În perioada 2-13 octombrie 2024, în cadrul manifestărilor denumite generic ,,Săptămâna educației'', sub patronajul Sindicatului Învățământului Preuniversitar (S.I.P.) Județul Hunedoara, se desfășoară Salonul Județean „ProfArt”.
Tema ediției din acest an este „Eleganța culorii”, iar expoziția este organizată la Galeria Națională de Artă „Forma” din Deva. Programul Galeriei: luni-vineri între orele 10:00-18:00. După jumătatea lunii octombrie, expoziția se va muta și va putea fi vizionată până la finalul anului școlar 2024-2025, în spațiul expozițional aflat la sediul S.I.P. Județul Hunedoara.
Lansat ca idee în anul 2014, Salonul Județean „ProfArt”, ajuns la a XI ediție, și-a propus să aducă în atenția publicului colegii profesori care îmbină activitatea la catedră cu preocupările pentru artele vizuale.
Beneficiind de întregul sprijin al domnului profesor Robert Humel, curatorul expoziției, participarea a presupus înscrierea cu maxim trei lucrări, în tehnici și dimensiuni la alegerea creatorului.
Sunt expuse lucrări ale colegilor noștri: Dănuț BAN, Daniela BASA, Gabriel BASA, Marius Liviu BIJI, Eugen BENCAU, Daniel BOCȘE, Simonel BUCUR, Cristian CIOCAN, Cipriana Maria CHINȚA, Radu Dacian CHINȚA, Dan Ioan CÎRJOI, Cristina Claudia CRIȘAN, Rodica DIMULESCU, Catalin DRAGOMIR, Robert HUMEL, Cosmin CERTEJAN, Sanda ERCHEDI, Monteola GHERLAN, Luana GIUHAT, Natalia KOVACS, Mihaela MANOLEA, Anca MARIȘ, Alexandru MIHAILEANU, Paula NECHITA, Alina NEALCOȘ, Cristina POENAR-ALEXA, Remus POENAR-ALEXA, Ioana Liana POPA, Gilbert PLATINCA, Rodica PLEȘA, Dorina Maria PANTEA, Mihaela ROIBU, Grigore ROIBU, Andrei ROSETTI, Cosmin Gheorghe TĂMAȘ, Ana-Maria IANCU, Ioana LUCA-DRAGAN, Adriana POPA, Maria SÂNGEREAN, Florin SCURTU, Corina POPA.
Vernisajul Salonului Județean „ProfArt – Eleganța culorii”, sub patronajul S.I.P. Județul Hunedoara, a avut loc miercuri, 04 octombrie 2024, de la orele 15:00, în prezența a peste 50 de iubitori ai artei.
Deschiderea oficială a expoziție a fost urmată de lansarea albumului expoziției din anul precedent „Inspirație”. Realizat în condiții grafice deosebite, prin efortul colegului nostru Victor Bratu, albumul încearcă să aducă arta celor 33 de participanți mai aproape de dumneavoastră, chiar dacă nu ați fost prezenți la vernisajul din 2023.
O parte din lucrările care au fost expuse pot fi vizualizate pe site-ul organizației, la rubrica SĂPTĂMÂNA EDUCAȚIEI – SALONUL JUDEȚEAN PROFART.
Concursul de manuscrise „Magister”, parte a manifestărilor derulate în „Săptămâna Educației” de către Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara, a devenit deja tradiție.
Dedicat membrilor cu preocupări publicistice, acest concurs, ajuns la cea de-a XI-a ediție, s-a derulat în cadrul a trei secțiuni, respectiv: manuscrise cu tematică educațională (manuale, auxiliare didactice, lucrări de metodică, pedagogie, etc.), literatură de specialitate (cercetare științifică, tratate, studii, etc.) și literatură (poezie, proză).
Lansarea volumelor premiate în acest an s-a realizat vineri, 4 octombrie, la Galeria Națională de Artă „Forma” din Deva, începând cu orele 15:00, în prezența a peste 50 de iubitori de frumos.
Dintre manuscrisele depuse în acest an, au fost reținute și publicate, la Editura Karina, următoarele lucrări:
1. De la „Hainele cele noi ale împăratului” la hainele virtuale. Vestimentația personajelor din jocurile pe calculator – Ioana Liana Magda (cadru didactic la Palatul Copiilor Deva, absolventă a Liceului de arte „Sigismund Toduță” Deva și a Universității „Lucian Blaga” Sibiu, specializarea design, precum și a Universității de Vest, Facultatea de artă și Design, specializarea design vestimentar-design textile, doctorand la aceeași facultate din 2022).
