Joi, 29 februarie 2024, de la ora 11:00, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii școlari și de specialitate de la I.S.J. Hunedoara
Ordinea de zi a cuprins:
1. Prezentarea rezultatelor elevilor la simularea națională a Evaluării naționale și a rezultatelor elevilor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat, 2024;
2. Organizarea simulării naționale a examenului de Bacalaureat, 2024;
3. Management - aspecte generale;
4. Analiza evoluției fenomenului de violență în unitățile de învățământ din județul Hunedoara în anul școlar 2023-2024.
5. Diverse
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- prezentarea invitaților;
Diana Lățug – asistent universitar în cadrul Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Litere, Departamentul de Limbi și Literaturi Scandinave
- admiterea la Facultatea de Litere;
- oportunități pentru viitorii studenți și absolvenți;
Szofia Szasz – inspector școlar general adjunct
- prezentarea rezultatelor la simularea națională a Evaluării naționale;
- concluzii și măsuri care se impun;
Maria Ștefănie - inspector școlar general
- prezentarea rezultatelor la simularea județeană a examenului de Bacalaureat;
- concluzii;
- propuneri/măsuri pentru ameliorarea rezultatelor;
Adriana Almășan - inspector școlar general adjunct
- aspecte generale legate de managementul unităților școlare;
- fenomenul violenței în școli;
Elena Bogdan - șef compartiment salarizare
- Memorandum deblocare posturi;
- plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță pentru cei care au salarii nete până la 8000 lei pe un singur contract de muncă;
- plata diferențelor salariale câștigate de sindicate în instanță;
Mariana Miertoiu - contabil șef
- aspecte generale legate de bugetul anului 2024;
Claudia Bălici – inspector de specialitate
- aspecte generale privind gestionarea și implementarea cu succes a proiectelor finanțate de Comisia Europeană.
Paul Rusu, președinte S.I.P. Județul Hunedoara
- precizări privind deblocarea posturilor, plata alocației de hrană și a voucherelor de vacanță, plata titlurilor executorii;
- demersuri pentru colegii care beneficiază de indemnizația de doctorat.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024.
În cursul zilei de astăzi, marți, 12 martie, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației, pe a cărei ordine de zi s-au aflat, între altele:
- proiectul Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie complementare;
- proiectul Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și Calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2024-2025.
În ceea ce privește primul proiect, acesta a fost avizat favorabil, fiind acceptate majoritatea propunerilor federațiilor sindicale [inclusiv devansarea/comprimarea Calendarului de înscriere – astfel încât afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri să aibă loc pe 5 iulie 2024 (iar nu 25 iulie, cum era în proiectul inițial al ministerului) și posibilitatea numirii ca membri în Comisia de înscriere și distribuire inclusiv a personalului didactic auxiliar (în situația în care nu există suficiente resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri)].
Referitor la înscrierea copiilor în învățământul primar, și în acest caz s-a ținut cont de propunerile și observațiile federațiilor sindicale [inclusiv cele privitoare la necesitatea definirii unor termeni și înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul special].
La punctul Diverse, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” au ridicat următoarele probleme:
1. situația colegilor implicați în evaluarea lucrărilor la simularea examenelor naționale – evaluare națională și bacalaureat – atât din perspectiva numărului de lucrări evaluate (de la 30-40 – câte erau inițial, la peste 70 – în final), cât și din perspectiva neremunerării acestei activități;
2. necesitatea întrunirii în regim de urgență a Comisiei paritare de la nivelul Ministerului Educației, pentru discutarea problemelor sesizate de federațiile sindicale prin 4 adrese;
3. negocierea și semnarea ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, în vederea armonizării C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (în condițiile în care există mai multe adrese comune ale federațiilor sindicale pe acest subiect, iar proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației);
4. prima de carieră didactică și prima de carieră profesională: există beneficiari care nici până în acest moment nu au intrat în posesia cardurilor sau care, deși dețin cardurile, acestea nu au fost încărcate cu sumele corecte, iar apelurile lansate către autorități au rămas fără răspuns.
De asemenea, reprezentanții sindicali au ridicat din nou problema decontului navetei, a încadrării îngrijitoarelor din educația timpurie ca personal didactic auxiliar și a plății indemnizației pentru titlul științific de doctor (supuse atenției Ministerului Educației prin mai multe adrese, fără a exista însă și răspunsuri/soluții).
Miercuri, 13 martie 2024, s-a desfășurat ședința lunară a Consiliului de Supraveghere al Casei de Ajutor Reciproc (Instituție Financiară Nebancară) a Salariaților din Învățământul Preuniversitar Județul Hunedoara. Pe lângă problemele curente, au fost aprobate și ultimele materiale realizate în pregătirea Conferinței de alegeri.
După cum am anunțat prin „Convocatorul” postat pe panourile de afișaj ale sindicatului, prin articolul postat pe site-ul organizației în data de 09 februarie și în 13 februarie pe contul de Facebook, Conferința de alegeri a fost convocată pentru data de miercuri, 27 martie 2023, ora 13:00. Conferința se va organiza în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara.
Pe agenda de lucru a Conferinței sunt înscrise următoarele puncte:
- Raportul Comitetului de supraveghere;
- Raportul financiar contabil;
- Raportul Comisiei de cenzori;
- Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare;
- Dezbateri;
- Aprobarea materialelor prezentate.
