După cum s-a putut constata de către cei îndreptățiți, în cursul lunii aprilie s-a realizat plata aferentă tranșei anului 2022 cu privire la drepturile salariale obținute prin sentințe judecătorești.
Reamintim în acest sens că este vorba în principal de speța calculul drepturilor salariale la salariul de bază aflat în plată (învățământ special, gradație de merit, predare simultană, dirigenție, control financiar preventiv), respectiv de drepturile obținute de către S.I.P. Județul Hunedoara în numele membrilor de sindicat în cele peste 1400 de dosare de instanță. În general, plata acestor drepturi salariale câștigate în instanță se află în cel de al doilea an de plată, tranșa aferentă fiind astfel de 10% din debitele existente.
Această problemă a fost reglementată începând cu luna iunie a anului 2021, prin adoptarea, în urma demersurilor sindicale, a O ME nr. 3993/16.06.2021 cu privire la calculul și plata drepturilor salariale de care beneficiază personalul didactic din învățământul preuniversitar la salariul de bază aflat în plată.
Totodată este de subliniat adoptarea OUG nr. 48/2022 privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021, al cărei text a fost elaborat de către organizațiile sindicale și adoptat la solicitarea acestora.
Prin acest act normativ se stipulează în primul rând faptul că „personalul didactic din învățământul preuniversitar și universitar de stat beneficiază de plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite, rezultate din stabilirea salariului de bază prin utilizarea tranșelor de vechime în învățământ, instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2017 pentru aplicarea prevederilor art. 34 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.” Cu alte cuvinte, este vorba despre recunoașterea de către Guvernul României a existenței unor drepturi salariale cuvenite personalului din învățământ dar neacordate rezultate din neaplicarea în această perioadă a creșterilor salariale provenind din trecerea într-o nouă tranșă de vechime (vechiul sistem al tranșelor de vechime).
De asemenea, actul normativ menționat instituie plata de diferențe salariale cu privire la calculul drepturilor salariale la salariul aflat în plată și pentru cei care din varii motive nu au obținut aceste diferențe printr-o sentință judecătorească (la nivelul județului Hunedoara este vorba în principal de omisiuni, dar la nivel național în numeroase județe sentințele judecătorești acoperă doar o mică parte a membrilor de sindicat).
Pentru diferențele salariale rezultate din adoptarea OUG nr. 48/2022 prima tranșă (5% din debite) ar trebui să fie plătită în termen de 90 de zile de la data adoptării actului normativ, respectiv până la finalul lunii iulie a anului 2022.
Miercuri, 11 mai 2022, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat cei 13 lideri de zonă, președintele și consilierul juridic al organizației.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
Materiale suport folosite în cadrul ședinței:
- Informare mai 2022, nr. 679 din 10 mai 2022
- Situația financiară pentru luna martie 2022
- Situația financiară pentru luna aprilie 2022
- Situație statistică: predarea borderourilor
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Au fost plătite diferențele salariale (tranșa a doua, 10 % din total) rezultate din calculul corect al drepturilor salariale (dirigenție, gradație de merit, indemnizații învățământ special, simultan, viza CFP) la salariul de bază în plată (în urma procesului câștigat de SIP).
2. În următoarele 90 de zile se vor plăti diferențe salariale celor care în ultimii 4 ani trebuiau să treacă într-o altă tranșă de vechime și nu au fost încadrați corect, urmare a OUG 48/2022, act normativ „scris” de sindicatele din educație și aprobat la solicitarea acestora. Funcție de modul de calcul, actualizarea sumelor ținând cont de indicele de inflație și dobânzi, vom decide dacă continuăm demersurile pentru acționarea în instanță.
3. În cursul acestei luni sau cel târziu în luna iunie se vor alimenta cardurile de vacanță cu suma de 1450 lei.
4. Continuă demersurile pentru obținerea sporului pentru condiții de muncă: stabilirea în cadrul comisiilor paritare a locurilor de muncă care se încadrează în prevederile legale; proceduri de evaluarea efectuate de firme specializate / autorizate și Direcția de Sănătate Publică.
5. Concursul pentru acordarea gradației de merit 2022 se află în derulare.
6. S-au produs o serie de schimbări în conducerea și echipa I.S.J. Hunedoara.
7. Activitățile curente ale S.I.P. Județul Hunedoara, în pofida calendarului încărcat, se desfășoară în mod normal.
Informarea prezentată în cadrul ședinței și transmisă în grupele sindicale poate fi consultată/descărcată și aici:
S-a reiterat nevoia/rugămintea ca în actuala situație:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim mai „rezervați” în privința comentariilor pe teme sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme scopului existenței sale.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor sau urmând link-ul.
Joi, 17 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Modificarea planului de școlarizare ca urmare a aprobării cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023
II. Solicitări de la unități de învățământ
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă modificarea planului de școlarizare ca urmare a aprobării cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023, conform Anexei 1.
II. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se acordă aviz organizare concurs pentru ocuparea posturilor vacante, conform Anexei 2;
b. se aprobă eliberare acte studii, modificare clase/grupe în planul de școlarizare, suplimentare locuri, conform Anexei 3.
III. Diverse:
1. Se aprobă numirea unui reprezentant al I.S.J. Hunedoara în Consiliul de Administrație al Centrului de Excelență Hunedoara.
2. Se aprobă neatacarea sentinței civile privind acordarea unor drepturi bănești pentru personalul I.S.J. Hunedoara.
Anexele la ce se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Luni, 27 septembrie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Avizare Procedura operațională de acordare a codurilor de anonimizare a funcțiilor de director și director adjunct, sesiunea 2021 și Procedura operațională de organizare și desfășurare online a ședințelor Consiliului de Administrație în unitățile de învățământ preuniversitar de stat.
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă Procedura operațională de acordare a codurilor de anonimizare a funcțiilor de director și director adjunct, sesiunea 2021 și Procedura de organizare și desfășurare online a ședințelor Consiliului de Administrație în unitățile de învățământ preuniversitar de stat, conform anexelor.
Se recomandă să se găsească soluții pentru votul secret sau să se prevadă în procedură.
II. Diverse:
1. Se aprobă Raportul comisiei de verificare a aspectelor semnalate în petiția transmisă de Ministerul Educației referitoare la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara, conform anexei.
2. Se aprobă plata unor cheltuieli de judecată din venituri proprii.
3. Se discută despre comisia de disciplină constituită la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara și se așteaptă raportul.
Anexele la ce se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.