O serie de rubrici, mai puțin vizibile, ale site-ului S.I.P. Județul Hunedoara au fost completate/actualizate în această perioadă.
Mobilitatea personalului
Metodologia privind mobilitatea personalului didactic de predare 2025-2026, Calendarul mobilității, Fișele de evaluare (atât cele folosite la nivelul unității, cât și cele folosite la nivelul ISJ) sunt postate la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – MOBILITATE PERSONAL
link direct::
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=36&e=2025
Plată a personalului din cadrul comisiilor desemnate in învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2025 - 2026, evaluării naționale a absolvenților clasei a VIII-a, examenului național de bacalaureat, examenelor de absolvire/certificare a calificării profesionale pentru învățământul profesional, liceal și postliceal, sesiunile anului 2025
https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=39
Hotărâri luate la nivelul I.S.J. Hunedoara
Consiliul de administrație: https://nou.siphd.ro/?a=3420
Ședințe cu directorii: https://nou.siphd.ro/?a=3430
Proceduri: https://nou.siphd.ro/?a=3435
C.L.D.P.S.: https://nou.siphd.ro/?a=3455&t=2025
Comisia paritară: https://nou.siphd.ro/?a=3425
Activitatea S.I.P. Județul Hunedoara
Rubrica SIP HUNEDOARA de pe meniul albastru:
Activitatea Biroului Executiv: https://nou.siphd.ro/?a=3121
Activitatea Consiliului Liderilor: https://nou.siphd.ro/?a=3122
Informări periodice: https://nou.siphd.ro/?a=3136
Hotărâri: https://nou.siphd.ro/?a=3140
Facilități
Pe prima pagină a site-ului, pe banda roșie, se află meniul FACILITĂȚI. Aici sunt postate permanent informații despre „programul social” al S.I.P. Județul Hunedoara (https://nou.siphd.ro/?a=2105), dar și oferte negociate cu diferite firme.
Recensământul membrilor de sindicat
A fost realizat la începutul acestui an. Datele sunt publicate la rubrica SIP HUNEDOARA – RECENSĂMÂNT
link direct:
Situații financiare 2024
Sunt postate la rubrica DESPRE NOI -SITUAȚII FINANCIARE
link direct:
În cursul zilei de astăzi, 06 februarie 2025, am primit, prin intermediul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, o serie de precizări / puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal. Ele aparțin Ministerului Educației și Cercetării și le reproducem în continuare.
„Planurile-cadru de învățământ reprezintă un instrument fundamental pentru dezvoltarea curriculară, stabilind arhitectura generală a traseelor educaționale și cadrul în care se articulează disciplinele, orizonturile de formare și domeniile de competențe vizate. Prin proiectele puse în consultare publică nu s-a urmărit un simplu proces de revizuire, nu doar ajustări punctuale, ci un pas important spre o reformă curriculară profundă, menită să răspundă nevoilor actuale ale sistemului de educație.
Printr-o combinație echilibrată între standardizare, flexibilizare și autonomie, noile planuri-cadru își propun să redefinească structura și finalitățile parcursurilor școlare, oferind o mai mare deschidere spre adaptabilitate și personalizare.
Orice reformă educațională trebuie să pornească de la un cadru legislativ clar, iar proiectele prezentate în consultare publică se bazează pe prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care nu doar orientează, ci și condiționează procesul de schimbare curriculară. În acest context, era previzibil ca propunerile să genereze dezbateri ample, având în vedere impactul lor asupra tuturor actorilor implicați în educație. Tocmai această efervescență a dialogului public este un semn pozitiv, demonstrând importanța pe care beneficiarii direcți, cadrele didactice, specialiștii și parteneri în educație, precum și societatea civilă o acordă acestor schimbări.”
În materialul atașat sunt exprimate o serie de puncte de vedere referitoare la:
- trunchiul comun;
- interpretarea modificărilor aduse statutului disciplinelor;
- după elaborarea noilor planuri cadru se vor elabora și programe noi;
- accesul elevilor la pregătirea examenului de bacalaureat;
- programe școlare unice/rigide contra unor programe flexibile prin CS și CDEOȘ;
- provocări administrative;
- teama reducerii semnificative a orelor unor discipline;
- luarea în considerare a propunerilor făcute de profesori;
- statutul unor discipline (latina, istoria, geografia).
