Punct de vedere privind Încheierea nr. VI. 148/27.08.2012, pronunțată de Comisia de soluționare a contestațiilor a Curții de Conturi a României
Tipul știrii:
Actualitate
Data știrii:
14.9.2012
Data ultimei actualizări:
21.12.2024
Numărul de vizualizări:
718
I. Cu aplicarea greșită a legii și nemotivat, Comisia de soluționare a contestațiilor a Curții de Conturi a României - Departamentul de coordonare a verificării bugetelor unităților administrativ – teritoriale, în mod netemeinic și nelegal, prin încheierea nr. VI. 148/27.08.2012, a respins contestația formulată.
Comisia a reținut în mod eronat, că temeiul legal invocat de către contestatari nu poate fi reținut, întrucât ,,salariații din unitățile de învățământ nu se regăsesc printre categoriile de personal stabilite prin regulamentul de acordare a sporurilor la salariile de bază în conformitate cu prevederile art. 8, lit a) din Hotărâarea Guvernului nr. 281/1993''.
Învederăm instanței faptul că salariații din sistemul de învățământ au beneficiat, pentru perioada aprilie – decembrie 2009, de sporul de ecran în baza prevederilor Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, ale Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara pe anii 2008 – 2009, ale C.C.M.U.N.I.S. Jud. Hunedoara pe anii 2009 - 2010, ale adresei nr. 1694/23.09.2007, emisă de Autoritatea de Sănătate Publică a Județului Hunedoara, ale Hotărârii Comisiei paritare de la nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara, precum și ale evaluărilor de risc efectuate de persoane fizice de firme autorizate și acreditate de Ministerul Muncii.
Începând cu data de 1 ianuarie 2010, sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare (spor ecran) nu a fost acordat distinct ca spor, ci ca sumă compensatorie tranzitorie, în conformitate cu prevederile Legii nr. 330/209 și ale OUG 1/2010, cum în mod cu totul eronat au menționat reprezentanții Camerei de Conturi Hunedoara/Curții de Conturi a României.
II. În perioada 05.03 - 20.04.2012 s-a efectuat la UATM Deva activitatea de audit financiar pentru anul 2011, activitate care s-a finalizat cu încheierea procesului – verbal nr. 15380/25.04.2012, prin care auditorii publici externi ai Camerei de Conturi Hunedoara au constatat un număr de așa-zise ,,abateri'' de la legalitate care ar fi determinat producerea de prejudicii, proces verbal care a stat la baza emiterii Deciziei nr. 17/2012.
În susținerea celor constatate auditorii au invocat o serie de elemente care au fost expuse în mod eronat și interpretate în defavoarea reprezentanților entității auditate, UATM Deva, fiind ignorate dovezile prezentate în notele de relații de persoanele cu atribuții în domeniul în care s-au constatat ,,abaterile'', precum și obiecțiunile formulate la procesul – verbal mai sus menționat.
A. În fapt, prin decizia mai sus amintită s-a constatat că o parte a salariaților unității de învățământ ar fi beneficiat, nelegal, de acordarea unor sume reprezentând ,,sporul de calculator și de penibilitate'', dispunându-se stabilirea întinderii prejudiciului (cuantumul drepturilor de natură salarială), precum și măsuri de recuperare a acestuia, în sarcina conducerii unității.
Auditorii Curții de conturi invocă în procesul verbal menționat anterior o serie de adrese emise de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și Inspectoratul Școlar al Județului Hunedoara. Învederăm instanței că aceste adrese se referă strict la perioade de timp din anul 2010 și nu au aplicabilitate pentru anul 2009.
De asemenea, învederăm că auditorii au invocat o serie de prevederi legale: H. G. 281/1993, Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, legislație cu caracter general, fără însă a ține cont și de dispozițiile unor legi speciale, în speță Legea nr. 128/1997, privind statutul personalului didactic.
În consecință, având în vedere și principiul de drept specialul derogă de la general, dispozițiile Legii nr. 128/1997 se aplică cu prioritate în ceea ce privește personalul din învățământ.
