Joi, 21 ianuarie 2021, în urma demersurilor realizate de organizațiile sindicale, a fost transmis la Monitorul Oficial Ordinul de Ministru pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular, precum și emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2021-2022. Astfel, decizia adoptată modifică O MEC nr. 5599/2020.
Având în vedere modificările promovate, activitățile specifice mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar (privind constituirea, încadrarea și vacantarea posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar) au fost decalate corespunzător.
Inspectoratele școlare vor transmite până la data de 1 februarie 2021 la Ministerul Educației proiectele planurilor de școlarizare revizuite conform noilor reglementări, în vederea fundamentării cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat.
Numărul de elevi în clasele de început de ciclu în învățământul liceal cu frecvență – zi, se reduce astfel:
- de la 28 la 24 de elevi în clasă pentru filiera tehnologică și învățământul profesional, inclusiv dual, precum și pentru filiera vocațională - profil sportiv, teologic, pedagogic și învățământul liceal de artă;
- de la 28 la 26 de elevi în clasă pentru filiera teoretică.
Conținutul integral al ordinului de ministru prin care sunt operate aceste modificări îl regăsiți mai jos. De asemenea, este atașat ordinul de ministru prin care se corelează calendarul de mobilitate a personalului didactic.
Astăzi, vineri, 15 ianuarie 2021, a avut loc ședința Biroului Executiv/Consiliului Liderilor Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”. La ședință au participat 51 de lideri sindicali din toate județele țării. Ședința a fost organizată online de-a lungul a patru ore și jumătate. Pentru mai bine de o oră s-a alăturat și ministrul educației, dl. Sorin Mihai Câmpeanu.
În prima parte a ședinței, fiecare județ a prezentat problemele specifice cu care se confruntă membrii de sindicat în această perioadă.
S-a realizat o sinteză a acestora, sinteză care a fost prezentată ministrului educației atunci când s-a alăturat discuțiilor.
Dintre cele punctate de ministrul educației ar fi de consemnat:
- reluarea cursurilor față în față:
- începând cu 8 februarie, condiționat de situația epidemiologică;
- progresiv (preșcolar, primar, clasele terminate etc);
- renunțarea la varianta de predare „hibrid”;
- activități remediale:
- după reluarea cursurilor față în față se vor constata „minusurile”;
- a fost modificat R.O.F.U.I.P. în sensul că se permite amânarea încheierii situației pe semestrul I cu 4-8 săptămâni;
- în această perioadă (4-8 săptămâni) se pot efectua activitățile remediale, unde este cazul;
- activitățile vor fi plătite în sistem „plata cu ora”; se intenționează schimbarea formulei de calcul actuale (1/72 din bază) cu o formulă care să conducă la o sumă motivantă pentru profesori;
- proiectul planului de școlarizare:
- sunt probleme la clasele a IX-a; aproximativ 1400 clase mai puține decât anul trecut;
- se vor analiza cu I.S.J.-urile proiectele transmise;
- se intenționează reducerea numărului maxim de elevi la clasele de început de ciclu (clasa a IX-a);
- se finalizează planurilor de școlarizare ținând cont de noile efective aprobate;
- structura anului școlar 2021-2022:
- un proiect echilibrat aflat în dezbatere publică;
- una din „necunoscute”: „se vor mai da teze sau nu?”;
- bugetul / finanțarea:
- prognostic optimist în sensul că bugetul, în cifre brute, va fi mai mare decât cel anterior;
- finanțarea per capita va fi îmbunătățită astfel încât să acopere toate cheltuielile materiale;
- pentru îmbunătățirea salarizării se vor folosi fonduri din programul P.O.C.U. (30 milioane euro); se intenționează stimularea celor cu rezultate în activitate (progres școlar);
- apreciere „interesantă”:
- activitatea noastră este centrată pe elev; toate problemele din educație nu pot fi rezolvate de minister sau inspectorate, totul depinde de profesor, profesorul trebuie să fie elementul central;
- vaccinarea:
- necesară pentru revenirea la normalitate;
- săptămâna viitoare angajatorii (unitatea de învățământ) vor începe programarea angajaților; prioritate (în ordine): educatorii, învățătorii, profesori, cei ce vin în contact direct cu elevii, apoi ceilalți;
- aplicarea Legii 153/2017 (creșterile salariale):
- „da, de acord, ... nu se poate profesori fără motivație, ... devotamentul nostru are limite ..., dar în această privință nu sunt optimist ..., încerc să compensez prin celelalte măsuri”.
