Dragi colegi,
După cum cunoașteți, până la ora actuală guvernanții nu au reușit să identifice soluțiile menite să dezamorseze conflictul de muncă din educație, oferta realizată în cadrul negocierilor de duminică abia putând fi caracterizată și doar praf în ochi.
Ca atare, este necesar să rămânem fermi pe poziții, să continuăm greva generală declanșată, până în prezent aceasta bucurându-se, atât la nivel național, cât și la nivel județean de o largă participare.
Cunoaștem presiunile care se exercită „în subteran” în ceea ce privește ieșirea din grevă de către anumiți responsabili de la nivel central și local, în pofida declarațiilor oficiale ale Ministerului Educației sau ale I.S.J. Hunedoara, ultima dintre acestea vizând convingerea responsabililor cu operarea în ReviSal de a ieși din grevă pentru a opera suspendarea contractelor individuale de muncă.
Așa cum am precizat în informările transmise, o astfel de suspendare, de drept și nu din interes personal cum sugerează materialul transmis în teritoriu de Ministerul Educației, nu reprezintă, din punct de vedere legal, o urgență, după cum nu este imperioasă ieșirea din grevă nici pentru a realiza inspecțiile școlare (cel puțin câtă vreme contractele de muncă nu sunt suspendate), nici pentru a merge în excursiile achitate deja etc., toate acestea înscriindu-se în logica de subminare a acțiunii de protest.
Ca atare, subliniem încă o dată faptul că succesul sau insuccesul acțiunii declanșate, respectiv obținerea unei îmbunătățiri a veniturilor salariaților din educație corespunzător importanței sociale a acestui domeniu, depinde de fiecare dintre noi, și anume de măsura în care vom reuși să rezistăm presiunilor exercitate.
Mulțumim pe această cale tuturor celor care, membri de sindicat sau nu, au intrat și rămân în grevă, conștienți că este singura cale rămasă pentru a obține ceea ce ne-am propus, prin aceasta dând dovadă de solidaritatea și colegialitatea ce ar trebui să ne caracterizeze. Mulțumim totuși și celor care, refuzând participarea la greva generală sau abandonându-și pe parcurs colegii, ba chiar încearcă demobilizarea participanților, ne conving fără drept de apel în ceea ce privește absența calităților mai sus menționate.
Uniți suntem puternici!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, în numele salariaților din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, au respins ieri, 21 mai 2023, așa-zisa ofertă a Guvernului României.
NU avem nevoie de ajutoare sociale!
NU suntem asistați social!
AVEM nevoie de salarii decente!
NU am decis să facem grevă peste noapte!
NU facem jocuri politice!
ESTE greva oamenilor școlii, este greva celor peste 200.000 de angajați din învățământ, care s-au săturat de nepăsarea guvernanţilor. Este greva celor care spun răspicat: AȘA NU SE MAI POATE!
ACUM, mai mult ca oricând, este important să dăm dovadă de unitate.
Le mulţumim pentru susţinere şi înţelegere părinţilor şi elevilor!
Atenție, însă, la manipulările și dezinformările de pe rețelele sociale și cele care apar în spaţiul public pe anumite site-uri! Facem apel atât la jurnalişti, cât şi la membrii de sindicat să verifice informațiile la nivelul organizațiilor sindicatele teritoriale sau la federaţiile reprezentative din învăţământ!
De aproape doi ani tragem semnale de alarmă, organizăm acțiuni de protest. Din anul 2021 și până în prezent, când s-a luat decizia declanșării grevei, am avut următoarele acțiuni de protest:
• 6 decembrie 2021 – am depus la Registratura Guvernului 163.000 de petiții ale angajaților din învățământ prin care aceștia au solicitat majorarea în regim de urgență a salariilor;
• 20-22 decembrie 2021 – am pichetat sediul Guvernului României;
• 13 ianuarie 2022 – am pichetat sediul Guvernului României;
• 19 ianuarie 2022 – am organizat o grevă de avertisment de două ore;
• 25 mai 2022 – am organizat un miting de protest în Piața Victoriei;
• 1 februarie 2023 – am pichetat sediul Guvernului României;
• 21 februarie 2023 – am anunțat, prin intermediul unui comunicat de presă, că vom declanșa greva generală;
• 29 martie 2023 – am pichetat sediul Guvernului României;
• 25-26 aprilie 2023 – am pichetat sediul Guvernului României;
• 10 mai 2023 – am organizat un marș de protest la care au participat peste 15.000 de angajați din învățământ;
• 17 mai 2023 – am organizat o grevă de avertisment de două ore.
