La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Luni, 18 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Aviz conform rețea școlară, an școlar 2024-2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Se acordă aviz conform pentru toate UAT-urile care au depus proiecte pentru modificarea rețelei școlare pentru anul școlar 2024-2025.
III. Diverse:
1. Se aprobă efectuarea unor demersuri pentru obținerea de la M.E. a avizului pentru promovarea în grad profesional a unui consilier I în consilier IA.
2. Se prezintă soluția pentru acordarea bursei de excelență olimpică unui elev de la Colegiul Național „Aurel Vlaicu” Orăștie.
3. Se aprobă acordarea celor 10 zile de concediu de odihnă suplimentar întregului personal de conducere din unitățile de învățământ și unitățile conexe.
4. Referitor la situația de la C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, s-a hotărât, pentru cadrul didactic implicat, constituirea comisiei de disciplină la nivelul unității, iar pentru directorul unității s-a hotărât întocmirea unui raport de către comisie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
AÈ™a cum cunoaÈ™teÈ›i, conform cu viziunea È™i misiunea asumate, S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, pe lângă obiectivele care È›in de raÈ›iunea existenÈ›ei sale ca organizaÈ›ie sindicală de nivel judeÈ›ean, în primul rând apărarea È™i promovarea drepturilor colective ale salariaÈ›ilor din învățământ, a iniÈ›iat È™i a dezvoltat constant un program social menit să vină în sprijinul membrilor de sindicat.
Astfel, la ora actuală, programul social al S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, ale cărui măsuri le cunoaÈ™teÈ›i È™i pe care le reamintim în întregime în documentele ataÈ™ate acestui articol, cuprinde următoarele categorii de ajutoare sociale:
1. întreÈ›inerea sănătății membrului de sindicat;
2. decesul membrului de sindicat;
3. decesul membrilor familiei (soț/soție/copil/părinți);
4. pensionare membru de sindicat;
5. naștere copil membru de sindicat;
6. întreÈ›inere sănătate soÈ›/soÈ›ie/copil al membrului de sindicat;
7. cazuri speciale.
Numărul ajutoarelor sociale È™i sumele acordate (acestea, potrivit cu prevederile statutare, pot atinge un cuantum de maxim 10% din totalul veniturilor) au evoluat în ultimii trei ani după cum urmează:
2017: 331 ajutoare sociale, în sumă de 106.335 lei;
2018: 484 ajutoare sociale, în sumă de 197.900 lei;
2019: 442 ajutoare sociale, în sumă de 213.400 lei.
Din dorinÈ›a de a extinde acest program social È™i beneficiind de disponibilitatea societății de asigurări Groupama, în ultimele luni, după cum aÈ›i fost informaÈ›i, au fost purtate discuÈ›ii cu privire la posibilitatea încheierii unei asigurări colective de sănătate.
DiscuÈ›iile È™i negocierile cu această societate de asigurări, iniÈ›iate mai întâi la nivel judeÈ›ean, iar după aceea extinse la nivelul federaÈ›iei sindicale, au fost îndelungi, decizia finală, în ceea ce priveÈ™te S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara fiind adoptată de Biroul Executiv în È™edinÈ›a din data de 29 ianuarie 2020.
În urma analizei programului social comparativ cu oferta finală de asigurare colectivă È™i a implicaÈ›iilor care decurgeau din încheierea unei astfel de asigurări, Biroul Executiv al S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara a adoptat decizia de a NU da curs ofertei societății Groupama.
Argumentele care au stat la baza deciziei de a nu încheia o asigurare colectivă au fost următoarele:
1. oferta de asigurare colectivă nu acoperea decât două dintre categoriile de ajutoare sociale oferite de S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, È™i anume întreÈ›inerea sănătății membrului de sindicat È™i decesul membrului de sindicat;
2. costurile implicate de încheierea acestei asigurări colective, față de oferta iniÈ›ială de aproximativ 3 lei/membru de sindicat, au fost majorate potrivit ofertei finale (motivaÈ›ia principală fiind aceea de a nu lua în calcul istoricul de sănătate, la care s-au adăugat numărul de membri È™i sumele plătite în cadrul altor asigurări colective) la aproximativ 4,50 lei/membru de sindicat/lună, ceea ce însemna o cheltuială anuală de peste 270.000 lei;
3. analiza situaÈ›iilor în care au fost încheiate deja astfel de asigurări colective a arătat că din sumele plătite doar o parte se întorc sub forma efectivă a despăgubirilor, iar în majoritatea cazurilor sumele plătite de către S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara sunt superioare celor acordate de societatea de asigurări (singura situaÈ›ie în care comparaÈ›ia era net superioară în favoarea societății de asigurări privea decesul membrului de sindicat);
4. comparaÈ›ia sumelor acordate pentru cele două categorii de ajutoare sociale de către S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara (vezi materialul ataÈ™at: SituaÈ›ie comparativă: prezent, punctele 1 È™i 2) È™i acoperite de către asigurarea colectivă nu era în avantajul membrilor de sindicat (în anul 2019, de exemplu, sumele acordate de organizaÈ›ia sindicală numai pentru aceste două categorii de ajutoare au fost în cuantum de 128.400 lei, în schimb sumele plătite sub formă de despăgubiri nefiind cu mult mai mari față de situaÈ›ia curentă);
5. în condiÈ›iile menÈ›inerii celorlalte prevederi ale programului social È™i a încheierii asigurării colective, cheltuielile S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara se majorau la un nivel de aproximativ 350.000 lei, ceea ce însemna simultan o încălcare a prevederilor statutare, fără ca această majorare de cheltuieli să reprezinte un beneficiu direct pentru membrii de sindicat;
6. procedura care trebuia urmată în situaÈ›ia solicitării unor despăgubiri a fost apreciată ca relativ greoaie, cu aspecte birocratice potenÈ›ial generatoare de nemulÈ›umiri, „decontul” acestora urmând să fie asumat de organizaÈ›ia sindicală, fără ca ea să fie responsabilă în vreun fel de aceste aspecte.
S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara, prin organele sale de conducere È™i bazându-se pe o consultare permanentă a membrilor de sindicat, rămâne deschisă posibilității de a încheia o asigurare colectivă, dar apreciem că acest lucru se poate întâmpla doar în măsura în care aceasta ar oferi beneficii reale comparabile pentru membrii de sindicat, iar acestea ar acoperi un număr cât mai mare dintre membrii de sindicat.
CunoaÈ™tem, desigur, faptul că la nivel naÈ›ional au fost încheiate de către diferite organizaÈ›ii judeÈ›ene astfel de asigurări colective, dar situaÈ›iile identificate au arătat că acest lucru s-a întâmplat în absenÈ›a unor programe sociale furnizate de către respectivele organizaÈ›ii sindicale.
În concluzie, È›inând seama de toate aspectele precizate, cea mai bună opÈ›iune rămâne în prezent aceea de a continua È™i de a dezvolta programul social furnizat de S.I.P. JudeÈ›ul Hunedoara.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Precizări privind acordarea ajutoarelor sociale | 561.620 | APPLICATION/PDF | 2020-02-08 18:16:01 |
2 | Situație comparativă: Program social SIP - Ofertă Groupama | 58.586 | APPLICATION/PDF | 2020-02-08 18:15:09 |