B. Pentru perioada aprilie – decembrie 2009 sporul pentru condiții vătămătoare sau periculoase a fost acordat cu respectarea legislației în vigoare la acea dată, după cum urmează:
a) Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic;
b) Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara pe anii 2008 – 2009, înregistrat la Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, Direcția de Muncă și Protecție Socială a Județului Hunedoara cu nr. 8928/189/29.10.2008;
c) Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara pe anii 2009 - 2010, înregistrat la Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, Agenția Județeană pentru Prestații Sociale Hunedoara cu nr. 5794/148/ 27.11.2009;
d) Adresa nr. 1694/23.09.2007, emisă de Autoritatea de Sănătate Publică a Județului Hunedoara, prin care a fost comunicată EXPERTIZAREA locurilor de muncă. Conform expertizării, angajații care utilizează efectiv computerul cel puțin 50% din timpul normal de lucru sunt supuși unor riscuri vizuale, postural și de natură psihică și pot dobândi diferite afecțiuni.
e) Hotărârea Comisiei paritare de la nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara. Potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a comisiilor paritare (anexa nr. 5 la CCMUNRI și anexa nr. 4 la CCMUNISJ Hunedoara), hotărârile adoptate de acestea sunt OBLIGATORII pentru părțile contractante.
f) evaluările de risc efectuate de persoane fizice de firme autorizate și acreditate de Ministerul Muncii.
a) În conformitate cu dispozițiile art. 50 alin. (12) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, în vigoare la data acordării sporurilor, ,,Personalul didactic beneficiază de premii și de alte drepturi bănești prevăzute de lege și de contractul colectiv de muncă''.
Din interpretarea logică, juridică și sistematică a întregului text al Legii nr. 128/1997 se poate observa fără putință de tăgadă că personalul didactic beneficiază și de alte drepturi bănești prevăzute de lege și de contractul colectiv de muncă. Ori, sporul de ecran este reglementat tocmai de Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara.
De asemenea, nu există prevederi legale referitoare la acordarea și cuantumul sporului de ecran, în consecință dispozițiile Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Scolar al judetului Hunedoara nu încalcă alte dispoziții legale în materie.
b) În conformitate cu prevederile art. 35 din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara pe anii 2008 – 2009,
,,(1) Părțile convin asupra următoarelor drepturi salariale suplimentare:
j) în situația în care utilizează calculatorul în procent de cel putin 50% din timpul de lucru în executarea sarcinilor de seviciu prevăzute în fișa postului, salariații din învățământ vor primi un spor de 15% aplicat la salariul de bază, pentru condiții vătămătoare și periculoase. Categoriile de salariați care vor beneficia de acest spor, în condițiile precizate, sunt: profesor de informatică, informatician, inginer de sistem, laborant pentru informatică, analist programator, analist programator ajutor, operator control date, secretar, administrator financiar și de patrimoniu, bibliotecar (cu fond de carte informatizat), alte categorii de personal.
(2)Pentru condiții de muncă grele, periculoase, penibile și altele asemenea, salariații din învățământ beneficiază de un spor de până la 15% din salariul de bază. Categoriile de personal și locurile de muncă se stabilesc în Comisiile paritare la nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara și al unităților de învățământ, pe baza propunerilor Comitetelor de sănătate și securitate în muncă''.
c) În același sens sunt și prevederile art. 35 din Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara pe anii 2009 – 2010, conform cărora:
,,(1) Părțile convin asupra următoarelor drepturi salariale suplimentare:
j) în situația în care utilizează calculatorul în procent de cel putin 50% din timpul de lucru în executarea sarcinilor de seviciu prevăzute în fișa postului, salariații din învățământ vor primi un spor de până la 15% aplicat la salariul de bază, pentru condiții vătămătoare și periculoase. Categoriile de salariați care vor beneficia de acest spor, în condițiile precizate, sunt: profesor de informatică, informatician, inginer de sistem, laborant pentru informatică, analist programator, analist programator ajutor, operator control date, secretar, administrator financiar și de patrimoniu, bibliotecar (cu fond de carte informatizat), alte categorii de personal.
