Măsurile preconizate a fi adoptate de actualul Guvern al României, cu susținerea coaliției formate după alegerile prezidențiale, sunt deja publice și cunoscute.
Indiferent de motivațiile care stau la baza acestor măsuri, acestea se limitează la a lovi înainte de toate în nivelul de trai al celor mai mulți dintre noi, salariați, pensionari și familiile acestora.
Discuțiile purtate de sindicate cu premierul Bolojan și cu diferiții reprezentanți ai Guvernului în cursul zilei de azi (4 iulie) în cadrul diferitelor structuri de dialog social, Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social și Consiliul Economic și Social înainte de toate, cu scopul de a se sublinia impactul negativ al acestor măsuri, nu au reușit să determine în niciun fel, în pofida avizelor negative date, renunțarea sau revenirea asupra acestora.
Concluzia tuturor discuțiilor purtate, așa cum s-a desprins și în cadrul Consiliului Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”, derulat pe mai bine de o jumătate de zi, este că la ora actuală Guvernul României, prin premierul Bolojan, nu este dispus să asculte niciun fel de argumente și nici să adopte măsuri menite să stimuleze cu adevărat ratele de colectare la bugetul de stat.
Confirmând ca principiu de acțiune ignorarea oricărui dialog social veritabil, atitudinea premierului României a fost rezumată de exclamația „Protestați, că-i dreptul vostru!”, subliniindu-se astfel că măsurile vor fi adoptate indiferent de reacțiile sindicatelor.
Ca atare, luni, 7 iulie, când se preconizează asumarea răspunderii pe măsurile ce urmează a fi adoptate, structurile sindicale vor organiza o zi de proteste, în primul rând pichetarea Parlamentului României și a sediilor partidelor din coaliție.
Dintre măsurile preconizate a fi adoptate în educație (subiectiv, premierul Bolojan pare să fie afectat de o anumită „traumă” în raport cu educația), posibil domeniul care va cunoaște cele mai importante reduceri financiare, sunt de amintit:
1. creșterea normei didactice cu 2 ore, inclusiv prin includerea în posturile din învățământul primar a 2 ore de educație remedială (până la debutul anului școlar 2029-2030);
2. reducerea cuantumului remunerației pentru plata cu ora, prin raportare nu la norma didactică, ci la timpul de lucru (1/160);
3. creșterea numărului de copii în cadrul formațiunilor de studiu;
4. reducerea degrevărilor de normă didactică pentru personalul de conducere (maxim 30% din norma crescută) și personalul de îndrumare și control (maxim 50% din norma crescută), fiind instituită totodată interdicția de a derula ore în regim de plata cu ora sau la cumul pentru aceste categorii de personal;
5. coborârea pragului maxim până la care se acordă vouchere de vacanță și indemnizație de hrană la 6000 lei net;
6. creșterea pragurilor relative la numărul de educabili începând cu care o unitate școlară poate dobândi personalitate juridică;
7. restructurarea sistemului de burse cu scopul reducerii sumelor totale alocate în acest scop etc.
Din informațiile deținute, pregătirea implementării unora dintre măsurile amintite a început deja, tot în cursul zilei de azi (vineri, 04 iulie) având loc o videoconferință a Ministerului Educației și Cercetării cu inspectorii școlari generali, existând semnale că zilele următoare vor fi elaborate și ordinele de ministru aferente, iar directorii vor fi rechemați din concedii pentru a modifica încadrarea personalului propriu.
Ținând cont de natura măsurilor, de modul în care acestea sunt adoptate și de consecințele dominant negative atât în ceea ce privește veniturile salariaților din educație, dar și în ceea ce privește educația propriu-zisă, organizațiile sindicale din educație, alături de celelalte structuri sindicale naționale, vor iniția și vor derula toate acțiunile permise de lege, mergând până la greva generală (legală în actualele condiții chiar și în situația existenței unor contracte colective de muncă) dacă va fi nevoie.
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Dragi colegi,
Așa cum ați aflat, Guvernul României a luat decizia să adopte, în regim de urgență, proiectul de lege privind unele măsuri fiscale.
