La solicitarea F.S.E. „Spiru Haret”, Ministerul Finanțelor, prin A.N.A.F., a oferit precizări privind aplicarea concretă a prevederii potrivit căreia salariații au dreptul „de deducere a contravalorii abonamentelor suportate de angajați, în limita echivalentului în lei a 100 de euro anual”, deducere care se face „la locul unde se află funcția de bază” (deducere instituită de art. 78 alin. (2) lit. a) pct. V din Codul fiscal, raportat la art. 35 alin. (2) din C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.).
Astfel, în răspunsul primit se precizează:
- prevederile referitoare la facilitățile acordate nu conțin restricții cu privire la documentele necesare în vederea acordării facilităților fiscale;
- prevederile referitoare la facilitățile acordate nu conțin restricții cu privire la desfășurarea efectivă a activității furnizorilor care acordă abonamente, ci numai în ceea ce privește încadrarea activității (obligatoriu codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313) - în categoria furnizorilor nu pot fi incluși și intermediarii (de exemplu, o platformă);
- angajatorul poate solicita angajaților orice document relevant pentru a justifica facilitățile fiscale acordate acestora;
- acordarea facilității fiscale este condiționată de suportarea abonamentelor de către angajat, nu de către o altă persoană;
- acordarea facilității se face la locul unde se află funcția de bază, în cazul în care activitatea se desfășoară la mai mulți angajatori, salariatul trebuind să depună o declarație pe proprie răspundere pentru alegerea funcției de bază (se depune doar la angajatorul unde se declară funcția de bază, neexistând un formular tipizat în acest sens).
Ținând seama de aceste lămuriri și neexistând niciun impediment legal în acordarea acestui drept, îndemnăm pe toți potențialii beneficiari care întrunesc condițiile precizate să realizeze, în scris, demersurile necesare pentru a putea beneficia de deducerea fiscală.
DOCUMENTE ATAȘATE
Adresa F.S.E. „Spiru Haret”
Răspuns M.F.-A.N.A.F.
Prin Ordinul nr. 3463 din 4 martie 2025, emis de ministrul educației și cercetării, a fost stabilită structura anului școlar 2025-2026.
Astfel, anul școlar 2025-2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Excepții: clasele a VIII-a (35 săptămâni), clasele din învățământul liceal-filiera tehnologică (37 săptămâni), clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă (34 săptămâni).
Cursurile anului școlar 2025-2026 încep la data de 8 septembrie 2025.
Anul școlar 2025-2026 se structurează, pe intervale de cursuri și intervale de vacanță, astfel:
a) intervale de cursuri:
- de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025;
- de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025;
- de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026, sau vineri, 20 februarie
2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii
primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de
învățământ;
- de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026, sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor
școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;
- de miercuri, 15 aprilie 2026, până vineri, 19 iunie 2026;
b) intervale de vacanță:
- de sâmbătă, 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025;
- de sâmbătă, 20 decembrie, 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;
- o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie-1 martie
2026;
- de sâmbătă, 4 aprilie 2026, până marți, 14 aprilie 2026;
- de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.
Programul național "Școala altfel" și Programul "Săptămâna verde" se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025-
3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de
învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
Alte detalii la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – ORGANIZAREA SITEMULUI EDUCAȚIONAL – STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=20
Luni, 17 martie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă adresa ADR Vest referitor la proiecte pentru unitățile de învățământ din mediul rural. Se trimite adresa unităților de învățământ din mediul rural.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Miercuri, 31 ianuarie 2024, a avut loc ședința Consiliului Liderilor Sindicatului Învățământului Preuniversitar (S.I.P.) Județul Hunedoara. La ședință organizată în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, au participat cei 143 persoane, lideri ai grupelor sindicale din unitățile de învățământ, lideri de zonă, membrii ai comisiilor de cenzori S.I.P. și C.A.R.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
- Cu cât cresc salariile în anul 2024;
- Informare pe probleme sindicale și profesionale:
o retrospectivă 2023; un an al protestelor; Legea 198 a învățământului preuniversitar; Contractul colectiv de muncă;
o noutăți 2024: Metodologia de mobilitate a personalului didactic de predare; Legea pensiilor;
o concluzii privind evoluția salariilor 2013-2023;
o declarația de interese;
o încadrarea personalului în anul școlar 2024-2025;
o planul de școlarizare 2024-2025;
o indemnizația de hrană;
o indemnizația pentru titlul științific de doctor;
- Situațiile financiare sintetice pentru anul 2023;
- Situațiile statistice privind evoluția numărului de membri de sindicat (septembrie - decembrie 2023);
- Convocarea Conferinței anuale C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara;
- Informare din partea liderilor de zonă/grupelor sindicale;
- Dezbateri.
