Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
În ultimele zile, fiind încă în derulare, la nivelul I.S.J. Hunedoara se realizează, la solicitarea Ministerului Educației, o misiune de audit financiar.
Aparent inițiată din „grija” pentru cheltuirea banului public, modul concret în care se desfășoară, precum și documentația solicitată din teritoriu (care are toate perspectivele de a ajunge la volume impresionante, de ordinul dacă nu al camioanelor de hârtii, măcar al câtorva roabe), arată că de fapt este o „misiune de pedepsire” (sau, pentru a fi în ton cu vremurile, o „operațiune specială, dar fără arme, ci doar cu urlete și foarte, foarte mult stres inutil) inițiată de diriguitorul aspectelor financiare de la nivel ministerului întru „liniștirea financiară” a județului Hunedoara.
Astfel, sunt verificate în primul rând toate neîncadrările în finanțarea per elev a unităților de învățământ din județul Hunedoara, adică cea mai mare parte a lor. Desigur, se ignoră adevărata problemă, respectiv aceea a subfinanțării cronice, altfel fiind greu de înțeles de ce ai cere rapoarte de control, de audit și multe alte vrafuri de hârtii în situații în care finanțarea asigurată la școlile mici, de exemplu, se epuizează deja odată cu luna februarie, iar peste 90% din școli se regăsesc într-o astfel de situație deja în lunile de toamnă.
De asemenea, se „reșapează” problema concediilor de odihnă neefectuate și pentru care există solicitări pentru compensarea în bani. Evident, și în acest caz adevărata problemă rămâne „sub preș” (în pofida încercărilor ministerului de a rezolva problema în anii precedenți, de exemplu prin tăierea concediilor directorilor și inspectorilor la prevederile codului muncii, în pofida faptului că aceștia își mențin statutul didactic, ba chiar au și obligații de catedră, sau prin obligativitatea pentru cadrele didactice de a intra în concediu în vacanțele școlare de pe parcursul anului școlar, în așa mod că acestea au ajuns să desfășoare o serie de activități din concediul de odihnă), respectiv multiplicarea adesea inutilă a activităților, „habarnismul” care stă la baza realizării calendarelor activităților și absența personalului auxiliar și nedidactic într-un număr suficient pentru ca activitățile administrative să nu mai greveze activitatea cadrelor didactice.
Nu în ultimul rând, este problema proceselor câștigate de S.I.P. Județul Hunedoara, mult prea numeroase pentru „pofta” de economii a „veșnicului” responsabil financiar din minister. Ca atare, se caută „nod în papură” la aceste sentințe, ignorându-se că potrivit legii, fiind vorba despre litigii de muncă, ele sunt executorii de la pronunțarea în primă instanță. Dar nu, ar fi necesară, apreciază „supărații” de mai sus, o ștampilă care să confirme caracterul său definitiv, chiar dacă, nefiind atacate, sentințele dobândesc acest caracter în mod implicit. Și astfel ajungem la o altă mare „supărare”: de ce unitățile de învățământ nu atacă fiecare sentință obținută în favoarea membrilor de sindicat, dacă se poate „până în pânzele albe”? În mod evident, răspunsul și aici este simplu și cunoscut: în primul rând școlile nu au personal de specialitate și nici bani pentru a contracta astfel de servicii, plus că adesea hotărârile date de instanțele inferioare au la bază decizii ale instanțelor superioare (cum ar fi, decizii ale Înaltei Curți de Casație și Justiție), implicit acestea obligatorii, așa încât atacarea lor nu ar reprezenta decât un demers inutil din toate punctele de vedere.
O concluzie? Modul concret de derulare a auditului financiar, în pofida legalității lui, are toate trăsăturile unui abuz de putere, așa încât problema sa a fost ridicată la nivelul ministerului.
Atașăm, spre ilustrare, acestui articol și două dintre documentele emise la solicitarea echipei de audit, care prin amploarea a ceea ce cer au condus la blocarea efectivă în aceste zile a activității directorilor, serviciilor secretariat și ale celor de contabilitate din unitățile de învățământ.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Nota de serviciu | 1.872.713 | APPLICATION/PDF | 2022-03-23 16:34:31 |
2 | Solicitare informații litigii | 62.734 | APPLICATION/PDF | 2022-03-23 16:35:15 |