(2) Pentru condiții de muncă grele, periculoase, penibile și altele asemenea, salariații din învățământ beneficiază de un spor de până la 15% din salariul de bază. Categoriile de personal și locurile de muncă se stabilesc în Comisiile paritare la nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara și al unităților de învățământ, pe baza propunerilor Comitetelor de sănătate și securitate în muncă''.
Învederăm instanței că potrivit art. 30 alin. (1) raportat la art. 11 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 și art. 3 alin. (1) din C.C.M.U.N.N., aplicarea contractului colectiv de muncă la nivelul ramurii învățământ și al județului nostru, în toate unitățile și instituțiile de învățământ și pentru toți salariații din învățământ este obligatorie.
În același sens, înțelegem să invocăm și prevederile constituționale, în special cele ale art. 1 alin. (5) și art. 41 (5) din Constituția României.
În primul rând, subliniem faptul că legea fundamentală – la art. 41 alin. (5) – garantează nu numai dreptul la negocieri colective, ci și caracterul obligatoriu al convențiilor colective. La acest punct, rugăm instanța să aibă în vedere și practica Înaltei Curți de Casație și Justiție – Secția Contencios Administrativ și Fiscal, care s-a pronunțat privire la caracterul obligatoriu al contractelor colective de muncă, ANULÂND art. 1 alin. (3) din H.G. nr. 1221/2006, prin deciziile civile nr. 3201/21.06.2007 (dosar nr. 10678/2/2006) și nr. 260/24.01.2008 (dosar nr. 605/2/2007) și art. 1 alin. (3) din H.G. nr. 297/19.03.2008 prin decizia nr. 3126/05.06.2009 (dosar nr. 2900/2/2009), tocmai pentru încălcarea contractului colectiv de muncă.
În al doilea rând, Constituția garantează – la art. 1 alin. (5) – și principiul supremației legii, în cazul de față Legea nr. 128/1997 (care permite stabilirea de drepturi bănești prin contractele colective de muncă) și Legea nr. 130/1996 (care reglementează efectele și obligativitatea contractelor colective de muncă pe fiecare nivel).
Menționăm că personalul unitătilor de învățământ beneficiază de sporul de ecran și sporul de penibilitate în baza Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Inspectoratului Școlar al Județului Hunedoara, precum și a hotărârii comisiei paritare de la nivelul fiecărei unități de învătământ.
La acest punct, înțelegem să reiterăm susținerile noastre privind obligativitatea contractelor colective de muncă. Mai mult, potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a comisiilor paritare (anexa nr. 5 la CCMUNRI și anexa nr. 4 la CCMUNISJ Hunedoara), hotărârile adoptate de acestea sunt OBLIGATORII pentru părțile contractante.
d) Ca urmare a solicitării Sindicatului Învătământ Preuniversitar Judetul Hunedoara, Autoritatea de Sănătate Publică a Judetului Hunedoara a expertizat locurile de muncă din unitătile de învătământ în care se utilizează computerul în procesul muncii. În urma expertizării locurilor de muncă, Autoritatea de Sănătate Publică a Judetului Hunedoara a comunicat prin adresa nr. 1694/29.03.2007 constatările privind exigențele legategate de desfășurarea activității și riscurile profesionale probabile:
1.Exigențe și riscuri vizuale
- Exigențele rezultate din realizarea sarcinilor de natură vizuală sunt: urmărirea tastaturii, citirea documentelor, schimbarea frecventă a distanței ochi – sarcină, diferențe mari între luminantele diferitelor zone explorate.
