„România se află într-un moment decisiv pentru parcursul său către un nou ciclu de dezvoltare”, se apreciază în debutul Programului de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-GRUPUL PARLAMENTAR AL MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, în 88 de pagini încercându-se să se traseze liniile directoare pentru concretizarea intențiilor unui „Guvern puternic”, capabil să își asume „implementarea unor reforme structurale fundamentale, bună guvernare, dezvoltarea României, respectul pentru cetățeni și consolidarea democrației”.
Ce să zicem? Că, fără să ne asumăm lectura cuvânt cu cuvânt a celor 88 de pagini, repede convinși asupra „aspirațiilor” noului val de reforme (oare le mai știe cineva numărul?), n-am prea reușit să vedem vreo măsură pe cât de mică care să ne vorbească despre faptul că ne va fi mai bine și că nivelul nostru de trai va crește? Adevărat, dar poate că nu am fost noi suficient de atenți, iar totodată ne cam lipsește abilitatea de a „deduce” din toate măsurile preconizate faptul că „râurile de lapte și miere” își vor găsi calea pe meleagurile noastre (cu speranța că nu într-atât încât să ne trezim inundați), împlinind până și elucubrațiile care rătăcesc Țara Făgăduinței pe meleagurile mioritice.
Sau poate doar suntem noi prea chițibușari sau de-a dreptul irevențioși față de marele „adevăr” al ideii că „ne-am născut pentru a munci” (...pentru alții)...
Dar nu vom face politică (când trebuie să „înjuri” pe mai toată lumea, ce sens mai are să „înjuri”?)! Rămânem doar la măsurile preconizate, iar dintre acestea cele care vizează educația în mod direct (Programul de guvernare 2025-2028 în integralitatea sa este atașat acestui articol). Astfel, undeva pe la pagina 59 debutează secțiunea dedicată educației și cercetării, iar pe mai puțin de trei pagini („răi” până la capăt, am spune că „greutatea” educației în programul de guvernare este pe măsura bugetului acordat acesteia) se „rezolvă” cam tot ceea ce este de pus la punct în această privință întru rezolvarea „crizei economico-financiare a țării” în care ne-am trezit cumva peste noapte (?!).
Lăsând de-o parte faptul că întreaga situație cam aduce cu lucruri pe care le-am mai trăit (de înțeles pe undeva, mulți dintre „fruntașii” actuali fiind aceeași sau măcar „hrăniți” din același izvor care tot propovăduiește „salvarea Românei” – ptiu... chiar ne-a trecut prin minte că am fi mai salvați dacă nu s-ar tot încerca să fim salvați, dar am aruncat repede pe fereastră ideea: de ce salvarea nu ar fi și ea un instrument la fel de bun pentru a obține puterea politic? - iar dacă nu ne-au ieșit ochii suveranizați, se pare că ne vor ieși în dorința de a fi salvați cu orice preț), vom indica doar noutățile...
Ce ziceți? Ați mai auzit, ba chiar de multă vreme astfel de „chestii”? Evident. Pe când credeam că s-a reușit inversarea trendului în ceea ce privește educația românească și începeam să avem impresia că nu banii sunt principalul obiectiv în domeniu, ci chiar educația, mai mult ca sigur în viitor va fi nevoie să o luăm de la capăt. Un „capăt” care se anunță chiar mai dificil, munca zi-lumină și plata ca pentru necalificați ridicându-se ca veritabili stâlpi ai reformării educației.
Regândirea „titularizării”, comasări/restructurări de unități școlare, tăieri de sporuri și indemnizații, generalizarea învățământului dual în învățământul tehnologic etc. sunt și ele măsuri „aflate pe țeavă”, urmând pe cât de curând să „stropească” în toate direcțiile.
Cu alte cuvinte, și în încheiere, este nevoie de vidanjare, ba chiar de o mare vidanjare, deși se pare că vom rămâne la datul cu mătura, fără să „îndrăznească” cineva să ridice covoarele fie doar și pe la colțuri...
Este bine măcar că măturile se dovedesc un instrument universal, arătându-se pe zi ce trece că vom fi obligați și noi să apelăm la ele, chiar dacă în cu totul alte scopuri decât cele preconizate de „puternicul Guvern Taie de unde poți!” cu care ne-am procopsit. Evident că vom încerca, fiindcă ținând-o tot așa, peste câțiva ani o să fim mai rău decât eram la finalul lui 2024, iar resentimentul va fi într-atât de răspândit că nici măcar cea „din urmă soluție” nu ne va mai fi la îndemână.
