La mijlocul lunii noiembrie, Ministerul Educației a dat publicității documentul „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ”. Menit să ghideze procesele de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației, își propune totodată să contribuie la promovarea imaginii profesionale și sociale a cadrului didactic și la asigurarea unei educații de calitate și sprijinirea dezvoltării armonioase a fiecărui copil/elev.
Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă, rolul său fiind de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale.
Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de învățământ, 7 domenii de competențe și etape de carieră didactică. Domeniile de competențe implicate sunt: cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață; curriculum și proces didactic, mediu de învățare și stare de bine; consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea; etică, reflexivitate și învățare continuă; dezvoltare instituțională; tehnologie digitală în educație. Pentru cadrul didactic din învățământul preuniversitar, care a dobândit licențierea, cariera didactică include etapele de evoluție profesională marcate prin gradele didactice: gradul didactic II și gradul didactic I.
Atașăm acestui articol broșura publicată de Ministerul Educației.
Miercuri, 6 noiembrie 2024, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins, ca de obicei, următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare privind cardurile de dezvoltarea a carierei didactice/profesionale, Informare privind stadiul elaborării Metodologiei privind decontarea ochelarilor, Situații financiare pentru luna septembrie, Situații statistice privind borderourile, numărul de membri, alte materiale.
Dintre problemele mai importante propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Toate acțiunile organizate în cadrul manifestării denumite generic „Săptămâna educației 2024” au fost apreciate. Se așteaptă și alte idei din partea membrilor pentru diversificarea activităților.
2. Personalul nedidactic a primit a doua tranșă de creșteri salariale din acest an: 5 % începând cu data de 1 septembrie.
3. A început alimentarea cardurilor de dezvoltare a carierei didactice/profesionale. Există o serie de restanțe din anul trecut. În măsura în care acestea ne-au fost semnalate, ne vom implica în rezolvarea situațiilor punctuale.
4. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din luna octombrie au fost discutate o serie de probleme semnalate de colegii noștri:
a. Au fost plătite activitățile desfășurate în cadrul comisiilor de la examenele naționale; sunt restanțe pentru 10 școli care nu au depus actele la timp.
b. Nu au fost decontate cheltuielile de transport/cazare pentru membrii acestor comisii deoarece M.E. nu a alocat banii necesari; s-a solicitat suplimentarea fondurilor (adresa I.S.J. 790/15.10.2024).
c. Pentru alimentarea voucherelor de vacanță cuvenite personalului angajat după 1 septembrie, cele restante și plata sentințelor în acest sens s-au solicitat M.E. sumele necesare (adresa I.S.J. 795/M/16.10.2024).
d. Există restanțe mari în decontarea navetei personalului din I.S.J. și din unitățile conexe. Se așteaptă rectificarea bugetară. Dacă până în luna decembrie nu se vor recupera restanțele, S.I.P. Hunedoara va acționa în instanță.
e. I.S.J. Hunedoara a suspendat plata sporului pentru condiții de muncă fără a face dovada unor măsuri concrete de îmbunătățire a acestora. În cadrul ședinței nu au fost oferite explicații acceptabile. S.I.P. Hunedoara a acționat în instanță, iar în cursul zilei de 7 noiembrie a obținut suspendarea hotărârii I.S.J.
Prin urmare, demersul nostru este legitim și recomandăm colegilor din școli să continue procedurile pentru acordarea acestui spor.
5. În cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara din această lună se va negocia concediul suplimentar pentru directorii/directorii adjuncți din unitățile de învățământ. Pentru personalul de execuție din acestea, negocierea se desfășoară în comisiile paritare de la nivelul unității.
6. În luna decembrie se vor acorda tichete sociale membrilor de sindicat.
7. Calitatea de membru S.I.P. Hunedoara: se descoperă în continuare o serie de „anomalii” în ceea ce privește calitatea de membru de sindicat. Doar salariații care plătesc în mod complet și integral cotizația sindicală (0,75% din veniturile brute obținute, atât în situația în care există un singur contract de muncă, cât și în cea a existenței mai multor contracte individuale de muncă) sunt membrii cu drepturi depline. Ceilalți colegi pot sta în continuare „la cotitură” în speranța că vor beneficia și ei de rezultatele obținute de colegii sindicaliști.
8. Este important în continuare:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale;
- să sprijinim activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Biroul Executiv - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2024 .
Marți, 26 noiembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă cererea de pensionare la limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.01.2025.
