Marți, 24 mai 2022, a devenit public, pe site-ul Ministerului Educației și al ANAF, Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute din meditații acordate în particular de persoanele fizice.
Acest ghid, elaborat și pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală, se adresează tuturor persoanelor fizice care acordă sau intenționează să acorde meditații în particular și care aleg să își desfășoare activitatea în mod individual. Veniturile ce rezultă în urma acordării de meditații sunt impozabile și, potrivit Codului Fiscal, se încadrează în categoria venituri din activități independente.
Pașii care trebuie urmați în acest scop sunt următorii:
1. Înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului și solicitarea de autorizare a funcționării, în condițiile prevăzute de O.U.G. nr. 44/2008 (atât cei care preconizează de a desfășura astfel de activități, cât și cei care desfășoară deja astfel de activități).
2. Ulterior etapei de înregistrare în registrul comerțului și de autorizare a funcționării, persoanele fizice depun la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212 - Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate).
Determinarea venitului net anual se face fie în baza normelor de venit (pentru această activitate, poziția 104 din Normele de venit pentru contribuabilii care realizează venituri din activități independente), caz în care nu se ține o contabilitate, fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
În cadrul primului sistem, procedurile sunt mai simple, permițând inclusiv ajustarea normelor de venit anuale proporțional cu timpul de desfășurarea a activității, fiind de luat în calcul și calitatea de salariat, caz în care norma de venit pentru care se datorează impozit pe venit (până la nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, se plătește doar acesta – 10%, fără contribuțiile de asigurări sociale) se reduce cu până la 50% (cuantumul poate fi diferit de la un an la altul).
Fără a intra în dezbateri relative la obiectul acestor reglementări, nu este de ignorat ideea că insistența asupra lor poate reprezenta un semnal cu privire la declanșarea unor acțiuni de control pe această linie.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, în numele celor peste 300.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor relua protestele și vor organiza miercuri, 25 mai 2022, începând cu ora 11.00, un pichet în Piața Victoriei. La acțiunea de protest sunt așteptați aproximativ 500 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor salariale cu care se confruntă personalul didactic și nedidactic din învățământul preuniversitar și superior.
Multe unități de învățământ se confruntă cu o lipsă acută de personal nedidactic. În plus, această categorie de personal nu beneficiază nici acum de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși lucrează peste program, din cauza lipsei de personal, salariații în cauză nu sunt remunerați suplimentar pentru munca prestată, iar acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă. Având în vedere specificul sistemului de învățământ, se impune reglementarea salariilor de bază ale personalului nedidactic din învățământ în anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, nu în anexa nr. VIII.
De asemenea, la protestul de mâine vor participa și angajați din palatele și cluburile sportive școlare. Aceștia vor protesta față de intenția Ministerului Educației de a transfera aceste instituții, inclusiv resursa umană, în administrarea autorităților locale.
Reamintim reprezentanților Guvernului României și partidelor politice că personalul didactic trebuia să beneficieze de salariile prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 începând cu luna septembrie 2020. În plus, personalul din învățământ este singura categorie de bugetari care nu beneficiază de sporuri pentru condiții de muncă, deoarece în ultimii ani politica guvernamentală în domeniul salarizării a fost aceea a plafonării cuantumului sporurilor la nivelul anterior intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017, ceea ce a făcut inaplicabile H.G. nr. 34/2018 și H.G. nr. 569/2017.
Materiale atașate:
Comunicat comun
Luni, 23 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023 la Liceul Tehnologic „Ovid Densusianu” Călan, astfel: alocarea unei clase cu 28 locuri pentru stagii de practică.
II. Diverse:
1. Se aprobă proiectul Erasmus – întâlnire de lucru – Skopje, precum și componența delegației I.S.J. Hunedoara.
2. Se anunță perioada pentru vacanță: 13-19 februarie 2023, stabilită în Consiliul consultativ al directorilor.
3. Se informează despre work shop-ul CRED și numărul de participanți.
Anexele la ce se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Ședința Consiliului Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”. Clarificări EduSal și doctorat
09.07.2021
Joi, 8 iulie 2021, s-a desfășurat în sistem videoconferință, pe durata a mai bine de două ore și jumătate, ședința Consiliului Liderilor Federației Sindicatelor din Educație (F.S.E.) „Spiru Haret”. Au participat 36 lideri ai structurilor județene afiliate F.S.E. „Spiru Haret”.