DOCUMENTE ATAȘATE
Precizări MEC
Miercuri, 29 ianuarie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 12 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materialele suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare ianuarie 2025; Recensământul membrilor de sindicat; Situații financiare decembrie 2024; Situații statistice ianuarie 2025; Oferta SIP Tour.
În cadrul ședințelor au fost abordate problemele de actualitate, insistându-se în special pe următoarele aspecte:
1. Ultimele etape de creșteri salariale preconizate pentru educație
Nu există un orizont temporal clar definit în ceea ce privește salarizarea potrivit grilelor negociate în a doua jumătate a anului 2023. Există susținerea ministrului educației pentru o salarizare de bază adecvată în sistem, la care să se adauge o componentă de diferențiere. La ora actuală s-a solicitat o întâlnire între reprezentanții sindicatelor din educație și reprezentanții Guvernului.
2. Punere în dezbatere publică a proiectului noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal
Este nevoie ca în perioada următoare să existe o implicare activă a membrilor de sindicat și a organizațiilor sindicale în dezbaterile care vor urma, inclusiv în ceea ce privește formularea unor propuneri argumentate de amendare a acestora, dincolo însă de interesele particulare pentru o disciplină sau alta.
3. Creșterea normei didactice, „atacuri” la adresa titularizării
La nivelul coaliției de guvernare există discuții în acest sens, astfel de măsuri fiind văzute ca o rezolvare atât la problema creșterii salarizării, cât și la problema deficitului de personal pe anumite discipline. Pe aceeași linie se înscriu și atacurile tot mai frecvente la adresa titularizării. În cadrul întâlnirilor cu ministrul educației s-a recunoscut că există o presiune majoră în acest sens, dar că în ceea ce îl privește nu reprezintă o prioritate și nici măcar un demers de actualitate.
4. Lămurirea unor chestiuni juridice în ceea ce privește: prima de instalare; decontul navetei; reducerea normei de predare cu două ore. Aceste drepturi se păstrează în legislație trebuind să fie solicitate și plătite în continuare.
5. Probleme organizatorice/diverse
Situații financiare la final de an;
Activitatea Comisiei de inventariere a patrimoniului;
Evaluarea activității personalului propriu pentru anul 2024.
Mai multe detalii sunt prezentate în informarea scrisă prezentată în cadrul ședinței. Ea este disponibilă pe site, la rubrica SIP HUNEDOARA – INFORMĂRI – ANUL CURENT, link direct: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040106.pdf.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2025.
Vineri, 9 aprilie, începând cu ora 15:00, la sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, s-a derulat, pe durata a aproximativ trei ore, una din etapele campaniei naționale de informare „Vaccinare și testare pentru învățare”. Campania este organizată de Ministerul Educației cu sprijinul Ministerului Sănătății și având ca parteneri inspectoratele școlare, sindicatele din educație, Consiliul Național al Elevilor și Federația Asociațiilor de Părinți.
La evenimentul organizat în sistem hibrid au participat, în principal, inspectori, directori, profesori: 37 dintre aceștia față în față și 145 on line, în sistem videoconferință.
De remarcat din rândul participanților: domnul Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, doamna Oana Adriana Biriș și domnul Széll Lőrincz, subprefecți în cadrul Instituției Prefectului Județul Hunedoara, domnul Ilie Pârvan și doamna Iolanda Iacob, inspector școlar general, respectiv adjunct, la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, doamna Diana Cremenașiu, medic epidemiolog la Direcția de Sănătate Publică a Județului Hunedoara, domnul Andrei Dinu, președintele al Federației Asociațiilor de Părinți – Filiala Hunedoara, elevul Nicolas Ciubotariu, vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara.
Evident, principala temă de discuție/dezbatere a fost, cum se poate deduce din titlul articolului, campania de informare privind importanța vaccinării anticovid-19, dar au fost abordate și alte teme specifice educației și acestei perioade.
Într-o prezentare cronologică succintă, temele aduse în discuție au fost:
Ilie Pârvan, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- deschiderea ședinței, prezentarea invitaților și a subiectului principal al dezbaterii.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:
- mottoul Ministerului și al acțiunii: „cât mai curând, câți mai mulți, la școală în bănci”;
- prezentare generală a campaniei;
- abordează și alte subiecte: Planul Național de Redresare și Reziliență, digitalizarea educației, Programul național pentru creșe, Programul național „Școala după școală”, planurile cadru.