Materialele supuse dezbaterii membrilor CAR sunt postate mai jos.
Convocator Conferință CAR (IFN) SIP Hunedoara
Comisiile de lucru
Agenda de lucru
Regulament de organizare
Raportul Comitetului de supraveghere
Raportul financiar contabil
Raportul Comisiei de cenzori
Propuneri de modificare a Normelor interne de creditare
Miercuri, 6 aprilie 2022, începând cu ora 18.00, în format on-line, la aproape trei ani de la precedentul, s-a derulat Consiliul Național al F.S.E. „Spiru Haret”, fiind prezenți un număr de 81 delegați. S.I.P. Județul Hunedoara a participat la această ședință cu un număr de 5 delegați (președintele, secretarul general și cei trei vicepreședinți).
Ordinea de zi a Consiliului Național a fost una restrânsă, principalul scop al derulării sale fiind convocarea Conferinței Naționale de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret”, potrivit cu prevederile Statului, care stabilește mandate de patru ani pentru funcțiile de conducere ale federației.
Astfel, Conferința Națională de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret” a fost convocată pentru perioada 5-8 iunie 2022, norma de reprezentare la lucrările acesteia, în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare și desfășurare a Conferinței Naționale, urmând a fi de 1 delegat/500 membri de sindicat. Totodată a fost stabilită, în vederea unei bune derulări a acesteia, componența a trei comisii: Comisia de organizare, Comisia pentru elaborarea strategiei pe termen mediu și lung și Comisia pentru modificarea Statutului F.S.E. „Spiru Haret”.
Alături de deciziile adoptate pentru derularea Conferinței Naționale, în cadrul Consiliului Național au fost dezbătute probleme actuale, dintre cele care preocupă membrii de sindicat, fiind de semnalat:
1. Modificările structurii anului școlar:
- s-a subliniat că deciziile în această privință au fost luate în alte contexte decât cele ale Ministerului Educației, fără consultarea structurilor de dialog social (cărora li s-a prezentat, de altfel, o structură asemănătoare cu cea prezentă, nici măcar secretarii de stat neavând habar de modificările care urmau a fi anunțate);
- din partea S.I.P. Județul Hunedoara s-a înaintat propunerea de a încerca să se valorifice un proiect de lege mai vechi, trecut deja de Camera Deputaților și aflat la Senat, camera decizională, cu privire la o „standardizare” a anului școlar, astfel încât acesta să nu mai fie la cheremul fiecărui ministru.
2. Salarizarea personalului din învățământ:
- până în prezent instituțiile implicate nu au reușit să ofere răspunsuri clare în această privință, mai ales în ceea ce privește implementarea integrală a legii nr. 153/2017, amintindu-se diferite termene, dar fără a putea vorbi de o coerență a declarațiilor în această privință;
- proiectul de ordonanță de urgență elaborat de federațiile sindicale cu privire la diferențele salariale a ieșit din dezbaterea publică, a primit avizul favorabil al Ministerului Muncii, în prezent fiind înaintat spre avizare Ministerului de Finanțe;
- demersurile sindicale privind o salarizare decentă în educație, un prim pas reprezentându-l implementarea integrală a legii nr. 153/2017 continuă.
3. Amenințări profesionale și sindicale:
- sunt din ce în ce mai mari presiunile și solicitările venite din partea diferiților „specialiști în educație”, din partea organizațiilor non-guvernamentale cu interese în sistemul educațional și din partea unităților de învățământ private de a se elimina o serie de reglementări precum: titularizarea la nivelul sistemului de învățământ, actuala structură a sistemului educațional (5-4-4, multe propuneri vehiculând o structură 6-3-3), realizarea inspecției școlare de către inspectoratele școlare, inspectoratele școlare, anumite activități (care se doresc externalizate, cu corelatul eliminării anumitor funcții din unitățile școlare) etc.
- ținând cont de faptul că acestea sunt „adevăratele amenințări” la adresa personalului din educație, s-a subliniat că este nevoie să fim pregătiți pentru a reacționa la astfel de inițiative, pentru moment prin identificarea argumentelor favorabile menținerii unor astfel de reglementări;
- în acest context contează și atitudinea fiecărui salariat din cadrul sistemului educațional, atât prin ceea ce exprimă în spațiul public, în special pe rețelele de socializare, adesea intervențiile oferind un sprijin indirect celor care par să aibă drept scop o destructurare a sistemului educațional public (cu corelatul trecerii pe „persoană fizică” a cât mai multor aspecte ale acestuia), cât și prin atitudinea față de organizațiile sindicale, în realitate singurele care se pot mobiliza până la nivelul unei voci relevante pentru a apăra interesele personalului din educație;
- constrângerile legislative deosebit de dure în ceea ce privește posibilitatea declanșării unor forme de protest mai „extreme”, precum o grevă generală, aceasta condiționată totuși în primul rând de disponibilitatea membrilor de sindicat, în majoritatea lor, de a susține o astfel de inițiativă.
Încheiată undeva după ora 20.00, ședința de lucru a Consiliului Național F.S.E. „Spiru Haret” a reiterat, cu precădere în contextul „amenințărilor” care se schițează, nevoia de mobilizare și de urmărire a unor obiective comune de către toți membrii de sindicat.