoc Laurența |
|
Școala Gimnazială „A. Stanca” |
Raica Luciana |
|
Colegiul Economic „Hermes” |
Lunel Cristian Florin |
|
Școala Gimnazială Nr. 7 |
Ciorei Ileana |
|
Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” |
Câmpean Gabriela Corina |
|
Școala Gimnazială Nr. 2 |
Manea Roxana |
|
Clubul Sportiv Școlar |
Tirintică Daniela |
|
Clubul Copiilor Petroșani |
Cioc Mihaela |
|
Școala Gimnazială Bănița |
Iovăneasă Ileana |
|
Șc. Gim. „Sf. Varvara” Aninoasa |
Codrea Luminița |
&y