Noi suntem
SINDICATUL ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR JUDEȚUL HUNEDOARA

Agenda

17.04.2024
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

08.04.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

01.04.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

27.03.2024
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

27.03.2024
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

22.03.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

21.03.2024
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

18.03.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

13.03.2024
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

12.03.2024
Comisia de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației

11.03.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

06.03.2024
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

04.03.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

29.02.2024
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

28.02.2024
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

26.02.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

19.02.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

12.02.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

07.02.2024
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

05.02.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

02.02.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

31.01.2024
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

31.01.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

29.01.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

26.01.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

24.01.2024
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret” - Delegații S.I.P. Județul Hunedoara

23-26.01.2024
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

22.01.2024
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

22.01.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

18.01.2024
Ședința Biroului Executiv al S.I.P. Județul Hunedoara

15.01.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

08.01.2024
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

27.12.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

18.12.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

12.12.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

27.11.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

22.11.2023
Conferința Județeană S.I.P. Hunedoara

22.11.2023
Conferința Județeană S.I.P. Hunedoara

20.11.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

13.11.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

09.11.2023
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

06.11.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

30.10.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

16.10.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

04.10.2023
Conferința „Oferiți educației o șansă”

04.10.2023
Ziua Mondială a Educației: Festivitate premiere pensionari

04.10.2023
Vernisaj „ProfArt 2023” + Lansare de carte „Magister 2023”

28.09.2023
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.09.2023
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

06.09.2023
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

05.09.2023
Ședința cu directorii unităților de învățământ de stat din județul Hunedoara

04.07.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

22.06.2023
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

21.06.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

13.06.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

09.06.2023
Miting de protest

06.06.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

30.05.2023
Marș de protest

30.05.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

25.05.2023
Pichetare și marș de protest

22.05.2023
Declanșarea grevei generale pe termen nedeterminat

12.05.2023
După miting

10.05.2023
Miting de protest

10.05.2023
Miting și marș de protest

09.05.2023
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.05.2023
Ședința cu directorii, secretarii și contabilii unităților de învățământ de stat din județul Hunedoara

05.05.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

04.05.2023
Ședința cu directorii unităților de învățământ de stat din județul Hunedoara

03.05.2023
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

03.05.2023
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

03.05.2023
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

26.04.2023
Pichetarea Guvernului României

25.04.2023
Biroul Executiv și Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

25.04.2023
Pichetarea Guvernului României

24.04.2023
Ședința publică - Comisia județeană de mobilitate, pretransferul personalului didactic de predare

24.04.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

19.04.2023
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.04.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

12.04.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

12.04.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

07.04.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

07.04.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

06.04.2023
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

03.04.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

29.03.2023
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

29.03.2023
Marș de protest I.S.J. Hunedoara

29.03.2023
Dezbatere privind pachetul legilor educației

27.03.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

24.03.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

22.03.2023
Pichetare și marș de protest

22.03.2023
Pichetarea sediului Prefecturii Hunedoara

22.03.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

20.03.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

13.03.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

09.03.2023
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

09.03.2023
Colegiul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

03.03.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

01.03.2023
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

01.03.2023
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

28.02.2023
Ședința cu directorii unităților de învățământ de stat din județul Hunedoara

27.02.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

27.02.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

21.02.2023
Ședința cu administratorii financiari din unitățile de învățământ

20.02.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

15.02.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

13.02.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

08.02.2023
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

04.02.2023
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

02.02.2023
Pichet de protest

02.02.2023
Ședința cu directorii unităților de învățământ de stat din județul Hunedoara

01.02.2023
Pichetarea sediului Guvernului

20.01.2023
Biroul Executiv și Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

18.01.2023
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

18.01.2023
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

17.01.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

17.01.2023
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

12.01.2023
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

09.01.2023
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

22.12.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

20.12.2022
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

19.12.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

15.12.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ de stat din județul Hunedoara

14.12.2022
Ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

14.12.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

13.12.2022
Consiliul Liderilor U.J. C.N.S.L.R.-Frăția Filiala Hunedoara

12.12.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

09.12.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

08.12.2022
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

07.12.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

07.12.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

05.12.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

28.11.2022
Ședință de lucru (secretari, contabili) cu reprezentanții M. E.

28.11.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

25.11.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

24.11.2022
Comisia paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

23.11.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

21.11.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

14.11.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

09.11.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

07.11.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

02.11.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

31.10.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

19.10.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.10.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

17.10.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

07.10.2022
„Educația se face cu educatori motivați” - conferința/dezbatere în cadrul manifestărilor „Săptămâna Educației 2022”

05.10.2022
Cupa „Educatorului” la minifotbal

05.10.2022
Cupa „Educatorului” la gimnastică

05.10.2022
„Cupa Educatorului” - activități sportive în cadrul manifestărilor „Săptămâna Educației 2022”

05.10.2022
Ziua Mondială a Educației

28.09.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

23.09.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

23.09.2022
Consiliul Liderilor U.J. C.N.S.L.R.-Frăția Filiala Hunedoara

20.09.2022
Consiliul Liderilor și Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

07.09.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.09.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

05.09.2022
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.09.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

02.09.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

02.09.2022
Ședință publică a Comisiei județene de mobilitate a personalului didactic de predare

01.09.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

01.09.2022
Ședință publică a Comisiei județene de mobilitate a personalului didactic de predare

31.08.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.08.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

01.08.2022
Ședință publică a Comisiei județene de mobilitate a personalului didactic de predare

29.07.2022
Ședință publică a Comisiei județene de mobilitate a personalului didactic de predare

26.07.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

19.07.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

13.07.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

13.07.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

11.07.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

11.07.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

06.07.2022
Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara

29.06.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.06.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

06.06.2022
Conferința de alegeri a Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”

05.06.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

02.06.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.05.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

05.05.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

05.05.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

04.05.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

06.04.2022
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

06.04.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2022
Conferința de alegeri a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

16.03.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

02.03.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

23.02.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2022
Ședință comună a Biroului Executiv F.S.E. „Spiru Haret” și F.S.L.I.

