Dicționarele precizează în legătură cu acest termen că se enunță despre ceea ce are calitatea de a fi relevant, despre ceea ce iese în evidență, are însemnătate, o semnificație deosebită. Lăsând de o parte însă simpla semnificație de dicționar și apropiindu-ne de uzul său cotidian, vom constata destul de repede că a rosti cuvântul, mai ales pus în legătură cu sindicatul, fiindcă evident, în acest context, despre o astfel de abordare este vorba, va stârni imediat ba fiori (de dispreț?), ba furori (de adeziune?). Probabil că personalizarea este inevitabilă, deși extremele, lupta cu îndârjire întru condamnare, respectiv eroismul întru apărare, contestatari care aruncă cu ouă clocite, respectiv depuneri pioase de ofrande, nu prea par să-și găsească locul în normalitate.
Greu, dacă nu imposibil, să pui capăt disputelor stârnite mai ales când taberele cumva ajunse în vecinătate se cațără pe metereze, încredințați cu toții fie că poți muri din prea multă relevanță, fie că te poți asfixia în absența sa.
Indiferent despre care dintre tabere este vorba, ignoranța, voită sau nu, este însă aceeași: măsura în care nu este vorba despre cineva anume, eu sau tu sau el, o persoană, ci de grup, cel în care avem anumite roluri asumate iar prin prisma acestora interacționăm, în așa mod că se pot recunoaște cele fără de care ceva sau altceva, important pentru cea mai mare parte dintre membrii grupului, dacă nu pentru toți, nu s-ar fi realizat, nu ar fi existat.
Asta înseamnă însă că relevanța are nevoie de considerație, adică acceptare, evaluare obiectivă și recunoaștere. În absența acestora nu rămâne decât lupta din tranșee.
Acceptarea și recunoașterea țin destul de mult de cum suntem fiecare dintre noi, deși chiar și aici se pot gândi poziții rezonabile, adică poziții și judecăți raționale, cumpătate, dispuse la echidistanță, așa încât, mai ales atunci când ne raportăm la organizații și nu la un om anume, ceea ce rămâne la îndemână pentru a judeca pe cât se poate de bine relevanța este doar evaluarea obiectivă.
Ajungând însă aici, cel puțin prin prisma a ceea ce dorim să subliniem în articolul de față, lucrurile s-au simplificat brusc deosebit de mult în a aprecia relevanța, după cum probabil bine ați ghicit deja, organizațiilor sindicale.
Iar pentru a face acest lucru, ținând seama de faptul că una dintre solicitările curente este aceea de a verifica corectitudinea salarizării și încercând să rămânem la o perspectivă comună, adică una care nu ține seama de „umorile” personale, ne-am oprit asupra ultimei solicitări de acest gen.
Ce am constatat?
O diferență consistentă în ceea ce privește salariul de bază în mai puțin de un an de zile (mai exact, fiind vorba despre un profesor cu gradul I și o vechime de peste 25 de ani, o trecere de la 6872 lei la 9623 lei, cu perspectiva ca din iunie salariul să ajungă 10232), cu creșteri corespunzătoare ale sumelor cuvenite pentru, după caz, gradația de merit, dirigenție, predarea simultană, învățământ special sau control financiar preventiv.
Ne amintim: creșterile salariale au fost obținute numai datorită protestelor organizate de sindicate anul trecut, iar plata drepturilor amintite mai sus în raport cu salariul de bază aflat în plată, doar prin procesele derulate tot de sindicate și modificarea ulterioară a legislației la inițiativa acestora.
Educația este de altfel singurul domeniu în care astfel de drepturi sunt calculate în acest mod, în toate celelalte domenii ele fiind înghețate din 2018, cazul și în ceea ce ne privește, de exemplu, cu sporul de suprasolicitare.
Creșteri proporționale, desigur, și în ceea ce privește plata cu ora, totodată în ceea ce privește indemnizația de concediu, aceasta reflectând diferențele înregistrate, inclusiv prin includerea indemnizației de hrană în determinarea sa, rezultat tot al acțiunii sindicale care a reușit să impună modificarea legislației.
