Marți, 24 mai 2022, a devenit public, pe site-ul Ministerului Educației și al ANAF, Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute din meditații acordate în particular de persoanele fizice.
Acest ghid, elaborat și pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală, se adresează tuturor persoanelor fizice care acordă sau intenționează să acorde meditații în particular și care aleg să își desfășoare activitatea în mod individual. Veniturile ce rezultă în urma acordării de meditații sunt impozabile și, potrivit Codului Fiscal, se încadrează în categoria venituri din activități independente.
Pașii care trebuie urmați în acest scop sunt următorii:
1. Înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului și solicitarea de autorizare a funcționării, în condițiile prevăzute de O.U.G. nr. 44/2008 (atât cei care preconizează de a desfășura astfel de activități, cât și cei care desfășoară deja astfel de activități).
2. Ulterior etapei de înregistrare în registrul comerțului și de autorizare a funcționării, persoanele fizice depun la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212 - Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate).
Determinarea venitului net anual se face fie în baza normelor de venit (pentru această activitate, poziția 104 din Normele de venit pentru contribuabilii care realizează venituri din activități independente), caz în care nu se ține o contabilitate, fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
În cadrul primului sistem, procedurile sunt mai simple, permițând inclusiv ajustarea normelor de venit anuale proporțional cu timpul de desfășurarea a activității, fiind de luat în calcul și calitatea de salariat, caz în care norma de venit pentru care se datorează impozit pe venit (până la nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, se plătește doar acesta – 10%, fără contribuțiile de asigurări sociale) se reduce cu până la 50% (cuantumul poate fi diferit de la un an la altul).
Fără a intra în dezbateri relative la obiectul acestor reglementări, nu este de ignorat ideea că insistența asupra lor poate reprezenta un semnal cu privire la declanșarea unor acțiuni de control pe această linie.
Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, în numele celor peste 300.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vor relua protestele și vor organiza miercuri, 25 mai 2022, începând cu ora 11.00, un pichet în Piața Victoriei. La acțiunea de protest sunt așteptați aproximativ 500 de membri de sindicat.
Acțiunea urmărește să atragă atenția asupra obligativității soluționării problemelor salariale cu care se confruntă personalul didactic și nedidactic din învățământul preuniversitar și superior.
Multe unități de învățământ se confruntă cu o lipsă acută de personal nedidactic. În plus, această categorie de personal nu beneficiază nici acum de sporurile pentru condițiile de muncă. Mai mult, deși lucrează peste program, din cauza lipsei de personal, salariații în cauză nu sunt remunerați suplimentar pentru munca prestată, iar acordarea timpului liber corespunzător este imposibilă. Având în vedere specificul sistemului de învățământ, se impune reglementarea salariilor de bază ale personalului nedidactic din învățământ în anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, nu în anexa nr. VIII.
De asemenea, la protestul de mâine vor participa și angajați din palatele și cluburile sportive școlare. Aceștia vor protesta față de intenția Ministerului Educației de a transfera aceste instituții, inclusiv resursa umană, în administrarea autorităților locale.
Reamintim reprezentanților Guvernului României și partidelor politice că personalul didactic trebuia să beneficieze de salariile prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 începând cu luna septembrie 2020. În plus, personalul din învățământ este singura categorie de bugetari care nu beneficiază de sporuri pentru condiții de muncă, deoarece în ultimii ani politica guvernamentală în domeniul salarizării a fost aceea a plafonării cuantumului sporurilor la nivelul anterior intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017, ceea ce a făcut inaplicabile H.G. nr. 34/2018 și H.G. nr. 569/2017.
Materiale atașate:
Comunicat comun
Luni, 23 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023
II. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă modificarea planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023 la Liceul Tehnologic „Ovid Densusianu” Călan, astfel: alocarea unei clase cu 28 locuri pentru stagii de practică.
II. Diverse:
1. Se aprobă proiectul Erasmus – întâlnire de lucru – Skopje, precum și componența delegației I.S.J. Hunedoara.
2. Se anunță perioada pentru vacanță: 13-19 februarie 2023, stabilită în Consiliul consultativ al directorilor.
3. Se informează despre work shop-ul CRED și numărul de participanți.
Anexele la ce se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Greva de avertisment, derulată miercuri, 19 ianuarie, în intervalul 11.00-13.00, s-a înscris în seria de acțiuni de protest demarate de organizațiile sindicale din educație în luna decembrie, fiind motivată de refuzul autorităților de a lua în discuție problemele existente, între care sunt de subliniat revendicările salariaților din sistemul educațional.
În urma derulării grevei de avertisment s-au înregistrat și primele rezultate pozitive, respectiv aducerea guvernanților la masa dialogului, pentru vineri, 21 ianuarie fiind stabilită o primă întâlnire cu Prim-ministrul Guvernului României, nivelul la care revendicările existente își pot găsi o rezolvare.
Greva de avertisment a determinat o reacție și din partea Ministerului Educației, care printr-un comunicat de presă a ținut să sublinieze că „recunoaștem și susținem dreptul cadrelor didactice la o salarizare motivantă (...) mai ales atunci când există prevederi legale în vigoare care dispun creșteri salariale”, amintind totodată că bugetul Ministerului Educației dedicat cheltuielilor de personal a crescut în acest an cu 1,1 mild. lei, implicit creșterea costului standard/elev.
Desigur, luând în considerare reacția Ministerului Educației, care pare să uite că bugetul educație ca pondere din P.I.B. s-a redus constant în ultimii ani (ajungând la un minim de 2,28%), finanțarea nefiind corelată nici măcar cu creșterea economică, respectiv inflația înregistrată, ceea ce nu poate însemna decât o accentuare a subfinanțării, se poate aprecia că factorii decidenți au unele afecțiuni, între care ar fi de amintit (pentru a rămâne într-o zonă de „eleganță”) orbirea.
O decizie în ceea ce privește continuarea acțiunilor de protest, următorul pas fiind acela al grevei generale, va fi luată în funcție de rezultatele care se vor obține la masa negocierilor.