09.02.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

08.02.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.02.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

03.02.2022
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2022
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2022
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

18.01.2022
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

14.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

13.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

11.01.2022
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

11.01.2022
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.01.2022
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20-22.12.2021
Pichetare Prefectură

11.11.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

11.11.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

11.11.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

10.11.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

13.10.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.09.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.09.2021
Conferința de alegeri a Uniunii Județene C.N.S.L.R. Frăția - Filiala Hunedoara

08.09.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2021
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2021
Consiliul Liderilor și Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

31.08.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

08.07.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

30.06.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

30.06.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

27.05.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

26.05.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

21.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

12.05.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

21.04.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

31.03.2021
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.03.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

18.03.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

10.03.2021
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.02.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

10.02.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

05.02.2021
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.01.2021
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

19.01.2021
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

19.01.2021
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

06.01.2021
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

06.01.2021
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

16.12.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

16.12.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

10.12.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09.12.2020
Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social

09.12.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

28.10.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.10.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

20.10.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

01.10.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

30.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

09-10.09.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

07.09.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

02.09.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

01.09.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

01.09.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

31.08.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

16.08.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

16.08.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

08.07.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

23.06.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

28.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

27.05.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

07.05.2020
Ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara

28.04.2020
Finalizarea lucrărilor Conferinței anuale a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

24.04.2020
Comitetul de Supraveghere al C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

14.04.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

30.03.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

25.03.2020
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

26.02.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

14.02.2020
Biroul Executiv al F.S.E. „Spiru Haret”

14.02.2020
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

10.02.2020
Comisia Paritară de la nivelul I.S.J. Hunedoara

05.02.2020
Comisia de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

29.01.2020
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.12.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

20.11.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

11.09.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

19.06.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

29.05.2019
Conferința de alegeri S.I.P. județul Hunedoara

15.05.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

17.04.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.04.2019
Alegeri în organizații de zonă ale S.I.P. Județul Hunedoara: Lupeni, Vulcan, Uricani

29.03.2019
Conferința CAR (IFN) SIP Hunedoara și Consiliul Liderilor SIP Hunedoara

27.03.2019
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

27.03.2019
Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara

01.03.2019
„Împreună pentru o educație de calitate” - acțiune de pichetare

27.02.2019
Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

04.12.2018
Semnarea Acordului între Guvernul României și Federațiile Reprezentative din Învățământ

13.10.2018
Cupa Educatorul - Hunedoara, EuroSportCenter

13.10.2018
Conferința „Despre Educația Viitorului Acum”

13.10.2018
Contribuția educației la dezvoltarea României moderne

28.06.2018
Ziua Națională a Educației (Ziua Învățătorului)

26.06.2018
Întâlnire cu Ministrul Educației

26.06.2018
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

26.06.2018
Pichetarea Ministerului Educației Naționale

12.10.2017
Cupa educatorului - gimnastică - fete

12.10.2017
Dezbatere publică „Profesori liberi. Profesori puternici”

12.10.2017
Cupa educatorului - fotbal - băieți

12.10.2017
Cupa educatorului - festivitate de premiere

15.09.2017
Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”

23.05.2017
Conferința Națională F.S.E. „Spiru Haret”

03.04.2017
Consiliul Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara

14.03.2017
Consiliul Național F.S.E. „Spiru Haret”

13.06.2016
Ziua Națională a Educației

08.06.2016
Miting de protest ,,ÎMPREUNĂ PENTRU EDUCAŢIE''

22.04.2016
Colegiul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”. Pichetarea Prefecturii Mureș

21.04.2016
Comisia de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

04.04.2016
Conferinţa Anuală CAR şi Consiliul Liderilor SIP Hunedoara

09.02.2016
Dezbaterea „Viitoarele planuri-cadru - între așteptări și realitate”

28.09 - 05.10.2015
Săptămâna educației. Cupa Educatorului

28.09 - 05.10.2015
Săptămâna educației: Dezbaterea publică „Educația 2018”

04.05.2015
Conferința Județeană S.I.P. Hunedoara

19.03.2015
Comisia de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara

20.12.2014
Miting şi marş de protest pentru personalul nedidactic

13.10.2014
Cupa Educatorului

13.10.2014
„Cadrul didactic: statut actual și soluții” - dezbatere publică

08.10.2014
Salonul ,,ProfArt - Perspective''

22.06.2014
Ziua Națională a Educației

17.05.2014
Întâlnire cu preşedintele Comisiei Învăţământ din Senat

17.05.2014
Întâlnire cu președintele Comisiei Învățământ din Senat

17.05.2014
Întâlnire cu Ministrul Educației

11.04.2013
SIP Hunedoara

11.04.2013
Conferința Națională F.S.E. „Spiru Haret”

17.01.2012
Audiere publică. Mai este nevoie de dialog social real?

24.10.2011
Conferința Județeană S.I.P. Hunedoara

26.09.2010
Miting de protest organizat de confederaţiile sindicale împotriva intenţiei de reducere cu 25 % a salariilor bugetarilor

