Ieri, 29 iunie 2023, la peste 40 de zile de la începerea negocierilor, a fost semnat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.).
În urma negocierilor purtate cu reprezentanții Ministerului Educației, pornind de la proiectul de contract colectiv elaborat de F.S.L.I. și F.S.E „SPIRU HARET”, s-a convenit asupra unor CLAUZE FAVORABILE SALARIAȚILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI A UNOR DREPTURI în plus față de cele prevăzute în contractul anterior, între care:
1. plata salariului și a indemnizației de hrană pentru angajații care lucrează și în zilele libere prevăzute de lege, indiferent de numărul de ore/zile de muncă acumulate în perioada lucrată;
2. instituirea zilei de 5 Iunie ca zi nelucrătoare;
3. calcularea indemnizației de concediu cu luarea în calcul a indemnizației de hrană;
4. acordarea concediului de odihnă suplimentar și personalului didactic de conducere, de îndrumare și de control (nu doar personalului didactic auxiliar și nedidactic);
5. reglementarea expresă a faptului că, la stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă, cele aferente concediului de maternitate, concediului paternal, concediului de risc maternal, concediului pentru îngrijirea copilului bolnav, concediului de îngrijitor, perioada absenței de la locul de muncă în condițiile art. 152 din Codul Muncii și perioada reglementată la art. 160 alin. (1) din Legea nr. 367/2022 (perioada suspendării contractului de muncă pentru participare la grevă) se consideră perioade de activitate prestată;
6. acordarea a 2 zile (nu o zi) lucrătoare libere plătite pentru îngrijirea sănătății copilului – pentru familiile cu 1 copil sau 2 copii, respectiv 3 zile (nu două) lucrătoare libere plătite – pentru familiile cu 3 sau mai mulți copii;
7. acordarea a 5 zile lucrătoare libere plătite pentru salariata care urmează o procedură de fertilizare „in vitro”;
8. acordarea unei zile lucrătoare libere plătite pentru donarea de sânge;
9. instituirea și pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic/contractual încadrat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată (nu doar pentru cadrele didactice) a dreptului la concediu fără plată pe o perioadă de un an calendaristic, o dată la 10 ani de activitate în învățământ, cu aprobarea consiliului de administrație;
10. decontarea contravalorii dispozitivelor vizuale de corecție (ochelari/lentile), pentru angajații care, în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, lucrează cu un monitor, pe baza prescripției medicale și a facturii privind costul ochelarilor, conform Programului Național aprobat prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Educației în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a contractului colectiv de muncă;
11. deducerea, pentru personalul din învățământul preuniversitar, instituită la art. 78 alin. (2) lit. a) pct. v) din Codul fiscal – respectiv contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, precum și contravaloarea abonamentelor plătite de salariați, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual pentru fiecare persoană;
12. consacrarea dreptului angajaților care folosesc în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru, cel puțin 50% din timpul de lucru, de a beneficia de examene medicale corespunzătoare ale ochilor și vederii la angajare, ulterior, la intervale regulate, precum și ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare;
13. reglementarea posibilității ocupării unui post didactic auxiliar sau nedidactic vacantat, prin încheierea unui contract individual de muncă pe durată determinată, până la ocuparea postului prin concurs;
14. stabilirea la 12 luni (în loc de 6 luni) a perioadei de readaptare pentru salariatele/salariații care au beneficiat de concediu de maternitate și/sau concediu pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 1 an, 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap;
15. reglementarea expresă a faptului că reducerea programului de lucru cu până la 1/2 normă, pentru angajații care au în îngrijire copii bolnavi în vârstă de până la 7 ani, nu le afectează calitatea de salariat și vechimea INTEGRALĂ în învățământ/muncă;
16. reglementarea expresă a faptului că angajații NU au obligația însoțirii preșcolarilor/elevilor care fac naveta, pe mijloacele de transport în comun/microbuzele școlare/ mijloacele de transport puse la dispoziție de autoritățile administrației publice locale.
17. reglementarea programului flexibil și a programului inegal de lucru, cu precizarea faptului că acestea nu afectează drepturile prevăzute de contractul colectiv de muncă aplicabil; etc.
Totodată, în raport de prevederile noii legi a dialogului social, respectiv Legea nr. 367/2022, s-a prevăzut modalitatea de negociere a contractului colectiv de muncă la nivel de grup de unități – inspectorate școlare.