Atenționăm Guvernul României că, dacă în perioada imediat următoare nu se implică serios în soluționarea problemelor care fac obiectul grevei generale din învățământ şi nu vine cu propuneri care să fie acceptate de membrii de sindicat, salariaţii din educaţie sunt hotărâți ca, în paralel cu greva generală, să iasă masiv în stradă.
Marți, 30 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ, conform Anexei 1.
II. Diverse:
1. Se prezintă raportul referitor la profesorii de sprijin și elevi cu CES. Se vor face demersuri la ME pentru suplimentarea posturilor profesorilor de sprijin.
2. Se respinge solicitarea de desfășurare cursuri online pentru un elev, pe motiv de arest la domiciliu, deoarece nu există bază legală.
3. Se aprobă pensionarea anticipată a unui cadru didactic, începând cu data 01.09.2023.
4. Se aprobă pensionarea la limită de vârstă a unui cadru didactic, începând cu data 01.09.2023.
5. Se solicită o detașare în interesul învățământului, ca urmare a sentinței judecătorești.
6. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii:
a. Diplomă de bacalaureat, promoția 2002.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE
În Monitorul Oficial nr. 1086 din data de 12 noiembrie a fost publicat O MEC nr. 5578/2021 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2022-2023, conținutul propriu-zis al metodologiei fiind de regăsit în Monitorul Oficial nr. 1086 bis din aceeași dată.
Structura metodologiei-cadru de mobilitate pentru anul școlar următor este la fel cu cea din anul trecut:
Capitolul I Dispoziții generale (art. 1 - art. 6)
Capitolul II Constituirea, încadrarea și vacantarea posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar/consorții școlare, ca urmare a aplicării planurilor-cadru de învățământ, a aprobării proiectelor planurilor de școlarizare și a ofertei educaționale
Secțiunea 1 - Constituirea normei didactice de predare și încadrarea personalului didactic de predare titular și a cadrelor didactice debutante repartizate pe posturi didactice/catedre publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată (art. 7 - art. 23)
Secțiunea a 2-a - Întregirea normei didactice de predare a personalului didactic de predare titular în două sau mai multe unități de învățământ ori pe două sau mai multe specializări (art. 24)
Secțiunea a 3-a - Stabilirea cadrelor didactice care intră în reducere de activitate. Completarea normei didactice de predare pe perioadă nedeterminată/determinată pentru personalul didactic de predare titular și pe perioadă determinată pentru cadrele didactice debutante prevăzute la art. 21, alin (4) și (6) la nivelul unității/unităților de învățământ/consorțiului școlar sau în unități de învățământ din aceeași localitate (art. 25 - art. 26)
Secțiunea a 4-a - Soluționarea cererilor de transfer, la nivelul unităților de învățământ, ale cadrelor didactice titulare detașate în interesul învățământului pentru nesoluționarea restrângerii de activitate (art. 27)
Secțiunea a 5-a - Constituirea normei didactice de predare, întregirea și completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată pentru cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, la nivelul unității de învățământ în care sunt angajate (art. 28)
Secțiunea a 6-a - Menținerea în activitate a personalului didactic, ca titular, la cerere, în funcția didactică, peste vârsta de pensionare (art. 29 - art. 32)
Capitolul III Organizarea și desfășurarea etapei de completare a normei didactice de predare-învățare-evaluare a personalul didactic de predare, la nivelul inspectoratului școlar (art. 33)
Capitolul IV Organizarea și desfășurarea transferării personalului didactic de predare disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin restructurarea rețelei școlare
Secțiunea 1 - Dispoziții generale (art. 34 – art. 41)
Secțiunea a 2-a - Organizarea și desfășurarea transferului consimțit între unitățile de învățământ (art. 42 – art. 45)