26.09.2010
„Învățământul românesc, între profesionalism și politicianism”

26.09.2010
Miting și marș de protest

26.09.2010
F. S. I. „Spiru Haret”

26.09.2009
„Ziua Muncii Decente”, miting de protest

26.09.2009
Negocieri cu Guvernul

26.09.2009
Pichetarea Parlamentului

26.09.2009
Conferinţa Judeţeană a CNSLR - FRĂŢIA Hunedoara

26.09.2008
Votarea Legii 221/2008 în Parlament

26.09.2008
Conferinţa Naţionala F.S.I. „Spiru Haret”

26.09.2008
Dezbaterea pachetului de legi privind educaţia

26.09.2008
Miting de protest, „Stop politizării învăţământului”

26.09.2008
Consfătuirea Naţională ,,Politici de personal''

26.09.2007
Consiliul Național F.S.I. „Spiru Haret”

26.09.2007
Cursuri de formare profesională şi sindicală

26.09.2007
Săptămâna Educaţiei

26.09.2006
Clubul Educatorilor

26.09.2006
Conferința Județeană S.I.P. Hunedoara

26.09.2006
Inaugurarea Clubului Educatorilor

26.09.2006
Miting

26.09.2006
Vizita ministrului educaţiei

26.09.2005
Conferinţa Asociaţiei Europene a Cadrelor Didactice, Secţiunea România

26.09.2005
Alegeri la Uniunea Județeană C.N.S.L.R. Frăția

26.09.2005
Euromiting

26.09.2005
Greva generală

26.09.2005
Mişcări de protest

26.09.2005
ACORD între Guvernul României şi federaţiile sindicale din învăţământ

26.09.2004
Mitingul federaţiilor sindicale din învăţământ

26.09.2004
Schimb de experienţă

26.09.2003
Conferința Națională F.S.I.I. „Spiru Haret”

26.09.2003
Cursuri de perfecţionare profesională şi sindicală

26.09.2003
Mitingul F.S.I.I. „Spiru Haret”

26.09.2003
Vizita delegaţiei M.E.C.T.

26.09.2002
Conferința Județeană S.I.P. Hunedoara

26.09.2002
Consiliul Național al Federației Sindicatelor Independente din Învățământ „Spiru Haret”

26.09.2002
Spectacolul extraordinar „Farmecul operetei” susținut de Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian”

26.09.2002
Schimb de experiență cu Sindicatul Învățământ din Voievodina

26.09.2002
Ziua Mondială a Educatorilor



Actualitate

Despre relevanță

04.04.2024

image/png, 77427 octeți

Dicționarele precizează în legătură cu acest termen că se enunță despre ceea ce are calitatea de a fi relevant, despre ceea ce iese în evidență, are însemnătate, o semnificație deosebită. Lăsând de o parte însă simpla semnificație de dicționar și apropiindu-ne de uzul său cotidian, vom constata destul de repede că a rosti cuvântul, mai ales pus în legătură cu sindicatul, fiindcă evident, în acest context, despre o astfel de abordare este vorba, va stârni imediat ba fiori (de dispreț?), ba furori (de adeziune?). Probabil că personalizarea este inevitabilă, deși extremele, lupta cu îndârjire întru condamnare, respectiv eroismul întru apărare, contestatari care aruncă cu ouă clocite, respectiv depuneri pioase de ofrande, nu prea par să-și găsească locul în normalitate.

 

Greu, dacă nu imposibil, să pui capăt disputelor stârnite mai ales când taberele cumva ajunse în vecinătate se cațără pe metereze, încredințați cu toții fie că poți muri din prea multă relevanță, fie că te poți asfixia în absența sa.

 

Indiferent despre care dintre tabere este vorba, ignoranța, voită sau nu, este însă aceeași: măsura în care nu este vorba despre cineva anume, eu sau tu sau el, o persoană, ci de grup, cel în care avem anumite roluri asumate iar prin prisma acestora interacționăm, în așa mod că se pot recunoaște cele fără de care ceva sau altceva, important pentru cea mai mare parte dintre membrii grupului, dacă nu pentru toți, nu s-ar fi realizat, nu ar fi existat. 

 

Asta înseamnă însă că relevanța are nevoie de considerație, adică acceptare, evaluare obiectivă și recunoaștere. În absența acestora nu rămâne decât lupta din tranșee.

 

Acceptarea și recunoașterea țin destul de mult de cum suntem fiecare dintre noi, deși chiar și aici se pot gândi poziții rezonabile, adică poziții și judecăți raționale, cumpătate, dispuse la echidistanță, așa încât, mai ales atunci când ne raportăm la organizații și nu la un om anume, ceea ce rămâne la îndemână pentru a judeca pe cât se poate de bine relevanța este doar evaluarea obiectivă.

 

Ajungând însă aici, cel puțin prin prisma a ceea ce dorim să subliniem în articolul de față, lucrurile s-au simplificat brusc deosebit de mult în a aprecia relevanța, după cum probabil bine ați ghicit deja, organizațiilor sindicale.

 

Iar pentru a face acest lucru, ținând seama de faptul că una dintre solicitările curente este aceea de a verifica corectitudinea salarizării și încercând să rămânem la o perspectivă comună, adică una care nu ține seama de „umorile” personale, ne-am oprit asupra ultimei solicitări de acest gen.

 

Ce am constatat?

