Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
AÈ™a cum cunoaÈ™teÈ›i, conform cu viziunea È™i misiunea asumate, S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, pe lângă obiectivele care È›in de raÈ›iunea existenÈ›ei sale ca organizaÈ›ie sindicală de nivel judeÈ›ean, în primul rând apărarea È™i promovarea drepturilor colective ale salariaÈ›ilor din învățământ, a iniÈ›iat È™i a dezvoltat constant un program social menit să vină în sprijinul membrilor de sindicat.
Astfel, la ora actuală, programul social al S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, ale cărui măsuri le cunoaÈ™teÈ›i È™i pe care le reamintim în întregime în documentele ataÈ™ate acestui articol, cuprinde următoarele categorii de ajutoare sociale:
1. întreÈ›inerea sănătății membrului de sindicat;
2. decesul membrului de sindicat;
3. decesul membrilor familiei (soț/soție/copil/părinți);
4. pensionare membru de sindicat;
5. naștere copil membru de sindicat;
6. întreÈ›inere sănătate soÈ›/soÈ›ie/copil al membrului de sindicat;
7. cazuri speciale.
Numărul ajutoarelor sociale È™i sumele acordate (acestea, potrivit cu prevederile statutare, pot atinge un cuantum de maxim 10% din totalul veniturilor) au evoluat în ultimii trei ani după cum urmează:
2017: 331 ajutoare sociale, în sumă de 106.335 lei;
2018: 484 ajutoare sociale, în sumă de 197.900 lei;
2019: 442 ajutoare sociale, în sumă de 213.400 lei.
Din dorinÈ›a de a extinde acest program social È™i beneficiind de disponibilitatea societății de asigurări Groupama, în ultimele luni, după cum aÈ›i fost informaÈ›i, au fost purtate discuÈ›ii cu privire la posibilitatea încheierii unei asigurări colective de sănătate.
DiscuÈ›iile È™i negocierile cu această societate de asigurări, iniÈ›iate mai întâi la nivel judeÈ›ean, iar după aceea extinse la nivelul federaÈ›iei sindicale, au fost îndelungi, decizia finală, în ceea ce priveÈ™te S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara fiind adoptată de Biroul Executiv în È™edinÈ›a din data de 29 ianuarie 2020.
În urma analizei programului social comparativ cu oferta finală de asigurare colectivă È™i a implicaÈ›iilor care decurgeau din încheierea unei astfel de asigurări, Biroul Executiv al S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara a adoptat decizia de a NU da curs ofertei societății Groupama.
Argumentele care au stat la baza deciziei de a nu încheia o asigurare colectivă au fost următoarele:
1. oferta de asigurare colectivă nu acoperea decât două dintre categoriile de ajutoare sociale oferite de S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, È™i anume întreÈ›inerea sănătății membrului de sindicat È™i decesul membrului de sindicat;
2. costurile implicate de încheierea acestei asigurări colective, față de oferta iniÈ›ială de aproximativ 3 lei/membru de sindicat, au fost majorate potrivit ofertei finale (motivaÈ›ia principală fiind aceea de a nu lua în calcul istoricul de sănătate, la care s-au adăugat numărul de membri È™i sumele plătite în cadrul altor asigurări colective) la aproximativ 4,50 lei/membru de sindicat/lună, ceea ce însemna o cheltuială anuală de peste 270.000 lei;
3. analiza situaÈ›iilor în care au fost încheiate deja astfel de asigurări colective a arătat că din sumele plătite doar o parte se întorc sub forma efectivă a despăgubirilor, iar în majoritatea cazurilor sumele plătite de către S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara sunt superioare celor acordate de societatea de asigurări (singura situaÈ›ie în care comparaÈ›ia era net superioară în favoarea societății de asigurări privea decesul membrului de sindicat);
4. comparaÈ›ia sumelor acordate pentru cele două categorii de ajutoare sociale de către S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara (vezi materialul ataÈ™at: SituaÈ›ie comparativă: prezent, punctele 1 È™i 2) È™i acoperite de către asigurarea colectivă nu era în avantajul membrilor de sindicat (în anul 2019, de exemplu, sumele acordate de organizaÈ›ia sindicală numai pentru aceste două categorii de ajutoare au fost în cuantum de 128.400 lei, în schimb sumele plătite sub formă de despăgubiri nefiind cu mult mai mari față de situaÈ›ia curentă);
5. în condiÈ›iile menÈ›inerii celorlalte prevederi ale programului social È™i a încheierii asigurării colective, cheltuielile S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara se majorau la un nivel de aproximativ 350.000 lei, ceea ce însemna simultan o încălcare a prevederilor statutare, fără ca această majorare de cheltuieli să reprezinte un beneficiu direct pentru membrii de sindicat;
6. procedura care trebuia urmată în situaÈ›ia solicitării unor despăgubiri a fost apreciată ca relativ greoaie, cu aspecte birocratice potenÈ›ial generatoare de nemulÈ›umiri, „decontul” acestora urmând să fie asumat de organizaÈ›ia sindicală, fără ca ea să fie responsabilă în vreun fel de aceste aspecte.
S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, prin organele sale de conducere È™i bazându-se pe o consultare permanentă a membrilor de sindicat, rămâne deschisă posibilității de a încheia o asigurare colectivă, dar apreciem că acest lucru se poate întâmpla doar în măsura în care aceasta ar oferi beneficii reale comparabile pentru membrii de sindicat, iar acestea ar acoperi un număr cât mai mare dintre membrii de sindicat.
CunoaÈ™tem, desigur, faptul că la nivel naÈ›ional au fost încheiate de către diferite organizaÈ›ii judeÈ›ene astfel de asigurări colective, dar situaÈ›iile identificate au arătat că acest lucru s-a întâmplat în absenÈ›a unor programe sociale furnizate de către respectivele organizaÈ›ii sindicale.
În concluzie, È›inând seama de toate aspectele precizate, cea mai bună opÈ›iune rămâne în prezent aceea de a continua È™i de a dezvolta programul social furnizat de S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale | 561.620 | APPLICATION/PDF | 2020-02-08 18:16:01 |
2 | Situație comparativă: Program social SIP - Ofertă Groupama | 58.586 | APPLICATION/PDF | 2020-02-08 18:15:09 |