Miercuri, 05 martie 2025, a avut loc la Colegiul Național „Sf. Sava” din București, în organizarea Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, dezbaterea publică a proiectelor planurilor-cadru pentru învățământul liceal.
Întâlnirea, desfășurată pe parcursul a mai bine de șase ore, la care au participat peste 150 de cadre didactice/lideri de sindicat din toate județele țării, s-a bucurat de prezența reprezentanților la vârf ai Ministerului Educației și Cercetării (M.E.C.): ministrul educației, Daniel Ovidiu David, precum și secretarii de stat Sorin Ion și Bogdan Cristescu.
Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a fost reprezentat de Gabriel Vrînceanu, șef serviciu, și Ana Pauliuc, consilier.
Din partea Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic au participat Dana Stroe, director adjunct și Camelia Ghețu, șef serviciu.
Au mai fost prezenți Ruxandra-Eugenia Regalia, inspector școlar general adjunct și Eugen Ilea, președintele Federației Naționale a Părinților ProEdu.
Apreciem acțiunea ca fiind un real succes:
- singura dezbatere, în afara celei organizate de M.E.C. la care a participat conducerea ministerului;
- cea mai lungă dezbatere, peste 6 ore, prelungindu-se cu peste o oră și jumătate față de programul inițial;
- peste 40 de colegi au putut să ia cuvântul și să-și prezinte opiniile;
- un dialog deschis cu reprezentanții instituțiilor responsabile.
Vom reveni cu o sinteză a discuțiilor. Până atunci atașăm acestui articol materialele supuse dezbaterii de către M.E.C. și un material sintetic al Federației noastre.
Urmează ca Ministerul Educației și Cercetării să facă modificările potrivit celor rezultate din dezbaterile publice, planurile-cadru rezultate să fie din nou discutate cu noi, iar apoi să fie aprobate în comisia de validare.
MATERIALE ATAȘATE
Materiale F.S.E. „Spiru Haret”
- Agenda evenimentului
- Planurile-cadru pentru învățământul liceal - de la viziune la realitate
Materiale M.E.C. - Prezentarea proiectelor planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul liceal
- Aspecte cheie;
- Impactul asupra cadrelor didactice. Oportunități;
- Aspecte care vizează elevii;
- Aspecte de interes pentru părinți;
- Aspecte care vizează operatorii economici;
- Puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile cadru de învățământ liceal.
Prin Ordinul nr. 3463 din 4 martie 2025, emis de ministrul educației și cercetării, a fost stabilită structura anului școlar 2025-2026.
Astfel, anul școlar 2025-2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Excepții: clasele a VIII-a (35 săptămâni), clasele din învățământul liceal-filiera tehnologică (37 săptămâni), clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă (34 săptămâni).
Cursurile anului școlar 2025-2026 încep la data de 8 septembrie 2025.
Anul școlar 2025-2026 se structurează, pe intervale de cursuri și intervale de vacanță, astfel:
a) intervale de cursuri:
- de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025;
- de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025;
- de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026, sau vineri, 20 februarie
2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii
primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de
învățământ;
- de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026, sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor
școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;
- de miercuri, 15 aprilie 2026, până vineri, 19 iunie 2026;
b) intervale de vacanță:
- de sâmbătă, 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025;
- de sâmbătă, 20 decembrie, 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;
- o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie-1 martie
2026;
- de sâmbătă, 4 aprilie 2026, până marți, 14 aprilie 2026;
- de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.
Programul național "Școala altfel" și Programul "Săptămâna verde" se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025-
3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de
învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
Alte detalii la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – ORGANIZAREA SITEMULUI EDUCAȚIONAL – STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=20
Miercuri, 12 martie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Suplimentare plan școlarizare
II. Analiză prevederi OUG nr. 9/2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă suplimentarea planului de școlarizare cu 1 clasă a IX-a, profil sportiv, la Liceul Tehnologic ”Dimitrie Leonida” Petroșani.
II. Se prezintă prevederile OUG nr. 9/2025, art. IV, alin. (10) referitor la raportul de muncă pentru personalul contractual. Se propune efectuarea unei analize pentru identificarea persoanelor aflate sub incidența acestor prevederi din I.S.J. Hunedoara, unități conexe, unități de învățământ.
III. Diverse:
1. Se aprobă Procedura operațională referitor la anonimizare datelor cu caracter personal la olimpiada școlară de tehnologie.
