Federațiile sindicatelor din învățământ au organizat astăzi, vineri, 22 august, o nouă manifestație de protest față de Legea Bolojan și prevederile acesteia privind educația, în fața sediului Ministerului Educației.
Protestele declanșate de sindicatele din educație în urmă cu patru săptămâni intră în a 16-a zi și vor continua până la începutul anului școlar.
De asemenea, Federațiile au transmis profesorilor că este esențial ca, în data de 8 septembrie, să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026:
„Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice!”
DOCUMENTE ATAȘATE
Apel al federațiilor sindicale din educație
Federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – au declanșat referendum pentru ca, în data de 8 septembrie 2025, începând cu ora 9:00, în toate unitățile de învățământ unde există membri de sindicat ai celor două federații să se boicoteze începerea cursurilor anului școlar 2025-2026.
MOTIVELE PROTESTULUI:
De asemenea, trebuie să ținem cont și de faptul că se pregătește eliminarea titularizării în sistemul de învățământ, măsură care va lovi în toate cadrele didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal.
În aceste zile, când – prin Legea nr. 141/2025 – educația este grav afectată de măsuri care aduc prejudicii majore sistemului de învățământ, subminând munca profesorilor, viitorul copiilor și încrederea părinților, este esențial ca, în data de 8 septembrie, membrii de sindicat și toți salariații din educație:
➢ să nu participe la festivitățile de deschidere oficială a anului școlar 2025-2026;
➢ să nu desfășoare niciun fel de activități specifice începutului de an școlar: să nu organizeze ședințe cu părinții; să nu participe la ședințele organizate de unitatea de învățământ; să nu ridice/împartă manualele; să nu desfășoare activități cu elevii/preșcolarii etc.;
➢ să poarte însemne distinctive referitoare la protest (banderole, ecusoane etc.);
➢ să participe la acțiunile de protest organizate de federațiile noastre în București sau, după caz, la cele organizate de sindicatele afiliate în municipiile reședință de județ.
Nu putem sta deoparte când respectul față de educație este înlocuit cu dispreț.
Nu putem să participăm la festivități golite de conținut și să aplaudăm discursuri ipocrite și demagogice, în timp ce în spatele lor se iau decizii care pun în pericol viitorul copiilor noștri.
Adresăm, pe această cale, rugămintea ca părinții și elevii să fie solidari cu acțiunile noastre și să nu participe la activitățile preconizate a se derula pe data de 8 septembrie 2025 la nivelul unităților de învățământ.
Pe 8 septembrie, alegerea este a fiecăruia dintre noi: putem să ne asumăm consecințele boicotării începutului de an școlar și să arătăm că suntem uniți, că nu mai acceptăm jumătăți de măsură și că vrem o educație care să ridice România – nu să o doboare – alegând să fim împreună la Marșul Educației SAU putem sta deoparte (lăsând impresia că suntem mulțumiți și acceptăm necondiționat măsurile dispuse abuziv împotriva învățământului).
Pe 8 septembrie 2025, ieșim în stradă pentru Marșul Educației – un protest al demnității și al responsabilității față de viitorul școlii românești!
Joi, 28 august 2025, la solicitarea S.I.P. Județul Hunedoara, s-a desfășurat Comisia Paritară a I.S.J. Hunedoara. Ordinea de zi a acestei ședințe s-a concentrat pe efectele Legii nr. 141/2025 și ale legislației subsecvente în învățământul hunedorean.
Astfel, limitându-ne la informațiile furnizate, la nivelul județului Hunedoara între consecințele, evident negative, măsurilor de austeritate se pot aminti:
▪ pierderea personalității juridice de către trei unități de învățământ (două în municipiul Brad și una în municipiul Petroșani), o altă unitate de învățământ (Aninoasa) păstrându-și personalitatea juridică chiar dacă efectivele sale sunt sub normele legale, fiind unitate unică la nivelul unității administrativ-teritoriale;
▪ desființarea a șase structuri școlare (Merișor, Sântandrei, Nădăștia de Sus, Strei, Băiești și Podele), care se adaugă celor trei deja preconizate a-și înceta existența;
▪ comasarea a aproximativ 20 de clase la nivel județean datorită efectivelor de elevi sub normele legale;
▪ dispariția aproximativ 350 de posturi la nivel județean, în proporție covârșitoare didactice, în principal datorită creșterii normei didactice.
