La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Marți, 26 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererea de pensionare la limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.01.2025.
2. Se aprobă Procedura operațională de promovare în grade/trepte profesionale, conform Anexei 2.
3. Se aprobă raportul comisiei de verificare a C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, referitor la cercetarea disciplinara a persoanelor implicate și sancțiunile aplicate acestora, conform Anexei 3.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
În perioada 5-6 iunie 2022, în conformitate cu prevederile statutare și legale, sub deviza „Uniți suntem puternici!”, s-a desfășurat Conferința Națională a F.S.E. „SPIRU HARET”.
Lucrările Conferinței, derulate efectiv în data de 6 iunie 2022, au fost precedate de întrunirea Consiliului Național al F.S.E. „Spiru Haret”, în cadrul acestuia fiind adoptate propunerile de modificare a Statutului F.S.E. „Spiru Haret”, proiectul Rezoluției Conferinței Naționale a F.S.E. „Spiru Haret” și proiectul Strategiei F.S.E. „Spiru Haret” pentru perioada 2022-2027.
Desfășurată sub imperiul preocupărilor determinate în special de bulversările și de amenințările pe care măsurile guvernamentale adoptate sau anunțate le generează în sistemul de învățământ preuniversitar, Conferința a avut ca scop principal alegerea organelor de conducere pentru perioada 2022-2027, în condițiile încetării mandatelor care au acoperit perioada 2017-2022.
Astfel, primul document adus la cunoștința delegaților la Conferința Națională, în număr de 140, dintre care 138 prezenți, a fost Raportul de activitate al F.S.E. „Spiru Haret” pentru perioada mai 2017-mai 2022, care, într-o sinteză de 41 de pagini, a subliniat punctele relevante ale activității derulate în această perioadă. Prima parte a lucrărilor Conferinței s-a finalizat cu prezentarea în plenul acesteia a documentelor mai sus menționate, adoptate ca propuneri în cadrul Consiliului Național.
A doua parte a lucrărilor a debutat cu prezentarea candidaturilor pentru Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret” și pentru Comisia de Cenzori F.S.E. „Spiru Haret”. În urma votului exprimat de delegați, la conducerea F.S.E. „Spiru Haret” a fost reconfirmat, în calitate de președinte, Marius-Ovidiu Nistor, o aceeași situație fiind consfințită și în ceea ce privește funcția de secretar general al federației, aceasta continuând a fi ocupată de Ionel Barbu. Biroul Operativ al „Spiru Haret” va cuprinde, pe lângă aceste două funcții, și un număr de 5 prim-vicepreședinți, la care se adaugă, în cadrul Biroului Executiv, un număr de 9 vicepreședinți și 11 membri.
Odată confirmată conducerea F.S.E. „Spiru Haret” pentru perioada 2022-2027, atenția delegaților la Conferință s-a concentrat pe problemele cu care se confruntă sistemul educațional românesc, cu precădere salariații din cadrul acestuia, incoerența guvernamentală, absența unor politici educaționale clare, intervenționismul discreționar în stabilirea politicilor educaționale a factorilor non-educaționali și subfinanțarea cronicizată fiind doar câteva dintre amenințările aduse în discuție.
Regăsindu-se în documentele adoptate de Conferința Națională a F.S.E. „Spiru Haret” - Rezoluția Conferinței Naționale a F.S.E. „Spiru Haret” și Strategia F.S.E. „Spiru Haret” pentru perioada 2022-2027 -, toate aceste probleme, după cum s-a subliniat de către ansamblul delegaților, trebuie abordate cu o maximă atenție în perioada următoare, mai ales în ceea ce privește menținerea titularizării și aplicarea integrală a Legii nr. 153/2017 a salarizării unitare. Atenția deosebită se impune cu atât mai mult cu cât apariția proiectelor legislative a tot fost amânată, probabil pentru ca lansarea lor să coincidă cu vacanța școlară și perioada concediilor, nefiind de respins necesitatea ca debutul anului școlar următor să însemne declanșarea unor forme de protest extreme.
Conferința Națională F.S.E. „Spiru Haret” a marcat și un moment festiv, respectiv lansarea monografiei „Federația Sindicatelor din Educație «Spiru Haret». Un sfert de secol în slujba școlii românești și a oamenilor săi”.
S.I.P. Județul Hunedoara, organizația sindicală a salariaților din învățământul hunedorean, a participat la Conferința Națională „Spiru Haret” cu un număr de 14 delegați, respectiv membrii Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara (compus din președinte și liderii de zonă).
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Propuneri de modificare a Statutului F.S.E. „Spiru Haret” | 71.002 | APPLICATION/PDF | 2022-06-09 16:46:22 |
2 | Raport de activitate F.S.E. „Spiru Haret” 2017-2022 | 4.930.980 | APPLICATION/PDF | 2022-06-09 16:44:27 |
3 | Rezoluția Conferinței Naționale F.S.E. „Spiru Haret” - 6 iunie 2022 | 275.762 | APPLICATION/PDF | 2022-06-09 16:45:17 |
4 | Strategia F.S.E. „Spiru Haret” pentru perioada 2022-2027 | 306.721 | APPLICATION/PDF | 2022-06-09 16:45:51 |