În rest, vă așteptăm la proteste... și concediu plăcut!
Dragi colegi,
Ne aflăm, fără îndoială, într-un moment crucial pentru viitorul învățământului românesc și, implicit, pentru viitorul nostru, al angajaților din învățământ. Ceea ce Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării propun nu este doar un set de măsuri politice, ci reglementări care vor influența direct salarizarea noastră, condițiile de muncă, finanțarea educației și chiar statutul și demnitatea profesiei didactice. NOI am ajuns pentru EI doar niște cifre într-o filă contabilă.
În timp ce EI își văd liniștiți de treabă, de sinecurile politice, pe NOI ne obligă să suportăm costurile exceselor lor, diminuându-ne veniturile.
Printre măsurile anunțate este și cea conform căreia ar urma să crească norma didactică de predare cu maximum 2 ore, lucru pe care îl respingem, având în vedere consecințele acesteia. Măsura este propusă în contextul în care, în sistemul de învățământ preuniversitar, sunt mulți colegi care, peste cele 18 ore de predare efectivă, mai au și ore de învățare remedială, ore de pregătire suplimentară pentru concursuri/olimpiade, ore de consiliere, precum și activități extracurriculare/extrașcolare, de întocmire a dosarelor pentru burse sociale etc.
În acest context, nu putem să nu ne întrebăm:
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI nu sunt capabili sau nu vor să stopeze evaziunea fiscală?
De ce NOI trebuie să suferim pentru că EI și-au angajat rudele și pilele pe salarii de zeci de mii de euro?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să beneficieze de pensii speciale?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu avionul la clasa business?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să-și deconteze chiria de la bugetul de stat?
De ce NOI trebuie să suferim pentru ca EI să meargă cu automobile cumpărate de la bugetul de stat?
DE CE NOI TREBUIE SĂ SUFERIM PENTRU BUNĂSTAREA LOR?
Dragi colegi,
Puterea noastră stă în unitate și în acțiuni comune. Fragmentarea și apatia nu ne vor aduce niciun beneficiu. Acum este momentul să fim mai solidari ca niciodată, să lăsăm deoparte orice divergențe minore și să ne concentrăm pe obiectivul comun: un învățământ de calitate, respectat și finanțat corespunzător.
Nu trebuie să ne temem să ne facem vocea auzită! Să cerem răspunsuri la întrebările de mai sus politicienilor locali, parlamentarilor din circumscripțiile noastre! Să ne arătăm nemulțumirea și în mediul online împotriva celor cu putere de decizie!
Trebuie ca, prin presiunea pusă de NOI, să-i determinăm pe EI să ia toate măsurile necesare pentru ca învățământul să nu fie afectat.
Sperăm ca EI să identifice măsurile și sursele corecte, care să conducă la diminuarea deficitului bugetar, astfel încât să nu fim tot NOI sacrificații „de serviciu”!
Dacă guvernanții nu vor înțelege importanța educației, trebuie o mobilizare masivă din partea noastră, a tuturor celor din învățământ, pentru demararea unor acțiuni de protest de amploare.
Marți, 24 iunie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererile de pensionare la limită de vârstă pentru 4 cadre didactice, începând cu data de 01.09.2025.
2. Se aprobă cererea unui cadru didactic de pensionare anticipată.
3. Se aprobă obținerea titlului de Colegiu Național pentru Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara.
4. Se aprobă cererea de concediu de odihnă a directorului Școlii Primare Hășdău.
5. Se informează despre hotărârea Consiliului Local Geoagiu pentru schimbarea destinației Școlii Primare Cigmău.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Miercuri, 6 aprilie 2022, începând cu ora 18.00, în format on-line, la aproape trei ani de la precedentul, s-a derulat Consiliul Național al F.S.E. „Spiru Haret”, fiind prezenți un număr de 81 delegați. S.I.P. Județul Hunedoara a participat la această ședință cu un număr de 5 delegați (președintele, secretarul general și cei trei vicepreședinți).
Ordinea de zi a Consiliului Național a fost una restrânsă, principalul scop al derulării sale fiind convocarea Conferinței Naționale de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret”, potrivit cu prevederile Statului, care stabilește mandate de patru ani pentru funcțiile de conducere ale federației.
