Miercuri, 27 martie 2024, a avut loc ședința Conferința anuală a C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 146 de delegați, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiei de cenzori C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a Conferinței a cuprins următoarea problematică: prezentarea, dezbaterea și aprobarea rapoartelor de activitate, precum și prezentarea propunerilor, dezbaterea și aprobarea unor modificări la Normele de creditare.
Materialele prezentate, dezbătute și aprobate, în baza Regulamentului de organizare a Conferinței, au fost: Raportul Comisie de validare; Raportul Comitetului de Supraveghere; Raportul financiar-contabil; Bilanțul contabil; Raportul Comisiei de cenzori; Propuneri de modificare a Normelor de creditare.
Toate materialele utilizate în cadrul Conferinței au fost comunicate în teritoriu și postate pe site-ul siphd.ro, atât în cadrul unor articole dedicate, cât și în cadrul rubricii CAR/Conferința anuală.
Dintre noutățile privind funcționarea C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara sunt de amintit:
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, toate împrumuturile se acordă în ordine cronologică;
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, pentru noile împrumuturi se completează noile tipuri de formulare;
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, toate dosarele de împrumut vor fi completate, în momentul acordării împrumutului/virării împrumutului, cu graficul de rambursare și informații standard la nivel european pentru consumatorii de credite; aceste documente vor fi transmise și pe e-mail împrumutatului, iar dovada se arhivează la dosarul titularului împrumutului.
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, se menține posibilitatea completării fondului social din împrumutul solicitat;
- membrii C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Hunedoara nu mai pot retrage sume din fondul social sub limita sumei de 12500 lei (fondul social necesar pentru împrumutul maxim);
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, nu se mai aprobă compensarea împrumutului din fondul social, compensarea fiind posibilă doar la retragerea din casa de ajutor reciproc;
- începând cu data de 1 ianuarie 2024, refinanțările se pot solicita doar după plata a jumătate din împrumutul inițial/refinanțat.
Totodată s-a subliniat evoluția pozitivă a activității C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara, singurul „obstacol” fiind reprezentat de timpul de așteptare (aproximativ 3 luni) până la obținerea unui împrumut din momentul solicitării, acesta datorat în primul rând numărului mare de cereri de împrumut, acestea motivate desigur de dobânzile reale deosebit de avantajoase pentru membrii de sindicat (sub 2,5% pe an).
În acest sens, C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara dovedindu-se din momentul preluării sale de către S.I.P. Județul Hunedoara a fi de un real ajutor pentru salariații din învățământul hunedorean, s-a subliniat că una dintre posibilitățile de a fluidiza și mai mult activitatea este aceea de a demara o nouă campanie de informare la nivelul unităților de învățământ cu scopul atragerii de noi membri (numărul membrilor C.A.R. la finalul anului precedent era de 2643, ceea ce, raportat la numărul membrilor de sindicat, reprezintă puțin peste jumătate dintre aceștia).
În cursul zilei de astăzi, marți, 12 martie, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la nivelul Ministerului Educației, pe a cărei ordine de zi s-au aflat, între altele:
- proiectul Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie complementare;
- proiectul Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar și Calendarul înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2024-2025.
În ceea ce privește primul proiect, acesta a fost avizat favorabil, fiind acceptate majoritatea propunerilor federațiilor sindicale [inclusiv devansarea/comprimarea Calendarului de înscriere – astfel încât afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri să aibă loc pe 5 iulie 2024 (iar nu 25 iulie, cum era în proiectul inițial al ministerului) și posibilitatea numirii ca membri în Comisia de înscriere și distribuire inclusiv a personalului didactic auxiliar (în situația în care nu există suficiente resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri)].
Referitor la înscrierea copiilor în învățământul primar, și în acest caz s-a ținut cont de propunerile și observațiile federațiilor sindicale [inclusiv cele privitoare la necesitatea definirii unor termeni și înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul special].