Fără să putem garanta că efectele măsurilor adoptate se limitează la cele amintite mai sus, informațiile furnizate fiind formulate verbal, fără punerea la dispoziție a unor documente asumate, este deja evident că avem de-a face cu o bulversare a începutului de an școlar, de unde și nemulțumirea și starea de tensiune existentă în sistem. Evident, dacă este să aducem în discuție și zecile (dacă nu sutele) de colegi cu contracte pe perioadă determinată rămași fără posturi, iar după aceea sutele de colegi înscriși la testarea județeană care se va derula la început de septembrie, în cazul cărora este greu de spus dacă își vor găsi un loc de muncă, situația este cu atât mai explozivă.
De unde și apelul S.I.P. Județul Hunedoara, formulat explicit în cadrul ședinței, adresat personalului de conducere, îndrumare și control de a nu interfera în mod negativ cu protestele din data de 8 septembrie (în măsura în care nu doresc sau nu pot să susțină acțiuni menite să vină în sprijinul educației), inclusiv prin abandonarea organizării oricăror festivități de deschidere și a celorlalte activități prilejuite de noul an școlar în această zi.
În finalul ședinței au fost reiterate de altfel toate acțiunile de protest care s-au derulat în această vară și mai ales cele care urmează în perioada următoare, cu precădere în data de 8 septembrie, inclusiv apelul adresat elevilor și părinților acestora de a nu sprijini măsuri luate împotriva educației prin prezența lor la festivitățile de deschidere sau la alte activități derulate în această zi.
Miercuri, 8 februarie 2023, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara. La ședință, condusă de Călin-Petru Marian, prefectul județului Hunedoara, au participat: Alin Adam Țambă, vicepreședinte al Consiliului Județean al Județului Hunedoara, Gheorghe-Bogdan Urdea, subprefect, reprezentanții instituțiilor deconcertate de la nivelul județului Hunedoara, reprezentanții confederațiilor sindicale reprezentative la nivel național. De asemenea, ținând cont de tematica acestei ședințe, S.I.P. Județul Hunedoara a participat cu doi reprezentanți, totodată fiind de semnalat absența reprezentanților organizațiilor patronale și reprezentarea I.S.J. Hunedoara doar prin juristul instituției.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
Fără ca această întâlnire să presupună o miză deosebită, ba chiar dimpotrivă, cu atât mai mult cu cât etapa de adoptare în care se regăsesc legile educației este una ambiguă, discuțiile au avut mai curând un caracter formal. Astfel, alături de sublinierea importanței lor, realizată de prefect, care însă a deturnat discuția mai curând în direcția alocărilor de fonduri în cadrul PNRR, de aducerea în discuție de către vicepreședintele Consiliului Județean a unei anumite grabe în adoptarea lor, aspect care a reconfirmat o anumită tensiune în coaliția politică pe această temă, de absența oricărei poziții din partea I.S.J. Hunedoara, primul punct al ordinii de zi a fost susținut cu precădere de reprezentanții S.I.P. Județul Hunedoara.
În acest sens, a fost înaintat Comisiei de Dialog Social documentul cuprinzând propunerile sindicatelor din educație în ceea ce privește proiectul legii învățământului preuniversitar (244 propuneri), luările de cuvânt insistând pe aspecte generale, în primul rând cele legate de salarizare și de statutul tot mai precar al cadrelor didactice. În plus, s-a subliniat faptul că, dincolo de anumite aspecte vizând cu precădere reorganizări instituționale, proiectul în forma sa actuală nu atinge și nu rezolvă concret nici una dintre problemele cu care se confruntă în realitate învățământul preuniversitar.
În ceea ce privește celelalte puncte de pe ordinea de zi, au fost prezentate documentele aferente, atât în ceea ce privește activitatea Comisiei de Dialog Social în anul 2022 (12 întâlniri), cât și proiectarea activității acesteia pentru anul 2023. La ultimul punct de pe ordinea de zi reprezentantul sindicatului „Muntele” din cadrul Complexului Energetic Hunedoara, reprezentant totodată la nivel județean al Confederației Sindicale Naționale „Meridian”, a adus în discuție situația dificilă cu care Complexul se confruntă la ora actuală, respectiv existența amenințării ca plata salariilor să întârzie în această lună.