Motto
„Circulă dezinformările... ca muștele.
Năsui și useriștii cred că suntem toți copii de bani gata și propun să vindem tot și să trăim din dividende, trupa Bolojan n-are decât visuri sadice cu bugetari, iar PSD nici el nu mai știe ce e, partid sau asociație de funcționari de lux.”
Concediatorul
Bolojan are o obsesie: să micșoreze un aparat de stat oricum aflat printre cele mai mici din Europa.
Nicușor Dan tocmai a anunțat că vrem să ne facem o mică Polonie, dar Polonia a făcut o mișcare inversă, și-a întărit statul.
Bolojan, în schimb, vrea concedieri, iar cu banii obținuți vrea să arunce în antreprenori.
Este o strategie care ar face să râdă orice economist care nu e din România – la noi, mai toți „analiștii pă economic” sunt spălați pe creier cu șampon neoliberal.
Însă ce enervează e continua instigare la ură față de profesori, exercitată nu doar de David, ci și de Bolojan care umblă cu jumătăți de adevăr și fake news: norma de lucru nu este doar timpul efectiv la școală, predare în fața clasei, ci munca pe care o depui cu totul, adică, pentru 20 de ore de predare mai muncești vreo 10-20, dar cui să-i explici?
„În acești ani ne-am setat niște lucruri care nu pot fi suportate. A fost discuția de norma didactică. Dacă în Germania se predau 24 de ore, atunci și în România se pot preda 20, și nu 16 sau 18. Lumea politică le-a creat niște așteptări că dacă îi votează totul va fi gratis și nelimitat. Amanetăm viitorul și nu mai putem face acest lucru.”
(Autor: Costi Rogozanu, critic literar, eseist, ziarist...)
Avocatul Alexandru Bajdechi, specialist în dreptul muncii și legislației educaționale, a declarat la un post TV că „sindicatele din educație nu vor putea declanșa grevă în următorii doi ani pentru că nu le-ar permite contractul colectiv de muncă semnat în această toamnă”.
Trecând peste întrebările legitime pe care ni le punem, puțin nedumeriți, („ce interese are domnul avocat în această speță?”, „de ce oare această problemă este reluată în anumite momente?”), dar și peste inexactitatea cu contractul colectiv de muncă (care a fost semnat în iulie și nu în această toamnă), încercăm să oferim răspunsuri la mai multe probleme de actualitate.
Putem declanșa greva generală
„Legea Dialogului Social ne permite să declanșăm acțiuni de protest chiar dacă s-a semnat contractul colectiv de muncă. Atâta vreme cât oamenii noștri își dau acordul, această acțiune poate să aibă loc. Avocatul care a făcut acele afirmații se află într-o gravă eroare. Ar trebui să citească mai bine Legea Dialogului Social, care ne interzice să declanșăm acțiune de protest pe drepturi de natură salarială, însă ne permite să facem grevă împotriva politicilor Guvernului. Ceea ce, probabil, se va și întâmpla”.
„Noi, dacă vom declanșa grevă generală, vom avea o acțiune împotriva politicilor sociale adoptate de Guvern, vom protesta pe ceea ce prevede Legea Dialogului Social. Contractul colectiv de muncă nu are nicio legătură. Și vă spunem și motivul: acesta se referă la condițiile de muncă, nu la creșteri salariale și nici la politicile de austeritate ale Legii Bolojan, politici îndreptate împotriva salariaților din învățământ”.
„Avocații aceștia care apar așa, din meandrele concretului, nici nu știm dacă sunt avocați. Și nici nu ne interesează. Discuția întreagă este o ciorbă reîncălzită, iar noi ne-am cam săturat de gargarisme de genul ăsta”.
Imaginea actuală a educației în România indusă și de comentariile politicienilor
„Suntem înjurați de toată lumea pentru că ne cerem drepturile stabilite prin lege. Interesul care se ascunde în spatele unor astfel de declarații rostogolite în presă este să se sădească neîncredere în organizațiile sindicale. Și așa suntem înjurați de toată lumea. Suveraniștii dau în noi pentru că nu ieșim în stradă la comanda lor, pesediștii sunt supărați pe noi pentru că nu le-a ieșit pasența la alegeri, liberalii vor avea și ei motivele lor de nemulțumire, că nu li se cântă-n strună. Nu ne interesează ce gândesc unii și alții, de stânga, de dreapta sau de centru”.
„În perioada în care pichetam Ministerul Educației profesorii erau apostrofați de trecători, jigniți și arătați cu degetul. Treceau pe lângă noi în mașini luxoase și ne strigau: «Așa vă trebuie, că l-ați votat pe Nicușor». Ăștia erau Suveraniștii. Apoi, veneau alții: «Mai duceți-vă la muncă, Domnule, că aveți vacanță prea mare și prea puține zile de activitate». Cam asta este părerea unei părți a societății civile, o părere care este indusă de ceea ce au comentat politicienii de fiecare dată la adresa corpului profesoral. Că avem vacanțe prea mari, că nu muncim 8 ore pe zi... Dar noi nu muncim în fabrică, la șaibă. Noi muncim cu creierul și muncim cu câte 20 de copii deodată”.
„Cei care, în 2023, erau în opoziție și aveau tot interesul ca greva profesorilor să continue la nesfârșit, acum, când au ajuns la putere, spun cu totul altceva: «Dom’le, știți, vi s-a dat prea mult atunci și uite, creșterile salariale nu sunt sustenabile». Când au fost corecți? În 2023 sau în 2025? Deci, ne-am cam săturat de altfel de indivizi. Politica se face după cum bate vântul. Dar avem o veste pentru domniile lor: noi nu facem politică. Nu ne interesează așa ceva. Ne interesează să menținem drepturile câștigate pentru colegii noștri și, dacă se poate, să obținem condiții mult mai bune pentru ei”.
Referendum pentru grevă generală
„O eventuală grevă va fi programată nu acum, ci atunci când va fi cazul. Adică, într-un moment sensibil pentru guvernanți. Dacă am declanșa-o acum, domnul Bolojan ar spune mersi, căci ar mai face niște economii la fondul de salarii. Prin urmare, greva se va declanșa atunci când îi va durea cel mai rău”.
„Când i-a durut cel mai rău în 2023? Înainte de examene! Scenariul este foarte posibil să se repete la anul, în prag de Evaluare Națională și Bacalaureat. Tot ce este posibil. Pentru că nu au făcut niciun pas înapoi. Toate măsurile care sunt dispuse în momentul de față nu fac decât să amplifice nemulțumirea colegilor noștri”.
„Colegii din teritoriu vor decide dacă ieșim sau nu în stradă. Oamenii trebuie să voteze dacă sunt de acord sau nu. Apoi, datele se centralizează: dacă numărul voturilor pentru organizarea grevei depășește procentul de 50% plus unu, declanșăm protestele. Nimic nu ne mai poate sta în cale”.
Manipularea, reaua voință și reaua credință complică lucrurile
„Recomandăm tuturor cadrelor didactice să nu mai plece urechea la ce se discută în online, pe rețelele de socializare, iar dacă au întrebări, nelămuriri să le adreseze sindicatelor. Este vorba de așa zisele grupuri de pe Facebook ale profesorilor, dar care nu prea au legătură cu profesorii. Aici sunt înscriși și părinți, și elevi, și persoane răuvoitoare infiltrate chiar de partidele politice pentru a agita apele, pentru a manipula”.
„Nu vă lăsați manipulați! Este dezamăgitor când vedem cât de ușor să lasă păcăliți oamenii din sistem, oameni cu studii superioare, oameni care ar trebui să recunoască manipularea și să nu-i cadă pradă. Vine cineva și spune că nu avem voie, legal, să facem grevă, iar lumea îl crede. Aici e problema. Că nu trebuie să mai credem tot ce spun unii și alții, oameni care nu fac parte din sistem și care, unii, chiar au interese să semene neîncredere și zâzanie”.
„Ceri și alte păreri, te interesezi, eventual, cine e omul care le emite? Îl cunoști? Ce-l califică să spună ceea ce spune? Mulți încearcă să manipuleze grosolan urmărind, de fapt, propriile interese. Au anumite scopuri, au anumite orientări politice. Colegii noștri ar trebui să discearnă, să observe ce este și ce nu este în regulă.
Nici Facebook-ul, nici Instagram-ul, nici TikTok-ul nu ne vor rezolva problemele. Doar noi suntem în măsură să facem asta”.
Cel mai rău ministru al Educației
„Pe el nu-l interesează că-i cer sindicatele demisia. A spus clar: a fost numit ministru de către o coaliție de partide și numai premierul îi poate demite, în nici un caz sindicatele. Nu-l interesează nici că în momentul de față toată lumea este nemulțumită de sistemul de învățământ preuniversitar. V-o spun cu toată sinceritatea, deși n-am folosit niciodată această expresie: este cel mai urât ministru al educației. Un ministru care fuge de profesori, care refuză să discute cu ei, care îi evită”.
„Efectele legii austerității îndreptate împotriva învățământului preuniversitar se vor simți din plin peste un an sau doi, când vom avea o problemă majoră în ceea ce privește deficitul de resursă umană”.
