Joi, 12 decembrie 2024, de la ora 09:30, a avut loc, în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.) Hunedoara, ședința cu directorii/directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Aspecte financiare la sfârșit de an bugetar;
2. Precizări referitoare la probele de competențe din cadrul examenului național de bacalaureat 2025;
3. Constatări și recomandări ca urmare a misiunilor efectuate în cadrul compartimentului audit intern;
4. Diverse
În cadrul lucrărilor au fost prezentate următoarele:
Maria Ștefănie - inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- mulțumiri pentru activitatea desfășurată;
- concluziile videoconferinței ME-ISJ-uri: „toate cheltuielile făcute la timp și legal”.
Mariana Miertoiu – contabil șef, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind încheierea exercițiului financiar 2024;
- au apărut normele aferente cu termene precise pentru fiecare operațiune;
- important – plata salariilor și a contribuțiilor în integralitate;
- plata burselor la data stabilită;
- corecturi în ceea ce privește sumele pentru vouchere.
Szofia Szasz – inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind examenul de bacalaureat: comisia județeană, legislația aplicabilă, comisiile din unitățile școlare, calendarul activităților, înscrierea elevilor, egalizarea șanselor etc. (Prezentare PPT)
Maria Ștefănie - inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind simularea județeană a evaluării naționale. (Prezentare PPT)
Marius Cioară – auditor intern, I.S.J. Hunedoara:
- concluziile misiunilor de audit: concluzii pozitive; mulțumiri.
Rodica Dimulescu - inspector școlar management instituțional, I.S.J. Hunedoara:
- informații privind programul „Masă sănătoasă”; finalizare 31 decembrie 2024; rapoarte completate de unitățile beneficiare; ce se întâmplă mai departe.
Lena Armean - inspector școlar management instituțional, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind programul „Săptămâna verde”.
Elena Bogdan – șef birou, I.S.J. Hunedoara:
- prima pentru dezvoltarea carierei didactice/profesionale: decontarea cheltuielilor din primul an (declarație); alimentare carduri, emitere carduri noi.
Materiale suport folosite și prezentate în cadrul ședinței pot fi consultate pe site-ul nostru, la rubrica ISJ HUNEDOARA – ȘEDINȚE CU DIRECTORII sau accesând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3430&t=2024.
Miercuri, 11 decembrie 2024, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 146 lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Buletinul informativ „Magister”; Raport sintetic al activității F.S.E. „Spiru Haret”; Situație statistică noiembrie 2024; Situații financiare noiembrie 2024; Adresa ME nr. 89397/04.12.2024 privind modul de decontare a primelor de carieră; Model „Declarație” cf. O ME nr. 3956/18.12.2023; Adresa comună a federațiilor sindicale nr. 443/1013/03.12.2024 privind calculul indemnizației de concediu.
În cadrul ședințelor au fost abordate problemele de actualitate, insistându-se în special pe următoarele aspecte:
1. Așteptările privind ultima etapă de creșteri salariale – angajamentele financiare față de salariații din educație, asumate în urma grevei generale din anul 2023, posibilă prin independența financiară și politică a sindicatelor din educație, au fost respectate până în prezent, dar nu există certitudini relativ la ultima etapă de creșteri salariale, mai ales având în vedere „atmosfera” politică din prezent;
2. Decontarea formării profesionale – în urma refuzurilor I.S.J. Hunedoara de a înregistra cererile de decont, în conformitate cu prevederile legii nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar, precum și a adresei transmisă în teritoriu de această instituție, potrivit căreia obligația decontării formării profesionale (a gradelor didactice în primul rând) cade în sarcina unităților de învățământ, colegii trebuie să depună și să înregistreze cererile de decont la unitățile de învățământ;
3. Calculul indemnizației de concediu – recenta hotărâre a Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul pentru soluționarea recursului în interesul legii prin care se precizează că indemnizația de hrană nu intră în baza de calcul a indemnizației de concediu de odihnă a fost implementată de Ministerul Educației, programul EduSal fiind modificat în consecință – federațiile sindicale din educație, printr-o adresă comună, au solicitat Ministerului Educației menținerea modului de calcul al indemnizației de concediu ținând seama de prevederile Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, unde este stipulat că indemnizația de hrană trebuie luată în calculul indemnizației de concediu;
4. Decontarea primelor de carieră aferente anului școlar 2022-2023 – potrivit celor transmise de ME, fiecare beneficiar trebuie să completeze o declarație potrivit celei din anexa O ME nr. 3956/18.12.2023, singurele documente justificative ce urmează a fi depuse fiind diplomele/certificatele obținute în cadrul programelor/cursurilor plătite din aceste sume;
5. Distribuirea cardurilor de carieră didactică și a cardurilor profesionale – au fost distribuite/sunt în curs de distribuire și ultimele carduri de carieră aferente anului școlar trecut, alimentarea acestora, în măsura în care distribuirea se finalizează în timp util, urmând să se realizeze după data de 20 decembrie (următoarea etapă de alimentare va fi în ianuarie 2025);
6. Acordarea de tichete sociale membrilor de sindicat S.I.P. Județul Hunedoara – în conformitate cu solicitările existente și deciziile adoptate, ținând cont de veniturile din educație și de datele economice, fiecare membru de sindicat (în măsura îndeplinirii prevederilor statutare) va primi tichete sociale în valoare de 150 lei;
7. Necesitatea menținerii și întăriri organizațiilor sindicale – ținând seama de faptul că acordarea majorității drepturilor salariaților din educație se datorează demersurilor sindicale, dar mai ales având în vedere „amenințările” care se profilează dinspre politic („solicitările” de descentralizare extremă a sistemului public de educație, incluzând aici desființarea totală a inspectoratelor școlare, angajarea la nivelul unității de învățământ, consilii de administrație cu o majoritate de reprezentare din partea părinților; „transformarea” titularizării (de la dispariție la obligativitatea unor examene de reconfirmare periodice; „spiritul” viitoarelor planuri-cadru, cu presiuni pe o reducere semnificativă a disciplinelor de învățământ și totodată pe o preponderență a opțiunii elevilor etc.), menținerea și întărirea organizațiilor sindicale reprezintă singura modalitate de a ajunge să ne opunem eficient oricăror măsuri menite să precarizeze statutul și drepturile salariaților din educație.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3122&t=2024.
Luni, 16 decembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă Procedura operațională referitoare la organizarea și desfășurarea simulării Evaluării Naționale, revizie.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA – CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Sunt deja câteva zile de la debutul anului școlar 2024-2025, marcate acestea în primul rând de pregătirile pentru debutul efectiv al cursurilor, activități cu atât mai intense cu cât data începerii acestora, 9 septembrie, este devansată în raport cu tradiția sistemului educațional românesc. Dar cum ne-am obișnuit de mult cu incapacitatea decidenților de a oferi un cadru de stabilitate școlii românești, fie doar și printr-o structură a anului școlar care să prioritizeze nevoile educaționale, înainte de toate activitatea la catedră, ne vom opri în aceste rânduri nu atât la problemele educației, cât la așteptările care îi marchează debutul.
Desigur, având în vedere cine suntem, vom avea în vedere în primul rând așteptarea relativă la „calendarul” creșterilor salariale obținute în urma grevei generale de anul trecut. Onorată în integralitate până în prezent, creșterea veniturilor în educație presupune însă și o ultimă etapă, care ar trebui să fie onorată în orizontul anului 2025: apariția unei noi legi de salarizare a personalului plătit din fonduri publice și acordarea prin aceasta a salariilor de încadrare negociate în 2023 (diferența dintre salariile aflate în prezent în plată și maximul din viitoarea lege de salarizare).
Creșterilor salariale le urmează, prin impactul major pe care îl pot avea, estimările privind apariția unor noi planuri-cadru, cel puțin pentru învățământul liceal, iar corelat apariția unor noi programe școlare. Deși este greu de spus la acest moment care va fi „paradigma” acestora, mai ales ținând seama de predispoziția decidenților de a asculta mai pe toată lumea cu excepția celor de la catedră, având în vedere unele „scăpări”, este de estimat că ne așteaptă o luptă și în această privință.
Mai mult sau mai puțin vizibilă, dar devenită aproape permanentă, este și „lupta” pentru menținerea titularizării, atacurile la adresa acesteia fiind tot mai frecvente, chiar dacă este unul dintre puținele elemente de stabilitate pentru sistemul educațional românesc.
Am spune însă că ne-am obișnuit cu avalanșa de măsuri „luate după ureche” și că în haosul tot mai accentuat vom face tot ce se poate pentru ca, pe cât se poate, școala să-și vadă de scopul său major. Cu siguranță, definirea acestuia ar putea suscita polemici, dar rămânem convinși că acesta nu poate avea de-a face cu o „stare de bine” care pe zi ce trece aduce tot mai mult cu un „bunul plac” al orișicui...
Deși realitatea nu face decât să ne confirme modul de „operare” al decidenților, un bun exemplu fiind recentele decizii privind derularea examenelor naționale. Probe orale mutate la începutul anului (adică aproximativ două săptămâni în care activitatea școlară curentă va fi bulversată în multe dintre școli), câte o zi liberă după fiecare probă scrisă (într-o perioadă oricum supraaglomerată), vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestațiilor (măsură potențial generatoare a unui volum imens de activitate), sunt câteva exemple, fără a uita de „ajutorul” oferit de justiție în acest sens, ultimul exemplu fiind decizia menținerii notei mai mari în urma unei contestații (ceea ce va îndemna probabil pe fiecare candidat să depună contestație, neavând nimic de pierdut, iar de aici o recorectare a majorității lucrărilor).
În același sens al unui haos tot mai accentuat se înscrie și elaborarea recentă a profilului profesorului și a standardelor didactice (de către o comisie atinsă din plin de o presupusă extincție a celor de la catedră), confundată aceasta cu ideile aruncate prin media cu privire la o salarizare pe criterii de competență. Istericalele generate și mai ales susținute de diferiții actori cu precădere non-educaționali, iar aici ne gândim cu precădere la „sursa ta de informații din domeniul educațional”, dar fără să ignorăm la fel de dezinformatele rețele sociale, s-au dovedit fără acoperire, discuțiile pe această temă între actorii relevanți fiind încă departe de a fi demarat într-un mod cât de cât consistent...
Și am putea continua, dar ne-am învârti, având în minte avalanșa de măsuri preconizate (cam pe câte nu s-a reușit a fi implementate în ultimele trei decenii), în aceleași orizonturi ale nesiguranței... Dar poate că un lucru, prin prisma „festivalului” electoral care ne așteaptă în ultima parte a anului, este sigur: dincolo de „simpatiile” politice, dincolo de „adevărurile” care ne sunt oferite valuri-valuri pe toate canalele posibile și chiar dincolo de idiosincraziile personale, personalul de educație va trebui să meargă la vot și să-și acorde votul cu multă, cu foarte multă chibzuință. În rest, reiterăm urarea unui an școlar plin de satisfacții și împliniri!