Acest act normativ prevede, printre altele:
De asemenea, personalul de conducere va beneficia de degrevare doar pentru maxim 30% din norma de 20 de ore, iar personalul de îndrumare și control pentru maxim 50% din aceeași normă. În plus, mai puțini colegi vor beneficia de vouchere de vacanță și indemnizație de hrană, deoarece raportarea se va face la salariul de 6000 de net, și nu la cel de 8000 de lei net, cât este în prezent.
Cele trei federații din învățământ au solicitat, în ultima perioadă, mai multe autorizații pentru pichetarea sediului Guvernului, ale sediilor partidelor aflate la guvernare și a sediului Parlamentului. Însă, așa cum am precizat, Guvernul intenționează să aprobe în regim de urgență acest proiect de lege.
Din această cauză, singura noastră posibilitate pentru a trage un semnal de alarmă este pichetarea sediului Parlamentului luni, 7 iulie, între orele 1100-1300. Dacă acest proiect va fi adoptat în această zi, celelalte pichetări pentru care am obținut aprobare nu-și vor mai avea rostul.
Acesta nu este doar un simplu protest, ci este un moment crucial în care vocea noastră trebuie să fie auzită!
Este foarte important ca să fim prezenți într-un număr cât mai mare (am solicitat autorizație pentru 2000 de persoane).
Împreună putem transmite un mesaj puternic. Nu putem sta deoparte în timp ce drepturile noastre sunt puse în pericol!
Acest protest este doar începutul. Trebuie să ne mobilizam pentru următoarele acțiuni de protest pe care, după cum stau lucrurile, vom fi obligați să le organizăm.
Miercuri, 09.09.2020, a fost publicat în Monitorul Oficial O MEC nr. 5447 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar. Prezentul ordin de ministru abrogă totodată O MECTS nr. 5079/2016.
Dintre modificările aduse de noul Regulament-cadru semnalăm:
1. Introducerea „domeniului web” ca element definitoriu pentru unitățile de învățământ cu personalitate juridică, ceea ce înseamnă obligația fiecărei unități de învățământ de a deține un astfel de domeniu, respectiv un site (art. 6, alin. (2), lit. f)).
2. Eliminarea obligației unităților de învățământ de a realiza recensământul copiilor din circumscripția școlară (vechiul art. 8 alin. (5)).
3. Introducerea de reglementări specifice, inclusiv abilitarea Ministerului Educației de a adopta anumite măsuri, pentru perioadele de urgență/alertă (art. 9, alin. (8)).
4. Detalierea situațiilor speciale în care unitatea de învățământ, la propunerea motivată a directorului, cu aprobarea consiliului de administrație și informarea inspectoratului școlar, poate decide, pentru o perioadă determinată, modificarea duratei orelor de curs (art. 11, alin. (8)) – situațiile sunt: epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale.
5. Dispare prevederea potrivit căreia pentru fiecare elev/preșcolar cu deficiențe grave efectivele existente ale claselor se diminuează cu 3 elevi (vechiul art. 14 alin. (2)).
6. Interdicția pentru cadrele didactice care au copii în unitate de a fi desemnate în calitate de reprezentanți ai părinților în consiliul de a administrație al unității de învățământ (art. 18, alin. (5)).
7. Dispar unele dintre atribuțiile directorului: aprobarea graficului serviciului pe școală al personalului didactic (art. 21, alin. (4), lit. m), aprobă graficul desfășurării lucrărilor scrise semestriale (art. 21, alin. (4), lit. o), obligativitatea consultării cu reprezentanții organizației sindicale în îndeplinirea atribuțiilor sale (art. 21, alin. (6)) etc.
8. Eliminarea, dintre documentele de diagnoză ale unității de învățământ, a rapoartelor semestriale asupra activității desfășurate (vechiul art. 29, alin. (1), pct. a)) - nu se mai realizează aceste rapoarte.
9. Eliminarea, dintre documentele de prognoză ale unității de învățământ, a planurilor operaționale ale unității (vechiul art. 33, alin. (1), pct. b)) - nu se mai realizează aceste rapoarte).
