Primul răspuns la care ne vom gândi auzind o astfel de întrebare, cu precădere în cazul celor care s-au mai dedulcit cu cele ale literaturii, nu poate fi decât unul singur: să numere steagurile!
Desigur, deși suntem înclinați să-i dăm dreptate lui Caragiale cam în toate cele care privesc societatea românească, poate nu este bine să ne plasăm de-a dreptul în turmentatele complicații din „O scrisoare pierdută”. Nu de alta, dar prefectul, prin lege, are atribuțiile sale precis determinate, iar printre acestea și aceea de a facilita și a asigura desfășurarea dialogului social între organizațiile sindicale, cele patronale și autoritățile administrației publice centrale și locale.
Clar și la obiect... dar numai în măsura în care în țara noastră litera legii nu ar conta cu precădere pentru „mujici”, în rest lucrurile aducând mai curând cu număratul steagurilor la care făceam trimitere mai sus.
Într-o astfel de atmosferă „moftologică” pare că funcționează și Instituția Prefectului din județul nostru, „foncția foncție” crezându-se a aduce după sine și viziunea asupra problemelor „de la care atârnă viitorul, prezentul și trecutul țării”.
Și totuși, onor „dăscălimea” hunedoreană, cam copleșită de „machiavelicurile” pe care le îndură cu nesfârșită răbdare, prin „faliții” sindicaliști, a găsit de cuviință să bage de seamă că „progresul” mult așteptat aduce din ce în ce mai mult cu „caii verzi pe păreți”.
Dar care sunt „cestiunile arzătoare la ordinea zilii” prin care sindicatele au îndrăznit să conteste epitropia prefecturală? Lista este lungă, dar dintre „mofturile” deranjante ar fi de amintit următoarele: neaplicarea integrală a dispozițiilor legale în ceea ce privește salarizarea și acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, ignorarea unor sentințe judecătorești, discrepanțele salariale din educație, neplata orelor suplimentare etc.
„Infame” solicitări, ar fi de gândit dacă este să luăm în calcul refuzul convocării Comisiei de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara, din care strigă doar „enteresul și iar enteresul”.
Sincer, în cele din urmă, nu are-a face. „Delicatețurile” pe care onorabilul ocupant de funcție le poate revizui, dar fără a schimba ceva sau le poate schimba, dar fără să le revizuiască or fi esențiale, dar poate doar în cele ale „politichiei”...
Dar poate că „unde nu înțelegem noi politica”, bieți „nifiliști” colportori în ale educațiunii. Ce-ar mai fi atunci de făcut? Ne-ajută tot domnul Caragiale: „luptă, luptă si dă-i, si dă-i si luptă...” Adică „răsboiul”. Cât despre întrebarea din titlu, dați dumneavoastră un răspuns... „Moftangiilor!”
Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara continuă demersurile specifice și va picheta sediul Instituției Prefectului Județul Hunedoara miercuri, 22 martie 2023, între orele 13:00 -15:00.
Dezinteresul actualei guvernări privind
- finanțarea decentă a sistemului educațional,
- aplicarea integrală a dispozițiilor Legii cadru a salarizării personalului plătit din fonduri publice,
- acordarea majorărilor salariale în sistemul de învățământ
conduce la producerea unui dezechilibru social și ne aduce în imposibilitatea asigurării unui trai decent.
Suntem astfel determinați să mergem mai departe cu planul acțiunilor sindicale, până la rezolvarea problemelor cu care salariații din educație se confruntă.
Considerăm că finanțarea corespunzătoare a sistemului educațional și motivarea resursei umane din învățământ reprezintă condiții esențiale pentru a avea un sistem de educație performant în România.