- Riscurile care pot să apară: solicitarea funcțiilor vizuale (acomodare, fuziune binoculară, acuitate vizuală) și aparația oboselii vizuale;
- Riscurile vizuale pot fi determinate de: sarcina de muncă, echipamentul tehnic, mediul fizic, amenajarea locului de muncă, defecte vizuale preexistente, purtarea ochelarilor de corecție, durata zilnică de muncă, factori de microclimat.
2. Exigențe și riscuri de natură posturală:
- acestea sunt legate de poziția ortostatică, poziția și utilizarea mâinilor, imobilitatea posturii în fața ecranului;
- riscurile de solicitare posturală pot determina dureri, redoare și oboseală musculară localizată în ceafă, umeri, spate, mâini.
- Factori determinanți în producerea tulburărilor de mai sus pot fi de natură individuală, durata zilei de muncă, cerințele muncii, caracteristicile imaginii de pe ecran.
3. Exigențe și riscuri de natură psihică:
- Exigențe de natură psihică sunt legate de concentrarea continuă a atenției, memoria informativă de scurtă durată, trăsături generale de personalitate ;
- riscurile de natură psihică sunt oboseală și stresul ;
- solicitarea psihică poate fi determinată de ritmul și durata zilnice de muncă, condiții de mediu, constrângerea temporală.
e) Ulterior acestei expertizări, și pornind de la constatările Autorității de Sănătate Publică a Judetului Hunedoara, în cadrul comisiei paritare de la nivelul Inspectoratului Școlar al județului Hunedoara s-a solicitat acordarea acestui spor și procedura ce trebuie urmată pentru acordare.
În cadrul comisiei paritare s-a constatat că în unitățile școlare există o serie de funcții a căror exercitare presupune utilizarea efectivă a computerului în procesul muncii cel puțin 50% din timpul normal de lucru, respectiv: informatician, profesor de informatică, inginer de sistem, laborant pentru informatică, analist programator, analist programator ajutor, operator control date, secretar, administrator financiar și de patrimoniu, bibliotecar (cu fond de carte informatizat), alte categorii de personal.
Angajații, care, pentru exercitarea funcțiilor enumerate mai sus, utilizează efectiv computerul cel puțin 50% din timpul normal de lucru sunt supuși unor riscuri vizuale, postural și de natură psihică și pot dobândi diferite afecțiuni.
Având în vedere prevederile Legii nr. 128/1997 art. 50 și prevederile contractelor colective de muncă, Inspectoratul Școlar al județului Hunedoara a solicitat, prin adresa nr. 3272/15.05.2007, unităților școlare să facă demersurile necesare pentru:
1. nominalizarea locurilor de muncă/posturilor/funcțiilor din unitatea școlară a căror exercitare presupune utilizarea calculatorului efectiv în procesul muncii cel puțin 50% din timpul normal de lucru;
2. evaluarea de risc a locurilor de muncă nominalizate;
3. în funcție de rezultatele evaluării, acordarea sporului pentru condiții vătămătoare prevăzut de legislația în vigoare personalului îndreptățit.
f) În temeiul celor stabilite în cadrul comisiei paritare de la nivel județean, comisiile paritare de la nivelul fiecărei unități de învățământ au nominalizat locurile de muncă/posturi/funcții din unitatea școlară a căror exercitare presupune utilizarea calculatorului efectiv în procesul muncii cel puțin 50% din timpul normal de lucru, ulterior fiind solicitată evaluarea de risc a locurilor de muncă respective (dosar atașat).
În urma evaluării de risc efectuată de firme autorizate au fost întocmite dosare care confirmă existența riscurilor menționate anterior.
Ca urmare a motivelor expuse mai sus considerăm că toți salariații încadrați pe funcțiile nominalizate în hotărârile comisiilor paritare au fost îndreptățiți să beneficieze de acordarea sporului de ecran, respectiv sporul de penibilitate, iar acordarea acestora s-a făcut în mod legal, în baza prevederilor legale și contractuale aplicabile, fără încălcarea acestor prevederi.