Precizăm că C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. va intra în vigoare la data înregistrării la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și va produce efecte pe o perioadă de 2 ani. De asemenea, în cadrul negocierilor colective, părțile au fost de acord ca, după intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar, să se procedeze la modificarea clauzelor contractului, prin act adițional, pentru a-l armoniza cu prevederile acestei legi.
Miercuri, 6 septembrie 2023, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 145 lideri ai grupelor sindicale din unitățile de învățământ din județul Hunedoara.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
- Informare;
- O grevă reușită!
- Probleme profesionale/sindicale;
- Organizarea/reorganizarea activității la început de an;
- Informare juridică – acțiuni în instanță;
- Situații financiare;
- Convocarea Conferinței Județene;
- Informare din partea liderilor de zonă/grupelor sindicale.
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Concluziile desprinse în urma grevei generale: O GREVĂ REUȘITĂ!
2. Pentru aplicarea noii Legi a Învățământului Preuniversitar urmează să fie elaborate alte 105 acte normative (hotărâri de guvern, ordine de ministru, metodologii etc.).
3. A fost semnat noul Contract Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Acesta cuprinde clauze favorabile salariaților din învățământ și o serie de drepturi în plus față de cele prevăzute în contractul anterior. O sinteză a acestora a fost transmisă în grupele sindicale.
4. Aplicarea prevederilor Legii învățământului și a Contractului Colectiv se va face gradual.
5. În această perioadă se vor declanșa acțiuni în instanță pentru recuperarea diferențelor salariale pentru perioada 2019-2023, diferențe rezultate din calcularea indemnizației de concediu incluzând și alocația de hrană.
SUNT ÎN CONTINUARE DE MARE ACTUALITATE URMĂTOARELE:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3122&t=2023.
Luni, 11 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă adresa Primăriei Zam referitor la activitatea grădiniței într-o nouă locație.
2. Se aprobă transferul între unități a unei autoutilitare pentru a realiza aprovizionarea la Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” Geoagiu.
3. Se aprobă membrii consiliului de administrație ai unităților de învățământ, anul școlar 2023-2024, conform Anexei 2.
4. Se aprobă detașarea în interesul învățământului pe funcția de director adjunct de la Colegiul Național „Decebal” Deva.
5. Se aprobă diminuarea normei didactice la 16 ore pentru un cadru didactic cu 25 ani vechime și gradul I.
6. Se aprobă eliberarea duplicatelor actelor de studii, după cum urmează:
a. Colegiul Național „Decebal” Deva - promoția 1986;
b. Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Petroșani – promoția 2006.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
O comparație poate nu tocmai reușită ținând seama de ceea ce se întâmplă nu departe de noi, dar totuși poate nimerită dacă este să luăm în calcul ceea ce se întâmplă prin educația românească. Exemplele sunt numeroase și lucrurile se derulează cam de fiecare dată la fel, într-atât că „agresorul” nu este mult prea greu de identificat în chiar instituția care, în principiu, ar ghida și veghea la bunul său mers. Evident, la modul general este vorba despre Ministerul Educației și frecvent de deconcentratele județene, dar la modul particular de indivizii cățărați prin diferitele funcții și mai ales de „voluntarii” dornici să-și demonstreze priceperea în ampla luptă de gherilă.
„Conflictul” care macină educația nu este unul nou, ci unul deja intrat în rutină, fiind declanșat undeva pe la finalul anilor ʼ90, moment începând cu care diferiții diriguitori ai domeniului au dat lovitură după lovitură întru „eradicarea” problemelor. N-a interesat și nu interesează victimele colaterale, dar mai ales „ruinele” lăsate în urmă. Fiindcă doar cu așa ceva am mai putea compara educația românească la momentul prezent: un oraș de mari dimensiuni, distrus în mare parte, dar printre dărâmăturile căruia își continuă existența cei care nu prea au unde să se ducă, în cazul nostru elevi și profesori.
Iar acestea în timp ce luptele continuă, până la absurdul situației în care nu se mai știe cine cu cine se războiește. Desigur, punctual, se poate observa cine sunt agresorii și mai ales care le este ținta. În prezent, de altfel și motivația acestui articol, ultima „operațiune specială” a condus la o modificare a structurii anului școlar. Sau vorba vine, fiindcă în prezent este imposibil să te dumirești cum va arăta viitorul an școlar.