Cerem de urgență Guvernului României să găsească soluții la următoarele:
a) rezolvarea problemei aplicării integrale a dispozițiilor Legii – cadru nr. 153/2017 pentru toate categoriile de salariați din învățământ, astfel încât toate categoriile de salariați din sistemul educațional să beneficieze de salariul de bază prevăzut de această lege pentru anul 2022;
b) identificarea unor soluții pentru creșterea veniturilor personalului didactic auxiliar;
c) adoptarea, în regim de urgență, a normativelor pentru personalul nedidactic și personalul didactic auxiliar, având în vedere că normativele care se aplică sunt din anul 1998;
d) aplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, întrucât salariații din învățământ sunt singurele categorii de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor sporuri;
e) în noua lege de salarizare, grila propusă trebuie să poziționeze personalul din învățământ pe o treaptă superioară celei actuale în ierarhia funcțiilor bugetare, în raport de importanța socială a activității prestate;
f) remedierea anomaliilor actuale în ceea ce privește salarizarea celor care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control, având în vedere că, după ce veniturile acestora au rămas nemodificate în ultimii patru ani, se constată că acestea sunt inferioare salariaților care ocupă funcții de execuție;
g) instituirea, prin lege, a regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
h) plata suplimentară a personalului din unitățile/instituțiile de învățământ nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile;
i) plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic.
De asemenea, revenim cu solicitarea de convocare a Comisiei de dialog social de la nivelul Instituției Prefectului Județul Hunedoara.
În cazul în care solicitările noastre rămân fără rezolvare, angajații din educație vor continua cu următoarele acțiuni de protest:
1. Marș de protest I.S.J. Hunedoara – Prefectura Hunedoara și pichetarea sediului Prefecturii în 29.03.2023;
2. Pichetarea sediului Guvernului și a sediilor prefecturilor în luna aprilie 2023;
3. Miting și marș de protest desfășurat în București în luna mai 2023;
4. Declanșarea grevei generale în ultima decadă a lunii mai;
5. Alte acțiuni specifice.
Luni, 20 martie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se acordă aviz transfer pentru 1 elev de la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva la Colegiul Național „Decebal” Deva, filologie bilingv franceză.
2. Se aprobă Procedura privind gestionarea situațiilor procesuale și trimiterea unei adrese în școli cu modele de anexe.
3. Se discută cazul unui elev și se propune evaluarea acestuia la nivelul școlii și sesizarea DGASPC pentru a fi luat în evidență.
4. Nu se va transmite la M.E. o informare cu privire la problemele discutate în cadrul Comisiei paritare de la nivelul I.S.J. Hunedoara.
5. Nu se vor face state de plată în afara EDUSAL pentru punerea în executare a sentințelor civile referitoare la plata sporului pentru condiții vătămătoare.
6. Nu este nevoie de avizul I.S.J. Hunedoara pentru învoirea unui număr de 160 de persoane din unitățile de învățământ din județ, lideri de grupe sindicale, pentru a participa la Consiliul liderilor S.I.P. Județul Hunedoara.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
În data de 5 decembrie 2022, la Colegiul Național „George Enescu”, a avut loc întâlnirea organizată de Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” între reprezentanții personalului didactic auxiliar – secretari/secretari-șefi, administratori financiari/contabili șefi – cu reprezentanții Ministerului Educației – domnul secretar de stat Sorin Ion, domnul director general Mihai Păunică și două reprezentante ale Direcției Generale Economice a ministerului (cu atribuții în ceea ce privește aplicația EduSal). La întâlnire au participat 70 de persoane (personal didactic auxiliar și lideri sindicali).
În cele ce urmează, vom încerca să facem o sinteză a discuțiilor purtate.
După un cuvânt introductiv al domnului președinte Marius Ovidiu Nistor despre scopul întâlnirii (prezentarea problemelor cu care se confruntă secretarii/secretarii-șefi, administratorii financiari/contabilii șefi), domnul director general Mihai Păunică a dorit să facă unele precizări, respectiv:
1) sumele pentru punerea în aplicare a O.U.G. nr. 48/2022 au fost deschise și alocate în luna precedentă; au rămas pe dinafară 207 unități, precum și unii salariați din alte unități, pentru care se va deschide finanțarea zilele următoare, astfel încât toți beneficiarii să primească tranșa de 5% în această lună;
2) dacă sunt necesare corecții (respectiv dacă s-au făcut erori de calcul), diferențele se vor achita în ianuarie, astfel încât să existe o situație clară a sumelor și a plăților efectuate;
3) tranșa de 10% prevăzută de O.U.G. nr. 48/2022 urmează a se plăti în martie-aprilie 2023;
4) pentru sentințe s-au făcut deschiderile de sume, atât pentru diferențe salariale, cât și pentru dobânzi; au fost onorate toate solicitările primite din partea inspectoratelor școlare;
5) în ceea ce privește solicitarea sumelor pentru concedii medicale – unele rambursări sunt cerute cu întârziere și nu este în regulă; deci trebuie solicitate și încasate în timpul anului, nu lăsate pentru anul următor (chiar dacă suntem în interiorul termenului de 90 de zile);
6) trebuie acordată atenție nu doar plății salariilor, ci și plății celorlalte sume (burse, naveta elevilor etc.); dacă nu se plătesc banii, aceștia se întorc la bugetul de stat și apar probleme cu Ministerul Finanțelor.