2. Se aprobă Procedura operațională de promovare în grade/trepte profesionale, conform Anexei 2.
3. Se aprobă raportul comisiei de verificare a C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara, referitor la cercetarea disciplinara a persoanelor implicate și sancțiunile aplicate acestora, conform Anexei 3.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
În cadrul manifestărilor dedicate zilei de 5 octombrie, Ziua Mondială a Educației, a educatorilor, vineri, 7 octombrie, în sala „Spiru Haret” de la sediul I.S.J. Hunedoara, s-a derulat conferința/dezbatere „Educația se face cu educatori motivați”.
Motivată de starea învățământului preuniversitar românesc, dar mai ales de statutul tot mai precar al cadrelor didactice, conferința/dezbatere a fost organizată de S.I.P. Județul Hunedoara în parteneriat cu I.S.J. Hunedoara, Casa Corpului Didactic Hunedoara și Asociația Dascălilor Hunedoreni.
Participarea la conferința/dezbatere a fost de aproape 200 de persoane, în primul rând lideri de sindicat, directori de unități de învățământ și inspectori școlari, alături de aceștia fiind prezenți și o parte dintre cei invitați să exprime un punct de vedere relativ la tema pusă în discuție. Astfel, subliniem participarea următorilor: Natalia Intotero, deputat, președinta Comisiei pentru învățământ a Camerei Deputaților; Vetuța Stănescu, deputat; Ilie Toma, deputat; Ilius Marian Firczak, deputat; Nistor Laurențiu, președintele Consiliului Județean Hunedoara; Lorincz Szell, subprefectul Județului Hunedoara; Iulius Gelu Bedea, primar al orașului Simeria; Malvine Socaci, viceprimar al municipiului Vulcan; Marius Heljiu, viceprimar al orașului Petrila; Anișor Pârvu, consilier al primarului municipiului Hunedoara; Radu Trifon, consilier cultural al Episcopiei Devei și Hunedoarei.
Deschiderea conferinței/dezbatere a fost realizată de președintele S.I.P. Județul Hunedoara, următoarea intervenție fiind cea a inspectorului școlar general, doamna Maria Ștefănie, ca reprezentant al I.S.J. Hunedoara, instituție parteneră în organizarea acestui eveniment.
Baza luărilor de cuvânt din cadrul conferinței/dezbatere a fost constituită de mapa oferită fiecărui participant, conținutul acesteia cuprinzând, pe lângă documentul introductiv (moțiunea), o serie de sinteze comparative și ilustrative pentru statutul cadrelor didactice la nivel european și în România (conținutul mapei este atașat acestui articol), informațiile furnizate convergând către o aceeași concluzie: statutul cadrelor didactice din România este unul precar, pe deplin corespondent dezinteresului manifestat față de educație de către clasa politică din țara noastră și de societatea românească în ansamblul său.
În debutul dezbaterii propriu-zise s-a dat citire și unui material menit să „incite” discuțiile (se regăsește și acesta atașat articolului), material care a insistat pe o reformulare a titlului sub forma unei întrebări: Ce a împiedicat... împiedică?... clasa politică să motiveze educatorii?
Luările de cuvânt ale invitaților au recunoscut necesitatea unei motivări adecvate a educatorilor, necesitatea unei finanțări adecvate a educației, speranțele fiind legate, pe măsura înțelegerii acestor nevoi, în primul rând de noul pachet legislativ relativ la educație, dar și de noi principii care să stea la baza constituirii bugetului național.
Prima parte a lucrărilor s-a încheiat în jurul orei 12.30, după o scurtă pauză activitățile fiind reluate sub forma unor ateliere de lucru, propuse acestea de Asociația Dascălilor Hunedoreni, în colaborare cu Casa Corpului Didactic. Tematica atelierelor de lucru a fost următoarea: Tendințele învățământului românesc acum, Atitudine și comunicare, Integrarea instrumentelor TIC și a Resurselor Educaționale Deschise la clasă, Cercul siguranței și Educația părinților în contextul actual.
Acțiunile derulate de-a lungul acestei zile s-au finalizat prin intermediul unei mese festive la care au fost invitați toți participanții. De asemenea, în baza listelor de prezență vor fi eliberate certificate de participare, acestea urmând a fi transmise în școli prin intermediul liderilor de sindicat.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Educatia se face cu educatori motivati - poziția S.I.P. Județul Hunedoara | 4.566.164 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:41:19 |
2 | Educația se face cu educatori motivati - document introductiv (moțiunea) | 7.192.175 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:40:20 |
3 | Educația se face cu educatori motivati - statistici privind statutul cadrelor didactice | 12.274.736 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:42:07 |