Cartea doamnei Ioana Liana Magda este ingenios gândită și realizată, de la titlu la conținut, despre fascinanta lume virtuală, cu o temă de actualitate ce merita explorată în profunzime, ca suport al unei teze de doctorat, care va fi, cu siguranță, de mare interes pentru lectorul de specialitate, dar și pentru publicul larg, de toate vârstele. Cartea este bine documentată, cu o bibliografie generoasă și conține două capitole:
- Contextul și evoluția jocurilor pe calculator și a formelor de reprezentare
- Analiza tipurilor de personaje din jocurile pe calculator sub aspectul caracteristicilor vizuale ale vestimentației.
Volumul prezintă evoluția și clasificarea jocurilor pe calculator, un glosar de termeni în gaming, dar și moda și vestimentația personajelor din jocurile pe calculator, începând din anul 1980 până în prezent. „Această fuziune captivantă dintre gaming și modă a generat o subcultură unică care este într-o continuă expansiune, și care atrage atenția atât pe ecranele noastre, cât și în viața de zi cu zi” așa cum menționează autoarea în cartea sa. Vestimentația personajelor din cele mai cunoscute jocuri pe calculator, „The Sims”, „League of Legends”, „Fortnite”, „Mortal Kombat”, „Final Fantasy”, asigurată de celebrele case de modă: Dior, Prada, Louis Vuitton, Moschino, Balenciaga, este descrisă într-o paletă largă de imagini și texte bine documentate. Cartea doamnei Ioana Liana Magda evidențiază rolul spațiului virtual în viața omului contemporan, supus unei mari presiuni în epoca digitalizării, precum și modul cum progresul tehnologic a influențat arta dar și personalitatea umană, descoperind noi orizonturi de explorat, noi modalități de creație, un exemplu concludent fiind apariția colecțiilor de modă digitale.
2. Locuri natale: Comuna Gurasada - Camelia-Rita Bălășoiu (profesor pentru învățământ primar și director al Școlii Gimnaziale Gurasada, absolventă a Liceului Pedagogic din Deva și a Academiei de Studii Economice București, dar și a Universității „Vasile Goldiș” Arad, deține o licență în Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar și un master în Management Educațional).
Concepută ca un curs opțional de istorie locală, cartea doamnei profesoare Bălășoiu este mai mult de atât, este o monografie a satului natal, Gurasada, scrisă din perspectiva învățătorului care dorește să formeze elevii în spiritul dragostei pentru trecutul nostru istoric, pentru valorile și tradițiile moștenite din străbuni. Materialul istoric local îi pune pe elevi în contact nemijlocit cu izvorul cunoștințelor, ajutându-i să înțeleagă mai profund istoria și să își poată fixa mai ușor și mai temeinic faptele de istorie. În cele 3 capitole, „Date fizico-geografice ale comunei”, „Istoricul comunei” și „Tradiții și obiceiuri”, sunt ilustrate, prin date, descrieri și imagini, toate aspectele specifice comunei. Sunt descrise satele aparținătoare, monumentele istorice și bisericile de lemn, personalitățile istorice (Silviu Dragomir, profesor universitar, istoric, membru al Academiei române), tradițiile și obiceiurile zonei, portul popular, dar și activitățile extracurriculare desfășurate pe raza mai multor localități ale comunei: Gothatea, Câmpuri-Surduc, Gurasada.
Materialul istoric local îndeplinește atât o funcție instructivă, cât și una educativă, elevii dobândind nu numai cunoștințe, cât și deprinderi de studiu, de cercetare și investigare, de muncă în echipă.
3. Chipul din oglindă – Mihai Marc (profesor de geografie la Colegiul Tehnic „Transilvania” Deva, a publicat cărți de poezii în volum și în reviste literare).
Domnul profesor Mihai Marc, absolvent al Universității Babeș-Bolyai din Cluj, are peste 40 de volume de poezii publicate la editura Karina, cu care colaborează din anul 2019 și până în prezent, reușind, an de an, să ne surprindă prin prolifica activitate din domeniul literaturii, poezia fiind, pentru dumnealui, refugiu și terapie, mângâiere și alean. Întregul volum de poezii stă sub semnul nostalgiei, al tristeții duioase și resemnate, pe tema trecerii timpului și a condiției umane. Motivele dominante sunt singurătatea, întoarcerea la copilărie și atracția mării, chemarea naturii ca matcă a umanității, nostalgia timpului care trece, lăsând în urmă cuvinte nespuse și doruri nestinse, dar cu împăcarea și înțelepciunea celui care a învățat să își aline dorurile scriind.