Domnul secretar de stat Sorin Ion precizează că reprezentanții ministerului nu își doresc să ceară situații cu termene de predare foarte scurte, însă sunt forțați de împrejurări.
Secțiune de întrebări și răspunsuri:
1. Întrebare: De ce nu este remunerat cadrul didactic suplinitor, care ține locul cadrului didactic aflat în concediu medical, în primele 5 zile de concediu medical?
Răspuns: Ar trebui remunerat, nu există nicio interdicție în acest sens.
[Din luările de poziție din sală rezultă că doar în unele situații se întâmplă acest lucru; se pare că neplata este o cutumă, neexistând suport legal.]
2. Întrebare: Care este soluția în cazul concediilor medicale ale anumitor salariați personal didactic auxiliar (ex: secretari/secretari-șefi, administratori financiari/contabili șefi) – în cazul lor, nu există suplinire, astfel că unitatea rămâne „descoperită” și nici nu are cine să realizeze documentația în vederea plății indemnizației aferente concediului medical, astfel că beneficiază de aceasta cu foarte mare întârziere.
Răspuns: Din păcate, nu există soluție la acest moment.
3. Întrebare: Referitor la bursele elevilor, s-a transmis că trebuie plătite inclusiv pe luna decembrie – dar nu există certitudinea că elevul va veni la școală până în la sfârșitul perioadei de cursuri; cum se pot recupera banii, în cazul unor absențe?
Răspuns: Pentru „Bani de liceu” și bursa profesională banii vin de la Ministerul Educației și se achită până pe data de 20.12, când avem o situație cât de cât clară și completă a lunii și, dacă vor fi probleme de absențe pe 1-2 zile, se regularizează în ianuarie.
Pentru naveta elevilor, la decontul lunii noiembrie, până pe 16.11 calculul se face conform regulii vechi, iar din 16.11.2022 conform noii proceduri; pentru decembrie avem sume forfetare, nu și pentru ianuarie, deoarece sunt bugete diferite (pentru ianuarie, vom discuta în primele 5 zile lucrătoare din luna respectivă).
4. Întrebare: Deși pentru concediile medicale se depun documentele în termen, până în data de 25, casele de asigurări de sănătate spun că nu sunt bani și nu plătesc decât în ultimele zile ale anului.
Răspuns: Ministerul Finanțelor a comunicat Ministerului Educației că banii există la casele de asigurări de sănătate teritoriale – deci, undeva se rupe informația; oricum ar fi, unitățile trebuie să facă solicitările în termen și să și monitorizeze efectuarea plăților.
5. Întrebare: Ce facem dacă nu ajung banii pentru bursele de merit în luna decembrie?
Răspuns: Hotărârea de Guvern spune că se plătesc în luna următoare, deci până pe 15 ianuarie; solicitați la inspectorate să facă redistribuiri; dacă se poate, în regulă, dacă nu – plătiți proporțional (de ex. 90% tuturor beneficiarilor), iar diferența în ianuarie 2023.
6. Întrebare: De ce nu se poate plăti concediul medical în situația cadrului didactic titular al sistemului, transferat pentru restrângere de activitate, care are mai puțin de 6 luni vechime în unitatea de învățământ?
Răspuns: Vom face demersuri. Însă, în ceea ce privește EduSal, trebuie insistat pe „permisivitate”; EduSal permite introducerea istoricului persoanei în EduSal din punct de vedere al vechimii, dar acest lucru nu este obligatoriu.
[F.S.E. „SPIRU HARET” sesizase deja situația și sperăm să obținem o derogare de la reglementarea generală.]
