Primul răspuns la care ne vom gândi auzind o astfel de întrebare, cu precădere în cazul celor care s-au mai dedulcit cu cele ale literaturii, nu poate fi decât unul singur: să numere steagurile!
Desigur, deși suntem înclinați să-i dăm dreptate lui Caragiale cam în toate cele care privesc societatea românească, poate nu este bine să ne plasăm de-a dreptul în turmentatele complicații din „O scrisoare pierdută”. Nu de alta, dar prefectul, prin lege, are atribuțiile sale precis determinate, iar printre acestea și aceea de a facilita și a asigura desfășurarea dialogului social între organizațiile sindicale, cele patronale și autoritățile administrației publice centrale și locale.
Clar și la obiect... dar numai în măsura în care în țara noastră litera legii nu ar conta cu precădere pentru „mujici”, în rest lucrurile aducând mai curând cu număratul steagurilor la care făceam trimitere mai sus.
Într-o astfel de atmosferă „moftologică” pare că funcționează și Instituția Prefectului din județul nostru, „foncția foncție” crezându-se a aduce după sine și viziunea asupra problemelor „de la care atârnă viitorul, prezentul și trecutul țării”.
Și totuși, onor „dăscălimea” hunedoreană, cam copleșită de „machiavelicurile” pe care le îndură cu nesfârșită răbdare, prin „faliții” sindicaliști, a găsit de cuviință să bage de seamă că „progresul” mult așteptat aduce din ce în ce mai mult cu „caii verzi pe păreți”.
Dar care sunt „cestiunile arzătoare la ordinea zilii” prin care sindicatele au îndrăznit să conteste epitropia prefecturală? Lista este lungă, dar dintre „mofturile” deranjante ar fi de amintit următoarele: neaplicarea integrală a dispozițiilor legale în ceea ce privește salarizarea și acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, ignorarea unor sentințe judecătorești, discrepanțele salariale din educație, neplata orelor suplimentare etc.
„Infame” solicitări, ar fi de gândit dacă este să luăm în calcul refuzul convocării Comisiei de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara, din care strigă doar „enteresul și iar enteresul”.
Sincer, în cele din urmă, nu are-a face. „Delicatețurile” pe care onorabilul ocupant de funcție le poate revizui, dar fără a schimba ceva sau le poate schimba, dar fără să le revizuiască or fi esențiale, dar poate doar în cele ale „politichiei”...
Dar poate că „unde nu înțelegem noi politica”, bieți „nifiliști” colportori în ale educațiunii. Ce-ar mai fi atunci de făcut? Ne-ajută tot domnul Caragiale: „luptă, luptă si dă-i, si dă-i si luptă...” Adică „răsboiul”. Cât despre întrebarea din titlu, dați dumneavoastră un răspuns... „Moftangiilor!”
Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara continuă demersurile specifice și va picheta sediul Instituției Prefectului Județul Hunedoara miercuri, 22 martie 2023, între orele 13:00 -15:00.
Dezinteresul actualei guvernări privind
- finanțarea decentă a sistemului educațional,
- aplicarea integrală a dispozițiilor Legii cadru a salarizării personalului plătit din fonduri publice,
- acordarea majorărilor salariale în sistemul de învățământ
conduce la producerea unui dezechilibru social și ne aduce în imposibilitatea asigurării unui trai decent.
Suntem astfel determinați să mergem mai departe cu planul acțiunilor sindicale, până la rezolvarea problemelor cu care salariații din educație se confruntă.
Considerăm că finanțarea corespunzătoare a sistemului educațional și motivarea resursei umane din învățământ reprezintă condiții esențiale pentru a avea un sistem de educație performant în România.
Cerem de urgență Guvernului României să găsească soluții la următoarele:
a) rezolvarea problemei aplicării integrale a dispozițiilor Legii – cadru nr. 153/2017 pentru toate categoriile de salariați din învățământ, astfel încât toate categoriile de salariați din sistemul educațional să beneficieze de salariul de bază prevăzut de această lege pentru anul 2022;
b) identificarea unor soluții pentru creșterea veniturilor personalului didactic auxiliar;
c) adoptarea, în regim de urgență, a normativelor pentru personalul nedidactic și personalul didactic auxiliar, având în vedere că normativele care se aplică sunt din anul 1998;
d) aplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, întrucât salariații din învățământ sunt singurele categorii de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor sporuri;
e) în noua lege de salarizare, grila propusă trebuie să poziționeze personalul din învățământ pe o treaptă superioară celei actuale în ierarhia funcțiilor bugetare, în raport de importanța socială a activității prestate;
f) remedierea anomaliilor actuale în ceea ce privește salarizarea celor care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control, având în vedere că, după ce veniturile acestora au rămas nemodificate în ultimii patru ani, se constată că acestea sunt inferioare salariaților care ocupă funcții de execuție;
g) instituirea, prin lege, a regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
h) plata suplimentară a personalului din unitățile/instituțiile de învățământ nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile;
i) plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic.
De asemenea, revenim cu solicitarea de convocare a Comisiei de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara.
În cazul în care solicitările noastre rămân fără rezolvare, angajații din educație vor continua cu următoarele acțiuni de protest:
1. Marș de protest I.S.J. Hunedoara – Prefectura Hunedoara și pichetarea sediului Prefecturii în 29.03.2023;
2. Pichetarea sediului Guvernului și a sediilor prefecturilor în luna aprilie 2023;
3. Miting și marș de protest desfășurat în București în luna mai 2023;
4. Declanșarea grevei generale în ultima decadă a lunii mai;
5. Alte acțiuni specifice.
Luni, 20 martie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se acordă aviz transfer pentru 1 elev de la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva la Colegiul Național „Decebal” Deva, filologie bilingv franceză.