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Procentele medii de majorare a salariilor în luna iunie 2024, comparativ cu cele din decembrie 2023, sunt: 20% pentru personalul didactic de predare, 15,55% pentru personalul didactic auxiliar, 15% pentru personalul administrativ. Aceste creșteri salariale vin în condițiile în care toate celelalte categorii de bugetari primesc, în 2024, doar o majorare de 5%, începând cu 1 ianuarie.
2. Informații cuprinse în nr. 44 al buletinului informativ „Magister”
(https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039320.pdf)
O retrospectivă a anului 2023:
a. Un an al protestelor și al rezultatelor;
b. Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar: menținerea drepturilor existente; introducerea unor noi drepturi (o parte dintre acestea fiind prorogate la aplicare pentru anul școlar 2025-2026;
c. Contractul colectiv de muncă și drepturile stabilite pentru membrii de sindicat.
Elemente de noutate:
d. Metodologia de mobilitate a personalului didactic de predare: au fost evidențiate noutățile care apar în raport cu anii precedenți;
e. Noua Lege a pensiilor (360/2023): aplicarea acesteia se va face în două etape (01 ianuarie și 01 septembrie); se schimbă modul în care vor fi calculate veniturile pensionarilor.
Concluzii:
f. Evoluția câștigurilor salariale în perioada 2013-2023 pune în evidență faptul că la finalul anului 2023 câștigul mediu brut lunar în învățământ este cu 1000 lei peste câștigul mediu brut lunar din economie;
g. Exemple privind evoluția salarizării în intervalul 2023-2024 pentru toate tipurile de funcții din învățământ.
3. Declarația de interese:
Procedura aprobată prin O ME nr. 3051 din 11 ianuarie 2024 trebuie derulată nu mai devreme de 1 februarie 2024, ceea ce înseamnă că obligativitatea depunerii declarațiilor devine opozabilă cadrelor didactice abia după debutul anului școlar 2024-2025, în baza încadrării corespondente. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039321.pdf
4. Încadrarea personalului în anul școlar 2024-2025
Nu completează cereri de încadrare întreg personalul didactic de predare, ci doar cei care se regăsesc în una dintre situațiile specifice prevăzute de Metodologie. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039322.pdf
5. Planul de școlarizare 2024-2025
Conform cu prevederile legale, în această perioadă s-au realizat proiectele planurilor de școlarizare de către unitățile de învățământ, procedurile finalizându-se prin dezbaterea, avizarea, modificarea și adoptarea lor, după caz, în ședințele C.L.D.P.S. Județul Hunedoara și Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039323.pdf
6. Indemnizația de hrană
Se acordă pentru personalul încadrat al cărui salariu lunar net este de până la 8.000 lei, prin raportare la salariul net cuvenit funcției de bază.
7. Indemnizația pentru titlul științific de doctor
Elemente de noutate: fișa postului va cuprinde un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea modului în care activitatea este valorificată în mod suplimentar; s-a acceptat completarea, prin ordonanță de urgență, a cadrului legal existent, astfel încât verificarea modului în care activitatea cadrului didactic este valorificată în mod suplimentar să se realizeze cu ocazia evaluării anuale a personalului didactic, conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (nu lunar).
8. Situații financiare 2023
Au fost prezentate situațiile financiare S.I.P., C.A.R. și SIP Tour pentru anul 2023. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039325.pdf
9. Evoluția numărului membrilor de sindicat în perioada septembrie-decembrie 2023 Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039324.pdf
10. Hotărârea Comitetului de supraveghere CAR
Reguli pentru acordarea împrumuturilor, în vederea diminuării perioadei de așteptare, detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039331.pdf
Convocarea Conferinței anuale în data de 27 martie 2024, ora 13:00. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039326.pdf
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3122&t=2024