7. Întrebare: Planificarea concediilor de odihnă pentru personalul cluburilor sportive școlare, care funcționează în raport de calendarul competițional al federațiilor de specialitate – dar EduSal forțează cadrele didactice să intre în concediu de odihnă în vacanță, deși cadrele didactice au competiții. Deși regulamentul de organizare și funcționare al cluburilor permite concediul de odihnă și în afara vacanțelor, în EduSal nu se poate trece mai mult de un anumit număr de zile de concediu de odihnă restante.
Răspuns: Se poate trece un număr mai mare, dar nu exagerat. În mod normal, dacă în iulie și august apare inițial concediu de odihnă peste tot, atunci apare rechemarea și se poate modifica. EduSal permite multe, atât timp cât există o hârtie la bază.
Membrii de sindicat deschid discuțiile privind salarizarea și normarea: sume derizorii (sau chiar 0) pentru personalul implicat în derularea proiectelor pe fonduri europene; condițiile de lucru (ex: absența informaticienilor); lipsa atractivității sistemului; salarii mici, invers proporționale cu răspunderea; neacordarea sporurilor (stabilitate, condiții de muncă, chiar și complexitate – în raport cu volumul și complexitatea activității, mai ales acolo unde trebuie gestionate mai multe niveluri de învățământ + proiecte); imposibilitatea de a avea concediu de odihnă în mod real; neplata orelor suplimentare; normarea incorectă a posturilor didactice auxiliare.
Reprezentanții ME: la acest moment, normarea este conform legii, restricția fiind încadrarea în buget; știm că sunt probleme pentru că am discutat în numeroase rânduri cu dl. președinte Nistor probleme dumneavoastră, dar important este să găsim cele mai bune soluții. Ne-ar plăcea să vă garantăm creșterea salarială, dar nu putem. Știam că sunt probleme, iar venirea astăzi aici nu a făcut decât să confirme acest lucru – știm că trebuie să susținem în continuare creșterea salariilor din învățământ și o vom face, dar nu putem garanta nimic. Și la nivelul ministerului ne confruntăm cu aceleași probleme (salarii neatractive, lipsă de personal, suprasolicitare). Practic, dacă cresc salariile și se acordă sporuri, atunci problemele dispar.
[Precizăm că, prin adresele nr. 990/07.12.2022 și 994/07.12.2022, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” a transmis Ministerului Finanțelor Publice și Guvernului României un set de propuneri și observații privind proiectul Ordonanței de urgență a Guvernului privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aflat în dezbatere publică – amendamente susținute și de domnul președinte Marius Ovidiu Nistor în Plenul Consiliului Economic și Social și însușite de majoritatea membrilor Plenului; între acestea: majorarea salariilor întregului personal din învățământ, acordarea sporurilor pentru condiții de muncă, reglementarea acordării sporului de stabilitate și a sporului de suprasolicitare neuropsihică; plata orelor suplimentare. Din păcate propunerile noastre nu se regăsesc în textul final al ordonanței de urgență.]
Precizăm că au fost ridicate și o serie de probleme tehnice, de operare a aplicației EduSal, la care s-au oferit răspunsuri mai mult sau mai puțin satisfăcătoare pentru participanți și pe care nu le putem detalia, pentru a nu genera erori. Reprezentanții Ministerului Educației au subliniat faptul că toate problemele trebuie imediat semnalate prin intermediul centrelor teritoriale, pentru a putea fi soluționate cât mai repede.
De asemenea, ca urmare a demersurilor F.S.E. „SPIRU HARET” de modificare a aplicației EduSal astfel încât reprogramarea concediului de odihnă să fie posibilă nu doar în cele trei situații impuse în prezent de aplicație, ci și în alte cazuri impuse de lege și contractul colectiv de muncă, reprezentanții ministerului ne-au solicitat sprijinul în identificarea respectivelor cazuri; cu adresa F.S.E. „SPIRU HARET” nr. 995/07.12.2022, am transmis Direcției Generale Economice a Ministerului Educației și alte situații în care, în opinia noastră, se impune întreruperea concediului de odihnă, având drept consecință replanificarea acestuia (cu identificarea bazei legale).