10. Eliminarea, dintre documentele manageriale de evidență, a dosarului cu instrumente interne de lucru ale directorului (vechiul art. 38, lit. e) – rămâne totuși ca atribuție a directorului elaborarea de instrumente interne de lucru).
11. Dispariția constituirii de subcomisii și de colective de lucru proprii la nivelul structurilor școlare arondate unității cu personalitate juridică (vechiul art. 42, alin. (2)).
12. Dispariția catedrelor/comisiilor metodice și a colectivelor/comisiilor de lucru pe diferite domenii de activitate (vechiul art. 43; art. 65-67).
13. Organizarea serviciului pe școală, obligatorie prin art. 47, nu mai este legată de personalul didactic și de instruire practică (vechiul art. 50).
14. Eliminarea obligativității realizării de către cadrele didactice a raportului de activitate semestrial (vechiul art. 58, lit. d).
15. Eliminarea realizării de către consiliul profesoral a aprecierilor sintetice privind activitatea personalului didactic care solicită gradație de merit sau alte distincții/premii (vechiul art. 58, lit. l).
16. Introducerea între atribuțiile consiliului profesoral a dezbaterii și avizării regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ (art. 58, lit. m).
17. Dispare posibilitatea pentru cadrele didactice din centrele și cabinetele de asistență psihopedagogică să fie numite profesori diriginți (vechiul art. 73, alin. (4)).
18. Dispare ora de dirigenție (vechiul art. 74, alin. (3)), deși rămân activitățile de suport educațional, consiliere și orientare profesională, obligatorii, derulate în afara orelor de curs acolo unde nu este prevăzută ora de consiliere și orientare (altfel, se derulează în aceasta), consemnate acestea în condica de prezență (cf. art. 66, alin. (3)).
19. Modificarea, ca recomandare, a formatului întâlnirii lunare cu părinții, respectiv realizarea acesteia în mod individual (cf. art. 67, alin. (3)).
20. Eliminarea, dintre atribuțiile profesorului diriginte a responsabilității privind păstrarea bunurilor cu care este dotată sala de clasă și realizarea portofoliului dirigintelui (vechiul art. 77, lit. a) și i)) – nu mai este necesară realizarea diferitelor documente cu privire la bunurile existente în clasă, nici constituirea unui portofoliu al dirigintelui.
21. Eliminarea, dintre comisiile cu caracter permanent a comisiei pentru perfecționare și formare continuă și a comisiei pentru programe și proiecte educative (vechiul art. 75, alin. 2, lit. c și g) – comisiile cu caracter permanent, în număr de cinci, sunt precizate la art. 71, alin (2).
22. Introducerea precizării că rezultatul evaluării nu poate fi utilizat ca mijloc de coerciție, ci el trebuie să reflecte strict rezultatul învățării (art. 102, alin (3)).
23. Introducerea precizării că pentru frauda constatată la evaluările scrise se acordă nota 1 sau, după caz, calificativul insuficient (art. 106, alin (3)).
24. Introducerea interdicției utilizării telefoanelor în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor, cu excepția utilizării acestora în timpul orei de curs, cu acordul cadrului didactic, pentru activități didactice sau în situații de urgență (art. 186, alin (2)) – pe durata orelor de curs telefoanele trebuie păstrate în locuri special amenajate în sala de clasă.
25. Precizarea obligativității pentru părinți de a trimite copilul în colectivitate numai dacă nu prezintă simptome specifice unei afecțiuni cu potențial infecțios (Anexă, Modelul contractului educațional, Partea IV, pct. 2, lit. c).
26. Introducerea posibilității de derulare a diferitelor activități, în anumite condiții, prin intermediul tehnologiei și al Internet-ului (consiliul de administrație, consiliul profesoral, consiliul clasei etc.).
Unitățile de învățământ sunt obligate, în termen de 45 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial (9 septembrie 2020), să elaboreze și să aprobe propriile regulamente de organizare și funcționare.