C. Începând cu data de 1 ianuarie 2010, sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare nu a fost acordat distinct ca spor, ci ca sumă compensatorie tranzitorie, în conformitate cu:
1. Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice:
Art. 3: ,,Sistemul de salarizare reglementat prin prezenta lege are la bază următoarele principii:
(...)c) luarea în considerare a sporurilor, a adaosurilor salariale, a majorărilor, a indemnizațiilor cu caracter general sau special, precum și a altor drepturi de natură salarială, recunoscute sau stabilite, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin hotărâri judecătorești, prin acte de negociere colectivă, precum și prin alte modalități, acestea regăsindu-se la un nivel acceptat, potrivit principiilor prezentei legi, în salariul brut sau, după caz, în salariul de bază, în solda funcției de bază sau în indemnizația lunară de încadrare''
Art. 30 alin. (5): ,,În anul 2010, personalul aflat în funcție la 31 decembrie 2009 își va păstra salariul avut, fără a fi afectat de măsurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009''.
2. OUG nr.1/2010 privind unele măsuri de reîncadrare în funcții a unor categorii de personal din sectorul bugetar și stabilirea salariilor acestora, precum și alte măsuri în domeniul bugetar:
Art. 6 (1) ,,În cazul în care drepturile salariale determinate în conformitate cu Legea-cadru nr. 330/2009 și cu prezenta ordonanță de urgență sunt mai mici decât cele stabilite prin legi sau hotărâri ale Guvernului pentru funcția respectivă pentru luna decembrie 2009 se acordă o sumă compensatorie cu caracter tranzitoriu care să acopere diferența, în măsura în care persoana își desfășoară activitatea în aceleași condiții''.
Legea nr. 330/2009 garantează, la nivel de principiu, menținerea drepturilor avute la data de 31 decembrie 2009.
De asemenea, la art. 30 alin. (5) din lege se statuează faptul că în luna ianuarie 2010 salariile nu pot fi diminuate față de luna decembrie 2010.
Dispozitiile Legii nr. 330/2009 au fost completate cu cele ale OUG nr.1/2010. Prin aceasta se acordă sume compensatorii tranzitorii care acoperă diferenta fată de salariile de la nivelul lunii decembrie 2009.
Referitor la faptul că în luna ianuarie 2010 salariile nu pot fi diminuate față de luna decembrie 2009 s-a pronuntat inclusiv Tribunalul Hunedoara, în sensul că ne-am afla într-o situatie interzisă de lege dacă nu s-ar acorda aceste drepturi.
Totodată, modul de reîncadrare a personalului (state de funcții și state de plată) a fost verificat de Inspectoratul Șolar al Județului Hunedoara, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și de Agenția Județeană pentru Prestații Sociale Hunedoara. S-a apreciat ca fiind corectă acordarea sumelor compensatorii tranzitorii.
În anul 2010 sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare (spor de ecran și spor de penibilitate) nu a fost acordat în mod distinct, ci ca sumă compensatorie tranzitorie, în baza prevederilor legale aplicabile, fără încălcarea acestora.
Pe de altă parte, sumele care au fost acordate în anul 2010, fie ca spor de condiții fie ca sume compensatorii pentru spor de condiții, au fost deja recuperate. Acest lucru este recunoscut și de auditorii publici externi ai Camerei de Conturi Hunedoara și consemnat în procesul – verbal nr. 15380/25.04.2012 (abaterea nr. 6, pagina 20) din decizie.
În concluzie, apreciem că pentru perioada aprilie – decembrie 2009 aceste sporuri au fost acordate respectând legislația în vigoare la acea dată, iar pentru anul 2010 sumele au fost deja recuperate.
De asemenea, invederăm faptul că în data de 14.06.2012 a fost promulgată Legea privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, prin care se prevede exonerarea bugetarilor de la obligația retunării sporurilor încasate în 2009 și 2010, în baza contractelor sau acordurilor colective de muncă și pe baza hotărârilor consiliilor locale sau județene, considerate ilegale în urma raportului Curții de Conturi.