Astfel, Conferința Națională de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret” a fost convocată pentru perioada 5-8 iunie 2022, norma de reprezentare la lucrările acesteia, în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare și desfășurare a Conferinței Naționale, urmând a fi de 1 delegat/500 membri de sindicat. Totodată a fost stabilită, în vederea unei bune derulări a acesteia, componența a trei comisii: Comisia de organizare, Comisia pentru elaborarea strategiei pe termen mediu și lung și Comisia pentru modificarea Statutului F.S.E. „Spiru Haret”.
Alături de deciziile adoptate pentru derularea Conferinței Naționale, în cadrul Consiliului Național au fost dezbătute probleme actuale, dintre cele care preocupă membrii de sindicat, fiind de semnalat:
1. Modificările structurii anului școlar:
- s-a subliniat că deciziile în această privință au fost luate în alte contexte decât cele ale Ministerului Educației, fără consultarea structurilor de dialog social (cărora li s-a prezentat, de altfel, o structură asemănătoare cu cea prezentă, nici măcar secretarii de stat neavând habar de modificările care urmau a fi anunțate);
- din partea S.I.P. Județul Hunedoara s-a înaintat propunerea de a încerca să se valorifice un proiect de lege mai vechi, trecut deja de Camera Deputaților și aflat la Senat, camera decizională, cu privire la o „standardizare” a anului școlar, astfel încât acesta să nu mai fie la cheremul fiecărui ministru.
2. Salarizarea personalului din învățământ:
- până în prezent instituțiile implicate nu au reușit să ofere răspunsuri clare în această privință, mai ales în ceea ce privește implementarea integrală a legii nr. 153/2017, amintindu-se diferite termene, dar fără a putea vorbi de o coerență a declarațiilor în această privință;
- proiectul de ordonanță de urgență elaborat de federațiile sindicale cu privire la diferențele salariale a ieșit din dezbaterea publică, a primit avizul favorabil al Ministerului Muncii, în prezent fiind înaintat spre avizare Ministerului de Finanțe;
- demersurile sindicale privind o salarizare decentă în educație, un prim pas reprezentându-l implementarea integrală a legii nr. 153/2017 continuă.
3. Amenințări profesionale și sindicale:
- sunt din ce în ce mai mari presiunile și solicitările venite din partea diferiților „specialiști în educație”, din partea organizațiilor non-guvernamentale cu interese în sistemul educațional și din partea unităților de învățământ private de a se elimina o serie de reglementări precum: titularizarea la nivelul sistemului de învățământ, actuala structură a sistemului educațional (5-4-4, multe propuneri vehiculând o structură 6-3-3), realizarea inspecției școlare de către inspectoratele școlare, inspectoratele școlare, anumite activități (care se doresc externalizate, cu corelatul eliminării anumitor funcții din unitățile școlare) etc.
- ținând cont de faptul că acestea sunt „adevăratele amenințări” la adresa personalului din educație, s-a subliniat că este nevoie să fim pregătiți pentru a reacționa la astfel de inițiative, pentru moment prin identificarea argumentelor favorabile menținerii unor astfel de reglementări;
- în acest context contează și atitudinea fiecărui salariat din cadrul sistemului educațional, atât prin ceea ce exprimă în spațiul public, în special pe rețelele de socializare, adesea intervențiile oferind un sprijin indirect celor care par să aibă drept scop o destructurare a sistemului educațional public (cu corelatul trecerii pe „persoană fizică” a cât mai multor aspecte ale acestuia), cât și prin atitudinea față de organizațiile sindicale, în realitate singurele care se pot mobiliza până la nivelul unei voci relevante pentru a apăra interesele personalului din educație;
- constrângerile legislative deosebit de dure în ceea ce privește posibilitatea declanșării unor forme de protest mai „extreme”, precum o grevă generală, aceasta condiționată totuși în primul rând de disponibilitatea membrilor de sindicat, în majoritatea lor, de a susține o astfel de inițiativă.
Încheiată undeva după ora 20.00, ședința de lucru a Consiliului Național F.S.E. „Spiru Haret” a reiterat, cu precădere în contextul „amenințărilor” care se schițează, nevoia de mobilizare și de urmărire a unor obiective comune de către toți membrii de sindicat.