Secțiunea a 3-a - Organizarea și desfășurarea transferării personalului didactic de predare disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin restructurarea rețelei școlare, prin repartizare organizată de inspectoratul școlar (art. 46 – art. 49)
Secțiunea a 4-a - Organizarea și desfășurarea transferării personalului didactic de predare disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin restructurarea rețelei școlare, prin repartizare organizată de inspectoratul școlar, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (art. 50)
Capitolul V Modificarea contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei, pentru cadrele didactice calificate, în condițiile art. 931 din Legea nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare (art. 51 – art. 53)
Capitolul VI Pretransferul personalului didactic de predare. Modificarea repartizării cadrelor didactice angajate cu contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei cărora nu li se poate constitui norma didactică de predare completă, conform deciziilor de repartizare pe post/catedră
Secțiunea 1 - Pretransferul consimțit între unitățile de învățământ preuniversitar al personalului didactic de predare (art. 54 – art. 58)
Secțiunea a 2-a - Pretransferul personalului didactic de predare titular prin schimb de posturi/în baza consimțământului scris (art. 59)
Secțiunea a 3-a - Pretransferul, la cerere, al personalului didactic de predare titular, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (art. 60)
Secțiunea a 4-a - Modificarea repartizării cadrelor didactice angajate cu contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei cărora nu li se poate constitui un post didactic complet/o normă didactică de predare-învățare-evaluare completă conform deciziilor de repartizare pe post/catedră (art. 61)
Secțiunea a 5-a - Modificarea repartizării cadrelor didactice angajate cu contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei prin schimb de posturi/catedre prin consimțământ scris (art. 62)
Capitolul VII Prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul școlar 2022-2023, pentru cadrele didactice care au dobândit cel puțin definitivarea în învățământ sau care promovează examenul național de definitivare în învățământ sau care promovează examenul național de definitivare în învățământ sesiunea 2022, care au obținut media de repartizare minimum 7 (șapte) la concursurile naționale, sesiunile 2021, 2020, respectiv 2021, 2020, 2019 și/sau 2018 pentru învățători/institutori/profesori pentru învățământ primar (art. 63)
Capitolul VIII Organizarea și desfășurarea concursului național pentru ocuparea posturilor/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar
Secțiunea 1 - Dispoziții generale (art. 64-66)
Secțiunea a 2-a - Înscrierea candidaților și disciplinele de concurs (art. 67)
Secțiunea a 3-a - Comisiile de concurs (art. 68 – art. 72)
Secțiunea a 4-a - Desfășurarea probei scrise în cadrul concursului (art. 73)
Secțiunea a 5-a - Repartizarea candidaților și a cadrelor didactice pe posturile didactice/catedrele declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar (art. 74 - 76)
Secțiunea a 6-a - Dispoziții finale privind organizarea și desfășurarea concursului (art. 77 – art. 79)
Secțiunea a 7-a - Organizarea și desfășurarea concursului național pentru ocuparea posturilor/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (art. 80 – art. 81)
Capitolul IX Stabilirea personalului didactic de predare pensionat, care a avut calitatea de personal didactic de predare titular în învățământul preuniversitar și se reîncadrează în funcția de personal didactic, în anul școlar 2022-2023, cu condiția suspendării pensiei pe durata reîncadrării (art. 82 – art. 83)
Capitolul X Detașarea personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar (art. 84 – art. 86)
Capitolul XI Prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul școlar 2022-2023, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată (art. 87)
Capitolul XII Ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar pe perioadă determinată cu personal didactic de predare calificat și în regim de plata cu ora
