O serie de rubrici, mai puțin vizibile, ale site-ului S.I.P. Județul Hunedoara au fost completate/actualizate în această perioadă.
Mobilitatea personalului
Metodologia privind mobilitatea personalului didactic de predare 2025-2026, Calendarul mobilității, Fișele de evaluare (atât cele folosite la nivelul unității, cât și cele folosite la nivelul ISJ) sunt postate la rubrica: JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – MOBILITATE PERSONAL, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=36&e=2025
Plată a personalului din cadrul comisiilor desemnate in învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2025 - 2026, evaluării naționale a absolvenților clasei a VIII-a, examenului național de bacalaureat, examenelor de absolvire/certificare a calificării profesionale pentru învățământul profesional, liceal și postliceal, sesiunile anului 2025: https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=39
Hotărâri luate la nivelul I.S.J. Hunedoara
Consiliul de administrație: https://nou.siphd.ro/?a=3420
Ședințe cu directorii: https://nou.siphd.ro/?a=3430
Proceduri: https://nou.siphd.ro/?a=3435
C.L.D.P.S.: https://nou.siphd.ro/?a=3455&t=2025
Comisia paritară: https://nou.siphd.ro/?a=3425
Activitatea S.I.P. Județul Hunedoara
Rubrica SIP HUNEDOARA de pe meniul albastru:
Activitatea Biroului Executiv: https://nou.siphd.ro/?a=3121
Activitatea Consiliului Liderilor: https://nou.siphd.ro/?a=3122
Informări periodice: https://nou.siphd.ro/?a=3136
Hotărâri: https://nou.siphd.ro/?a=3140
Facilități
Pe prima pagină a site-ului, pe banda roșie, se află meniul FACILITĂȚI. Aici sunt postate permanent informații despre „programul social” al S.I.P. Județul Hunedoara (https://nou.siphd.ro/?a=2105), dar și oferte negociate cu diferite firme.
Recensământul membrilor de sindicat
A fost realizat la începutul acestui an. Datele sunt publicate la rubrica SIP HUNEDOARA – RECENSĂMÂNT, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3160
Situații financiare 2024
Sunt postate la rubrica DESPRE NOI -SITUAȚII FINANCIARE, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=1170
În cursul zilei de astăzi, 06 februarie 2025, am primit, prin intermediul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, o serie de precizări / puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal. Ele aparțin Ministerului Educației și Cercetării și le reproducem în continuare.
„Planurile-cadru de învățământ reprezintă un instrument fundamental pentru dezvoltarea curriculară, stabilind arhitectura generală a traseelor educaționale și cadrul în care se articulează disciplinele, orizonturile de formare și domeniile de competențe vizate. Prin proiectele puse în consultare publică nu s-a urmărit un simplu proces de revizuire, nu doar ajustări punctuale, ci un pas important spre o reformă curriculară profundă, menită să răspundă nevoilor actuale ale sistemului de educație.
Printr-o combinație echilibrată între standardizare, flexibilizare și autonomie, noile planuri-cadru își propun să redefinească structura și finalitățile parcursurilor școlare, oferind o mai mare deschidere spre adaptabilitate și personalizare.
Orice reformă educațională trebuie să pornească de la un cadru legislativ clar, iar proiectele prezentate în consultare publică se bazează pe prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care nu doar orientează, ci și condiționează procesul de schimbare curriculară. În acest context, era previzibil ca propunerile să genereze dezbateri ample, având în vedere impactul lor asupra tuturor actorilor implicați în educație. Tocmai această efervescență a dialogului public este un semn pozitiv, demonstrând importanța pe care beneficiarii direcți, cadrele didactice, specialiștii și parteneri în educație, precum și societatea civilă o acordă acestor schimbări.”