Iar aici ne-am reamintit că suntem la început de aprilie, chiar trecuți de „mai zglobiul întâi aprilie”, iar odată cu salariile din această lună vom primi și diferențele salariale rezultate din diferitele procese, în primul rând cele legate de drepturile cuvenite trecerii într-o altă tranșă de vechime (la vremea sa problemă împinsă și aceasta până la modificarea legislației) și cele privind drepturile salariale mai sus amintite. Sume care au început să devină „frumoase” ținând seama de cuantumul tranșelor aferente, viitorul urmând să adauge aici și drepturile cuvenite din recalcularea indemnizațiilor de concediu.
Sunt și „pierderi” (deși, din punct de vedere strict logic, nu prea ai cum să pierzi ceea ce nu ți se cuvine prin prisma legii): indemnizația de hrană și voucherele de vacanță de către colegii care au depășit nivelul de 8000 lei net la funcția de bază (excepție valabilă doar pentru învățământ, în toate celelalte domenii fiind luate în calcul toate veniturile, modificarea legislativă fiind tot rezultatul acțiunii sindicale), deși, chiar admițând „pierderea”, dacă am pune cifrele în calcul, am vedea că plusul rezultat este covârșitor în raport cu minusul suportat... Chiar adăugând la „pierdere”, după cum se mai obiectează, și creșterea corespunzătoare a cotizațiilor sindicale datorită succeselor de mai sus.
Am putea continua cu aspecte care nu sunt la fel de ușor cuantificabile, dar atunci credem că am cădea chiar în unul dintre „păcatele” de mai sus. Considerând însă fie doar și acestea apreciem că este facil de stabilit relevanța organizațiilor sindicale. Și nu pentru mine sau pentru tine, ci pentru noi toți.
În încheiere ar mai fi totuși de subliniat ceva: a recunoaște relevanța organizațiilor sindicale înseamnă a recunoaște relevanța fiecăruia dintre noi. Neexistând un personaj Sindicatul, deși mai toată lumea se raportează la organizația sindicală ca și cum acesta ar exista la propriu și i se pot pune în cârcă toate cele (avem aici un proces de personificare), sindicatul, indiferent cum apreciem această afirmație, este fiecare dintre noi, așa încât atât reușitele, cât și eșecurile, sunt ale noastre ale tuturor.
Cât despre ceilalți, cei adânciți în tranșee, „luptă sprâncenată”!
Prin O ME nr. 4308/22.04.2024 a fost aprobată Metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024.
Actul normativ din acest an aduce modificări minore , atât din punct de vedere procedural, cât și în ceea ce privește criteriile și subcriteriile evaluate.
Limitându-ne la fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal, modificările semnalate regăsindu-se, după caz și specific, și în celelalte fișe de evaluare, semnalăm următoarele:
1. introducerea la subcriteriul 1. c) și a tematicilor incluzive alături de cele inovative;
2. introducerea la subcriteriul 1. f) a etapelor locale în ceea ce privește calitatea de membru al comisiilor de evaluare/organizare a olimpiadelor/concursurilor de profil;
3. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 c.) cu 1 punct;
4. introducerea la criteriul 2 f.) și a activității din cadrul comisiilor de acordare a burselor;
5. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 h.) cu 1 punct;
6. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 i.) cu 1 punct;
7. introducerea unui subcriteriu la criteriul 2, respectiv 2 j.), relativ la participarea la organizarea și desfășurarea simulărilor examenelor naționale, căruia îi sunt alocate 3 puncte;
8. introducerea la subcriteriul 3 b1.) a coordonării activităților din cadrul Programului „Săptămâna verde”;
9. creșterea nivelului maximal al punctajului în cazul subcriteriilor 4 a2.) și 4 a3.), fără însă a se modifica punctajul maximal acordat pentru subcriteriul 4 a.);
10. eliminarea din subcriteriul 4 c.) a activității în cadrul comisiilor și consiliilor.