2. Se aprobă Procedura operațională referitor la desfășurarea și organizarea olimpiadei școlare de tehnologie.
3. Se aprobă detașarea în interesul învățământului pe funcția de director la Școala Primară Hășdău.
4. Se amână misiunea de audit pentru verificarea SDS.
Astăzi, 19.01.2021, la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, a avut loc Comisia de Dialog Social a județului Hunedoara. Ședința, convocată de Instituția Prefectului – județul Hunedoara, prin prefectul Călin Petru Marian, care a reunit reprezentații S.I.P. Județul Hunedoara (președintele organizației și 13 lideri de zonă) și ai confederațiilor sindicale, pe de o parte, ai I.S.J. Hunedoara și ai organizațiilor patronale, pe de altă parte, s-a derulat în sala „Spiru Haret” de la sediul I.S.J. Hunedoara.
Pe ordinea de zi a ședinței s-au regăsit, la solicitarea și propunerea S.I.P. Județul Hunedoara, următoarele probleme:
1. Exceptarea personalului din învățământ de la măsura înghețării salariilor în 2021;
2. Calculul și plata corecte, prin raportarea la salariul de bază în plată, a drepturilor salariale suplimentare reglementate de Legea-cadru nr. 153/2017;
3. Acordarea sporului pentru condiții de muncă în sistemul de învățământ;
4. Dotarea corespunzătoare a unităților de învățământ cu dispozitive și echipamente;
5. Punerea la dispoziția unităților de învățământ a unui număr suficient de teste rapide antigen COVID-19, atât pentru testarea săptămânală a salariaților, cât și pentru testarea educabililor;
6. Finalizarea punerii în aplicare a legii nr. 85/2016 privind plata diferențelor salariale;
7. Decontarea integral și la timp a cheltuielilor de naveta pentru personalul din învățământ;
8. Plata integrală și la termen a tranșelor din diferențele salariale stabilite prin hotărâri judecătorești, precum și plata integral și la timp a salariilor, inclusive în ceea ce privește calculul drepturilor salariale suplimentare prin raportarea la salariile actuale;
9. Modalitatea în care au fost operate numirile de noi directori ai unităților de învățământ;
10. Respectarea promisiunilor făcute în campania electorală: „fără penali în funcții publice”, „eliminarea politizării administrației publice”, „fără ordonanțe în justiție” etc.
Din derularea concretă a ședinței sunt de subliniat:
1. Prezentarea de către S.I.P. Județul Hunedoara, prin Paul Rusu, a problemelor care constituie la ora actuală, în sistemul educațional, motive de nemulțumire, drept pentru care s-a realizat și solicitarea de convocare a Comisiei de Dialog Social.
2. Călin Petru Marian, prefect al județului Hunedoara, în cuvântul luat după această prezentare, a punctat următoarele:
- Toate punctele de pe ordinea de zi i se par îndreptățite, DAR...
- având în vedere aceste momente nemaiîntâlnite nu crede că se poate altfel în ceea ce privește restanțele și creșterile salariale;
- Au fost făcute eforturi de dotare a unităților de învățământ, și de la nivel local și de la nivel central, trebuind „să ne bucurăm de ceea ce avem”, iar „timpul le va rezolva pe toate”;
- Se aștepta la o abordare mai amplă în privința vaccinării, în sensul că se aștepta ca mai mulți dintre profesori să dorească să se vaccineze;
- Poate că va exista o modalitate de testare, deși testele nu sunt încă nici în farmacii;
- În ceea ce îl privește este un adept al profesionalismului, fără a vedea altă cale decât profesionalismul și fără ca trecerea de la profesionalism la slugărnicie să fie Ok, putând fi un manager bun oricare, de la orice partid;
- Ceea ce ar trebui este ca viitorul concurs pentru ocuparea funcțiilor de conducere să fie un „examen pe bune”;
- Oricum, din ceea ce a văzut relativ la numirile pe funcții, apreciază că politicul nu a fost prea relevant, ci au fost privilegiate criteriile politice;
- Și poate că ar trebui ca sindicatele să se implice mai mult în problema numirilor pe funcții;
- Sloganurile din campanie țin de libertatea fiecăruia de a produce sloganuri, după cum lumea are libertatea de a le înțelege așa cum dorește;
- De altfel, în ceea ce privește penalii în funcții publice, unii dintre cei care au făcut o greșeală al un moment dat sunt pe cale de a se reabilita, iar iertarea trebuie să fie o șansă acordată acestor oameni;
- Este un om care crede că „nimic nu poate merge fără școală”, iar ceea ce se întâmplă rău în comunități se datorează nivelului redus de educație, așa că și-ar dori să „ținem stindardul sus”.