2. Se aprobă Procedura privind gestionarea situațiilor procesuale și trimiterea unei adrese în școli cu modele de anexe.
3. Se discută cazul unui elev și se propune evaluarea acestuia la nivelul școlii și sesizarea DGASPC pentru a fi luat în evidență.
4. Nu se va transmite la M.E. o informare cu privire la problemele discutate în cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara.
5. Nu se vor face state de plată în afara EDUSAL pentru punerea în executare a sentințelor civile referitoare la plata sporului pentru condiții vătămătoare.
6. Nu este nevoie de avizul I.S.J. Hunedoara pentru învoirea unui număr de 160 de persoane din unitățile de învățământ din județ, lideri de grupe sindicale, pentru a participa la Consiliul liderilor S.I.P. Județul Hunedoara.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
În cadrul manifestărilor dedicate zilei de 5 octombrie, Ziua Mondială a Educației, a educatorilor, vineri, 7 octombrie, în sala „Spiru Haret” de la sediul I.S.J. Hunedoara, s-a derulat conferința/dezbatere „Educația se face cu educatori motivați”.
Motivată de starea învățământului preuniversitar românesc, dar mai ales de statutul tot mai precar al cadrelor didactice, conferința/dezbatere a fost organizată de S.I.P. Județul Hunedoara în parteneriat cu I.S.J. Hunedoara, Casa Corpului Didactic Hunedoara și Asociația Dascălilor Hunedoreni.
Participarea la conferința/dezbatere a fost de aproape 200 de persoane, în primul rând lideri de sindicat, directori de unități de învățământ și inspectori școlari, alături de aceștia fiind prezenți și o parte dintre cei invitați să exprime un punct de vedere relativ la tema pusă în discuție. Astfel, subliniem participarea următorilor: Natalia Intotero, deputat, președinta Comisiei pentru învățământ a Camerei Deputaților; Vetuța Stănescu, deputat; Ilie Toma, deputat; Ilius Marian Firczak, deputat; Nistor Laurențiu, președintele Consiliului Județean Hunedoara; Lorincz Szell, subprefectul Județului Hunedoara; Iulius Gelu Bedea, primar al orașului Simeria; Malvine Socaci, viceprimar al municipiului Vulcan; Marius Heljiu, viceprimar al orașului Petrila; Anișor Pârvu, consilier al primarului municipiului Hunedoara; Radu Trifon, consilier cultural al Episcopiei Devei și Hunedoarei.
Deschiderea conferinței/dezbatere a fost realizată de președintele S.I.P. Județul Hunedoara, următoarea intervenție fiind cea a inspectorului școlar general, doamna Maria Ștefănie, ca reprezentant al I.S.J. Hunedoara, instituție parteneră în organizarea acestui eveniment.
Baza luărilor de cuvânt din cadrul conferinței/dezbatere a fost constituită de mapa oferită fiecărui participant, conținutul acesteia cuprinzând, pe lângă documentul introductiv (moțiunea), o serie de sinteze comparative și ilustrative pentru statutul cadrelor didactice la nivel european și în România (conținutul mapei este atașat acestui articol), informațiile furnizate convergând către o aceeași concluzie: statutul cadrelor didactice din România este unul precar, pe deplin corespondent dezinteresului manifestat față de educație de către clasa politică din țara noastră și de societatea românească în ansamblul său.
În debutul dezbaterii propriu-zise s-a dat citire și unui material menit să „incite” discuțiile (se regăsește și acesta atașat articolului), material care a insistat pe o reformulare a titlului sub forma unei întrebări: Ce a împiedicat... împiedică?... clasa politică să motiveze educatorii?
Luările de cuvânt ale invitaților au recunoscut necesitatea unei motivări adecvate a educatorilor, necesitatea unei finanțări adecvate a educației, speranțele fiind legate, pe măsura înțelegerii acestor nevoi, în primul rând de noul pachet legislativ relativ la educație, dar și de noi principii care să stea la baza constituirii bugetului național.
Prima parte a lucrărilor s-a încheiat în jurul orei 12.30, după o scurtă pauză activitățile fiind reluate sub forma unor ateliere de lucru, propuse acestea de Asociația Dascălilor Hunedoreni, în colaborare cu Casa Corpului Didactic. Tematica atelierelor de lucru a fost următoarea: Tendințele învățământului românesc acum, Atitudine și comunicare, Integrarea instrumentelor TIC și a Resurselor Educaționale Deschise la clasă, Cercul siguranței și Educația părinților în contextul actual.
Acțiunile derulate de-a lungul acestei zile s-au finalizat prin intermediul unei mese festive la care au fost invitați toți participanții. De asemenea, în baza listelor de prezență vor fi eliberate certificate de participare, acestea urmând a fi transmise în școli prin intermediul liderilor de sindicat.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Educatia se face cu educatori motivati - poziția S.I.P. Județul Hunedoara | 4.566.164 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:41:19 |
2 | Educația se face cu educatori motivati - document introductiv (moțiunea) | 7.192.175 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:40:20 |
3 | Educația se face cu educatori motivati - statistici privind statutul cadrelor didactice | 12.274.736 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:42:07 |