Ținând seama de întârzierea cu care a fost adoptat în acest an ordinul de ministru, calendarul concursului este unul destul de strâns:
1. 29-30 aprilie 2024: detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară, stabilirea numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal/domenii;
2. 8-10 mai 2024: aprobarea numărului de locuri, pe categorii de personal și discipline/domenii, în baza hotărârii comisiei paritare, de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar;
3. 13-21 mai 2024: depunerea dosarelor de către candidați la secretariatul unității/instituției de învățământ;
4. 22-23 mai 2024: depunerea dosarelor de către unitățile de învățământ la secretariatul inspectoratului școlar;
5. 24 mai-12 iunie 2024: analiza dosarelor, evaluarea dosarelor, aprobarea listei punctajelor acordate;
6. 13-14 iunie 2024: depunerea contestațiilor și stabilirea numărului gradațiilor de merit ce pot fi redistribuite;
7. 17 iunie-28 iunie 2024: soluționarea contestațiilor și validarea rezultatelor finale;
8. până la 4 iulie 2024: înaintarea listelor către Ministerul Educației;
9. până la 9 august 2024: emiterea ordinului de ministru.
Transmițând succes tuturor candidaților la concursul pentru obținerea gradației de merit din acest an, S.I.P. Județul Hunedoara se va implica, în conformitate cu prevederile legale, prin intermediul observatorilor desemnați, în toate etapele ce urmează a se desfășura.
METODOLOGIA și GRAFICUL concursului sunt postate la rubrica JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ sau aici: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47.
Joi, 25 aprilie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Avizare listă posturi angajare pe perioadă nedeterminată
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cu posturile cu viabilitate de 4-5 ani, conform Anexei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Marți, 5 septembrie 2023, de la ora 10:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara.
Din partea Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara au fost prezenți: d-na insp. școlar general Maria Ștefănie,
d-na insp. școlar general adjunct Adriana Almășan, inspectorii coordonatori.
La ședință au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare din cadrul județului, după cum urmează:
• INSTITUȚIA PREFECTULUI - Prefect Călin Petru Marian, Subprefect Lorincz Szell
• CONSILIUL JUDEȚEAN HUNEDOARA - Vicepreședinte Țambă Alin Adam
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ - Dr. Cecilia Birău
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - Comisar șef Adriana Almășan
• INSPECTORATUL DE POLIȚIE JUDEȚEAN, ȘEF BIROU - SIGURANȚĂ ȘCOLARĂ - Comisar Corina Sicoe
• INSPECTORATUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ - Lt.col. Bogdan Dănăiață
• INSPECTORATUL DE JANDARMI HUNEDOARA - Cpt. Silviu Dumitru Ghilă
• DIRECȚIA GENERALĂ ANTICORUPȚIE - Marius Popescu
• DIRECȚIA GENERALĂ ANTICORUPȚIE - Marius Cicu
Ordinea de zi a cuprins:
1. Stadiul pregătirii unităților de învățământ pentru deschiderea noului an școlar 2022-2023;
• precizări din partea reprezentanților Inspectoratului de Poliție al Județului (I.P.J) Hunedoara, Inspectoratul de Jandarmi Județean (I.J.J.) „Decebal” Hunedoara, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (I.S.U.) „Iancu de Hunedoara” al Județului Hunedoara, Direcția se Sănătate Publică (D.S.P.) a Județului Hunedoara;
2. Noutăți legislative;
3. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
• I.S.J. HUNEDOARA - Maria Ștefănie, inspector școlar general
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
- analiza rezultatelor școlare – aspecte pozitive la nivelul județului (Evaluare Națională; Bacalaureat; Titularizare 2023; Definitivat; Concursuri/Olimpiade școlare);
- distincții/premii pentru elevii olimpici;
- achiziționarea unui număr de 23 microbuze școlare.
• INSTITUȚIA PREFECTULUI - Prefect Călin Petru Marian:
- „Cum arată astăzi școala, așa va arăta mâine țara. ” (Spiru Haret);
- rezolvarea problemelor din instituțiile școlare, acțiune prioritară;
- pune accent pe munca în echipă a tuturor instituțiilor județului Hunedoara;
- face apel la optimismul tuturor celor prezenți la lucrările ședinței.