În materialul atașat sunt exprimate o serie de puncte de vedere referitoare la:
- trunchiul comun;
- interpretarea modificărilor aduse statutului disciplinelor;
- după elaborarea noilor planuri cadru se vor elabora și programe noi;
- accesul elevilor la pregătirea examenului de bacalaureat;
- programe școlare unice/rigide contra unor programe flexibile prin CS și CDEOȘ;
- provocări administrative;
- teama reducerii semnificative a orelor unor discipline;
- luarea în considerare a propunerilor făcute de profesori;
- statutul unor discipline (latina, istoria, geografia).
DOCUMENTE ATAȘATE
Precizări MEC
Luni, 10 februarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, după cum urmează:
a. Școala Gimnazială „I. D. Sîrbu” Petrila - se acordă aviz organizare concurs 1 post administrator financiar;
b. Școala Gimnazială Nr. 4 Vulcan - se aprobă suplimentarea cu 3 locuri la grădiniță și 4 locuri la clasa a IV-a;
c.Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Petroșani - se amână suplimentarea cu o clasă a IX-a, vocațional, a planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026.
II.Diverse:
1. Se aprobă lista cu excepție plata cu ora.
2. Se aprobă rapoartele de doctorat pentru luna ianuarie 2025: 4 persoane din cadrul I.S.J. Hunedoara și 8 directori unități de învățământ.
3. Se aprobă preluarea a 35 posturi de profesori itineranți și de sprijin de către C.J.R.A.E. Hunedoara, începând cu data de 01.09.2025, după cum urmează:
- C.P.C Simeria: 20 cadre didactice titulare și 1 învățător, 2 cadre didactice viabile, 9 posturi perioadă determinată;
- C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara: 1 titular, 2 posturi perioadă determinată.
În data de 5 decembrie 2022, la Colegiul Național „George Enescu”, a avut loc întâlnirea organizată de Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” între reprezentanții personalului didactic auxiliar – secretari/secretari-șefi, administratori financiari/contabili șefi – cu reprezentanții Ministerului Educației – domnul secretar de stat Sorin Ion, domnul director general Mihai Păunică și două reprezentante ale Direcției Generale Economice a ministerului (cu atribuții în ceea ce privește aplicația EduSal). La întâlnire au participat 70 de persoane (personal didactic auxiliar și lideri sindicali).
În cele ce urmează, vom încerca să facem o sinteză a discuțiilor purtate.
După un cuvânt introductiv al domnului președinte Marius Ovidiu Nistor despre scopul întâlnirii (prezentarea problemelor cu care se confruntă secretarii/secretarii-șefi, administratorii financiari/contabilii șefi), domnul director general Mihai Păunică a dorit să facă unele precizări, respectiv:
1) sumele pentru punerea în aplicare a O.U.G. nr. 48/2022 au fost deschise și alocate în luna precedentă; au rămas pe dinafară 207 unități, precum și unii salariați din alte unități, pentru care se va deschide finanțarea zilele următoare, astfel încât toți beneficiarii să primească tranșa de 5% în această lună;
2) dacă sunt necesare corecții (respectiv dacă s-au făcut erori de calcul), diferențele se vor achita în ianuarie, astfel încât să existe o situație clară a sumelor și a plăților efectuate;
3) tranșa de 10% prevăzută de O.U.G. nr. 48/2022 urmează a se plăti în martie-aprilie 2023;
4) pentru sentințe s-au făcut deschiderile de sume, atât pentru diferențe salariale, cât și pentru dobânzi; au fost onorate toate solicitările primite din partea inspectoratelor școlare;
5) în ceea ce privește solicitarea sumelor pentru concedii medicale – unele rambursări sunt cerute cu întârziere și nu este în regulă; deci trebuie solicitate și încasate în timpul anului, nu lăsate pentru anul următor (chiar dacă suntem în interiorul termenului de 90 de zile);
6) trebuie acordată atenție nu doar plății salariilor, ci și plății celorlalte sume (burse, naveta elevilor etc.); dacă nu se plătesc banii, aceștia se întorc la bugetul de stat și apar probleme cu Ministerul Finanțelor.