Marți, 19 ianuarie 2021, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință, organizată „față în față”, au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
Concluzii:
Alte detalii, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA/ Activitate/Consiliul Liderilor
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ solicită Guvernului să nu amâne majorarea salariilor din septembrie 2020. În caz contrar, având în vedere situația actuală, apare un mare semn de întrebare privind implementarea oricărui scenariu pentru începerea anului școlar. Varianta propusă ieri de Guvern seamănă izbitor de mult cu ceea ce s-a întâmplat în 2008, când cadrelor didactice li s-a mai refuzat o majorare salarială stabilită printr-o lege.
Din punctul de vedere al FSE „SPIRU HARET“, prin această decizie de amânare a creșterilor salariale, Guvernul își arată incapacitatea de a gestiona începerea anului școlar în condiții de siguranță maximă și încearcă să creeze un conflict la nivelul sistemului, pentru a avea vinovați de serviciu, respectiv cadrele didactice, care ar trebui să intre, de la 14 septembrie 2020, la clase, cu șanse foarte mari de a contacta noul virus.
„Prin acțiunile întreprinse în ultimele luni, s-a observat clar că actualul Executiv nu știe cum să gestioneze situația din învățământ. Faptul că ministrul finanțelor, Florin Cîțu, ne anunță acum că nu erau cuprinși în buget bani pentru majorările salariale stabilite prin lege este o minciună grosolană, în condițiile în care, după finalizarea bugetului pentru anul 2020, chiar el declara că fondurile sunt prinse în buget. În plus, prin proiectul făcut public ieri seară, se încalcă orice principiu al dialogului social, partenerii nefiind informați despre această intenție. Prin toate deciziile luate de la începutul pandemiei, acest Executiv a demonstrat că nu este interesat/capabil să găsească soluții viabile pentru sistemul educațional, fiind preocupat doar de aranjamente politice. Un exemplu în acest sens este schimbarea peste noapte a inspectorilor școlari și a directorilor pe criterii de apartenență politică. La ora actuală, începerea cursurilor este pusă sub semnul întrebării – nu numai de angajați, care pot bloca începutul anului școlar, ci și de Guvern, care nu reușește să vină cu soluții clare, coerente. Se clamează achiziția de laptopuri/tablete pentru elevi, însă acestea vor ajunge cel mai devreme în luna octombrie; multe din cadrele didactice nu au participat la cursuri de formare pentru predarea online, nu pentru că nu au dorit, ci pentru că nu li s-a oferit posibilitatea; până la ora actuală, nu există niciun proiect prin care cadrelor didactice să li se pună la dispoziție echipamente IT pentru desfășurarea orelor online. Prin toate (IN)deciziile din ultima perioadă, Guvernul pune sub semnul întrebării atingerea dezideratelor din proiectul „ROMÂNIA EDUCATĂ“ al Președintelui României și vrea să transforme țara într-o ROMÂNIE neEDUCATĂ. Sper însă că, în al 12-lea ceas, Guvernul se va trezi și, analizând ceea ce s-a întâmplat în 2008, își va reconsidera poziția față de angajații din învățământ“, a declarat Marius Ovidiu Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ consideră că acțiunile actualului Guvern vin să arate că, de fapt, învățământul continuă să NU fie o prioritate națională și că nu se dorește finanțarea corespunzătoare a sistemului de învățământ (se anulează drepturi instituite prin lege; pentru a se încadra în costul standard, unitățile de învățământ trebuie să constituie formațiunile de studiu la nivel maxim și chiar peste, ajungându-se astfel la clase de 35-40 de elevi; avem deficit de personal atât didactic de predare, cât și didactic auxiliar și nedidactic; se desființează centre de excelență, se disponibilizează personal, se dorește renunțarea la unele materii – totul din rațiuni pur economice). Și toate acestea după ce, la începutul acestui an, la Palatul Cotroceni, în prezența Președintelui și a membrilor Guvernului, reprezentanții OECD au atras atenția asupra necesității creșterii alocațiilor bugetare pentru educație.
▲
sus