După cum s-a informat la momentul respectiv, prin O ME nr. 6218/2022 a fost aprobată Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2023-2024.
Modificările aduse de noua metodologie, în raport cu cea relativă la anul școlar în curs, sunt restrânse, între cele mai notabile fiind posibilitatea finalizării tuturor etapelor până la 1 septembrie (toate noile contracte de muncă, indiferent de modalitatea de ocupare a posturilor, vor putea fi deschise cu 1 septembrie) și introducerea unor prevederi relative la funcția de educator-puericultor din creșe (capitolul XV).
Pentru a veni în sprijinul colegilor interesați, la nivelul S.I.P. Județul Hunedoara au fost elaborate cinci infografice care încearcă să prezinte succint calendarul și conținutul fiecăreia dintre etapele de mobilitate.
Infograficele de mai jos pot fi regăsite pe site-ul organizației (https://siphd.ro) și în cadrul rubricii Informații utile / Infografice / Mobilitate personal.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, în numele celor peste 350.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor organiza miercuri, 1 februarie 2023, începând cu ora 12.00, pichetarea sediului Guvernului. La protest participă aproximativ 1000 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra problemelor cu care se confruntă, în primul rând, personalul nedidactic, dar și personalul didactic, probleme generate de salarizarea nemotivantă. Nu trebuie uitat că personalul nedidactic este singura categorie de bugetari care, nici în anul 2023, nu a atins nivelul salariilor de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022. Salariile de bază ale personalului nedidactic se situează între 1800-2300 de lei, iar creșterea inflației (16.4% în luna decembrie 2022), concomitent cu creșterea prețurilor la produsele de bază și la utilități au condus la creșterea gradului de sărăcire.
În ceea ce privește salarizarea personalului didactic, nivelul salariilor stabilite de Legea-cadru nr.153/2017 pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar și superior nu reflectă importanța socială a muncii depuse de cadrele didactice.
Atragem atenția asupra unei situații îngrijorătoare: din cauza salariilor foarte mici din sistemul educațional ne confruntăm cu o lipsă acută de cadre didactice calificate – foarte puțini tineri aleg să profeseze în sistemul de învățământ, iar cei aflați la sfârșit de carieră aleg să se pensioneze.
Totodată, în ultimii ani s-a ajuns la o situație revoltătoare: se constată o creștere a numărului de cadre didactice necalificate din unitățile de învățământ, în loc ca numărul acestora să scadă anual.
Nici la ora actuală, personalul didactic și nedidactic nu beneficiază de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși sunt numeroase situații când se prestează muncă suplimentară, din cauza lipsei de personal, salariații nu sunt remunerați pentru munca suplimentară depusă, deși acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă.
În acest context, federațiile sindicale reprezentative din învățământul preuniversitar și superior, consideră că, în perioada imediat următoare, Guvernul României trebuie să adopte un act normativ prin care personalului nedidactic să i se acorde salariile de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022, concomitent cu acordarea sporurilor pentru condiții de muncă pentru toate categoriile de salariați din învățământ. De asemenea, este absolut necesară adoptarea unui act normativ care să repoziționeze salariații din învățământ în ierarhia funcțiilor bugetare, astfel încât funcțiile didactice să nu se mai regăsească în pătrimea inferioară, ci, să fie poziționate în raport cu nivelul de calificare profesională și importanța pentru societate a activității de educare a tinerelor generații.
Luni, 9 ianuarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ privind aviz eliberare acte studii, suplimentare locuri, conform Anexei 1;
b. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ privind organizare concurs posturi, suplimentare stat funcții, conform Anexei 2.
II. Diverse:
1. Se aprobă transferul unui elev de la Colegiul Economic „Hermes” Petroșani la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Petroșani.
2. Se aprobă transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Tehnologic TF „Anghel Saligny” Simeria la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva.
