La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Deși adesea acest lucru pare să nu se numere printre lucrurile cunoscute de chiar cei care, prin atribuțiile și rolurile care le revin, ar trebui să stea cu ea sub ochi în fiecare clipă, avem o Lege a educației naționale, respectiv Legea nr. 1/2011. Iar o lege, cel puțin asta însemnând a fi un cetățean responsabil într-o societate democratică, cu atât mai mult atunci când ai și o responsabilitate, se cere respectată, fiind singurul reper obiectiv în adoptarea deciziilor și în sancționarea abaterilor.
În teorie, vom spune, fiindcă altfel, în practica a cărei singură regulă majoră pare să fie „interesul poartă fesul”, lucrurile sunt departe de a sta astfel. Exemplele sunt numeroase și probabil fiecare dintre cei care lucrează în sistemul educațional cunoaște măcar o astfel de situație. Adesea poate că este vorba doar despre lucruri mărunte, la care cei implicați se adaptează destul de repede și astfel sunt trecute în cele din urmă cu vederea, dar apar situații în care „a da cu bățul în baltă” pare să devină o operațiune sistematică, ca și cum cei care dețin „bățul” își doresc din toată inima să stropească pe cât mai mult lume.
Cruda realitate, s-ar putea spune, într-un astfel de „film horror” din punct de vedere educațional înscriindu-se și una dintre ultimele inițiative „subterane” ale I.S.J. Hunedoara, respectiv aceea prin care se presează ca orele de educație fizică și sport din învățământul primar, acolo unde nu sunt ocupate de titulari, să fie retrase de pe listele cu posturile/orele vacante, în așa fel ca odată cu începerea cursurilor ele să fie acoperite de către învățători, desigur în absența oricărei plăți (aceasta fiind posibilă doar în acele situații în care se poate face dovada calificării prin actele de studii).
De ce o astfel de inițiativă, care ignoră în mod flagrant art. 263 din Legea nr. 1/2011 a educației naționale? Motivația este locală, dar se leagă de „marea misiune de audit” cu care Ministerul Educației a călcat în primăvară județul Hunedoara. Aflată în depășire constantă a finanțării care îi revine în baza costurilor standard, educația din județul Hunedoara a tot deranjat în încercarea sa de a funcționa în limitele legale, urcând de la an la an în „topul” celor care înregistrează astfel de depășiri, până la momentul la care, în cursul acestui an, a ajuns să ocupe prima poziție.
Iar acum a venit momentul reacțiilor, solicitându-se imperios o reducere a cheltuielilor la nivelul județului, I.S.J. Hunedoara, probabil că din „motive de băț” cu rang superior, decizând să purceadă la astfel de acțiuni, chiar dacă „marea misiune de audit” n-a constatat prea mulți bani aruncați pe fereastră, ba chiar se pare că sumele sunt ridicole comparativ cu bugetul (din nefericire nu se pot oferi cifre concrete, raportul de audit fiind trecut la „secret”). Evitând cu „măiestrie” să se atingă de cea mai logică dintre concluzii, cum că finanțarea rezultată din costul standard este insuficientă pentru o funcționare cât de cât apropiată de normalitatea legislativă, cea pe care pe care nici „inteligența specializată” a auditului nu a reușit să o dibuiască, I.S.J. Hunedoara a găsit de cuviință, printre alte măsuri (cu părere de rău, unele cam la fel de „breze”, între acestea numărându-se, de exemplu, „eradicarea” posturilor neocupate), „să dea piept” și cu legislația.
Ce s-ar putea face pentru a readuce în cadrul legii o astfel de abordare a orelor de educație fizică și sport din învățământul primar (care, din păcate, pare să fie deja o practică curentă prin multe dintre județe)?
Depinde de cine și ce își asumă. Astfel, înainte de a se semnala până la nivel de minister faptul că în județul Hunedoara orele de educație fizică și sport din învățământul primar au ajuns în unele școli într-o zonă în care singura certitudine a existenței lor mai este în planurile-cadru, ceea ce înseamnă însă ca demersurile actuale de „încețoșare” a situației să devină efective, am putea să ne gândim cel puțin la câteva posibilități: