Prin Ordinul M.E.C. 3986/2025 a fost aprobată Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar.
Metodologia reglementează tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică și cadrul general, instituțional, conceptual și procedural de asigurare a calității programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Pentru recunoașterea competențelor profesionale ale personalului didactic din învățământul preuniversitar, formate și dezvoltate prin programe și activități de formare continuă, prin parcurgerea etapelor de evoluție în carieră, precum și prin celelalte activități de formare prevăzute în Legea învățământului preuniversitar (189/2023) se utilizează Sistemul european de credite transferabile (ECTS).
Evaluarea și validarea rezultatelor participării personalului didactic la diferite programe și forme de organizare a formării în cariera didactică se realizează prin sistemul de acumulare a creditelor ECTS, prin corespondență cu creditele profesionale transferabile (CPT), pe baza evaluării competențelor și a recunoașterii rezultatelor învățării, asigurând flexibilitate și transparența rutelor de formare în contexte variate: formale, nonformale și informale.
Metodologii se referă la următoarele aspecte:
- categorii de programe pentru dezvoltare în cariera didactică și condiții generale de acreditare;
- implementarea programelor pentru dezvoltare în cariera didactică;
- comisia specializată de acreditare;
- aplicarea Sistemului european de credite transferabile (ECTS) în procesul de evaluare, recunoaștere a competențelor dezvoltate și a rezultatelor învățării în cadrul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică.
Alte detalii privind dezvoltarea carierei didactice pot fi consultate pe site-ul nostru la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – CARIERA DIDACTICĂ.
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=34
Linkuri directe:
Legea învățământului preuniversitar
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=9
Metodologia-cadru privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040539.pdf
Metodologia de acordare a creditelor transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții
https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040540.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoaștere și echivalare în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru dezvoltare profesională continuă complementare
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038784.pdf
Procedura specifică - anexa 2 la nota 4663/2022
privind recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile a competențelor dobândite în cadrul programelor pentru abilitare funcțională
https://nou.siphd.ro/f/2022/00000038783.pdf
NOTA nr. 4663 din 19 septembrie 2022
Baza legală:
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 8 din 18 februarie 2009 privind acordarea voucherelor de vacanță;
HOTĂRÂRE de GUVERN nr. 215 din 4 martie 2009 pentru aprobarea NORMELOR METODOLOGICE privind acordarea tichetelor de vacanță.
Actele normative menționate, în formele completate prin alte acte normative și aplicabile astăzi, sunt publicate pe site-ul organizației (https://nou.siphd.ro/) la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – LEGISLAȚIE SALARIZARE – Indemnizații/vouchere,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40
Cine poate primi vouchere de vacanță?
- Personalul din instituțiile publice ale cărui salarii de bază nete din luna anterioară acordării acestora sunt de până la 8.000 lei;
- Personalul din instituțiile publice care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță și își exprimă în scris angajamentul, conform modelului publicat.
(declarație pe propria răspundere - https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=40).
Cuantumul voucherelor de vacanță în anul 2025
- 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.
Ce avem de făcut în perioada actuală?
Salariații care optează pentru acordarea voucherelor de vacanță își vor exprima în scris angajamentul (prin completarea declarației menționate anterior).
Alte detalii după apariția precizărilor de la Ministerul Educației și Cercetării.
Luni, 19 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă desemnarea Liceului cu Program Sportiv „Cetate” Deva și Liceului Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” Deva drept centre de concurs pentru examenul de titularizare 2025.
2. Se aprobă relocarea elevilor de la Școala Primară Reea la Școala Primară Păclișa.
3. Se aprobă încheierea contractului pentru programul de înregistrare electronică și plata acestuia din venituri proprii.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Concretizând o inițiativă mai veche a diferitelor cohorte de specialiști în educație, afirmați cu precădere în mass-media sau pe la noptatecele ședințe de partid, asumată aceasta de instituția care ar trebui să se îngrijească de educație și mai puțin de poftele unora și altora, respectiv de Ministerul Educației, a fost adoptat ordinul de ministru nr. 3864/31.05.2021 pentru aprobarea Metodologiei de acordare a feedbackului privind activitatea de predare, învățare și evaluare în învățământul preuniversitar.
După cum se cunoaște, aceasta nu este prima încercare de acest gen a diriguitorilor din educație (după cum nu este, în pofida naivității, ipocrită sau nu, cu care se declamă acest lucru mai ales în mass-media, prima reglementare cu privire la acordarea de feedback în ceea ce privește activitatea didactică – de exemplu, reglementarea este cuprinsă și verificată în sistemul de asigurare și evaluare a calității educației de foarte mulți ani), ultima dintre aceste încercări fiind cea de anul trecut, abandonată în cele din urmă la presiunea sindicatelor din educație.
De ce totuși această insistență? Răspunsul banal și simplu, deși poate nemulțumitor, spune că aceasta este lumea în care trăim. Dacă este să folosim expresii ceva mai complicate, ținând de limbajul de lemn mult uzitat (este drept, nu se mai numește astfel, ci vorbim despre „political correctness” și alte englezisme adunate de pe ici, de pe colo), nu poate fi vorba decât despre scopul creșterii „calității procesului educațional și a rezultatelor acestuia”.
Oricum, avem acest ordin, modificat față de versiunile propuse până în prezent în sensul că încearcă să descrie cu adevărat o procedură de feedback, iar nu diferite forme de evaluare, la care, din nefericire, visează încă mulți dintre cei pentru care educația nu este decât un serviciu printre multe altele (este drept, agitația fiind întreținută din plin de mass-media, unde nu puține au fost dezbaterile organizate în jurul ideii că „elevii vor da note profesorilor”, care, desigur, nu are nimic de-a face cu ceea ce instituie ordinul în cauză). Astfel, „fișa de feedback semestrial” conține 16 enunțuri afirmative, în fiecare caz elevul trebuind să exprime măsura propriului acord pe o scală de la mică măsură la foarte mare măsură. Finalul fișei oferă posibilitatea educabilului să exprime și o dorință legată de disciplina pentru care realizează completarea, precum și posibilitatea de a transmite un mesaj profesorului de la respectiva disciplină.
Cu alte cuvinte, judecând cu calm, nu este vorba decât despre un chestionar de satisfacție, asemănător cu cele deja utilizate deja în unitățile de învățământ (unele dintre acestea mult mai stufoase, mergând până la multe zeci de întrebări și enunțuri, în unele cazuri exagerat de insinuante și iscoditoare). Practic, acest ordin, dincolo de comentariile și interpretările mai mult sau mai puțin deplasate, poate reprezenta o încercare de a uniformiza o practică deja prezentă. Și asta ar trebui să rămână, având în vedere că metodologia la care fișa de feedback semestrial este anexă este suficient de restrictivă pentru a nu lăsa portițe diferitelor abuzuri, respectiv:
În concluzie, avem un ordin care instituie un proces de colectare a feedbackului, proces care nu se constituie într-o amenințare la adresa cadrelor didactice, ci în măsura în care înțelepciunea va ghida realizarea sa, ar putea fi chiar de ajutor. Desigur, vom reuși să vedem astfel de aspecte, în măsura în care ne vom desprinde din atmosfera manipulatoare și ipocrită care ne asaltează din/în diferitele medii de comunicare.