Secțiunea 1 - Ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar pe perioadă determinată de candidați rămași nerepartizați după concursul național, sesiunea 2022 și de candidați în baza rezultatelor obținute la concursurile naționale, sesiunile 2021, 2020, 2019, 2018, 2017 sau 2016 (art. 88 – art. 93)
Secțiunea a 2-a - Ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar cu personal didactic de predare calificat în regim de plată cu ora (art. 94 – art. 96)
Secțiunea a 3-a - Ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar cu personal didactic de predare calificat în regim de plată cu ora, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (art. 97)
Capitolul XIII Organizarea și desfășurarea concursului/testării la nivel județean/nivelul municipiului București pentru ocuparea posturilor/catedrelor rămase vacante/rezervate în învățământul preuniversitar (art. 98 – art. 104)
Capitolul XIV Organizarea și desfășurarea concursului la nivel județean/nivelul municipiului București pentru ocuparea posturilor/catedrelor rămase vacante/rezervate în învățământul preuniversitar, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (art. 105)
Capitolul XV Dispoziții finale (art. 106 – art. 117)
Anexa 1 INFORMAȚII CUPRINSE ÎN LISTA POSTURILOR DIDACTICE /CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE
Anexa 2 CRITERII ȘI PUNCTAJE PENTRU EVALUAREA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE
Anexa 3 INFORMAȚII CE CONȚIN DATE CU CARACTER PERSONAL CARE SE AFIȘEAZĂ ATÂT ÎN FORMAT LETRIC, CÂT ȘI PE PAGINA DE INTERNET A MINISTERULUI EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII ȘI A INSPECTORATELOR ȘCOLARE ÎN CADRUL ETAPELOR DE MOBILITATE A PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
Anexa 4 PROBA PRACTICĂ/ORALĂ DE CUNOAȘTERE A LIMBII ÎN CARE URMEAZĂ SĂ SE FACĂ PREDAREA PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE DIN UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT AVÂND CLASE SPECIALE DE LIMBI STRĂINE CU PROGRAM INTENSIV ȘI/SAU BILINGV SAU DIN UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT AVÂND CLASE/GRUPE CU PREDARE ÎN LIMBILE MINORITĂȚILOR NAȚIONALE SAU ÎN ALTĂ LIMBĂ DECÂT ACEEA ÎN CARE CANDIDAȚII ȘI-AU EFECTUAT STUDIILE
Anexa 5 FIȘA DE EVALUARE A LECȚIEI UTILIZATĂ ÎN CADRUL INSPECȚIILOR SPECIALE LA CLASĂ
Anexa 6 PROBA PRACTICĂ PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE EDUCAȚIE ARTISTICĂ SPECIALIZATĂ SPECIALIZĂRILE: MUZICĂ, COREPETIȚIE, COREGRAFIE ȘI ARTA ACTORULUI
Anexa 7 PROBA PRACTICĂ PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE CONSITUITE DIN DISCIPLINE INFORMATICE
Anexa 8 PROBA PRACTICĂ PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE DIN PALATELE ȘI CLUBURILE COPIILOR ȘI ELEVILOR
Anexa 9 PROBA PRACTICĂ PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE VACANTE/REZERVATE - Disciplinele INSTRUIRE PRACTICĂ ȘI ACTIVITĂȚI DE PRE-PROFESIONALIZARE - MAIȘTRI INSTRUCTORI / PROFESORI DE INSTRUIRE PRACTICĂ
Anexa 10 PROBA METODICO-PRACTICĂ PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE DIN UNITĂȚILE CU ÎNVĂȚĂMÂNT SPORTIV INTEGRAT ȘI SUPLIMENTAR
Anexa 11 PROBA PRACTICĂ PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE - Disciplinele: ARTE PLASTICE, DECORATIVE, AMBIENTALE, ARHITECTURĂ, DESIGN
Anexa 12
I. PROBA PRACTICĂ PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE LA CLASELE/GRUPELE/UNITĂȚILE DE ÎNVĂȚĂMÂNT CARE ȘCOLARIZEAZĂ ELEVI CU DEFICIENȚE DE AUZ;
II. PROBA PRACTICĂ PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE LA CLASELE/GRUPELE/UNITĂȚILE DE ÎNVĂȚĂMÂNT CARE ȘCOLARIZEAZĂ ELEVI CU DEFICIENȚE DE VEDERE
Anexa 13 LISTA CANDIDAȚILOR REPARTIZAȚI
Anexa 14 MODELE DE CERERI:
- Cerere pentru completarea normei didactice de predare;
- Cerere pentru obținerea acordului/acordului de principiu pentru transfer/pretransfer consimțit între unități de învățământ/modificarea repartizării pe perioada viabilității postului;