 

O diferență consistentă în ceea ce privește salariul de bază în mai puțin de un an de zile (mai exact, fiind vorba despre un profesor cu gradul I și o vechime de peste 25 de ani, o trecere de la 6872 lei la 9623 lei, cu perspectiva ca din iunie salariul să ajungă 10232), cu creșteri corespunzătoare ale sumelor cuvenite pentru, după caz, gradația de merit, dirigenție, predarea simultană, învățământ special sau control financiar preventiv. 

 

Ne amintim: creșterile salariale au fost obținute numai datorită protestelor organizate de sindicate anul trecut, iar plata drepturilor amintite mai sus în raport cu salariul de bază aflat în plată, doar prin procesele derulate tot de sindicate și modificarea ulterioară a legislației la inițiativa acestora.

 

Educația este de altfel singurul domeniu în care astfel de drepturi sunt calculate în acest mod, în toate celelalte domenii ele fiind înghețate din 2018, cazul și în ceea ce ne privește, de exemplu, cu sporul de suprasolicitare.

 

Creșteri proporționale, desigur, și în ceea ce privește plata cu ora, totodată în ceea ce privește indemnizația de concediu, aceasta reflectând diferențele înregistrate, inclusiv prin includerea indemnizației de hrană în determinarea sa, rezultat tot al acțiunii sindicale care a reușit să impună modificarea legislației. 

 

Iar aici ne-am reamintit că suntem la început de aprilie, chiar trecuți de „mai zglobiul întâi aprilie”, iar odată cu salariile din această lună vom primi și diferențele salariale rezultate din diferitele procese, în primul rând cele legate de drepturile cuvenite trecerii într-o altă tranșă de vechime (la vremea sa problemă împinsă și aceasta până la modificarea legislației) și cele privind drepturile salariale mai sus amintite. Sume care au început să devină „frumoase” ținând seama de cuantumul tranșelor aferente, viitorul urmând să adauge aici și drepturile cuvenite din recalcularea indemnizațiilor de concediu.

 

Sunt și „pierderi” (deși, din punct de vedere strict logic, nu prea ai cum să pierzi ceea ce nu ți se cuvine prin prisma legii): indemnizația de hrană și voucherele de vacanță de către colegii care au depășit nivelul de 8000 lei net la funcția de bază (excepție valabilă doar pentru învățământ, în toate celelalte domenii fiind luate în calcul toate veniturile, modificarea legislativă fiind tot rezultatul acțiunii sindicale), deși, chiar admițând „pierderea”, dacă am pune cifrele în calcul, am vedea că plusul rezultat este covârșitor în raport cu minusul suportat... Chiar adăugând la „pierdere”, după cum se mai obiectează, și creșterea corespunzătoare a cotizațiilor sindicale datorită succeselor de mai sus.

 

Am putea continua cu aspecte care nu sunt la fel de ușor cuantificabile, dar atunci credem că am cădea chiar în unul dintre „păcatele” de mai sus. Considerând însă fie doar și acestea apreciem că este facil de stabilit relevanța organizațiilor sindicale. Și nu pentru mine sau pentru tine, ci pentru noi toți. 

 

În încheiere ar mai fi totuși de subliniat ceva: a recunoaște relevanța organizațiilor sindicale înseamnă a recunoaște relevanța fiecăruia dintre noi. Neexistând un personaj Sindicatul, deși mai toată lumea se raportează la organizația sindicală ca și cum acesta ar exista la propriu și i se pot pune în cârcă toate cele (avem aici un proces de personificare), sindicatul, indiferent cum apreciem această afirmație, este fiecare dintre noi, așa încât atât reușitele, cât și eșecurile, sunt ale noastre ale tuturor.

 

Cât despre ceilalți, cei adânciți în tranșee, „luptă sprâncenată”!

Important

Metodologia privind acordarea gradației de merit - sesiunea 2024

24.04.2024

image/png, 13178 octeți

Prin O ME nr. 4308/22.04.2024 a fost aprobată Metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024

 

Actul normativ din acest an aduce modificări minore , atât din punct de vedere procedural, cât și în ceea ce privește criteriile și subcriteriile evaluate.

 

Limitându-ne la fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal, modificările semnalate regăsindu-se, după caz și specific, și în celelalte fișe de evaluare, semnalăm următoarele:
1.    introducerea la subcriteriul 1. c) și a tematicilor incluzive alături de cele inovative;
2.    introducerea la subcriteriul 1. f) a etapelor locale în ceea ce privește calitatea de membru al comisiilor de evaluare/organizare a olimpiadelor/concursurilor de profil;
3.    diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 c.) cu 1 punct;
4.    introducerea la criteriul 2 f.) și a activității din cadrul comisiilor de acordare a burselor;
5.    diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 h.) cu 1 punct;
6.    diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 i.) cu 1 punct;
7.    introducerea unui subcriteriu la criteriul 2, respectiv 2 j.), relativ la participarea la organizarea și desfășurarea simulărilor examenelor naționale, căruia îi sunt alocate 3 puncte;
8.    introducerea la subcriteriul 3 b1.) a coordonării activităților din cadrul Programului „Săptămâna verde”;
9.    creșterea nivelului maximal al punctajului în cazul subcriteriilor 4 a2.) și 4 a3.), fără însă a se modifica punctajul maximal acordat pentru subcriteriul 4 a.);
10.    eliminarea din subcriteriul 4 c.) a activității în cadrul comisiilor și consiliilor.