Diana Cremenașiu, medic epidemiolog la Direcția de Sănătate Publică a Județului Hunedoara:
- prezentare generală a vaccinurilor folosite în România;
- „vaccinurile sunt benefice”;
- recomandarea de vaccinare pentru toate categoriile de vârstă;
- răspuns la întrebarea reprezentantului părinților: testarea elevilor trebuie făcută în condiții de legalitate, cu acordul părinților.
Széll Lőrincz, subprefect la Instituția Prefectului Județul Hunedoara:
- susține vaccinarea; exemplu personal: vaccinat cu Astra-Zeneca.
Dan Motântău, director adjunct la Liceul Tehnologic „Hurmuzescu” Deva:
- importanța vaccinării; scăderea ratei incidenței în țările cu procente mari de vaccinare a populației.
Demeter Sorin, director la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva:
- testarea elevilor este o problemă: există teste, nu există personal de specialitate.
Liga Adrian, director la Liceul cu Program Sportiv „Cetate” Deva:
- costurile generate de testarea sportivilor din loturile de performanță.
Rusu Paul, președinte al Sindicatului Învățământ Preuniversitar Județul Hunedoara:
- susține campania; sindicatele partenere în acest proiect;
- lipsa de informații bazate pe adevărul științific și competența medicală a generat reticență din partea personalului din educație în privința intenției de vaccinare;
- campania de informare trebuia „să se întâmple” mai devreme și să fie urmată de o campanie de vaccinare pe un culoar preferențial pentru personalul din educație înainte de începerea activităților față în față;
- testarea tuturor elevilor și personalului din educație la întoarcerea din vacanța de sărbători;
- disputa dintre Ministerul Educației și Ministerul Sănătății este observabilă și în opinia publică și trezește neîncredere;
- remarcă privind temele secundare aduse în discuție; evidențiază „datoria” Ministerului și a Guvernului față de profesori: două etape de creștere salarială.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:
- la nivelul M.E. există bune intenții privind salarizare.
Andrei Dinu, președintele al Federației Asociațiilor de Părinți – Filiala Hunedoara:
- personal susține campania și vaccinarea, dar există păreri diferite printre cei pe care îi reprezintă;
- solicită informații privind pregătirea remedială.
Nicolas Ciubotariu, vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Hunedoara:
- personal susține campania, dar dintr-un sondaj intern rezultă că 58% dintre elevii de liceu nu vor să se vaccineze.
Pe lângă tema principală au fost abordate, la inițiativa moderatorilor, și alte teme.
Mariana Miertoiu, contabil șef la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- precizări privind plata burselor în județul nostru;
- costurile mari pentru testarea elevilor din CSS/LPS-uri;
- decontarea cheltuielilor pentru transportul elevilor.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:
- legea referitoare la decontarea navetei elevilor are două prevederi inaplicabile; s-au făcut propuneri pentru modificarea ei.
Teodora Vintilă, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, vicepreședinte al Comisie județene pentru evaluarea națională:
- prezintă situația simulării evaluării naționale la nivelul județului nostru.
Gabriela Berbeceanu, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, vicepreședinte al Comisie județene pentru bacalaureat:
- prezintă situația simulării examenului de bacalaureat la nivelul județului nostru.
Anișor Pârvu, director la Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara
Ștefan Bogdan, director la Liceul Teoretic „Avram Iancu” Brad
- prezintă situația simulării bacalaureatului în unitățile conduse; aprecieri, concluzii.
Alexandru Murar, inspector de specialitate la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- prima generație care termină clasa a VIII-a pe noile planuri cadru; cum vor continua?
Iolanda Iacob, inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- informații statistice privind funcționarea unităților școlare din județ în diferite scenarii;
- creșterea calității predării online;
- condiționarea înscrierii profesorilor la gradele didactice de participarea la cursuri serioase.
Ilie Pârvan, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara:
- încheierea dezbaterii; mulțumiri participanților.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației:
- mesaj final: „putem să schimbăm lucruri”.
Concluzie: o acțiune care ar putea fi utilă în măsura în care informațiile vor fi diseminate, dar abordarea și a altor teme a „diluat” tema principală și, implicit, scopul principal al evenimentului: promovarea acțiunilor de vaccinare împotriva virusului.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Broșura: Importanța vaccinării anticovid-19 | 2.708.848 | APPLICATION/PDF | 2021-04-09 20:33:46 |