În ședința de Guvern de miercuri 13 iulie au fost prezentate, în primă lectură, proiectele celor două noi legi ale educației, după ce ministrul educației, în cadrul unei conferințe de presă, a prezentat în data de 12 iulie principalele modificări, urmând ca ulterior aceste proiecte să fie supuse dezbaterii publice până în data de 17 august.
Vă propunem, în cadrul articolului de față, alături de proiectul Legii învățământului preuniversitar și câteva dintre materialele distribuite cu referire la conținutul acesteia:
Proiectul Legii învățământului preuniversitar
Expunere de motive la proiectul Legii învățământului preuniversitar
Sinteza proiect de lege învățământ preuniversitar
Elemente de reformă în proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar
Miercuri, 6 iulie 2022, a fost publicată în Monitorul Oficial HG nr. 875/2022 care aprobă Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 48/2022 privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.
Hotărârea de guvern menționată vine în completarea OUG nr. 48/2022 privind plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017 - 31 august 2021, adoptată în cursul lunii aprilie, al cărei text a fost elaborat de către organizațiile sindicale și adoptat la solicitarea acestora.
Prin acest act normativ se stipulează în primul rând faptul că „personalul didactic din învățământul preuniversitar și universitar de stat beneficiază de plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite, rezultate din stabilirea salariului de bază prin utilizarea tranșelor de vechime în învățământ, instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2017 pentru aplicarea prevederilor art. 3indice4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.” Cu alte cuvinte, este vorba despre recunoașterea de către Guvernul României a existenței unor drepturi salariale cuvenite personalului din învățământ dar neacordate rezultate din neaplicarea în această perioadă a creșterilor salariale provenind din trecerea într-o nouă tranșă de vechime (vechiul sistem al tranșelor de vechime).
Astfel, diferențele salariale rezultate din adoptarea OUG nr. 48/2022 vor fi calculate potrivit normelor metodologice aprobate, respectiv prin intermediul unui modul parte componentă a aplicației informatice EDUSAL. Prima tranșă (5% din debite), potrivit prevederilor ordonanței de urgență, ar trebui să fie plătită în termen de 90 de zile de la data adoptării actului normativ, respectiv până la finalul lunii iulie a anului 2022. Totuși, ultimele declarații ale ministrului educației arată că în mod „realistic” această tranșă va fi plătită în cursul lunii septembrie a acestui an.
Marți, 26 iulie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Reorganizare rețea școlară Deva și Hațeg
II. Solicitări de la unitățile de învățământ
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă reorganizarea rețelei școlare a Municipiului Deva și a Orașului Hațeg prin includerea structurii Grădinița P.P. „Episcop Gurie” Deva ca structură a Seminarului Teologic „Sfânta Ecaterina” Prislop.
II. Solicitări din partea unităților de învățământ, după cum urmează:
a. se acordă aviz suplimentare locuri, conform Anexei 1.
III. Diverse:
1. Se acordă aviz pentru eliberarea duplicatelor actelor de studii.
2. Se aprobă desemnarea centrului de examen pentru concursul de director/director adjunct, sesiunea a III-a, la I.S.J. Hunedoara – sala Europa.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
La finalul lunii martie a fost adoptat și publicat în Monitorul Oficial ordinul de ministru nr. 3497 pentru aprobarea standardelor de echipare a unităților de învățământ preuniversitar cu echipamente tehnologice.
O lectură rapidă a ordinului, pe care îl regăsiți atașat acestui articol, permite descoperirea unei perspective deosebit de generoase în ceea ce privește dotarea unităților de învățământ cu echipamente tehnologice, iar aceasta până la nivelul fiecărei săli de clasă.
Lăsând de o parte eforturile făcute la nivelul unităților de învățământ și al administrațiilor locale pentru a se dota cu astfel de echipamente ținând cont de perioada pandemică, scop în care s-au cheltuit sume mari de bani, o astfel de intervenție guvernamentală, fiindcă implicarea nou înființate Direcții generale pentru implementarea Proiectului „România educată”, cea pentru care probabil s-a „născut” și noul post de secretar de stat, cel de al șaselea la Ministerul Educației, lasă să se înțeleagă că demersul de dotare va fi unul care va primi finanțare, ar fi binevenită.
Anexele ordinului de ministru precizează standardele de echipare pentru:
Selectând din conținutul ordinului doar prevederile existente pentru fiecare sală de clasă, deși sunt deosebit de interesante cele pentru Smart Lab-urile educaționale, standardele de dotare sunt următoarele: display interactiv de minimum 85”, suport pentru display interactiv, laptop/sistem all-in-one, sistem sunet, multifuncțional, cameră videoconferință și scaner documente portabil.
Totodată, după cum se poate observa, sunt precizate dotări și pentru derularea evaluărilor standardizate, ceea ce lămurește, dintr-un anumit punct de vedere, una dintre problemele mult dezbătute relativ în ultima perioadă, respectiv modificarea structurii anului școlar. Prin prisma acestui ordin, respectiv a diferitelor ieșiri publice ale ministrului și ale consilierului acestuia direct implicat (Radu Szekely), care au prezentat inclusiv firma care se va ocupa de aceste evaluări, devine mult mai clar că schimbările proiectate pentru sistemul educațional preuniversitar sunt deja antamate, ba chiar adjudecate, implicările majore fiind în realitate cele de ordin financiar.
Oricum, lăsând de-o parte astfel de dedesubturi care nu au tangență cu țelurile educaționale, echiparea tuturor unităților de învățământ cu standardele din acest ordin ar oferi totuși un mare plus derulării activităților didactice.
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 |
O ME nr. 3497/2022
pentru aprobarea standardelor de echipare a unităților de învățământ preuniversitar cu echipamente tehnologice |
57.150 | APPLICATION/PDF | 2022-04-07 11:17:54 |