În cadrul ședinței au fost prezentate informații privind:
1. efectele aplicării Ordinului ministrului educației privind calculul corect al salariilor;
2. echivalarea titlului științific de doctor;
3. proiectul „România educată”.
1. Începând cu data de 1 iunie 2021, urmare a demersurilor sindicale și a sentințelor judecătorești obținute, salariile personalului din educație se vor calcula corect, conform Legii 153/2017, legea cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Din păcate, modificările introduse în programul de calcul a salariilor folosit în educație (EduSal) a generat o serie de erori care au condus la micșorarea salariilor. După două zile de discuții cu conducerea Ministerului Educației și personalul tehnic implicat, toate disfuncțiile au fost corectate.
Astfel, s-au făcut următoarele corecții:
- învățământ special – 15% din salariul de bază deținut/plată;
- gradația de merit – 25% din salariul de bază deținut/plată;
- predarea simultană – 7%, 10%, 15%, 20% din salariul de bază deținut/plată;
- dirigenția – 10% din salariul de bază deținut/plată;
- viza CFP (control financiar preventiv) – 10% din salariul de bază deținut/plată;
- calcul spor dirigenție pentru personalul încadrat cu normă < 1;
- calcul spor 15% învățământ special, pentru personalul didactic auxiliar;
- calcul plata cu ora pentru personalul didactic scutit de impozit;
- calcului sporului de dirigenție pentru personalul de conducere care atinge plafonul 2022 pe funcția de conducere;
- modificarea formulei de calcul pentru control financiar preventiv (10% din salariul de bază deținut/plată) și pentru personalul de control din cadrul ISJ/ISMB.
Singura problemă care a rămas „nerezolvată” și care conduce la diminuări salariale este aceea a administratorilor financiari care beneficiază de viza CFP și gradația de merit. Fiecare dintre aceste drepturi se calculează, conform Legii 153/2017, prin raportare numai la salariul de bază în plată și nu „spor la spor”. Din discuții a reieșit faptul că nu se pune problema recuperării sumelor încasate necuvenit.
2. Toate cadrele didactice care și-au echivalat doctoratul cu gradul didactic I, înainte de aplicarea Legii 153/2017, legea cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (1 iulie 2017), în baza legislației valabile la momentul echivalării, beneficiază, în continuare de salariul cuvenit pentru un profesor cu gradul I și indemnizația pentru titlul științific de doctor. Pentru acești colegi nu este necesară nicio declarație privind opțiunea pentru unul din cele două drepturi enumerate mai sus.
3. La Palatul Cotroceni a avut loc ultima serie de consultări pentru finalizarea proiectului „România educată”. Din partea F.S.E. „Spiru Haret” a participat dl. Marius Nistor, președintele Federației.
„România educată” este proiectul național inițiat de Președintele României menit să susțină reașezarea societății pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazate pe performanță, muncă, talent, onestitate și integritate. Demersul a fost proiectat către viitor, întreaga abordare încercând să răspundă provocărilor următoarelor decenii.
Proiectul „România Educată” a început în 2016 și a fost structurat în trei etape.
Detalii aici: romaniaeducata.eu.
Comentarii privind proiectul menționat găsiți aici: cotidianul.ro/romania-educata-in-stil-iohannis-2 și aici: cristoiublog.ro/romania-educata-sau-s-a-scremut-muntele-si-a-nascut-o-margica.
În prezent, Administrația Prezidențială, prin Departamentul Educație și Cercetare, lucrează la finalizarea rezultatelor „România Educată”, în colaborare cu Ministerul Educației. De asemenea, este prioritizată corelarea obiectivelor „România Educată” cu discuțiile privind următorul ciclu financiar al Uniunii Europene.