Dragi elevi, părinți și studenți,
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în semn de revoltă față de prevederile Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional ce provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, organizează în data de 8 septembrie 2025 PICHETAREA sediului Guvernului României, urmată de un MARȘ DE PROTEST până la Palatul Cotroceni.
Acțiunile noastre urmăresc să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, precum și asupra faptului că salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu efecte negative asupra sistemului de învățământ, dar în primul rând asupra beneficiarilor educației.
Pe 8 septembrie, în loc să ne aflăm la catedră pentru a sărbători începutul școlii, noi, profesorii, vom ieși în stradă pentru viitorul educației și pentru viitorul României.
Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru DREPTATE. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim:
Dragi elevi, părinți și studenți,
Este evident că măsurile de „eficientizare” aplicate în domeniul învățământului prin Legea nr. 141/2025 vor avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.
Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți: cheltuielile pentru educația sunt o INVESTIȚIE, nu un cost.
Vrem ca elevii și studenții să aibă parte de cele mai bune condiții pentru a învăța și a se dezvolta. Vrem să fie pregătiți pentru o lume modernă și competitivă, iar acest lucru nu se poate întâmpla fără o educație solidă și fără profesori motivați.
Vă rugăm să înțelegeți importanța luptei noastre și să ne fiți alături, întrucât este în joc și viitorul vostru, al tinerelor generații care se formează și se vor forma în sistemul educațional.
Anul aceasta, pentru noi prima zi nu va avea aceeași însemnătate. Vă rugăm să nu ne blamați pe noi pentru această decizie de a boicota prima zi de școală. De vină este Guvernul, care, prin măsurile luate, a arătat că nu-i pasă de NOI, de VOI, de ȘCOALA ROMÂNEASCĂ.
Din aceste motive, vă rugăm să nu participați anul acesta la festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025.
Vă mulțumim!
După amplul protest din data de 8 septembrie 2025 – peste 20.000 de salariați din învățământ, elevi și studenți au mărșăluit în București și alte mii au pichetat prefecturile din țară, iar în unitățile de învățământ, cu puține excepții, deschiderea anului școlar a fost boicotată – se pare că prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul educației, Daniel David, continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025.
Nici faptul că, în multe unități de învățământ, a continuat boicotarea activităților didactice în data de 9 septembrie, nu i-a impresionat pe cei care pot remedia măsurile luate prin Legea 141/2025 și care au afectat profund sistemul educațional.
În aceste condiții, acțiunile de protest vor continua!
În perioada imediat următoare, forurile de conducere ale celor trei federații din învățământ vor propune membrilor de sindicat calendarul și formele următoarelor acțiuni de protest, astfel gândite încât să aibă un impact maxim, dar cu sacrificii minime pentru elevi și studenți. În funcție de rezultate, periodic, vom actualiza tipul și calendarul acțiunilor de protest.
Opinia publică trebuie să înțeleagă faptul că revolta dascălilor nu este pentru că aceștia ar fi pierdut „privilegii” – așa cum afirmă, în mod fals, unii decidenți – ci pentru salvarea învățământului românesc!
Nu este o lozincă, este o realitate!
Elevii și studenții acestei țări merită să beneficieze de un sistem educațional de calitate, așa cum îl au cei din alte state membre ale Uniunii Europene!
Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.
Colegiul Liderilor F.S.E. „SPIRU HARET“,
Consiliul Național de Conducere F.N.S. „ALMA MATER“
București, 11.09.2025
MATERIALE ATAȘATE
Comunicat
Luni 8 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ referitor la ocupare posturi, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se aprobă rapoartele de doctorat aferente lunii august 2025 pentru inspectori școlari/directori unități de învățământ.
2. Se prezintă situația numărului de ore în catedră pentru directori/directori adjunct din unități de învățământ.
3. Se aprobă numirea unu inspector școlar pentru monitorizarea activității directorilor de grădinițe.
4. Se prezintă soluția pentru transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara.
Se propune transmiterea către unitatea școlară..
5. Se aprobă cererea de pensionare pentru limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data de 01.09.2025.
6. Se aprobă constituirea comisiei de etică de la nivelul I.S.J. Hunedoara, conform deciziei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE.
Deși adesea acest lucru pare să nu se numere printre lucrurile cunoscute de chiar cei care, prin atribuțiile și rolurile care le revin, ar trebui să stea cu ea sub ochi în fiecare clipă, avem o Lege a educației naționale, respectiv Legea nr. 1/2011. Iar o lege, cel puțin asta însemnând a fi un cetățean responsabil într-o societate democratică, cu atât mai mult atunci când ai și o responsabilitate, se cere respectată, fiind singurul reper obiectiv în adoptarea deciziilor și în sancționarea abaterilor.
În teorie, vom spune, fiindcă altfel, în practica a cărei singură regulă majoră pare să fie „interesul poartă fesul”, lucrurile sunt departe de a sta astfel. Exemplele sunt numeroase și probabil fiecare dintre cei care lucrează în sistemul educațional cunoaște măcar o astfel de situație. Adesea poate că este vorba doar despre lucruri mărunte, la care cei implicați se adaptează destul de repede și astfel sunt trecute în cele din urmă cu vederea, dar apar situații în care „a da cu bățul în baltă” pare să devină o operațiune sistematică, ca și cum cei care dețin „bățul” își doresc din toată inima să stropească pe cât mai mult lume.
Cruda realitate, s-ar putea spune, într-un astfel de „film horror” din punct de vedere educațional înscriindu-se și una dintre ultimele inițiative „subterane” ale I.S.J. Hunedoara, respectiv aceea prin care se presează ca orele de educație fizică și sport din învățământul primar, acolo unde nu sunt ocupate de titulari, să fie retrase de pe listele cu posturile/orele vacante, în așa fel ca odată cu începerea cursurilor ele să fie acoperite de către învățători, desigur în absența oricărei plăți (aceasta fiind posibilă doar în acele situații în care se poate face dovada calificării prin actele de studii).
De ce o astfel de inițiativă, care ignoră în mod flagrant art. 263 din Legea nr. 1/2011 a educației naționale? Motivația este locală, dar se leagă de „marea misiune de audit” cu care Ministerul Educației a călcat în primăvară județul Hunedoara. Aflată în depășire constantă a finanțării care îi revine în baza costurilor standard, educația din județul Hunedoara a tot deranjat în încercarea sa de a funcționa în limitele legale, urcând de la an la an în „topul” celor care înregistrează astfel de depășiri, până la momentul la care, în cursul acestui an, a ajuns să ocupe prima poziție.
Iar acum a venit momentul reacțiilor, solicitându-se imperios o reducere a cheltuielilor la nivelul județului, I.S.J. Hunedoara, probabil că din „motive de băț” cu rang superior, decizând să purceadă la astfel de acțiuni, chiar dacă „marea misiune de audit” n-a constatat prea mulți bani aruncați pe fereastră, ba chiar se pare că sumele sunt ridicole comparativ cu bugetul (din nefericire nu se pot oferi cifre concrete, raportul de audit fiind trecut la „secret”). Evitând cu „măiestrie” să se atingă de cea mai logică dintre concluzii, cum că finanțarea rezultată din costul standard este insuficientă pentru o funcționare cât de cât apropiată de normalitatea legislativă, cea pe care pe care nici „inteligența specializată” a auditului nu a reușit să o dibuiască, I.S.J. Hunedoara a găsit de cuviință, printre alte măsuri (cu părere de rău, unele cam la fel de „breze”, între acestea numărându-se, de exemplu, „eradicarea” posturilor neocupate), „să dea piept” și cu legislația.
Ce s-ar putea face pentru a readuce în cadrul legii o astfel de abordare a orelor de educație fizică și sport din învățământul primar (care, din păcate, pare să fie deja o practică curentă prin multe dintre județe)?
Depinde de cine și ce își asumă. Astfel, înainte de a se semnala până la nivel de minister faptul că în județul Hunedoara orele de educație fizică și sport din învățământul primar au ajuns în unele școli într-o zonă în care singura certitudine a existenței lor mai este în planurile-cadru, ceea ce înseamnă însă ca demersurile actuale de „încețoșare” a situației să devină efective, am putea să ne gândim cel puțin la câteva posibilități: