După cum s-a informat la momentul respectiv, prin O ME nr. 6218/2022 a fost aprobată Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2023-2024.
Modificările aduse de noua metodologie, în raport cu cea relativă la anul școlar în curs, sunt restrânse, între cele mai notabile fiind posibilitatea finalizării tuturor etapelor până la 1 septembrie (toate noile contracte de muncă, indiferent de modalitatea de ocupare a posturilor, vor putea fi deschise cu 1 septembrie) și introducerea unor prevederi relative la funcția de educator-puericultor din creșe (capitolul XV).
Pentru a veni în sprijinul colegilor interesați, la nivelul S.I.P. Județul Hunedoara au fost elaborate cinci infografice care încearcă să prezinte succint calendarul și conținutul fiecăreia dintre etapele de mobilitate.
Infograficele de mai jos pot fi regăsite pe site-ul organizației (https://siphd.ro) și în cadrul rubricii Informații utile / Infografice / Mobilitate personal.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, în numele celor peste 350.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor organiza miercuri, 1 februarie 2023, începând cu ora 12.00, pichetarea sediului Guvernului. La protest participă aproximativ 1000 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra problemelor cu care se confruntă, în primul rând, personalul nedidactic, dar și personalul didactic, probleme generate de salarizarea nemotivantă. Nu trebuie uitat că personalul nedidactic este singura categorie de bugetari care, nici în anul 2023, nu a atins nivelul salariilor de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022. Salariile de bază ale personalului nedidactic se situează între 1800-2300 de lei, iar creșterea inflației (16.4% în luna decembrie 2022), concomitent cu creșterea prețurilor la produsele de bază și la utilități au condus la creșterea gradului de sărăcire.
În ceea ce privește salarizarea personalului didactic, nivelul salariilor stabilite de Legea-cadru nr.153/2017 pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar și superior nu reflectă importanța socială a muncii depuse de cadrele didactice.
Atragem atenția asupra unei situații îngrijorătoare: din cauza salariilor foarte mici din sistemul educațional ne confruntăm cu o lipsă acută de cadre didactice calificate – foarte puțini tineri aleg să profeseze în sistemul de învățământ, iar cei aflați la sfârșit de carieră aleg să se pensioneze.
Totodată, în ultimii ani s-a ajuns la o situație revoltătoare: se constată o creștere a numărului de cadre didactice necalificate din unitățile de învățământ, în loc ca numărul acestora să scadă anual.
Nici la ora actuală, personalul didactic și nedidactic nu beneficiază de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși sunt numeroase situații când se prestează muncă suplimentară, din cauza lipsei de personal, salariații nu sunt remunerați pentru munca suplimentară depusă, deși acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă.
În acest context, federațiile sindicale reprezentative din învățământul preuniversitar și superior, consideră că, în perioada imediat următoare, Guvernul României trebuie să adopte un act normativ prin care personalului nedidactic să i se acorde salariile de bază prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022, concomitent cu acordarea sporurilor pentru condiții de muncă pentru toate categoriile de salariați din învățământ. De asemenea, este absolut necesară adoptarea unui act normativ care să repoziționeze salariații din învățământ în ierarhia funcțiilor bugetare, astfel încât funcțiile didactice să nu se mai regăsească în pătrimea inferioară, ci, să fie poziționate în raport cu nivelul de calificare profesională și importanța pentru societate a activității de educare a tinerelor generații.
Luni, 9 ianuarie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Solicitări de la unități de învățământ
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ privind aviz eliberare acte studii, suplimentare locuri, conform Anexei 1;
b. se aprobă solicitările din partea unităților de învățământ privind organizare concurs posturi, suplimentare stat funcții, conform Anexei 2.
II. Diverse:
1. Se aprobă transferul unui elev de la Colegiul Economic „Hermes” Petroșani la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Petroșani.
2. Se aprobă transferul unui elev din clasa a IX-a de la Liceul Tehnologic TF „Anghel Saligny” Simeria la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva.
3. Se aprobă transferul unui elev din clasa pregătitoare de la Școala Gimnazială nr. 2 Hunedoara la Școala Gimnazială nr. 1 Hunedoara.
4. Se acordă aviz pentru autorizare ARACIP pentru învățământul preșcolar la programul prelungit la Școala Gimnazială Sântămărie Orlea.
5. Se aprobă PLAI reactualizat.
6. Se aprobă recuperarea zilei de 23.01.2023 pentru personalul I.S.J. Hunedoara astfel:
- Inspectori școlari: prelungirea programului de lucru în perioada 16-19.01.2023;
- Personal TESA: prelungirea programului de lucru de la 7,30 la 17,00 în perioada 16 – 27.01.2023.
7. Se aprobă recuperarea zilei de 02.06.2023 pentru personalul I.S.J. Hunedoara prin prelungirea programului de lucru de la 7,30 la 17,00 în perioada 15 – 22.05.2023.
8. Se aprobă raportul de activitate al Centrului Județean de Excelență pentru anul 2022.
9. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii:
a. Liceul Industrial nr. 4 Deva – diplomă absolvire 10 clase;
b. Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara – certificat competențe profesionale.