Domnul secretar de stat Sorin Ion precizează că reprezentanții ministerului nu își doresc să ceară situații cu termene de predare foarte scurte, însă sunt forțați de împrejurări.
Secțiune de întrebări și răspunsuri:
1. Întrebare: De ce nu este remunerat cadrul didactic suplinitor, care ține locul cadrului didactic aflat în concediu medical, în primele 5 zile de concediu medical?
Răspuns: Ar trebui remunerat, nu există nicio interdicție în acest sens.
[Din luările de poziție din sală rezultă că doar în unele situații se întâmplă acest lucru; se pare că neplata este o cutumă, neexistând suport legal.]
2. Întrebare: Care este soluția în cazul concediilor medicale ale anumitor salariați personal didactic auxiliar (ex: secretari/secretari-șefi, administratori financiari/contabili șefi) – în cazul lor, nu există suplinire, astfel că unitatea rămâne „descoperită” și nici nu are cine să realizeze documentația în vederea plății indemnizației aferente concediului medical, astfel că beneficiază de aceasta cu foarte mare întârziere.
Răspuns: Din păcate, nu există soluție la acest moment.
3. Întrebare: Referitor la bursele elevilor, s-a transmis că trebuie plătite inclusiv pe luna decembrie – dar nu există certitudinea că elevul va veni la școală până în la sfârșitul perioadei de cursuri; cum se pot recupera banii, în cazul unor absențe?
Răspuns: Pentru „Bani de liceu” și bursa profesională banii vin de la Ministerul Educației și se achită până pe data de 20.12, când avem o situație cât de cât clară și completă a lunii și, dacă vor fi probleme de absențe pe 1-2 zile, se regularizează în ianuarie.
Pentru naveta elevilor, la decontul lunii noiembrie, până pe 16.11 calculul se face conform regulii vechi, iar din 16.11.2022 conform noii proceduri; pentru decembrie avem sume forfetare, nu și pentru ianuarie, deoarece sunt bugete diferite (pentru ianuarie, vom discuta în primele 5 zile lucrătoare din luna respectivă).
4. Întrebare: Deși pentru concediile medicale se depun documentele în termen, până în data de 25, casele de asigurări de sănătate spun că nu sunt bani și nu plătesc decât în ultimele zile ale anului.
Răspuns: Ministerul Finanțelor a comunicat Ministerului Educației că banii există la casele de asigurări de sănătate teritoriale – deci, undeva se rupe informația; oricum ar fi, unitățile trebuie să facă solicitările în termen și să și monitorizeze efectuarea plăților.
5. Întrebare: Ce facem dacă nu ajung banii pentru bursele de merit în luna decembrie?
Răspuns: Hotărârea de Guvern spune că se plătesc în luna următoare, deci până pe 15 ianuarie; solicitați la inspectorate să facă redistribuiri; dacă se poate, în regulă, dacă nu – plătiți proporțional (de ex. 90% tuturor beneficiarilor), iar diferența în ianuarie 2023.
6. Întrebare: De ce nu se poate plăti concediul medical în situația cadrului didactic titular al sistemului, transferat pentru restrângere de activitate, care are mai puțin de 6 luni vechime în unitatea de învățământ?
Răspuns: Vom face demersuri. Însă, în ceea ce privește EduSal, trebuie insistat pe „permisivitate”; EduSal permite introducerea istoricului persoanei în EduSal din punct de vedere al vechimii, dar acest lucru nu este obligatoriu.
[F.S.E. „SPIRU HARET” sesizase deja situația și sperăm să obținem o derogare de la reglementarea generală.]