3. Se aprobă transferul unui elev din clasa pregătitoare de la Școala Gimnazială nr. 2 Hunedoara la Școala Gimnazială nr. 1 Hunedoara.
4. Se acordă aviz pentru autorizare ARACIP pentru învățământul preșcolar la programul prelungit la Școala Gimnazială Sântămărie Orlea.
5. Se aprobă PLAI reactualizat.
6. Se aprobă recuperarea zilei de 23.01.2023 pentru personalul I.S.J. Hunedoara astfel:
- Inspectori școlari: prelungirea programului de lucru în perioada 16-19.01.2023;
- Personal TESA: prelungirea programului de lucru de la 7,30 la 17,00 în perioada 16 – 27.01.2023.
7. Se aprobă recuperarea zilei de 02.06.2023 pentru personalul I.S.J. Hunedoara prin prelungirea programului de lucru de la 7,30 la 17,00 în perioada 15 – 22.05.2023.
8. Se aprobă raportul de activitate al Centrului Județean de Excelență pentru anul 2022.
9. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii:
a. Liceul Industrial nr. 4 Deva – diplomă absolvire 10 clase;
b. Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara – certificat competențe profesionale.
10. Se aprobă raportul comisiei de verificare de la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Potrivit ultimelor declarații ale ministrului educației, concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct, dorit a avea loc la finalul lunii iulie, se va amâna, cel mai probabil pentru toamnă.
Astfel, prezent la Iași, la întâlnirea cu inspectorii generali din județele Iași, Suceava, Bacău, Botoșani, Vaslui și Neamț, ministrul educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a declarat că proba scrisă a examenului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar ar putea avea loc după debutul noului an școlar. „Luăm în considerare ideea, pe care o vom prezenta luni, aceea de demarare a concursurilor pentru posturile de director prin proba scrisă, nu pe 26 iulie, ci imediat după începerea anului școlar 2021-2022, după 13 septembrie. Probele de interviu s-ar putea susține până în decembrie, pentru a avea numirile făcute cu începere din semestrul doi, din 10 ianuarie. Acesta este un avantaj de a comasa toate etapele în anul școlar 2021-2022 și să începem semestrul doi cu directori numiți pe competență. Există și o serie de argumente pentru a organiza concursul mai grabnic, în iunie. Printre avantaje ar fi putut fi că atunci când avem de numit interimari să ne orientăm către cei cu note peste 7. Mai sunt și alte argumente, dar Ministerul Educației este deschis la ele, atunci când vin propuneri din mai multe părți. A doua problemă discutată a fost cea a ponderii între examenul scris și interviuri. În proiectul de metodologie avem pondere 40% examen scris și 60% interviu. Luăm în considerare și vom discuta la Ministerul Educației și 50% -50%. A mai fost lansată ideea de a contesta și interviul nu doar proba scrisă. Am agreat că vom analiza și această propunere la nivelul ministerului. Luni vom face publice concluziile”, a declarat ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, la Iași.
De altfel, prin adrese comune, federațiile sindicale din educație au cerut ministrului educației să nu demareze acest concurs în pripă. Atașăm acestui articol adresa comună a federațiilor sindicale din educație, precum și propunerile înaintate de acestea în ceea ce privește metodologia de concurs, calendarul și bibliografia.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Adresa comună FSE „Spiru Haret”- FSLI cu privire la organizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct | 309.219 | APPLICATION/PDF | 2021-06-13 08:39:11 |
2 | Propuneri FSE „Spiru Haret”- FSLI la bibliografia concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct | 199.465 | APPLICATION/PDF | 2021-06-13 08:41:49 |
3 | Propuneri FSE „Spiru Haret”- FSLI la calendarul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct | 133.758 | APPLICATION/PDF | 2021-06-13 08:41:00 |
4 | Propuneri FSE „Spiru Haret”- FSLI la metodologia concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct | 279.549 | APPLICATION/PDF | 2021-06-13 08:40:12 |