O serie de rubrici, mai puțin vizibile, ale site-ului S.I.P. Județul Hunedoara au fost completate/actualizate în această perioadă.
Mobilitatea personalului
Metodologia privind mobilitatea personalului didactic de predare 2025-2026, Calendarul mobilității, Fișele de evaluare (atât cele folosite la nivelul unității, cât și cele folosite la nivelul ISJ) sunt postate la rubrica: JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – MOBILITATE PERSONAL, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=36&e=2025
Plată a personalului din cadrul comisiilor desemnate in învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2025 - 2026, evaluării naționale a absolvenților clasei a VIII-a, examenului național de bacalaureat, examenelor de absolvire/certificare a calificării profesionale pentru învățământul profesional, liceal și postliceal, sesiunile anului 2025: https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=39
Hotărâri luate la nivelul I.S.J. Hunedoara
Consiliul de administrație: https://nou.siphd.ro/?a=3420
Ședințe cu directorii: https://nou.siphd.ro/?a=3430
Proceduri: https://nou.siphd.ro/?a=3435
C.L.D.P.S.: https://nou.siphd.ro/?a=3455&t=2025
Comisia paritară: https://nou.siphd.ro/?a=3425
Activitatea S.I.P. Județul Hunedoara
Rubrica SIP HUNEDOARA de pe meniul albastru:
Activitatea Biroului Executiv: https://nou.siphd.ro/?a=3121
Activitatea Consiliului Liderilor: https://nou.siphd.ro/?a=3122
Informări periodice: https://nou.siphd.ro/?a=3136
Hotărâri: https://nou.siphd.ro/?a=3140
Facilități
Pe prima pagină a site-ului, pe banda roșie, se află meniul FACILITĂȚI. Aici sunt postate permanent informații despre „programul social” al S.I.P. Județul Hunedoara (https://nou.siphd.ro/?a=2105), dar și oferte negociate cu diferite firme.
Recensământul membrilor de sindicat
A fost realizat la începutul acestui an. Datele sunt publicate la rubrica SIP HUNEDOARA – RECENSĂMÂNT, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3160
Situații financiare 2024
Sunt postate la rubrica DESPRE NOI -SITUAȚII FINANCIARE, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=1170
În cursul zilei de astăzi, 06 februarie 2025, am primit, prin intermediul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, o serie de precizări / puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal. Ele aparțin Ministerului Educației și Cercetării și le reproducem în continuare.
„Planurile-cadru de învățământ reprezintă un instrument fundamental pentru dezvoltarea curriculară, stabilind arhitectura generală a traseelor educaționale și cadrul în care se articulează disciplinele, orizonturile de formare și domeniile de competențe vizate. Prin proiectele puse în consultare publică nu s-a urmărit un simplu proces de revizuire, nu doar ajustări punctuale, ci un pas important spre o reformă curriculară profundă, menită să răspundă nevoilor actuale ale sistemului de educație.
Printr-o combinație echilibrată între standardizare, flexibilizare și autonomie, noile planuri-cadru își propun să redefinească structura și finalitățile parcursurilor școlare, oferind o mai mare deschidere spre adaptabilitate și personalizare.
Orice reformă educațională trebuie să pornească de la un cadru legislativ clar, iar proiectele prezentate în consultare publică se bazează pe prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care nu doar orientează, ci și condiționează procesul de schimbare curriculară. În acest context, era previzibil ca propunerile să genereze dezbateri ample, având în vedere impactul lor asupra tuturor actorilor implicați în educație. Tocmai această efervescență a dialogului public este un semn pozitiv, demonstrând importanța pe care beneficiarii direcți, cadrele didactice, specialiștii și parteneri în educație, precum și societatea civilă o acordă acestor schimbări.”
În materialul atașat sunt exprimate o serie de puncte de vedere referitoare la:
- trunchiul comun;
- interpretarea modificărilor aduse statutului disciplinelor;
- după elaborarea noilor planuri cadru se vor elabora și programe noi;
- accesul elevilor la pregătirea examenului de bacalaureat;
- programe școlare unice/rigide contra unor programe flexibile prin CS și CDEOȘ;
- provocări administrative;
- teama reducerii semnificative a orelor unor discipline;
- luarea în considerare a propunerilor făcute de profesori;
- statutul unor discipline (latina, istoria, geografia).
DOCUMENTE ATAȘATE
Precizări MEC
Luni, 10 februarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, după cum urmează:
a. Școala Gimnazială „I. D. Sîrbu” Petrila - se acordă aviz organizare concurs 1 post administrator financiar;
b. Școala Gimnazială Nr. 4 Vulcan - se aprobă suplimentarea cu 3 locuri la grădiniță și 4 locuri la clasa a IV-a;
c.Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Petroșani - se amână suplimentarea cu o clasă a IX-a, vocațional, a planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026.
II.Diverse:
1. Se aprobă lista cu excepție plata cu ora.
2. Se aprobă rapoartele de doctorat pentru luna ianuarie 2025: 4 persoane din cadrul I.S.J. Hunedoara și 8 directori unități de învățământ.
