Ieri, 29 iunie 2023, la peste 40 de zile de la începerea negocierilor, a fost semnat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.).
În urma negocierilor purtate cu reprezentanții Ministerului Educației, pornind de la proiectul de contract colectiv elaborat de F.S.L.I. și F.S.E „SPIRU HARET”, s-a convenit asupra unor CLAUZE FAVORABILE SALARIAȚILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI A UNOR DREPTURI în plus față de cele prevăzute în contractul anterior, între care:
1. plata salariului și a indemnizației de hrană pentru angajații care lucrează și în zilele libere prevăzute de lege, indiferent de numărul de ore/zile de muncă acumulate în perioada lucrată;
2. instituirea zilei de 5 Iunie ca zi nelucrătoare;
3. calcularea indemnizației de concediu cu luarea în calcul a indemnizației de hrană;
4. acordarea concediului de odihnă suplimentar și personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control (nu doar personalului didactic auxiliar și nedidactic);
5. reglementarea expresă a faptului că, la stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă, cele aferente concediului de maternitate, concediului paternal, concediului de risc maternal, concediului pentru îngrijirea copilului bolnav, concediului de îngrijitor, perioada absenței de la locul de muncă în condițiile art. 152 din Codul Muncii și perioada reglementată la art. 160 alin. (1) din Legea nr. 367/2022 (perioada suspendării contractului de muncă pentru participare la grevă) se consideră perioade de activitate prestată;
6. acordarea a 2 zile (nu o zi) lucrătoare libere plătite pentru îngrijirea sănătății copilului – pentru familiile cu 1 copil sau 2 copii, respectiv 3 zile (nu două) lucrătoare libere plătite – pentru familiile cu 3 sau mai mulți copii;
7. acordarea a 5 zile lucrătoare libere plătite pentru salariata care urmează o procedură de fertilizare „in vitro”;
8. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite pentru donarea de sânge;
9. instituirea și pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic/contractual încadrat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată (nu doar pentru cadrele didactice) a dreptului la concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație;
10. decontarea contravalorii dispozitivelor vizuale de corecție (ochelari/lentile), pentru angajații care, în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, lucrează cu un monitor, pe baza prescripției medicale și a facturii privind costul ochelarilor, conform Programului Național aprobat prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Educației în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a contractului colectiv de muncă;
11. deducerea, pentru personalul din învățământul preuniversitar, instituită la art. 78 alin. (2) lit. a) pct. v) din Codul fiscal – respectiv contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, precum și contravaloarea abonamentelor plătite de salariați, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual pentru fiecare persoană;
12. consacrarea dreptului angajaților care folosesc în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru, cel puțin 50% din timpul de lucru, de a beneficia de examene medicale corespunzătoare ale ochilor și vederii la angajare, ulterior, la intervale regulate, precum și ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare;
13. reglementarea posibilității ocupării unui post didactic auxiliar sau nedidactic vacantat, prin încheierea unui contract individual de muncă pe durată determinată, până la ocuparea postului prin concurs;
14. stabilirea la 12 luni (în loc de 6 luni) a perioadei de readaptare pentru salariatele/salariații care au beneficiat de concediu de maternitate și/sau concediu pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 1 an, 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap;
15. reglementarea expresă a faptului că reducerea programului de lucru cu până la 1/2 normă, pentru angajații care au în îngrijire copii bolnavi în vârstă de până la 7 ani, nu le afectează calitatea de salariat și vechimea INTEGRALĂ în învățământ/muncă;
16. reglementarea expresă a faptului că angajații NU au obligația însoțirii preșcolarilor/elevilor care fac naveta, pe mijloacele de transport în comun/microbuzele școlare/ mijloacele de transport puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale.
17. reglementarea programului flexibil și a programului inegal de lucru, cu precizarea faptului că acestea nu afectează drepturile prevăzute de contractul colectiv de muncă aplicabil; etc.
Totodată, în raport de prevederile noii legi a dialogului social, respectiv Legea nr. 367/2022, s-a prevăzut modalitatea de negociere a contractului colectiv de muncă la nivel de grup de unități – inspectorate școlare.
Precizăm că C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. va intra în vigoare la data înregistrării la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și va produce efecte pe o perioadă de 2 ani. De asemenea, în cadrul negocierilor colective, părțile au fost de acord ca, după intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar, să se procedeze la modificarea clauzelor contractului, prin act adițional, pentru a-l armoniza cu prevederile acestei legi.
Miercuri, 6 septembrie 2023, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 145 lideri ai grupelor sindicale din unitățile de învățământ din județul Hunedoara.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
- Informare;
- O grevă reușită!
- Probleme profesionale/sindicale;
- Organizarea/reorganizarea activității la început de an;
- Informare juridică – acțiuni în instanță;
- Situații financiare;
- Convocarea Conferinței Județene;
- Informare din partea liderilor de zonă/grupelor sindicale.
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Concluziile desprinse în urma grevei generale: O GREVĂ REUȘITĂ!
2. Pentru aplicarea noii Legi a Învățământului Preuniversitar urmează să fie elaborate alte 105 acte normative (hotărâri de guvern, ordine de ministru, metodologii etc.).
3. A fost semnat noul Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Acesta cuprinde clauze favorabile salariaților din învățământ și o serie de drepturi în plus față de cele prevăzute în contractul anterior. O sinteză a acestora a fost transmisă în grupele sindicale.
4. Aplicarea prevederilor Legii învățământului și a Contractului Colectiv se va face gradual.
5. În această perioadă se vor declanșa acțiuni în instanță pentru recuperarea diferențelor salariale pentru perioada 2019-2023, diferențe rezultate din calcularea indemnizației de concediu incluzând și alocația de hrană.