 

Ținând seama de întârzierea cu care a fost adoptat în acest an ordinul de ministru, calendarul concursului este unul destul de strâns:
1.    29-30 aprilie 2024: detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară, stabilirea numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal/domenii;
2.    8-10 mai 2024: aprobarea numărului de locuri, pe categorii de personal și discipline/domenii, în baza hotărârii comisiei paritare, de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar;
3.    13-21 mai 2024: depunerea dosarelor de către candidați la secretariatul unității/instituției de învățământ;
4.    22-23 mai 2024: depunerea dosarelor de către unitățile de învățământ la secretariatul inspectoratului școlar;
5.    24 mai-12 iunie 2024: analiza dosarelor, evaluarea dosarelor, aprobarea listei punctajelor acordate;
6.    13-14 iunie 2024: depunerea contestațiilor și stabilirea numărului gradațiilor de merit ce pot fi redistribuite;
7.    17 iunie-28 iunie 2024: soluționarea contestațiilor și validarea rezultatelor finale;
8.    până la 4 iulie 2024: înaintarea listelor către Ministerul Educației;
9.    până la 9 august 2024: emiterea ordinului de ministru.

 

Transmițând succes tuturor candidaților la concursul pentru obținerea gradației de merit din acest an, S.I.P. Județul Hunedoara se va implica, în conformitate cu prevederile legale, prin intermediul observatorilor desemnați, în toate etapele ce urmează a se desfășura.

 

METODOLOGIA și GRAFICUL concursului sunt postate la rubrica JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ sau aici: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47.

Eveniment

Biroul Executiv S.I.P. Județul Hunedoara

18.04.2024

image/bmp, 589878 octeți

Miercuri, 17 aprilie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației. 

 

Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți. 

 

Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Situație statistică privind numărul membrilor de sindicat S.I.P. Județul Hunedoara; Situații financiare martie 2024.

 

Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:

1.   Acordarea drepturilor salariale restante, în conformitate cu O.U.G. nr. 48/2022, precum și a drepturilor salariale obținute prin sentințe judecătorești – aflate, în principiu, în cel de al treilea an de plată, acestea au presupus plata unor sume diferite de la o persoană la alta, în funcție de situația specifică (reamintim că drepturile salariale implicate, obținute toate prin demersuri sindicale, privesc diferențele salariale cuvenite și neacordate relative la aplicarea vechilor tranșe de vechime, precum și calculul la salariul de încadrare aflat în plată a dirigenției, gradației de merit, sporului de învățământ simultan, sporului de învățământ special și a vizei de control financiar preventiv);

2.   Finalizarea discuțiilor privind metodologia pentru obținerea gradației de merit, aceasta urmând a fi adoptată în perioada următoare – în raport cu prevederile metodologiei de anul trecut, modificările implicate sunt minore;

3.   Respingerea fermă a unor inițiative legislative precum „STUD-IN-VEST”, un proiect inițiat de Nicolae Ciucă și Gabriel Andronache, potrivit căreia absolvenții români de studii superioare ale unor universități din străinătate ar urma să ocupe posturi în învățământul preuniversitar românesc cu granturi de 15.000 lei/lună/grant, asta în condițiile în care salarizarea maximală din sistemul educațional românesc este inferioară acestui nivel, pe lângă caracterul absolut discriminatoriu al unei astfel de măsuri fiind de subliniat faptul că o astfel de inițiativă este echivalentă cu încercarea de arunca la gunoi întregul învățământ românesc;

4.   Alocarea sprijinului financiar pentru membrii de sindicat  – prima etapă a sprijinului financiar alocat de organizația sindicală membrilor de sindicat, cu ocazia Sărbătorilor Pascale, presupune acordarea fiecărui membru de sindicat a unor tichete sociale în valoare de 100 lei (se acordă numai membrilor de sindicat, la nivelul unei singure grupe sindicale în fiecare caz, indiferent de numărul școlilor în care se derulează activitatea și se deține calitatea de membru de sindicat cu drepturi depline, respectiv se deține această calitate în fiecare dintre unitățile de învățământ cu care un membru are un contract de muncă activ);

5.   Continuarea demersurilor de clarificare a îndeplinirii condițiilor legale și statutare în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat, fiind „descoperite” în continuare numeroase anomalii – s-a reamintit faptul că această calitate, cu aspectele pozitive pentru salariații din sistemul educațional și cu beneficiile ce decurg de aici, o au, legal și statutar, doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă);

 

S-a reiterat că în contextul actual este important:

-     să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale; 

-     să fim „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare; 

-     să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);

-     să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale.

 

Totodată, menținem următoarele solicitări adresate tuturor membrilor de sindicat:

-     să respingă suplinirea colegilor aflați în concedii medicale pe bază de învoire colegială, legală fiind încheierea de contracte de muncă și plata muncii suplimentare;

-     să solicite conducerii unității de învățământ demararea și finalizarea procedurilor pentru acordarea sporului pentru condiții de muncă;

-     să sprijine activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.

 

Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024.

02.02.2023
24.11.2022
11.07.2022
06.03.2024
Protest diaspora: Cine sunt Strada, Statul și Palatul
Tipul știrii: Actualitate
Data știrii: 13.9.2018
Data ultimei actualizări: 25.04.2024
Numărul de vizualizări: 1211



Deși nu are o legătură directă cu sistemul de învățământ sau cu problematica sindicală, materialul preluat de pe site-ul www.dcnews poate trezi interesul colegilor noștri. Îl redăm în continuare doar ca un simplu material informativ sau, mai bine spus, ca un punct de vedere.