Arhitectura tăcerii – Maria Sângerean-Sibioara (profesor pentru învățământul preșcolar la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva, absolventă a Liceului Pedagogic din Deva și a Universității „Vasile Goldiș” Arad, domeniul Pedagogie, specializarea institutor învățământ primar, licențiată în Științele Educației și cu un master în Management Educațional, s-a remarcat și în domeniul artelor, ca pictor și în domeniul literaturii, ca poet, fiind un artist deopotrivă al culorilor dar si al cuvântului.
Doamna profesoară Maria Sângerean, în lumea artistică, cunoscută și cu pseudonimul Sibioara, ce dezvăluie, cu mândrie, obârșia (Poiana Sibiului), scrie așa cum pictează, cu nedisimulată sinceritate, despre frumusețea vieții în ansamblul ei, meditând asupra timpului și a destinului, slăvind iubirea sub toate formele ei, în special iubirea față de locurile natale, față de tradiții și față de credința străbună. Poeziile celui mai recent volum cuprind meditații asupra timpului care trece implacabil, pasteluri ce surprind natura în culori diafane, ode închinate poeziei și marelui Eminescu, poezii ale cotidianului, impresionând prin intensitatea trăirilor, prin modul cum se raportează poeta la lumea cea mare, cu nostalgii, dureri și doruri, dar întotdeauna cu sinceritate și cu entuziasmul celui care iubește viața așa cum e ea, dar al lui Dumnezeu.
Felicitări tuturor pentru cărțile publicate, pentru preocupările literare ce presupun mari provocări dar și satisfacții, pentru că sunteți un model pentru tinerii pe care îi formați, care văd, dincolo de profesorul de la catedră, un om împlinit ca artist dedicat cuvântului.
Profesor Simona Țene
Inspector de specialitate
limba și literatura română
Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara
Vineri, 18 octombrie, în cadrul manifestărilor „Săptămâna educației”, dedicate Zilei Mondiale a Educației, s-a desfășurat la complexul sportiv EuroSportCenter Hunedoara ediția 2024 a „Cupei Educatorului”.
Activitățile sportive, care au implicat participarea a peste 150 de membri de sindicat din întreg județul, s-au derulat în cadrul a două secțiuni: fotbal – băieți și demonstrații sportive și artistice – fete.
„Cupa Educatorului” – ediția 2024 la fotbal, competiție la care au participat 8 echipe dintre zonele județului (Deva, Hunedoara, Brad, Simeria, Hațeg, Călan, Orăștie și selecționata Lupeni-Vulcan-Uricani), a fost câștigată în acest an de echipa zonei Brad, după o finală disputată cu echipa zonei Orăștie, în timp ce pe locurile III-IV s-au clasat echipele din zonele Hațeg, respectiv Călan.
Competiția fetelor, în cadrul căreia au susținut reprezentații efective echipe din patru zone (Deva, Hunedoara, Petroșani, Lupeni) ale județului, a fost adjudecată de echipa din Deva, urmată de cele din zonele Lupeni, Petroșani și Hunedoara.
Pe lângă trofeele propriu-zise au fost acordate și alte premii, care au încercat să răsplătească implicarea colegelor și colegilor noștri.
Astfel, la băieți au fost acordate următoarele premii: „Cel mai bun portar” (Gavrilă Valentin – Zona Brad), „Cel mai tehnic jucător” (Gașpari Karoly – Zona Călan și Stoica Florin – Zona Orăștie), „Golgheter” (Fodor Cosmin – Zona Brad).
La fete s-au acordat următoarele premii: „Cea mai grațioasă execuție” (Mihaela Godeanu – Zona Deva), „Cea mai tehnică execuție” (Otilia Adriana Chiriliuc – Zona Deva), „Cea mai frumoasă poză” (Ana Maria Ungureanu - Zona Lupeni). De asemenea, au fost premiate și colegele noastre care au coordonat echipele din Lupeni (Larisa Scorțar), Petroșani (Ana Maria Băltărețu) și Hunedoara (Florina Simo).
Întreaga acțiune, inclusiv decernarea trofeelor și a premiilor, s-a finalizat, într-o notă festivă, la cantina Colegiului Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara. Toți participanți au primit diplome și medalii de participare.
Dincolo de caracterul competițional al activităților, a fost o zi plină de bună-dispoziție, precum în fiecare an.
Imagini surprinse în cadrul manifestării vor fi postate la rubrica GALERIA FOTO și pe contul de Facebook.
Formarea continuă a cadrelor didactice cuprinde dezvoltarea profesională și evoluția în carieră conform art. 242, alin. (1) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Formarea continuă reprezintă, potrivit legislației în vigoare, atât un drept, cât și o obligație. Astfel, personalul didactic, precum și personalul de conducere, de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar este obligat să participe periodic la programe de formare continuă, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data promovării examenului de definitivare în învățământ, minimum 90 de credite profesionale transferabile (CPT).