- Cerere de transfer pentru restrângere de activitate/pretransfer consimțit între unități de învățământ (sau la cerere în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2)/modificarea repartizării pe perioada viabilității postului;
- Cerere de repartizare pentru angajare cu contract individual de muncă pe perioada viabilității postului, conform prevederilor art. 931 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
- Cerere de pretransfer prin schimb de posturi prin consimțământ scris/ modificarea repartizării pe perioada viabilității postului prin schimb de posturi prin consimțământ scris;
- Cerere pentru prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul școlar 2022-2023;
- Cerere de înscriere la concursul național/județean/testarea la nivel județean de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar, sesiunea 2022;
- Acord pentru detașare în interesul învățământului în anul școlar 2022-2023;
- Cerere de detașare la cerere prin concurs specific;
- Cerere de detașare în interesul învățământului pentru restrângere de activitate nesoluționată;
- Cerere de angajare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată în baza notei/mediei de cel puțin 7 (șapte) obținute la concursurile naționale pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învățământul preuniversitar, sesiunile 2021, 2020, 2019, 2018, 2017 sau 2016;
- Cerere de angajare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată în baza rezultatelor obținute la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învățământul preuniversitar din 2021, 2020 sau 2019;
- Cerere de încadrare în anul școlar 2022-2023 în sistemul de PLATA CU ORA
Anexa 15
I. CALCULUL MEDIEI DE DEPARTAJARE;
II. CALCULUL MEDIEI DE DEPARTAJARE ÎN CAZUL MEDIILOR EGALE, PENTRU ABSOLVENȚII CARE AU FINALIZAT STUDIILE ÎN ALTE ȚĂRI ȘI AU OBȚINUT CERTIFICAT PENTRU ECHIVALAREA STUDIILOR ELIBERAT DE MINISTERUL EDUCAȚIEI DIN ROMÂNIA (M.E.R.)
Anexa 16 SPECIALIZĂRI CARE CONFERĂ DREPTUL DE A OCUPA POSTURI DIDACTICE/CATEDRE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SPECIAL, FĂRĂ SĂ MAI FIE NECESAR UN STAGIU ATESTAT DE PREGĂTIRE TEORETICĂ ȘI PRACTICĂ ÎN EDUCAȚIE SPECIALĂ, EFECTUAT SEPARAT, ÎN AFARA PREGĂTIRII INIȚIALE
Anexa 17
1. Model raport al comisiei de mobilitate a personalului didactic de predare constituite la nivelul unității de învățământ, referitor la cadrele didactice care au solicitat transferul pentru restrângere de activitate consimțit între unități de învățământ pe un post didactic/catedră vacant(ă);
2. Model de acord/acord de principiu emis de directorul unității de învățământ privind transferul pentru restrângere de activitate consimțit între unitățile de învățământ;
3. Model raport al comisiei de mobilitate a personalului didactic de predare constituite la nivelul unității de învățământ, referitor la cadrele didactice care au solicitat pretransferul consimțit între unități de învățământ pe un post didactic/catedră vacant(ă);
4. Model de acord de principiu emis de directorul unității de învățământ privind pretransferul consimțit între unitățile de învățământ; 5. Model de adresă de înștiințare a inspectoratului școlar referitor la acordurile emise pentru transfer pentru restrângere de activitate/pretransfer prin consimțământ între unitățile de învățământ
Anexa 18 ORDINEA OCUPĂRII POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACATNTE/REZERVATE ÎN ȘEDINȚELE DE REPARTIZARE ORGANIZATE LA NIVELUL INSPECTORATELOR ȘCOLARE ÎN PERIOADA 18-24 AUGUST 2022
Anexa 19 C A L E N D A R U L mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2022 – 2023
Anexa 20 PLANURI-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT VALABILE PENTRU ÎNCADRAREA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
Vom reveni cu informații în ceea ce privește noutățile aduse de această metodologie în perioada următoare.
Ordinul de ministru și metodologia pot fi descărcate accesând rubricile Ministerul Educației/Ordine de ministru/2021 sau Juridic/Legislație/Raporturi de muncă/Mobilitate personal.