O serie de rubrici, mai puțin vizibile, ale site-ului S.I.P. Județul Hunedoara au fost completate/actualizate în această perioadă.
Mobilitatea personalului
Metodologia privind mobilitatea personalului didactic de predare 2025-2026, Calendarul mobilității, Fișele de evaluare (atât cele folosite la nivelul unității, cât și cele folosite la nivelul ISJ) sunt postate la rubrica: JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ – MOBILITATE PERSONAL, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=36&e=2025
Plată a personalului din cadrul comisiilor desemnate in învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2025 - 2026, evaluării naționale a absolvenților clasei a VIII-a, examenului național de bacalaureat, examenelor de absolvire/certificare a calificării profesionale pentru învățământul profesional, liceal și postliceal, sesiunile anului 2025: https://nou.siphd.ro/?a=2434&q=4&r=39
Hotărâri luate la nivelul I.S.J. Hunedoara
Consiliul de administrație: https://nou.siphd.ro/?a=3420
Ședințe cu directorii: https://nou.siphd.ro/?a=3430
Proceduri: https://nou.siphd.ro/?a=3435
C.L.D.P.S.: https://nou.siphd.ro/?a=3455&t=2025
Comisia paritară: https://nou.siphd.ro/?a=3425
Activitatea S.I.P. Județul Hunedoara
Rubrica SIP HUNEDOARA de pe meniul albastru:
Activitatea Biroului Executiv: https://nou.siphd.ro/?a=3121
Activitatea Consiliului Liderilor: https://nou.siphd.ro/?a=3122
Informări periodice: https://nou.siphd.ro/?a=3136
Hotărâri: https://nou.siphd.ro/?a=3140
Facilități
Pe prima pagină a site-ului, pe banda roșie, se află meniul FACILITĂȚI. Aici sunt postate permanent informații despre „programul social” al S.I.P. Județul Hunedoara (https://nou.siphd.ro/?a=2105), dar și oferte negociate cu diferite firme.
Recensământul membrilor de sindicat
A fost realizat la începutul acestui an. Datele sunt publicate la rubrica SIP HUNEDOARA – RECENSĂMÂNT, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3160
Situații financiare 2024
Sunt postate la rubrica DESPRE NOI -SITUAȚII FINANCIARE, link direct: https://nou.siphd.ro/?a=1170
În cursul zilei de astăzi, 06 februarie 2025, am primit, prin intermediul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, o serie de precizări / puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal. Ele aparțin Ministerului Educației și Cercetării și le reproducem în continuare.
„Planurile-cadru de învățământ reprezintă un instrument fundamental pentru dezvoltarea curriculară, stabilind arhitectura generală a traseelor educaționale și cadrul în care se articulează disciplinele, orizonturile de formare și domeniile de competențe vizate. Prin proiectele puse în consultare publică nu s-a urmărit un simplu proces de revizuire, nu doar ajustări punctuale, ci un pas important spre o reformă curriculară profundă, menită să răspundă nevoilor actuale ale sistemului de educație.
Printr-o combinație echilibrată între standardizare, flexibilizare și autonomie, noile planuri-cadru își propun să redefinească structura și finalitățile parcursurilor școlare, oferind o mai mare deschidere spre adaptabilitate și personalizare.
Orice reformă educațională trebuie să pornească de la un cadru legislativ clar, iar proiectele prezentate în consultare publică se bazează pe prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care nu doar orientează, ci și condiționează procesul de schimbare curriculară. În acest context, era previzibil ca propunerile să genereze dezbateri ample, având în vedere impactul lor asupra tuturor actorilor implicați în educație. Tocmai această efervescență a dialogului public este un semn pozitiv, demonstrând importanța pe care beneficiarii direcți, cadrele didactice, specialiștii și parteneri în educație, precum și societatea civilă o acordă acestor schimbări.”
În materialul atașat sunt exprimate o serie de puncte de vedere referitoare la:
- trunchiul comun;
- interpretarea modificărilor aduse statutului disciplinelor;
- după elaborarea noilor planuri cadru se vor elabora și programe noi;
- accesul elevilor la pregătirea examenului de bacalaureat;
- programe școlare unice/rigide contra unor programe flexibile prin CS și CDEOȘ;
- provocări administrative;
- teama reducerii semnificative a orelor unor discipline;
- luarea în considerare a propunerilor făcute de profesori;
- statutul unor discipline (latina, istoria, geografia).
DOCUMENTE ATAȘATE
Precizări MEC
Luni, 10 februarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările unităților de învățământ, după cum urmează:
a. Școala Gimnazială „I. D. Sîrbu” Petrila - se acordă aviz organizare concurs 1 post administrator financiar;
b. Școala Gimnazială Nr. 4 Vulcan - se aprobă suplimentarea cu 3 locuri la grădiniță și 4 locuri la clasa a IV-a;
c.Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Petroșani - se amână suplimentarea cu o clasă a IX-a, vocațional, a planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026.