7. Întrebare: Planificarea concediilor de odihnă pentru personalul cluburilor sportive școlare, care funcționează în raport de calendarul competițional al federațiilor de specialitate – dar EduSal forțează cadrele didactice să intre în concediu de odihnă în vacanță, deși cadrele didactice au competiții. Deși regulamentul de organizare și funcționare al cluburilor permite concediul de odihnă și în afara vacanțelor, în EduSal nu se poate trece mai mult de un anumit număr de zile de concediu de odihnă restante.
Răspuns: Se poate trece un număr mai mare, dar nu exagerat. În mod normal, dacă în iulie și august apare inițial concediu de odihnă peste tot, atunci apare rechemarea și se poate modifica. EduSal permite multe, atât timp cât există o hârtie la bază.
Membrii de sindicat deschid discuțiile privind salarizarea și normarea: sume derizorii (sau chiar 0) pentru personalul implicat în derularea proiectelor pe fonduri europene; condițiile de lucru (ex: absența informaticienilor); lipsa atractivității sistemului; salarii mici, invers proporționale cu răspunderea; neacordarea sporurilor (stabilitate, condiții de muncă, chiar și complexitate – în raport cu volumul și complexitatea activității, mai ales acolo unde trebuie gestionate mai multe niveluri de învățământ + proiecte); imposibilitatea de a avea concediu de odihnă în mod real; neplata orelor suplimentare; normarea incorectă a posturilor didactice auxiliare.
Reprezentanții ME: la acest moment, normarea este conform legii, restricția fiind încadrarea în buget; știm că sunt probleme pentru că am discutat în numeroase rânduri cu dl. președinte Nistor probleme dumneavoastră, dar important este să găsim cele mai bune soluții. Ne-ar plăcea să vă garantăm creșterea salarială, dar nu putem. Știam că sunt probleme, iar venirea astăzi aici nu a făcut decât să confirme acest lucru – știm că trebuie să susținem în continuare creșterea salariilor din învățământ și o vom face, dar nu putem garanta nimic. Și la nivelul ministerului ne confruntăm cu aceleași probleme (salarii neatractive, lipsă de personal, suprasolicitare). Practic, dacă cresc salariile și se acordă sporuri, atunci problemele dispar.
[Precizăm că, prin adresele nr. 990/07.12.2022 și 994/07.12.2022, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” a transmis Ministerului Finanțelor Publice și Guvernului României un set de propuneri și observații privind proiectul Ordonanței de urgență a Guvernului privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aflat în dezbatere publică – amendamente susținute și de domnul președinte Marius Ovidiu Nistor în Plenul Consiliului Economic și Social și însușite de majoritatea membrilor Plenului; între acestea: majorarea salariilor întregului personal din învățământ, acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, reglementarea acordării sporului de stabilitate și a sporului de suprasolicitare neuropsihică; plata orelor suplimentare. Din păcate propunerile noastre nu se regăsesc în textul final al ordonanței de urgență.]
Precizăm că au fost ridicate și o serie de probleme tehnice, de operare a aplicației EduSal, la care s-au oferit răspunsuri mai mult sau mai puțin satisfăcătoare pentru participanți și pe care nu le putem detalia, pentru a nu genera erori. Reprezentanții Ministerului Educației au subliniat faptul că toate problemele trebuie imediat semnalate prin intermediul centrelor teritoriale, pentru a putea fi soluționate cât mai repede.
De asemenea, ca urmare a demersurilor F.S.E. „SPIRU HARET” de modificare a aplicației EduSal astfel încât reprogramarea concediului de odihnă să fie posibilă nu doar în cele trei situații impuse în prezent de aplicație, ci și în alte cazuri impuse de lege și contractul colectiv de muncă, reprezentanții ministerului ne-au solicitat sprijinul în identificarea respectivelor cazuri; cu adresa F.S.E. „SPIRU HARET” nr. 995/07.12.2022, am transmis Direcției Generale Economice a Ministerului Educației și alte situații în care, în opinia noastră, se impune întreruperea concediului de odihnă, având drept consecință replanificarea acestuia (cu identificarea bazei legale).