În ședința de Guvern de miercuri 13 iulie au fost prezentate, în primă lectură, proiectele celor două noi legi ale educației, după ce ministrul educației, în cadrul unei conferințe de presă, a prezentat în data de 12 iulie principalele modificări, urmând ca ulterior aceste proiecte să fie supuse dezbaterii publice până în data de 17 august.
Vă propunem, în cadrul articolului de față, alături de proiectul Legii învățământului preuniversitar și câteva dintre materialele distribuite cu referire la conținutul acesteia:
Proiectul Legii învățământului preuniversitar
Expunere de motive la proiectul Legii învățământului preuniversitar
Sinteza proiect de lege învățământ preuniversitar
Elemente de reformă în proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar
Miercuri, 6 iulie 2022, a fost publicată în Monitorul Oficial HG nr. 875/2022 care aprobă Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 48/2022 privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.
Hotărârea de guvern menționată vine în completarea OUG nr. 48/2022 privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017 - 31 august 2021, adoptată în cursul lunii aprilie, al cărei text a fost elaborat de către organizațiile sindicale și adoptat la solicitarea acestora.
Prin acest act normativ se stipulează în primul rând faptul că „personalul didactic din învățământul preuniversitar și universitar de stat beneficiază de plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite, rezultate din stabilirea salariului de bază prin utilizarea tranșelor de vechime în învățământ, instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2017 pentru aplicarea prevederilor art. 3indice4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.” Cu alte cuvinte, este vorba despre recunoașterea de către Guvernul României a existenței unor drepturi salariale cuvenite personalului din învățământ dar neacordate rezultate din neaplicarea în această perioadă a creșterilor salariale provenind din trecerea într-o nouă tranșă de vechime (vechiul sistem al tranșelor de vechime).
Astfel, diferențele salariale rezultate din adoptarea OUG nr. 48/2022 vor fi calculate potrivit normelor metodologice aprobate, respectiv prin intermediul unui modul parte componentă a aplicației informatice EDUSAL. Prima tranșă (5% din debite), potrivit prevederilor ordonanței de urgență, ar trebui să fie plătită în termen de 90 de zile de la data adoptării actului normativ, respectiv până la finalul lunii iulie a anului 2022. Totuși, ultimele declarații ale ministrului educației arată că în mod „realistic” această tranșă va fi plătită în cursul lunii septembrie a acestui an.
Marți, 26 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Reorganizare rețea școlară Deva și Hațeg
II. Solicitări de la unitățile de învățământ
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă reorganizarea rețelei școlare a Municipiului Deva și a Orașului Hațeg prin includerea structurii Grădinița P.P. „Episcop Gurie” Deva ca structură a Seminarului Teologic „Sfânta Ecaterina” Prislop.
II. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se acordă aviz suplimentare locuri, conform Anexei 1.
III. Diverse:
1. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii.
2. Se aprobă desemnarea centrului de examen pentru concursul de director/director adjunct, sesiunea a III-a, la I.S.J. Hunedoara – sala Europa.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ solicită Guvernului și membrilor Parlamentului României să stopeze campania împotriva angajaților din învățământ prin care încearcă să legitimeze viitoarele decizii privind salarizarea în domeniul bugetar. FSE „SPIRU HARET“ atrage atenția că angajații din învățământ sunt printre puținii care, fără pregătire specială și fără a primi dotările tehnice necesare, și-au continuat activitatea, în condițiile în care nu au beneficiat de majorarea salarială din septembrie 2020 și nu beneficiază de sporuri pentru condiții de muncă, similar altor domenii, deoarece nici până acum nu s-a pus efectiv în aplicare regulamentul de sporuri pentru familia ocupațională Învățământ.
„În loc să facă o analiză corectă a salarizării, membrii Guvernului și ai Parlamentului României vin aproape în fiecare zi cu câte un „fake news“ privind angajații din sistemul educațional. Mai nou, au adus în fața opiniei publice lista cu sporurile din sectorul bugetar. Nu comentez sporurile din alte domenii, însă documentul privind sistemul de învățământ este o doar o nouă intoxicare prin care se încearcă denigrarea unei categorii de angajați care a fost mereu „uitată“ la împărțirea bugetului. Spre exemplu, în materialul prezentat ieri, se face referire la un spor de 80% pentru preoții-profesori, lucru total neadevărat. Acest sprijin este acordat personalului clerical din unitățile de cult cu venituri reduse, nu din unitățile de învățământ, fiind doar raportat la salariul unui cadru didactic. Un alt drept prezentat greșit este cel pe care îl primesc angajații care predau în școlile din localitățile izolate, indemnizație care poate fi până la 20% și nu de 20%, așa cum rezultă din documentul făcut public. Și exemplele pot continua. În loc să apeleze la astfel de manipulări, prin care încearcă să acopere eventualele diminuări de salarii, membrii Guvernului și Parlamentului ar trebui să se aplece asupra problemelor reale din sistemul bugetar. Cel puțin în ceea ce privește familia ocupațională Învățământ, tăierea voucherelor de vacanță, diminuarea/anularea alocațiilor de hrană și plafonarea unor drepturi vor accentua și mai mult discrepanța salarială dintre categoriile de angajați, fie că sunt salariați la stat sau privat, în detrimentul celor din învățământ“, a declarat Marius Ovidiu Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.×…
Potrivit unei analize realizate de Euridyce și preluată de mass-media, făcută pe baza datelor EUROSTAT și a celui mai recent raport despre salarizarea profesorilor în Uniunea Europeană, cadrele didactice din România câștigă cu până la o treime mai puțin, în medie, față de angajații cu studii superioare din mediul privat.
Menționăm că, începând cu 1 septembrie 2020, potrivit OUG 114/2018, personalul didactic ar fi trebuit să primească o majorare a salariilor pentru a ajunge la nivelul stabilit prin Legea salarizării nr. 153/2017, majorare care a fost amânată de Guvernul Orban pentru 1 septembrie 2021. De asemenea, prin Legea bugetului de stat, în 2021, toți salariații din sectorul bugetar ar fi trebuit să beneficieze de o creștere a salariilor cu ¼ din diferența dintre salariul de bază prevăzut de Legea nr. 153/2017 pentru anul 2022 și cel din luna decembrie 2018. Însă, efect al OUG nr. 226/2020, în anul 2021, personalul din învățământ nu va beneficia de nicio creștere salarială. În plus, în învățământ nu se acordă sporurile pentru condiții de muncă.
Conținutul integral al comunicatului, inclusiv analiza comparativă între ceea ce s-a prezentat în mass-media și realitate, se regăsește la rubrica F.S.E. „Spiru Haret”/Informare/2021.