Astfel, au dispărut peste noapte (cel puțin cam așa se văd lucrurile de la „distanță”, fiindcă cele câteva ieșiri pe această temă ale ministrului, incoerente de altfel, plus că s-a mai arătat cu degetul înspre elevi și părinți – altfel, la ordinea zilei astfel de intervenții „profesioniste”, singura noastră mirare fiind că de a această dată nu am avut în discuție și ceva firme sau măcar vreo cameră de comerț), semestrele. Nu că s-ar fi pus ceva în loc. Cel puțin nu în ordinul de ministru, care în conținutul său relevant se reduce la o enumerare alternantă de perioade alocate cursurilor cu vacanțe școlare. „Modulele de învățare” mult trâmbițate s-au pierdut pe drum, deși mult mai de crezut ar fi ideea că habar nu are nimeni cum ar putea fi organizate, așa că au scos un ordin „la plesneală” și mai văd ei până în toamnă cum stau lucrurile.
„Mitraliate” fiind semestrele, au căzut la datorie și tezele, plus alte câteva amănunte, dar s-a obținut o victorie „epocală” prin introducerea unei noi săptămâni de „brambureală” nefinanțată: „Săptămâna verde”. Cerându-ne totuși scuze pentru aprecierea mai puțin academică exprimată precedent de la acei colegi care se dau peste cap, de unii singuri, pentru ca aceste perioade să nu fie doar niște „semi-vacanțe”, apreciem că lucrurile vor sta și cu aceasta așa cum stau cu „Săptămâna altfel”, adică va fi „aprofundată” până la nivel de măiestrie competența „tăierii timpului la câini”.
Și cam asta-i tot (ziua liberă de 5 octombrie, număratul săptămânilor de școală și descentralizarea câtorva posibilități sunt deja cunoscute) ceea ce s-a putut vedea din acest ultim asalt asupra educației. Nu rămâneți perplecși, așa cum am rămas noi, ci încercați să vă puneți imaginația la contribuție. De exemplu, vă puteți gândi la cohorte întregi de veterani, supraviețuitori de prin celelalte lupte (împotriva) educației, înarmați cu tehnică militar-educațională de ultimă oră, care prin „sacrificiul” de care au dat dovadă, au făcut posibilă o astfel de strălucită victorie. Una care, mai mult ca sigur, este doar de etapă, asaltul continuând până va cădea și ultima redută...
Cam asta ar fi! Puțin și aproape fără de conținut? Aveți dreptate, dar degeaba îți înfigi sabia prin paiațele de paie, că aceasta ajunge până în partea cealaltă, dar fără ca înalții specialiști doctele paiațe să pățească ceva. Nu ne putem pune cu astfel de „eroi”, deși poate că s-ar mai fi găsit și alte propuneri pentru a schimba ceva (indiferent ce anume). Oricum, una ne-a plăcut în mod extrem: am putea dedica fiecare săptămână a anului școlar pentru ceva (Săptămâna chiulului, Săptămâna cafelei, Săptămâna mărțișorului, Săptămâna de dinaintea ultimei săptămâni de școală, Săptămâna simulării, Săptămâna de după simulare, Săptămâna balului etc.), fapt care ar rezolva majoritatea problemelor cu care se confruntă educația, ba chiar ne-a putea gândi la victoria finală...
Așadar, până la următoarea victorie/înfrângere (depinde pe unde vă învârtiți și cam ce stofă aveți, , agresor, dar și mai probabil victimă) puteți lectura, dacă nu ați făcut-o deja, ordinul de ministru atașat articolului. Nu vă speriați că acesta este prea scurt și că veți termina mult prea repede. Sunt în curs multe alte „operațiuni speciale”...
P.S.
O „păsărică”, pamfletară de felul său, ne-a șoptit că „marele luptător” al modificării structurii anului școlar (care, dacă este să luăm în calcul modul cum arată potrivit ordinului de ministru, aduce mai mult cu o „curcă beată”) este domnul Radu Szekely, ilustrul specialist în „finlandisme”, dar mai ales eminent „profesionist în ale educației”, chiar dacă CV-ul său arată că singurul său contact veritabil cu educația românească a fost în perioada septembrie 1997 - iunie 2000 (perioadă în care se recunoaște „profesor” , chiar dacă, în mod ciudat, locul de muncă indicat este „Inspectoratul Școlar General al Județului Sibiu”, realizând „predarea la nivel de școala primară, școala gimnazială, școli profesionale și licee serale”). Este „drept”, licența în filologie vine abia prin 1999...
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 |
O ME nr. 3505/2022
privind structura anului şcolar 2022-2023 |
507.687 | APPLICATION/PDF | 2022-04-05 17:01:08 |