10. Se aprobă raportul comisiei de verificare de la Liceul de Arte „Sigismund Toduță” Deva.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Miercuri, 6 aprilie 2022, începând cu ora 18.00, în format on-line, la aproape trei ani de la precedentul, s-a derulat Consiliul Național al F.S.E. „Spiru Haret”, fiind prezenți un număr de 81 delegați. S.I.P. Județul Hunedoara a participat la această ședință cu un număr de 5 delegați (președintele, secretarul general și cei trei vicepreședinți).
Ordinea de zi a Consiliului Național a fost una restrânsă, principalul scop al derulării sale fiind convocarea Conferinței Naționale de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret”, potrivit cu prevederile Statului, care stabilește mandate de patru ani pentru funcțiile de conducere ale federației.
Astfel, Conferința Națională de alegeri a F.S.E. „Spiru Haret” a fost convocată pentru perioada 5-8 iunie 2022, norma de reprezentare la lucrările acesteia, în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare și desfășurare a Conferinței Naționale, urmând a fi de 1 delegat/500 membri de sindicat. Totodată a fost stabilită, în vederea unei bune derulări a acesteia, componența a trei comisii: Comisia de organizare, Comisia pentru elaborarea strategiei pe termen mediu și lung și Comisia pentru modificarea Statutului F.S.E. „Spiru Haret”.
Alături de deciziile adoptate pentru derularea Conferinței Naționale, în cadrul Consiliului Național au fost dezbătute probleme actuale, dintre cele care preocupă membrii de sindicat, fiind de semnalat:
1. Modificările structurii anului școlar:
- s-a subliniat că deciziile în această privință au fost luate în alte contexte decât cele ale Ministerului Educației, fără consultarea structurilor de dialog social (cărora li s-a prezentat, de altfel, o structură asemănătoare cu cea prezentă, nici măcar secretarii de stat neavând habar de modificările care urmau a fi anunțate);
- din partea S.I.P. Județul Hunedoara s-a înaintat propunerea de a încerca să se valorifice un proiect de lege mai vechi, trecut deja de Camera Deputaților și aflat la Senat, camera decizională, cu privire la o „standardizare” a anului școlar, astfel încât acesta să nu mai fie la cheremul fiecărui ministru.
2. Salarizarea personalului din învățământ:
- până în prezent instituțiile implicate nu au reușit să ofere răspunsuri clare în această privință, mai ales în ceea ce privește implementarea integrală a legii nr. 153/2017, amintindu-se diferite termene, dar fără a putea vorbi de o coerență a declarațiilor în această privință;
- proiectul de ordonanță de urgență elaborat de federațiile sindicale cu privire la diferențele salariale a ieșit din dezbaterea publică, a primit avizul favorabil al Ministerului Muncii, în prezent fiind înaintat spre avizare Ministerului de Finanțe;
- demersurile sindicale privind o salarizare decentă în educație, un prim pas reprezentându-l implementarea integrală a legii nr. 153/2017 continuă.
3. Amenințări profesionale și sindicale:
- sunt din ce în ce mai mari presiunile și solicitările venite din partea diferiților „specialiști în educație”, din partea organizațiilor non-guvernamentale cu interese în sistemul educațional și din partea unităților de învățământ private de a se elimina o serie de reglementări precum: titularizarea la nivelul sistemului de învățământ, actuala structură a sistemului educațional (5-4-4, multe propuneri vehiculând o structură 6-3-3), realizarea inspecției școlare de către inspectoratele școlare, inspectoratele școlare, anumite activități (care se doresc externalizate, cu corelatul eliminării anumitor funcții din unitățile școlare) etc.
- ținând cont de faptul că acestea sunt „adevăratele amenințări” la adresa personalului din educație, s-a subliniat că este nevoie să fim pregătiți pentru a reacționa la astfel de inițiative, pentru moment prin identificarea argumentelor favorabile menținerii unor astfel de reglementări;
- în acest context contează și atitudinea fiecărui salariat din cadrul sistemului educațional, atât prin ceea ce exprimă în spațiul public, în special pe rețelele de socializare, adesea intervențiile oferind un sprijin indirect celor care par să aibă drept scop o destructurare a sistemului educațional public (cu corelatul trecerii pe „persoană fizică” a cât mai multor aspecte ale acestuia), cât și prin atitudinea față de organizațiile sindicale, în realitate singurele care se pot mobiliza până la nivelul unei voci relevante pentru a apăra interesele personalului din educație;
- constrângerile legislative deosebit de dure în ceea ce privește posibilitatea declanșării unor forme de protest mai „extreme”, precum o grevă generală, aceasta condiționată totuși în primul rând de disponibilitatea membrilor de sindicat, în majoritatea lor, de a susține o astfel de inițiativă.
Încheiată undeva după ora 20.00, ședința de lucru a Consiliului Național F.S.E. „Spiru Haret” a reiterat, cu precădere în contextul „amenințărilor” care se schițează, nevoia de mobilizare și de urmărire a unor obiective comune de către toți membrii de sindicat.