Furnizorii de formare continuă acreditați, atât din sectorul public de educație cât și privat, sunt organizați în Registrul național al furnizorilor de formare continuă acreditați, tot aici regăsindu-se și oferta de programe de formare continuă acreditate.
După cum s-a informat la momentul respectiv, Metodologia-cadru privind asigurarea calității programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și de acumulare a creditelor profesionale transferabile a fost modificată în această vară prin O ME nr. 4224/2022, prin Nota nr. 4663/DGMRURS/2022 fiind transmise în teritoriu și procedurile corespondente.
Noutatea majoră implicată de noile reglementări este posibilitatea de a echivala în credite profesionale transferabile a cursurilor de formare pentru care până în prezent se recunoșteau doar ore de formare, precum și posibilitatea echivalării diferitelor alte activități derulate de cadrele didactice și care contribuie la dezvoltarea personală și profesională a acestora.
Noua metodologie implementează în primul rând o nouă structurare a programelor de formare continuă, care include și recunoașterea contextelor informale și non-formale, după cum urmează:
Categoria 1 - Programe pentru dezvoltare profesională continuă acreditate, numite în continuare programe acreditate constituie forme ale dezvoltării profesionale continue a personalului didactic din învățământul preuniversitar, în domeniul de specializare corespunzător funcției didactice ocupate sau în domeniul psihopedagogic și metodic pentru evoluția în cariera didactică și management educațional strategic, pentru care validarea calitativă se realizează prin alocare de credite profesionale transferabil.
Categoria 2 - Programe pentru dezvoltare profesională continuă complementare, numite în continuare programe complementare constituie forme ale dezvoltării profesionale continue a personalului didactic din învățământul preuniversitar, în domenii complementare specializării, pentru care validarea calitativă se realizează prin recunoaștere și echivalare în credite profesionale transferabile a competențelor certificate de furnizorul de formare în documente de certificare eliberate ca urmare a absolvirii programului.
Categoria 3 - Programe pentru dezvoltare personală și abilitare funcțională, numite în continuare programe pentru abilitare funcțională constituie forme ale dezvoltării personale a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, în sensul dezvoltării abilităților și deprinderilor în domenii conexe domeniului educațional dar care asigură suport pentru autonomia pedagogică și pentru dezvoltarea comportamentelor sociale adecvate (inclusiv activități de tipul sesiunilor de comunicări științifice, simpozioane, workshopuri și alte activități cu impact asupra stilului pedagogic și asupra autonomiei profesionale a cadrului didactic), pentru care validarea calitativă se realizează prin recunoaștere și echivalare în credite profesionale transferabile a competențelor demonstrate de cadrul didactic în procesul de predare-învățare-evaluare.
Evaluarea și validarea achizițiilor dobândite de personalul didactic prin diferite programe și forme de organizare a formării continue se realizează pe baza Sistemului de acumulare, recunoaștere și echivalare a creditelor profesionale transferabile.
Recunoașterea, echivalarea și validarea achizițiilor dobândite de personalul didactic prin diferite programe și forme de organizare a formării continue, la nivelul fiecărei unități de învățământ, se realizează de către Comisia de Mentorat Didactic și Formare în Cariera Didactică - CMDFCD, cu atribuții prevăzute de Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ - ROFUIP.
Unitatea de învățământ, prin CMDFCD, eliberează anual o adeverință din care să rezulte îndeplinirea condiției de formare continuă, conform unui model elaborat de Ministerul Educației
Pentru îndeplinirea condiției de formare de 90 de CPT, fiecărui cadru didactic, la nivelul unității de învățământ, prin CMDFCD, i se calculează numărul de credite profesionale transferabile dobândite, după formula:
a) minimum 40 credite profesionale transferabile dobândite prin participarea la programe acreditate;
b) maximum 35 credite profesionale transferabile dobândite prin participarea la programe complementare;
c) maximum 15 credite profesionale transferabile dobândite prin participarea la programe pentru abilitare funcțională.
Informații suplimentare în această privință se regăsesc în infograficul de mai jos (plasat și la rubrica Informații utile/Infografice/Cariera didactică), în timp ce legislația implicată este disponibilă în cadrul rubricilor Juridic/ Legislație/Raporturi de muncă/Cariera didactică și Ministerul Educației/Ordine de ministru.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Modificări în formarea continuă | 6.235.399 | APPLICATION/PDF | 2022-11-22 10:58:19 |