3. Ilie Pârvan, inspector școlar general, cu o intervenție relativ scurtă:
- Sindicatul este un partener pentru I.S.J. Hunedoara;
- La nivel de inspectorat școlar în prezent sunt preocupați de problema încheierii situației școlare;
- Dotările au reprezentat o preocupare pentru I.S.J. Hunedoara, până în ziua respectivă fiind recepționate, din diferite surse și finanțări, 5.172 tablete;
- Vaccinarea reprezintă o preocupare, urmând să fie monitorizat procesul;
- Pe 2/3 din cele 102 funcții de conducere au fost reconfirmați ocupanții acelor posturi, schimbarea privind doar 1/3 din acestea, fiind drept că pe alocuri s-au înregistrat și reacții emoționale;
- Vor fi depuse eforturi pentru a pregăti o eventuală începere față în față a activității în semestrul al II-lea.
4. Miertoiu Mariana, contabil șef I.S.J. Hunedoara, cu trecerea în revistă a implicațiilor financiare ale solicitărilor sindicale:
- Exceptarea educației de la blocarea creșterilor salariale ar reprezenta o discriminare în raport cu celelalte categorii de bugetari;
- Recunoaște că sunt foarte multe procese pe rol, că există și sentințe, dar oamenii vor primi oricum banii, ba chiar cu indice de inflație și dobânzi penalizatoare;
- Se vor calcula drepturile salariale câștigate prin sentințe judecătorești, dar în ceea ce privește plata curentă a drepturilor salariale suplimentare, există un singur EDUSAL, așa încât nu este o problemă ce ține de I.S.J.;
- Eforturile de dotare au fost numeroase (a fost reluată enumerarea diferitelor programe derulate).
Ținând cont de cele precizate de reprezentanții patronatului, sindicatele au ținut să clarifice aspecte precum:
- „discriminarea” în ceea ce privește aplicarea legii salarizării există, dar în defavoarea salariaților din educație;
- Tabletele distribuite, în diferite moduri, la nivel național, și acestea cu mare greutate ținând cont de timpul trecut de la declanșarea pandemiei (între cele 5.172 de mai sus erau numărate și pachetele care se descărcau la I.S.J. Hunedoara chiar în acele momente) sunt total insuficiente în raport cu numărul elevilor și al cadrelor didactice;
- Infrastructura informațională (platforme în special) a fost complet neglijată;
- Scopul Comisiei de Dialog Social nu este acela ca I.S.J.-ul să încerce să găsească justificări;
- Evident că problemele precizate nu au cum să-și găsească rezolvarea la nivel județean, dar ele trebuie transmise întocmai Guvernului;
- Iar principala problemă, care trebuie din nou și din nou subliniată, este nevoia ca legea să fie respectată.
Convocarea Comisiei de Dialog Social a județului Hunedoara, la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, se numără între acțiunile derulate la nivel național de către organizațiile sindicale din educație, scopul principal al acestora fiind o revenire asupra decizie de blocare a creșterilor salariale cuvenite potrivit legii-cadru nr. 154/2017.
Și câteva concluzii...
Evident, după cum se poate deduce ușor din cele amintite mai sus, solicitarea de convocare a acestei Comisii a avut un caracter preponderent formal, scopul principal fiind acela de a transmite și prin intermediul prefecturii către Guvern o serie de probleme cu care învățământul preuniversitar și cei care își desfășoară activitatea în acesta se confruntă.
La nivel local, chiar dacă patronatul dovedește o cunoaștere a problemelor, nu există disponibilitatea unei asumări responsabile a acestora, mai ales în ceea ce privește drepturile salariale lucrurile rezumându-se cel mai bine în „scăparea” ideii că a acorda creșteri salariale în educație ar fi ceva discriminatoriu, așa încât că „poate ar trebui, dar asta este” (cu alte cuvinte, un mare „NU”).
Astfel, cunoașterea problemelor de către patronat nu înseamnă și o recunoaștere a lor (mai ales relativ la politizare și la diferitele sloganuri asumate prin campania electorală), atât în luările de cuvânt ale acestuia, cât și în cele ale prefectului revenind monoton, după repetarea fiecărei probleme, același „DAR”, cu alte cuvinte respingerea veridicității lor.
AșaDAR, tot ceea ce ne rămâne de făcut, după „bifarea” și a acestui demers, este de a continua demersurile sindicale și juridice pentru a clinti lucrurile în sensul rezolvării, măcar în parte, a acestor probleme.