„Au tăiat din plata cu ora. Și au constatat că le-au plecat profesorii. Când le-am spus noi atunci nu au crezut. Când de la 100 și ceva de lei la plata cu ora cobori la 33, maximum 40 de lei, care crezi că va fi reacția oamenilor? Când plătești dascălul ca pe un zilier, ce reacție poate exista?”.
Promisiunea Președintelui
„Președintele să-și țină promisiunea! Așteptăm un semn și din partea președintelui țării, Nicușor Dan, care ne-a promis (în timpul mitingului din 08 septembrie, că după două luni de la implementarea Legii Bolojan se va întâlni cu sindicatele și va analiza efectele aplicării legii 141. Noi așteptăm invitația domniei sale. Până acum nu am primit nici un semn, deși cele două luni au trecut. Sper să nu fi uitat. Dar, dacă a uitat, o să avem grijă să-i amintim noi”.
(Sursa: https://www.libertatea.ro
Citatele aparțin domnului Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, și au fost extrase din articolul publicat în data de 11.11.2025:
Autor: Laura Macavei)
Miercuri, 26 noiembrie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materialele suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare, „Concediatorul”- pamflet, Efecte aplicare Legea nr. 114/2025, Adresa CNCE privind lansarea în transparență decizională a programelor școlare pentru clasa a IX-a de liceu, Adeverință/Împuternicire acțiune decontarea cheltuielilor de transport la și de la locul de muncă, Adeverință/Împuternicire acțiune privind sporul de 15% din salariul de bază pentru persoanele cu handicap, Situații financiare octombrie 2025 și Situație statistică noiembrie 2025.
În cadrul ședinței au fost abordate problemele de actualitate, insistându-se în special pe următoarele aspecte:
1. Impactul măsurilor adoptate prin Legea nr. 114/2025 în sistemul educațional – dincolo de reducerile bugetare, impactul măsurilor adoptate este unul general negativ și în județul Hunedoara, atât în ceea ce privește reducerea consistentă a veniturilor salariaților din educație, în condițiile unui volum de muncă mai mare, cât și în ceea ce privește calitatea educației furnizate.
2. Adoptarea unor noi măsuri de austeritate în educație – ideile vehiculate în mass-media sau aflate „pe surse” au fost respinse până în prezent atât de primul ministru, cât și de ministrul educației, apreciindu-se că măsurile necesare au fost adoptate deja în acest domeniu.
3. Nemulțumirile legate de derularea programului „Laptele și cornul”, prin prisma solicitărilor venite dinspre administratorii acestui program, în special în ceea ce privește încărcătura birocratică a cadrelor didactice, care se accentuează de la o lună la alta, în ultimele luni cerându-se o asumare zilnică, sub semnătură, din partea fiecărui diriginte a prezenței la orele de curs, după cum responsabililor din școli li se cere asumarea unei estimări anticipate a prezenței elevilor.
4. Formele de protest organizate de federațiile sindicale împotriva măsurilor adoptate prin Legea nr. 114/2025 au continuat, în special prin pichetări ale Ministerului Educației și Cercetării, dar și prin participarea la mitingul de protest din 26 octombrie, organizat acesta de confederațiile sindicale, în perioada următoare urmând a se lansa consultarea membrilor de sindicat în privința trecerii la forme de protest mai dure, mergând până la organizarea și declanșarea grevei generale, perfect posibilă în pofida „zvonisticii” vehiculate în spațiul public.
5. Problemele apărute în decontarea cheltuielilor de transport la și de la locul de muncă – pe fondul măsurilor de austeritate, se înmulțesc administrațiile locale care nu realizează acest decont, în acest sens fiind retransmise în teritoriu documentele necesare pentru declanșarea unei acțiuni în instanță (nu va fi organizată o campanie de procese, ci acțiunile vor fi declanșate acolo unde este cazul potrivit situației din teritoriu).
6. Sporul de 15% din salariul de bază pentru persoanele cu handicap – având în vedere că până la 1 septembrie 2025 acest spor a fost calculat la salariul de bază din decembrie 2020 și nu la salariul de bază aflat în plată, S.I.P. Județul Hunedoara declanșează o campanie de acțiuni în instanță pentru recuperarea diferențelor salariale aferente (Atenție! „Încadrarea în grad de handicap” este o noțiune mai largă decât ar putea să pară la o primă vedere, de exemplu fiind posibilă o astfel de încadrare și în cazul afecțiunilor oncologice sau al altor afecțiuni grave).
7. S-a reiterat nevoia ca informațiile vehiculate de membrii de sindicat să fie obținute din surse sigure, riscurile dezinformării și manipulării fiind tot mai mari.