Mădălina Hideg, sociolog, scrie, într-o nouă analiză pentru DC News, despre protestul din 10 august.

Iată analiza realizată:

După aproape trei săptămâni de la protestele din 10 august, au fost înregistrate peste 760 de plângeri penale, iar Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție încă cercetează evenimentele. Deci deocamdată nu s-a găsit niciun vinovat oficial pentru violențele din Piața Victoriei, iar în spațiul public circulă mai multe scenarii legate de cine este, de fapt, în spatele manifestațiilor.

Cine a organizat protestele?

Pe de-o parte, unii spun că ar fi vorba despre forțe externe - Germania, Statele Unite sau chiar Rusia, cu diverse interese în România, cărora le convine o situație de instabilitate și care își doresc schimbarea guvernului. Alții sugerează că organizatorul din umbră ar fi Cioloș, beneficiarul direct de până acum al tuturor acțiunilor #rezist, susținut mai ales de către Franța. Alte voci blamează Statul Paralel. Toate cu acordul tacit și sprijinul indirect al Președintelui Iohannis. Iar alții arată cu degetul spre PSD, dornic de puțin dramatism care să motiveze acțiuni represive.

Nimeni însă nu crede că ar fi o formă pură de manifestare a societății civile sau a opiniei publice, a celor nemulțumiți de o anumită stare a lucrurilor care vor să schimbe ceva, iar contextul creat nu sprijină deloc o astfel de pistă. Nu există un organizator oficial al protestelor, deși totul a părut cât se poate de bine organizat, fie și dacă privim lucrurile strict din perspectiva mobilizării participanților - a adunat Facebook singur peste 100.000 de oameni în Piața Victoriei? Cine a trimis constant pe rețelele de socializare mesaje cu privire la oră, locație etc. sau mesajele de provocare, cu impact emoțional și cu scop mobilizator? Organizarea de care s-a dat dovadă pare o acțiune structurată, concertată și nu acțiunea unor indivizi izolați.

Care sunt motivele protestelor?

Apoi, nu există o revendicare clară a protestatarilor, din care să rezulte beneficii palpabile pe termen scurt și mediu pentru categoria din care fac parte cei care ies în stradă; de regulă, o mulțime are cerințe de la cei împotriva cărora protestează și are lider (chiar dacă nu a fost ales anterior, acesta poate fi și o revelație de moment, un individ care se remarcă dintre ceilalți și care face ca vocea mulțimii să fie una singură, la unison, a unui corp colectiv, astfel că mulțimea începe să aibă forță de negociere pentru soluționarea pretențiilor). Nimic dintre toate acestea nu s-a întâmplat în ziua protestelor.

După cum remarca Adrian Năstase pe blogul său, protestele de amploarea celor din 10 august au loc în situații de criză - politică, economică sau socială; care a fost situația de criză de acum care să fi generat o astfel de reacție?

E drept că manifestațiile nu sunt neapărat împotriva a ceva, ci pot fi și pentru a sprijini o idee, o acțiune sau un proiect. Nici asta nu s-a întâmplat în 10 august. Deci, cel puțin la prima vedere, protestelor le-a lipsit mobilul.

Cu toate acestea, cert este că în acea zi de vineri, mai bine de o sută de mii de oameni au luat cu asalt Piața Victoriei - probabil fiecare cu propriul său motiv de nemulțumire (aici, trebuie să recunoaștem, este o acțiune de maestru să reușești să atingi în fiecare individ câte o coardă sensibilă a nemulțumirilor, care să îl determine să iasă din casă).

Tot în ideea în care întregul context creat a furat protestelor aura de autenticitate, nici acțiunile jandarmilor nu au părut a fi doar o reacție firească la niște situații care au degenerat. Faptul că Jandarmeria a ales cu o lună înainte să deruleze proceduri de achiziție de echipamente de tipul celor utilizate în timpul altercațiilor din Piață ridică semne de întrebare asupra caracterului spontan al acțiunilor acesteia.

Mass media a împărțit, din nou, societatea în două: pro și contra manifestanți și jandarmi

Nimeni nu depune eforturi să ridice vălul în privința motivațiilor care au stat în spatele acțiunii celor care au performat în Piața Victoriei. Mass media s-a grăbit, ca de obicei, să dramatizeze toată situația: ca într-o tragedie greacă, au antagonizat personajele și au reușit să umple gradenele cu susținători pentru ambele părți; pe site-urile de știri au apărut ,,sondaje'' cu câte o singură întrebare: cine este principalul vinovat pentru violențele din 10 august - jandarmii sau protestatarii?, iar cititorii au fost invitați să dea verdicte.

Dincolo de aceste discuții care au monopolizat spațiul public, lucrurile pot fi privite și altfel. Nu au fost doar doi actori principali ai actului public - jandarmii și protestatarii, ci trei: Strada, Statul și Palatul. Nu ne vom transforma în justițiari sociali pentru a stabili vinovați sau a ridica eroi, ci ne vom rezuma la o analiză a profilului fiecărui personaj, pentru a vedea cât de bine i se potrivește rolul distribuit.

Strada

În mod constant, s-a lucrat la deresponsabilizarea cetățeanului în legătură cu statul în general și cu politicul în special, și la transformarea acestuia într-un simplu consumator: al resurselor și al serviciilor statului sau al acțiunilor politicului. Întrebați cine este principalul vinovat pentru modul în care merg lucrurile, românii se grăbesc să arate cu degetul spre politicieni, spre guvern, spre parlament, iar opțiunea ,,noi înșine'' se află printre ultimele mențiuni.