3. Se aprobă preluarea a 35 posturi de profesori itineranți și de sprijin de către C.J.R.A.E. Hunedoara, începând cu data de 01.09.2025, după cum urmează:
- C.P.C Simeria: 20 cadre didactice titulare și 1 învățător, 2 cadre didactice viabile, 9 posturi perioadă determinată;
- C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara: 1 titular, 2 posturi perioadă determinată.
În perioada trecută de la începutul lunii martie și până la data acestui articol au fost adoptate sau se află în curs de adoptare o serie de acte normative cu efecte directe în ceea ce privește educația. Astfel, semnalăm pe scurt aceste acte normative:
Ordine de ministru
1. O ME nr. 3459 - O MS 280/2021 privind modificarea și completarea O ME nr. 3235/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2 – poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Legislație special pandemie COVID 19;
2. O ME nr. 3460/2021 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Programului național pilot de tip „Școala după școală", pentru elevii până la clasa a VIII-a inclusiv, aprobate prin O ME nr. 3300/2021 – actul normativ flexibilizează procedurile de implementare și de derulare ale acestui program național – poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Alte regulamente și metodologii;
3. O ME nr. 3462/2021 privind aprobarea Calendarului de administrare a evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2020-2021 – poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Reglementări privitoare la educabili;
4. O ME nr. 3473/2021 privind aprobarea Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022 și a Calendarului înscrierii – poate fi descărcat (include și anexele) de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Organizarea sistemului educațional/Reglementări privitoare la educabili;
5. O ME nr. 3481/2021 privind modificarea Metodologiei pentru constituirea corpului de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale, aprobată prin O MEC nr. 4.979/2020 – ordinul extinde perioada în care se poate derula formarea cadrelor didactice, respectiv 31.08.2021 – poate fi descărcat de la rubrica Ministerul Educației/Ordine de ministru sau de la rubrica Juridic/Legislație/Raporturi de muncă/Cariera didactică.
Proiecte de acte normative
1. Proiectul de lege care interzice cumulul pensiei cu salariul în sistemul public de salarizare și posibilitatea prelungirii activității până la vârsta de 70 ani – proiectul a fost adoptat, într-o primă lectură, în ședința de Guvern din data de 17 martie, urmând a fi transmis la Parlament în cursul săptămânii viitoare. Dintre prevederile acestui proiect de act normativ sunt de semnalat:
- persoanele care doresc își pot prelungi activitatea până la 70 de ani atât în sectorul public cât și în cel privat; de asemenea, au posibilitatea să revină asupra opțiunii de a munci și să se întoarcă la pensie înainte de vârsta de 70 de ani, iar anii munciți în plus de către persoanele care optează pentru continuarea activității conduc la recalcularea pensiei în sistemul public de pensii;
- acțiunea continuării activității are drept consecință suspendarea pensiei, așa încât cei care cumulează în pensia cu salariul de la stat au obligația ca în 30 de zile de la publicarea acestui act normativ să-și exprime această opțiune;
- excepții cu privire la cumularea pensiei cu salariul: persoanele care sunt alese în funcții publice sau cele care au durata mandatului definită de Constituție sunt exceptate de la aplicarea acestei prevederi legislative, persoanele care încasează venituri sub formă de drepturi de autor și drepturi conexe în baza legii drepturilor de autor, personalul didactic plătit cu ora, pensionarii încadrați în gradul 3 de invaliditate, asistenții maternali, asistenții personali, îngrijitorii la domiciliu sau membrii Academiei Române.
În mod expres, legea propune modificarea și anumitor prevederi din legea nr. 1/2011 a educației naționale:
- la articolul 284, alineatele (6) – (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(6) La cerere, personalul didactic din învățământul preuniversitar de predare poate continua activitatea, în condițiile legii, până la împlinirea vârstei de 70 de ani.
(7) Reîncadrarea în funcția de personal didactic a personalului didactic pensionat care nu a împlinit vârsta de 70 de ani se face anual, cu menținerea drepturilor și obligațiilor care decurg din desfășurarea activității didactice avute anterior pensionării și cu acordul consiliului de administrație.
(8) Personalul didactic menținut în funcția didactică în condițiile alin. (6) sau reîncadrat în funcția de personal didactic, în condițiile alin. (7), poate fi numit prin detașare în interesul învățământului în funcții vacante de conducere sau de îndrumare și control, neocupate prin concurs, în condițiile legii.”
- la articolul 284, după alineatul (8) se introduce un alineat nou, alin. (9), cu următorul cuprins:
„(9) La cerere, personalul didactic prevăzut la alin. (6) și (7) se poate pensiona în condițiile legii și înainte de împlinirea vârstei de 70 de ani.”
- la articolul 289, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 289 – (1) Personalul didactic și de cercetare se pensionează la împlinirea vârstei de 65 de ani, cu posibilitatea continuării activității, în condițiile legii, până la împlinirea vârstei de 70 de ani. La cerere, personalul didactic și de cercetare se poate pensiona în condițiile legi și înainte de împlinirea vârstei de 70 de ani.”