Toate materialele folosite în cadrul ședinței sunt postate aici:
- https://nou.siphd.ro/?a=3121&t=2025 .
În cadrul manifestărilor dedicate zilei de 5 octombrie, Ziua Mondială a Educației, a educatorilor, vineri, 7 octombrie, în sala „Spiru Haret” de la sediul I.S.J. Hunedoara, s-a derulat conferința/dezbatere „Educația se face cu educatori motivați”.
Motivată de starea învățământului preuniversitar românesc, dar mai ales de statutul tot mai precar al cadrelor didactice, conferința/dezbatere a fost organizată de S.I.P. Județul Hunedoara în parteneriat cu I.S.J. Hunedoara, Casa Corpului Didactic Hunedoara și Asociația Dascălilor Hunedoreni.
Participarea la conferința/dezbatere a fost de aproape 200 de persoane, în primul rând lideri de sindicat, directori de unități de învățământ și inspectori școlari, alături de aceștia fiind prezenți și o parte dintre cei invitați să exprime un punct de vedere relativ la tema pusă în discuție. Astfel, subliniem participarea următorilor: Natalia Intotero, deputat, președinta Comisiei pentru învățământ a Camerei Deputaților; Vetuța Stănescu, deputat; Ilie Toma, deputat; Ilius Marian Firczak, deputat; Nistor Laurențiu, președintele Consiliului Județean Hunedoara; Lorincz Szell, subprefectul Județului Hunedoara; Iulius Gelu Bedea, primar al orașului Simeria; Malvine Socaci, viceprimar al municipiului Vulcan; Marius Heljiu, viceprimar al orașului Petrila; Anișor Pârvu, consilier al primarului municipiului Hunedoara; Radu Trifon, consilier cultural al Episcopiei Devei și Hunedoarei.
Deschiderea conferinței/dezbatere a fost realizată de președintele S.I.P. Județul Hunedoara, următoarea intervenție fiind cea a inspectorului școlar general, doamna Maria Ștefănie, ca reprezentant al I.S.J. Hunedoara, instituție parteneră în organizarea acestui eveniment.
Baza luărilor de cuvânt din cadrul conferinței/dezbatere a fost constituită de mapa oferită fiecărui participant, conținutul acesteia cuprinzând, pe lângă documentul introductiv (moțiunea), o serie de sinteze comparative și ilustrative pentru statutul cadrelor didactice la nivel european și în România (conținutul mapei este atașat acestui articol), informațiile furnizate convergând către o aceeași concluzie: statutul cadrelor didactice din România este unul precar, pe deplin corespondent dezinteresului manifestat față de educație de către clasa politică din țara noastră și de societatea românească în ansamblul său.
În debutul dezbaterii propriu-zise s-a dat citire și unui material menit să „incite” discuțiile (se regăsește și acesta atașat articolului), material care a insistat pe o reformulare a titlului sub forma unei întrebări: Ce a împiedicat... împiedică?... clasa politică să motiveze educatorii?
Luările de cuvânt ale invitaților au recunoscut necesitatea unei motivări adecvate a educatorilor, necesitatea unei finanțări adecvate a educației, speranțele fiind legate, pe măsura înțelegerii acestor nevoi, în primul rând de noul pachet legislativ relativ la educație, dar și de noi principii care să stea la baza constituirii bugetului național.
Prima parte a lucrărilor s-a încheiat în jurul orei 12.30, după o scurtă pauză activitățile fiind reluate sub forma unor ateliere de lucru, propuse acestea de Asociația Dascălilor Hunedoreni, în colaborare cu Casa Corpului Didactic. Tematica atelierelor de lucru a fost următoarea: Tendințele învățământului românesc acum, Atitudine și comunicare, Integrarea instrumentelor TIC și a Resurselor Educaționale Deschise la clasă, Cercul siguranței și Educația părinților în contextul actual.
Acțiunile derulate de-a lungul acestei zile s-au finalizat prin intermediul unei mese festive la care au fost invitați toți participanții. De asemenea, în baza listelor de prezență vor fi eliberate certificate de participare, acestea urmând a fi transmise în școli prin intermediul liderilor de sindicat.
|
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
| 1 | Educatia se face cu educatori motivati - poziția S.I.P. Județul Hunedoara | 4.566.164 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:41:19 |
| 2 | Educația se face cu educatori motivati - document introductiv (moțiunea) | 7.192.175 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:40:20 |
| 3 | Educația se face cu educatori motivati - statistici privind statutul cadrelor didactice | 12.274.736 | APPLICATION/PDF | 2022-10-10 17:42:07 |