II.Diverse:
1. Se aprobă lista cu excepție plata cu ora.
2. Se aprobă rapoartele de doctorat pentru luna ianuarie 2025: 4 persoane din cadrul I.S.J. Hunedoara și 8 directori unități de învățământ.
3. Se aprobă preluarea a 35 posturi de profesori itineranți și de sprijin de către C.J.R.A.E. Hunedoara, începând cu data de 01.09.2025, după cum urmează:
- C.P.C Simeria: 20 cadre didactice titulare și 1 învățător, 2 cadre didactice viabile, 9 posturi perioadă determinată;
- C.S.E.I. „Rudolf Steiner” Hunedoara: 1 titular, 2 posturi perioadă determinată.
Deși adesea acest lucru pare să nu se numere printre lucrurile cunoscute de chiar cei care, prin atribuțiile și rolurile care le revin, ar trebui să stea cu ea sub ochi în fiecare clipă, avem o Lege a educației naționale, respectiv Legea nr. 1/2011. Iar o lege, cel puțin asta însemnând a fi un cetățean responsabil într-o societate democratică, cu atât mai mult atunci când ai și o responsabilitate, se cere respectată, fiind singurul reper obiectiv în adoptarea deciziilor și în sancționarea abaterilor.
În teorie, vom spune, fiindcă altfel, în practica a cărei singură regulă majoră pare să fie „interesul poartă fesul”, lucrurile sunt departe de a sta astfel. Exemplele sunt numeroase și probabil fiecare dintre cei care lucrează în sistemul educațional cunoaște măcar o astfel de situație. Adesea poate că este vorba doar despre lucruri mărunte, la care cei implicați se adaptează destul de repede și astfel sunt trecute în cele din urmă cu vederea, dar apar situații în care „a da cu bățul în baltă” pare să devină o operațiune sistematică, ca și cum cei care dețin „bățul” își doresc din toată inima să stropească pe cât mai mult lume.
Cruda realitate, s-ar putea spune, într-un astfel de „film horror” din punct de vedere educațional înscriindu-se și una dintre ultimele inițiative „subterane” ale I.S.J. Hunedoara, respectiv aceea prin care se presează ca orele de educație fizică și sport din învățământul primar, acolo unde nu sunt ocupate de titulari, să fie retrase de pe listele cu posturile/orele vacante, în așa fel ca odată cu începerea cursurilor ele să fie acoperite de către învățători, desigur în absența oricărei plăți (aceasta fiind posibilă doar în acele situații în care se poate face dovada calificării prin actele de studii).
De ce o astfel de inițiativă, care ignoră în mod flagrant art. 263 din Legea nr. 1/2011 a educației naționale? Motivația este locală, dar se leagă de „marea misiune de audit” cu care Ministerul Educației a călcat în primăvară județul Hunedoara. Aflată în depășire constantă a finanțării care îi revine în baza costurilor standard, educația din județul Hunedoara a tot deranjat în încercarea sa de a funcționa în limitele legale, urcând de la an la an în „topul” celor care înregistrează astfel de depășiri, până la momentul la care, în cursul acestui an, a ajuns să ocupe prima poziție.
Iar acum a venit momentul reacțiilor, solicitându-se imperios o reducere a cheltuielilor la nivelul județului, I.S.J. Hunedoara, probabil că din „motive de băț” cu rang superior, decizând să purceadă la astfel de acțiuni, chiar dacă „marea misiune de audit” n-a constatat prea mulți bani aruncați pe fereastră, ba chiar se pare că sumele sunt ridicole comparativ cu bugetul (din nefericire nu se pot oferi cifre concrete, raportul de audit fiind trecut la „secret”). Evitând cu „măiestrie” să se atingă de cea mai logică dintre concluzii, cum că finanțarea rezultată din costul standard este insuficientă pentru o funcționare cât de cât apropiată de normalitatea legislativă, cea pe care pe care nici „inteligența specializată” a auditului nu a reușit să o dibuiască, I.S.J. Hunedoara a găsit de cuviință, printre alte măsuri (cu părere de rău, unele cam la fel de „breze”, între acestea numărându-se, de exemplu, „eradicarea” posturilor neocupate), „să dea piept” și cu legislația.
Ce s-ar putea face pentru a readuce în cadrul legii o astfel de abordare a orelor de educație fizică și sport din învățământul primar (care, din păcate, pare să fie deja o practică curentă prin multe dintre județe)?
Depinde de cine și ce își asumă. Astfel, înainte de a se semnala până la nivel de minister faptul că în județul Hunedoara orele de educație fizică și sport din învățământul primar au ajuns în unele școli într-o zonă în care singura certitudine a existenței lor mai este în planurile-cadru, ceea ce înseamnă însă ca demersurile actuale de „încețoșare” a situației să devină efective, am putea să ne gândim cel puțin la câteva posibilități: