După cum s-a informat la momentul respectiv, prin O ME nr. 6218/2022 a fost aprobată Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2023-2024.
Modificările aduse de noua metodologie, în raport cu cea relativă la anul școlar în curs, sunt restrânse, între cele mai notabile fiind posibilitatea finalizării tuturor etapelor până la 1 septembrie (toate noile contracte de muncă, indiferent de modalitatea de ocupare a posturilor, vor putea fi deschise cu 1 septembrie) și introducerea unor prevederi relative la funcția de educator-puericultor din creșe (capitolul XV).
Pentru a veni în sprijinul colegilor interesați, la nivelul S.I.P. Județul Hunedoara au fost elaborate cinci infografice care încearcă să prezinte succint calendarul și conținutul fiecăreia dintre etapele de mobilitate.
Infograficele de mai jos pot fi regăsite pe site-ul organizației (https://siphd.ro) și în cadrul rubricii Informații utile / Infografice / Mobilitate personal.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, în numele celor peste 350.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor organiza miercuri, 1 februarie 2023, începând cu ora 12.00, pichetarea sediului Guvernului. La protest participă aproximativ 1000 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra problemelor cu care se confruntă, în primul rând, personalul nedidactic, dar și personalul didactic, probleme generate de salarizarea nemotivantă. Nu trebuie uitat că personalul nedidactic este singura categorie de bugetari care, nici în anul 2023, nu a atins nivelul salariilor de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022. Salariile de bază ale personalului nedidactic se situează între 1800-2300 de lei, iar creșterea inflației (16.4% în luna decembrie 2022), concomitent cu creșterea prețurilor la produsele de bază și la utilități au condus la creșterea gradului de sărăcire.
În ceea ce privește salarizarea personalului didactic, nivelul salariilor stabilite de Legea-cadru nr.153/2017 pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar și superior nu reflectă importanța socială a muncii depuse de cadrele didactice.
Atragem atenția asupra unei situații îngrijorătoare: din cauza salariilor foarte mici din sistemul educațional ne confruntăm cu o lipsă acută de cadre didactice calificate – foarte puțini tineri aleg să profeseze în sistemul de învățământ, iar cei aflați la sfârșit de carieră aleg să se pensioneze.
Totodată, în ultimii ani s-a ajuns la o situație revoltătoare: se constată o creștere a numărului de cadre didactice necalificate din unitățile de învățământ, în loc ca numărul acestora să scadă anual.
Nici la ora actuală, personalul didactic și nedidactic nu beneficiază de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși sunt numeroase situații când se prestează muncă suplimentară, din cauza lipsei de personal, salariații nu sunt remunerați pentru munca suplimentară depusă, deși acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă.
În acest context, federațiile sindicale reprezentative din învățământul preuniversitar și superior, consideră că, în perioada imediat următoare, Guvernul României trebuie să adopte un act normativ prin care personalului nedidactic să i se acorde salariile de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022, concomitent cu acordarea sporurilor pentru condiții de muncă pentru toate categoriile de salariați din învățământ. De asemenea, este absolut necesară adoptarea unui act normativ care să repoziționeze salariații din învățământ în ierarhia funcțiilor bugetare, astfel încât funcțiile didactice să nu se mai regăsească în pătrimea inferioară, ci, să fie poziționate în raport cu nivelul de calificare profesională și importanța pentru societate a activității de educare a tinerelor generații.
Luni, 9 ianuarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ privind aviz eliberare acte studii, suplimentare locuri, conform Anexei 1;
b. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ privind organizare concurs posturi, suplimentare stat funcții, conform Anexei 2.
II. Diverse:
1. Se aprobă transferul unui elev de la Colegiul Economic „Hermes” Petroșani la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Petroșani.
2. Se aprobă transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Tehnologic TF „Anghel Saligny” Simeria la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva.
3. Se aprobă transferul unui elev din clasa pregătitoare de la Școala Gimnazială nr. 2 Hunedoara la Școala Gimnazială nr. 1 Hunedoara.
4. Se acordă aviz pentru autorizare ARACIP pentru învățământul preșcolar la programul prelungit la Școala Gimnazială Sântămărie Orlea.
5. Se aprobă PLAI reactualizat.
6. Se aprobă recuperarea zilei de 23.01.2023 pentru personalul I.S.J. Hunedoara astfel:
- Inspectori școlari: prelungirea programului de lucru în perioada 16-19.01.2023;
- Personal TESA: prelungirea programului de lucru de la 7,30 la 17,00 în perioada 16 – 27.01.2023.
7. Se aprobă recuperarea zilei de 02.06.2023 pentru personalul I.S.J. Hunedoara prin prelungirea programului de lucru de la 7,30 la 17,00 în perioada 15 – 22.05.2023.
8. Se aprobă raportul de activitate al Centrului Județean de Excelență pentru anul 2022.
9. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii:
a. Liceul Industrial nr. 4 Deva – diplomă absolvire 10 clase;
b. Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara – certificat competențe profesionale.
10. Se aprobă raportul comisiei de verificare de la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Miercuri, 30 martie 2022, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 147 lideri ai grupelor sindicale din unitățile de învățământ din județul nostru.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
- Informare martie 2022, nr. 431 din 28 martie 2022
- Situația financiară pentru anul 2021
- Situația financiară pentru luna februarie 2022
- Situație statistică: zone, grupe sindicale, lideri, număr membri, cotizații
- Situație statistică comparativă: cotizații 2021 și cotizația medie
- Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Proiecte legislative
- Ministerul Educației a publicat pe site-ul edu.ro proiectul de Ordonanță de urgență privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017 – 31 august 2021. Potrivit proiectului de ordonanță de urgență întregul personal didactic ar urma să beneficieze de calculul și plata corecte ale drepturilor salariale cuvenite conform tranșelor de vechime în învățământ (de la data de 01.09.2017). Până la apariția legii continuăm demersurile pentru acționarea în instanță.
- În a doua jumătate a lunii martie fost elaborat și pus în dezbatere proiectul metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit.
- A fost elaborat proiectul de ordin de ministru cu privire la acordarea voucherelor de vacanță aferente anului 2022, urmând ca acesta să fie adoptat în cel mai scurt timp.
2. În această perioadă s-au derulat următoarele etape ale concursului pentru funcțiile de director și director adjunct care nu au fost ocupate în urma concursului derulat în anul 2021.
3. Se centralizează materialele necesare demarării unui proces pentru recuperarea unor drepturi salariale, respectiv acordarea diferențelor salariale cuvenite pentru tranșele de vechime în învățământ din H.G. nr. 38/2017 (vechile tranșe de vechime, înghețate pe durata implementării legii nr. 153/2017, dar a căror reacordare a fost obținută începând cu 1 septembrie 2021 datorită întârzierii intrării în vigoare în totalitate a acestei legi).
4. Au început demersurile pentru obținerea sporului pentru condiții de muncă. În acest sens, o primă etapă, desfășurată deja în multe unități, o reprezentată stabilirea în cadrul comisiilor paritare a locurilor de muncă care urmează a fi evaluate pentru condițiile de risc existente. Ulterior, fiecare unitate va trebui să demareze procedurile de evaluarea, prin contractarea serviciilor respective de la firme specializate și autorizate.
5. Activitățile curente ale S.I.P. Județul Hunedoara, în pofida calendarului încărcat, se desfășoară în mod normal.
S-a reiterat nevoia/rugămintea ca în actuala situație:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor pe teme sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA/ Activitate/Consiliul Liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/index.php?a=3122&t=2022 .