Românii nu conștientizează puterea pe care o au în mâinile lor: o dată la patru ani (sau cinci, în cazul Președintelui) au cea ai bună ocazie de a face ceva concret și cu rezultate imediate pentru a schimba starea care îi nemulțumește; cu toate acestea, majoritatea aleg să nu se implice, din moment ce avem una dintre cele mai slabe prezențe la vot din toată Europa. La alegerile europarlamentare din 2014, România ocupă locul 8 de la coada clasamentului, cu o prezență de 32,44%; pe primele locuri se află Belgia (89,64%), Luxemburg (85,55%) și Malta (74,8%), în timp ce ultimele locuri sunt ocupate de Slovacia (13,05%), Cehia (18,2%) și Polonia (23,82%). Când vine vorba despre alegerile parlamentare, România ocupă de-a dreptul ultimul loc în ceea ce privește prezența la vot (39,49% în 2016); cu o participare mai bună ca a noastră sunt înregistrați polonezii (cu 50,92% în 2015) și bulgarii (cu 51,05% în 2014), în timp ce primele locuri sunt ocupate de Malta (92,95% în 2013) și Luxemburg (91,15% în 2013) (de precizat că nu au fost luate în calcul ultimele runde de alegeri din fiecare țară, exceptându-le pe cele derulate în 2018).

Cine sunt cei care nu votează?

Din puținele date care sunt făcute publice despre non-votanți, rezultă că aceștia sunt în principal tineri (18-34 ani), mai degrabă din București sau Transilvania, de sex feminin și cu un nivel de studii de zece clase sau de școală profesională (date prelucrate de către sociologul Claudiu Ivan în urma aplicării unor sondaje pre-electorale de către INSOMAR în preajma alegerilor parlamentare din 2008).

Analizând sondaje pre-electorale realizate de IRES în 2009, sociologul Mircea Comșa conturează și mai clar profilul celor care participă sau nu la vot: astfel, cei care merg des la biserică, au o relație de cuplu și locuiesc în Moldova sau Muntenia merg într-o măsură semnificativ mai mare la vot; optimiștii (cu privire la situația personală, situația țării) merg mai degrabă la vot față de pesimiști; de asemenea, cei care se consideră informați cu privire la politică și alegeri și se declară interesați merg într-o măsură mai mare la vot.

După alegerile europarlamentare din 2014, IRES a publicat pe site-ul propriu o analiză a celor care au făcut parte din eșantionul unui sondaj telefonic realizat în ziua votului și care au declarat că nu au mers la vot; astfel, cei care spun că lucrurile merg într-o direcție greșită și cei care nu sunt mulțumiți de modul în care trăiesc au fost la vot într-o măsură mai mică decât cei care au declarat contrariul; dintre cei care se declară neinteresați de politică, mai mult de jumătate nu au mers la vot. Interesant este că datele socio-demografice nu sunt un determinant important al prezenței la vot: procentele celor cu studii elementare, medii sau superioare sunt similare în rândul votanților și al non-votanților, la fel și procentele celor din mediul rural și urban.

Cu alte cuvinte, la alegerile europarlamentare din 2014, cei care au refuzat să meargă la vot nu sunt interesați de politică și nici de acest tip de alegeri, mulți dintre ei nu au urmărit campania electorală (aproape 17%), principalul motiv invocat fiind lipsa de încredere în partidele politice și în candidați; din analiza pe categorii de vârstă, rezultă că tinerii (18-35 ani) sunt mai predispuși la adoptarea unui comportament neparticipativ în ziua votului.

Nemulțumiții și pesimiștii stau acasă

Rezultă deci că cei nemulțumiți și pesimiști aleg să manifeste un comportament pasiv în ceea ce privește participarea la viața publică; nu există nimic ce ne-ar face să credem că aceștia își vor schimba comportamentul atunci când este vorba despre o altă acțiune comună - protestele. De altfel, în primăvara lui 2017, atunci când oamenii au ieșit în stradă pentru a manifesta dezaprobarea față de OUG 13, au apărut date cu privire la sondaje în care protestatarii au fost întrebați dacă au votat la ultima rundă de alegeri. Majoritatea au răspuns că da.

Cu alte cuvinte, comportamentul participativ la viața publică nu se schimbă. Strada nu este a celor pesimiști, nemulțumiți și slab informați, așa cum reiese din sondajele de opinie că sunt cei mai mulți dintre români. Strada își cunoaște, deci, propria criză de legitimitate și reprezentativitate, care face mai puternică domnia minorităților (nu etnice, ci politice și ideatice).

Statul

Membru al triadei actorilor principali din Piața Victoriei, Statul este și el în criză, de încredere și legitimitate. Studiile de sociologie politică subliniază că există o legătură strânsă între democrație ca formă de organizare a statului și încrederea cetățenilor în stat (adică în instituțiile acestuia), respectiv încrederea interpersonală. În societățile post-comuniste, cum este și cazul nostru, se vorbește despre un fel de ,,dreptate socială'' pe care cetățenii trebuie să o resimtă în perioada de tranziție, care să îi determine să de rupă cu totul de trecut și să dea credit unei forme noi de co-existență. Sentimentul ,,dreptății sociale'' reduce corupția, promovează încrederea în instituții și cea interpersonală, facilitează dezvoltarea, în special cea economică, crește respectul față de lege, toate acestea fiind în avantajul statului atât pe plan intern cât și extern; se începe crearea unei alte memorii colective, se redă demnitatea individuală și practic se creează premisele stabilității pentru noul regim democratic.

