Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Concretizând o inițiativă mai veche a diferitelor cohorte de specialiști în educație, afirmați cu precădere în mass-media sau pe la noptatecele ședințe de partid, asumată aceasta de instituția care ar trebui să se îngrijească de educație și mai puțin de poftele unora și altora, respectiv de Ministerul Educației, a fost adoptat ordinul de ministru nr. 3864/31.05.2021 pentru aprobarea Metodologiei de acordare a feedbackului privind activitatea de predare, învățare și evaluare în învățământul preuniversitar.
După cum se cunoaște, aceasta nu este prima încercare de acest gen a diriguitorilor din educație (după cum nu este, în pofida naivității, ipocrită sau nu, cu care se declamă acest lucru mai ales în mass-media, prima reglementare cu privire la acordarea de feedback în ceea ce privește activitatea didactică – de exemplu, reglementarea este cuprinsă și verificată în sistemul de asigurare și evaluare a calității educației de foarte mulți ani), ultima dintre aceste încercări fiind cea de anul trecut, abandonată în cele din urmă la presiunea sindicatelor din educație.
De ce totuși această insistență? Răspunsul banal și simplu, deși poate nemulțumitor, spune că aceasta este lumea în care trăim. Dacă este să folosim expresii ceva mai complicate, ținând de limbajul de lemn mult uzitat (este drept, nu se mai numește astfel, ci vorbim despre „political correctness” și alte englezisme adunate de pe ici, de pe colo), nu poate fi vorba decât despre scopul creșterii „calității procesului educațional și a rezultatelor acestuia”.
Oricum, avem acest ordin, modificat față de versiunile propuse până în prezent în sensul că încearcă să descrie cu adevărat o procedură de feedback, iar nu diferite forme de evaluare, la care, din nefericire, visează încă mulți dintre cei pentru care educația nu este decât un serviciu printre multe altele (este drept, agitația fiind întreținută din plin de mass-media, unde nu puține au fost dezbaterile organizate în jurul ideii că „elevii vor da note profesorilor”, care, desigur, nu are nimic de-a face cu ceea ce instituie ordinul în cauză). Astfel, „fișa de feedback semestrial” conține 16 enunțuri afirmative, în fiecare caz elevul trebuind să exprime măsura propriului acord pe o scală de la mică măsură la foarte mare măsură. Finalul fișei oferă posibilitatea educabilului să exprime și o dorință legată de disciplina pentru care realizează completarea, precum și posibilitatea de a transmite un mesaj profesorului de la respectiva disciplină.
Cu alte cuvinte, judecând cu calm, nu este vorba decât despre un chestionar de satisfacție, asemănător cu cele deja utilizate deja în unitățile de învățământ (unele dintre acestea mult mai stufoase, mergând până la multe zeci de întrebări și enunțuri, în unele cazuri exagerat de insinuante și iscoditoare). Practic, acest ordin, dincolo de comentariile și interpretările mai mult sau mai puțin deplasate, poate reprezenta o încercare de a uniformiza o practică deja prezentă. Și asta ar trebui să rămână, având în vedere că metodologia la care fișa de feedback semestrial este anexă este suficient de restrictivă pentru a nu lăsa portițe diferitelor abuzuri, respectiv:
În concluzie, avem un ordin care instituie un proces de colectare a feedbackului, proces care nu se constituie într-o amenințare la adresa cadrelor didactice, ci în măsura în care înțelepciunea va ghida realizarea sa, ar putea fi chiar de ajutor. Desigur, vom reuși să vedem astfel de aspecte, în măsura în care ne vom desprinde din atmosfera manipulatoare și ipocrită care ne asaltează din/în diferitele medii de comunicare.