• CONSILIUL JUDEȚEAN HUNEDOARA - Vicepreședinte Țambă Alin Adam:
- îi felicită pe dascălii care își fac datoria, care sunt dedicați profesiei;
- îndeamnă la verticalitate, corectitudine și implicare;
- încheie discursul cu următorul citat: „Fii schimbarea pe care vrei să o vezi în lume.” (Mahatma Gandhi).
• DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ - Dr. Cecilia Birău:
- precizări referitoare la depunerea dosarelor privind autorizarea, conform OMS 1456/2020, modul de completare a anexelor;
- sfaturi pentru asigurarea condițiilor optime, necesare unei bune/sănătoase desfășurări a activităților școlare;
- controale tematice.
• INSPECTORATUL DE POLIȚIE JUDEȚEAN, ȘEF BIROU - SIGURANȚĂ ȘCOLARĂ - Comisar Corina Sicoe:
- arondarea reprezentanților instituției pentru fiecare unitate de învățământ;
- alcătuirea calendarului activităților desfășurate în scop preventiv;
- măsuri pentru reducerea violenței și a fenomenului de „bullying” în școli;
- prezintă disponibilitatea instituției pentru sprijinirea școlilor în întocmirea actelor/documentelor specifice;
- transmiterea lunară a situațiilor de violență școlară sau/și bullying din fiecare instituție școlară;
- constituirea comisiilor pentru prevenirea violenței și antibullying, obligatoriu în fiecare școală;
- insistă pe diferențierea termenilor: violență școlară, bullying.
• INSPECTORATUL DE JANDARMI HUNEDOARA - Cpt. Silviu Dumitru Ghilă:
- prevenirea și combaterea faptelor antisociale;
- prezintă activitățile preventive, desfășurate în anul școlar 2022-2023;
- măsuri propuse pentru anul școlar 2023-2024: relaționarea cu ISJ Hunedoara și Inspectoratul Județean de Poliție, asigurarea climatului de ordine publică, acționarea eficientă în situații de criză.
• AGENȚIA NAȚIONALĂ ANTIDROG - Comisar șef Adriana Almășan:
- mulțumește cadrelor didactice și directorilor pentru sprijinul acordat în depistarea cazurilor de posesie/consum/trafic de droguri;
- prezintă sesiunile de informare desfășurate pe parcursul anului școlar 2022-2023;
- propuneri privind desfășurarea unor activități de prevenție în ceea ce privește consumul de droguri în rândul elevilor;
- colaborare eficientă cu instituțiile școlare.
• DIRECȚIA GENERALĂ ANTICORUPȚIE - Marius Popescu:
- transmite un mesaj care face apel la o mentalitate bazată pe valorile morale/trăsăturile morale pozitive ale persoanei;
- oferă indicații privind modele pozitive de comportament, necesare în formarea caracterului fiecărui elev.
• Rusu Paul, președinte, SIP Hunedoara:
- informare privind reușita grevei desfășurată în perioada mai-iunie 2023;
- negocieri pentru grila de salarizare a personalului de conducere din școli;
- demersuri de rezolvare a creșterii salariale a directorilor prin implicarea celor în cauză și a reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara;
- o nouă lege a educației (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023), completări la Contractul Colectiv de Muncă, alte avantaje pentru angajații din sistemul educațional;
- asigură pe colaboratorii (invitații) prezenți la ședință de o EDUCAȚIE EFICIENTĂ;
- mesaj de schimbare de atitudine în privința rezolvării problemelor profesionale;
- face apel la demnitate, implicare, curaj din partea celor cu funcții de conducere.
• Maria Ștefănie, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- prezentarea de bune practici în unitățile de învățământ;
- anunțuri punctuale; prezența la ședință;
- prevederile legislative să fie comunicate și aplicate în cadrul instituțiilor școlare;
- mesaj de final.
Au fost solicitate opinii/întrebări doamnelor și domnilor directori prezenți la lucrările ședinței.
NU AU EXISTAT neclarități, fapt pentru care nu au fost adresate întrebări de către conducătorii de unități școlare.
Materiale suport prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul:
https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2023.