Sentimentul de ,,dreptate socială'' se formează mai ales prin legea lustrației, prin pedepsirea celor care au făcut parte din primul eșalon al structurii comuniste (prin împiedicarea lor de a mai ocupa funcții publice, prin procese în justiție etc.); acestea sunt acțiuni simbolice care dau o măsură a gradului în care societatea este pregătită să meargă mai departe altfel. La noi, legea lustrației a fost dată după ani buni după evenimentele din 1989, iar procese împotriva celor care au condus închisorile politice din perioada comunistă au fost intentate doar de curând. Faptul că nu am lăsat încă trecutul în urmă este subliniat și de paseismul cu care ne înconjurăm: ,,era mai bine înainte'' de 1989, ,,era mai bine dacă nu avea loc Revoluția'', iar Nicolae Ceaușescu ar fi ieșit învingător la ultimele alegeri prezidențiale, indiferent cu cine ar fi candidat în turul doi (datele sunt preluate din sondaje de opinie naționale).

În plus, regimurile comuniste au creat o frică rațională față de guvern și celelalte instituții naționale, generând neîncredere în clasa politică, dar au creat și neîncrederea socială, forțând colaborarea cu Securitatea.

Acestea ar putea fi explicații pertinente (nu singurele) pentru faptul că încrederea în instituțiile politice ale Statului este foarte mică, dacă e să ne comparăm cu alte state europene. Nu trebuie însă ignorată nici calitatea îndoielnică a clasei politice și lipsa eforturilor acesteia de a încerca să schimbe percepția generală, în favoarea întăririi statului și a sistemului democratic.

Suntem printre ultimele state europene în ceea ce privește încrederea în Guvern și Parlament

Revenind la încrederea în instituții, ultimul eurobarometru standard european (EBS 89 - cu date culese în primăvara acestui an) arată că doar unul din cinci români are încredere în guvernul național - este cel mai mic nivel al încrederii în guvern din ultimii patru ani și jumătate; dintre europeni, doar grecii, croații, italienii, spaniolii și slovenii au încredere mai mică decât noi în propriul guvern. Cea mai mare încredere în Guvern o au în principal statele din nordul și nord-vestul Europei (Luxemburg 72%, Olanda 67%, Suedia 60%).

Doar 19% dintre români declară că au încredere în Parlamentul național, încredere mai mică decât noi având lituanienii, croații, grecii, spaniolii, bulgarii și italienii. Cea mai mare încredere în Parlament o au suedezii (69%), olandezii (67%), danezii (63%) și nemții (59%).

Administrația națională este percepută ca instituție politică într-o măsură mai mică, și prin urmare încrederea românilor în aceasta instituție este ușor mai mare decât în cazul celorlalte două, ajungând la 35%. Între restul europenilor, cea mai mare încredere în administrația națională o au luxemburghezii (77%), la egalitate cu finlandezii și urmați de danezi (72%).

Doar 17% dintre români au încredere în partidele politice naționale

Eșecul clasei politice se reflectă nu doar în ceea ce privește încrederea slăbită a oamenilor în instituțiile statului asupra cărora și-a pus amprenta direct, ci și în ceea ce privește percepția directă asupra sa. Doar 17% dintre români declară că au încredere în partidele politice, spre deosebire de 46% dintre olandezi, 38% dintre suedezi, 36% dintre austrieci și nemți.

De remarcat încă un aspect interesant: în ultima vreme, clasa politică a reușit destabilizarea Bisericii ca instituție a statului, care domina topul încrederii în instituții. A încercat și decredibilizarea Justiției, cu care însă nu a reușit. Asistăm oare la ștrangularea încrederii în jandarmi - altă instituție a statului care se bucura de încredere crescută din partea populației? Cu alte cuvinte, statul se sabotează pe el însuși; în loc să se întărească în relație cu ceilalți actori ai democrației, se viermuiește pe interior.

Palatele

Așa cum ne-au obișnuit de mai bine de zece ani, Palatele (Victoria și Cotroceni) se luptă între ele, ignorând ceilalți actori cu care împart în permanență scena publică. Nici Băsescu și nici Iohannis nu s-au străduit să mențină pacea. Măcar Traian Băsescu a părut că încearcă, cel puțin la nivel formal, prin Pactul de coabitare semnat cu Victor Ponta - încălcat succesiv de către ambii. Am omis în mod intenționat Palatul Parlamentului: în relația cu Palatul Cotroceni, acesta este asimilat de cele mai multe ori Palatului Victoria.

În noaptea de 10 august, Președintele Iohannis a decis să mai consume un episod al luptei între palate: a condamnat pe Facebook acțiunile de intervenție în forță a jandarmilor, blamând PSD pentru ,,gazarea'' românilor, fără a merge mai departe cu raționamentul că jandarmii au fost, în acea seară, Statul - același pe care dl. Iohannis trebuie să îl apere, de asemenea, din postura sa de Președinte.

Rezultatele ultimelor acțiuni din spațiul public nu sunt deloc îmbucurătoare. Avem o societate construită pe lipsa de încredere, neimplicată. Dacă Strada și Palatul (Cotroceni și Victoria deopotrivă) nu vor sta curând împreună la aceeași masă, așezându-se în slujba Statului, cel mai mare risc este punerea în pericol a democrației înseși!





Copyright © 2002-2024 SIP Hunedoara

ANPC SAL   ANPC SOL