SUNT ÎN CONTINUARE DE MARE ACTUALITATE URMĂTOARELE:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3122&t=2023.
Luni, 11 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă adresa Primăriei Zam referitor la activitatea grădiniței într-o nouă locație.
2. Se aprobă transferul între unități a unei autoutilitare pentru a realiza aprovizionarea la Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” Geoagiu.
3. Se aprobă membrii consiliului de administrație ai unităților de învățământ, anul școlar 2023-2024, conform Anexei 2.
4. Se aprobă detașarea în interesul învățământului pe funcția de director adjunct de la Colegiul Național „Decebal” Deva.
5. Se aprobă diminuarea normei didactice la 16 ore pentru un cadru didactic cu 25 ani vechime și gradul I.
6. Se aprobă eliberarea duplicatelor actelor de studii, după cum urmează:
a. Colegiul Național „Decebal” Deva - promoția 1986;
b. Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Petroșani – promoția 2006.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Vineri, 15 octombrie 2021, s-a desfășurat, la nivel național, proba scrisă a concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat.
După etapa de verificare a dosarelor de înscriere, au fost validați pentru a participa la această probă de concurs, 186 de candidați din totalul celor 190 înscriși. Proba scrisă a fost susținută de 172 de candidați (92,47%).
Nu s-au prezentat la concurs 14 candidați. Dintre aceștia, cei doi candidați urmând a putea susține proba scrisă în data de 28 octombrie 2021.
Din cei 172 de candidați prezenți, 117 candidați au promovat proba scrisă în această sesiune (68,02%), înainte de contestații, obținând cel puțin nota 7. Niciun candidat nu a fost eliminat din concurs.
F.S.E. „Spiru Haret”, către care s-au transmis, din teritoriu, problemele întâmpinate, a subliniat, inclusiv printr-o adresă transmisă Ministerului Educației, următoarele:
1. organizarea deficitară, subiectele ajungând în sălile de concurs cu peste 40 de minute de întârziere, ceea ce a generat o presiune suplimentară pentru candidați, supuși deja stresului concursului;
2. o parte a itemilor nu aveau acoperire în bibliografia de concurs (itemii cognitivi), iar în egală măsură la elaborarea itemilor nu s-a ținut cont de specificul formelor de învățământ, o parte dintre aceștia defavorizând candidații care, pe parcursul formării inițiale și continue, nu au avut în planul de învățământ disciplinele matematică, fizică etc. (au fost evident dezavantajați candidații din învățământul preșcolar și vocațional);
3. o serie de itemi erau formulați ambiguu, fiind susceptibili de interpretări diferite (de exemplu, itemii 1 și 3 sau itemii 11-13);
4. existența unor erori în barem – un exemplu în acest sens este itemul 46, unde, potrivit șablonului, răspunsul corect ar fi fost litera b, în loc de litera a, cum prevede expres art. 4 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare: „Educația și formarea profesională a copiilor, a tinerilor și a adulților au ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblu multifuncțional și transferabil de cunoștințe, deprinderi/abilități și aptitudini”; deci, răspuns corect a (cunoștințe, abilități, aptitudini), iar nu lit. b (cunoștințe, abilități, atitudini);
5. unii dintre itemi nu au avut nicio legătură cu învățământul preuniversitar de stat – a se vedea, în acest sens, itemii 22 și 23, în care li se solicita candidaților inclusiv să calculeze profitul (aceasta în condițiile în care învățământul este, prin lege, nonprofit).
De altfel, acestea sunt doar câteva dintre problemele semnalate de candidați și de observatorii sindicali prezenți, la modul general fiind de subliniat tensiunea inutilă indusă de un astfel de concurs (modalitate de realizare a sa), restrângerea accesului observatorilor (în pofida faptului că observatorilor le era garantată prin ordin de ministru participarea la toate activitățile, printr-o simplă adresă semnată de secretarul de stat Sorin Ion, adresă care cita, în pofida oricărei logici, și ordinul de ministru, observatorii nu au avut acces în sălile de multiplicare a subiectelor), derularea defectuoasă a procesului de evaluare, absența accesului observatorilor la rezultatele obținute de candidați etc.
Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct continuă, astăzi, 19.10.2021, derulându-se etapa de rezolvare a contestațiilor la proba scrisă (la nivelul județului Hunedoara această etapă nu a adus modificări în ceea ce privește obținerea notei minim 7.00), etapele rămase de parcurs fiind:
21-27 octombrie
Înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează și, în funcție de opțiune, depunerea documentelor pentru unitățile de învățământ care necesită avize suplimentare, conform art. 8 alin. (1) lit. n) din metodologie
28-29 octombrie
Transmiterea solicitărilor de desemnare a membrilor comisiilor de interviu din partea consiliilor profesorale, autorităților locale și companiilor/universităților
1-10 noiembrie
Constituirea comisiilor pentru proba de interviu
12 noiembrie
Publicarea graficului de desfășurare a interviurilor
15 noiembrie - 8 decembrie
Desfășurarea probei de interviu
16 noiembrie - 10 decembrie
Depunerea și soluționarea contestațiilor la proba de interviu
13 decembrie
Exprimarea opțiunilor candidaților declarați admiși pentru mai multe funcții/unități de învățământ
17 decembrie
Validarea rezultatelor finale
20-22 decembrie
Emiterea deciziilor de numire (cu aplicare de la 10 ianuarie 2022)
La final, ținând cont de modul în care acest concurs s-a derulat până în prezent și de modul în care s-au realizat multe dintre numirile pe funcțiile de conducere din învățământul preuniversitar, cu toate efectele corelate, se poate aprecia o anumită doză de eșec și inutilitate, rămânând de văzut în ce măsură se va putea vorbi de o relevanță efectivă și pozitivă pentru învățământul preuniversitar românesc.