La punctul Diverse, reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” au ridicat următoarele probleme:
1. situația colegilor implicați în evaluarea lucrărilor la simularea examenelor naționale – evaluare națională și bacalaureat – atât din perspectiva numărului de lucrări evaluate (de la 30-40 – câte erau inițial, la peste 70 – în final), cât și din perspectiva neremunerării acestei activități;
2. necesitatea întrunirii în regim de urgență a Comisiei paritare de la nivelul Ministerului Educației, pentru discutarea problemelor sesizate de federațiile sindicale prin 4 adrese;
3. negocierea și semnarea ACTULUI ADIȚIONAL la Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar, înregistrat la M.M.S.S.-D.D.S. sub nr. 1199 /05.07.2023 și publicat în Monitorul Oficial, Partea a V-a nr. 1/26.07.2023, în vederea armonizării C.C.M.U.N.S.N.C.I.P. cu Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (în condițiile în care există mai multe adrese comune ale federațiilor sindicale pe acest subiect, iar proiectul Actului adițional a fost deja înaintat Ministerului Educației);
4. prima de carieră didactică și prima de carieră profesională: există beneficiari care nici până în acest moment nu au intrat în posesia cardurilor sau care, deși dețin cardurile, acestea nu au fost încărcate cu sumele corecte, iar apelurile lansate către autorități au rămas fără răspuns.
De asemenea, reprezentanții sindicali au ridicat din nou problema decontului navetei, a încadrării îngrijitoarelor din educația timpurie ca personal didactic auxiliar și a plății indemnizației pentru titlul științific de doctor (supuse atenției Ministerului Educației prin mai multe adrese, fără a exista însă și răspunsuri/soluții).
Miercuri, 27 martie 2024, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 146 lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost: Informare martie 2024; Situație statistică privind numărul membrilor de sindicat S.I.P. Județul Hunedoara; Situații financiare februarie 2024; Redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit; Formular 230; Programul de loialitate MOL România; Excursie SIP Tour – Nisipurile de aur.
Alături de problemele cuprinse în cadrul informării scrise, prezentate și discutate în cadrul ședințelor, s-a insistat și pe următoarele aspecte:
1. Etapele de mobilitate aflate în curs de desfășurare – s-au oferit lămuriri suplimentare privind etapele de pretransfer și continuitate de către doamna Maria Ștefănie, inspector școlar general, și doamna Camelia Beșleagă, inspector școlar pentru managementul resurselor umane (prezente în prima parte a ședinței);
2. Distribuirea cardurilor de carieră didactică și a cardurilor profesionale – în ultima perioadă au fost corectate și retransmise listele cu cei îndreptățiți să beneficieze de aceste programe, dar care până la ora actuală nu au primit cardurile respective sau acestea nu au fost alimentate cu sumele cuvenite; problema a fost ridicată inclusiv la nivelul Ministerului Educației și al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene;
3. Alocarea sprijinului financiar pentru membrii de sindicat – sumele ce urmează a fi alocate sprijinului financiar destinat membrilor de sindicat în acest an vor fi acordate în două etape, prima dintre acestea cu ocazia Sărbătorilor Pascale, fiecare membru de sindicat urmând a primi cu această ocazie tichete sociale în valoare de 100 lei;
4. Calitatea de membru de sindicat și reținerea cotizației legale și statutare – realizarea dosarelor de instanță pentru calculul corect al indemnizației de concediu a presupus și presupune o verificare a calității de membru de sindicat, în cadrul acestei activități fiind descoperite o serie de „anomalii”, inclusiv unele care depășesc cadrul legal; astfel, sunt de semnalat:
- situația colegilor care din diferite motive au întrerupt o anumită perioadă activitatea, la reluarea acesteia serviciile contabilitate/secretariat omițând reactivarea reținerii cotizației de sindicat;
- situația colegilor cărora cererile de intrare în sindicat și reținere a cotizației nu au fost operate de către serviciile contabilitate/secretariat din unitățile școlare;
- situația colegilor care activează în mai multe unități de învățământ, indiferent de forma de încadrare, dar care nu sunt membri decât în unele dintre acestea;
- situația colegilor membri de sindicat cărora, prin decizii arbitrare în afara cadrului legal, li se reține o cotizație diminuată.
Având în vedere aceste situații, s-a subliniat:
a. Cuantumul cotizației la nivelul S.I.P. Județul Hunedoara este de 0,75% din venitul brut, singurul organ abilitat să opereze modificări în acest sens fiind Conferința Județeană, cea care a decis acest nivel al cotizației, în conformitate cu prevederile statutare și legale – reținerea unui alt procent sau a unei sume fixe reprezintă încălcări ale legii și ale statutului S.I.P. Județul Hunedoara, fiind de încadrat din punct de vedere legal la abuz în serviciu;
b. Calitatea de membru de sindicat cu drepturi depline revine doar în măsura în care cotizația de sindicat este plătită la întregul venit brut realizat în baza contractelor individuale de muncă, indiferent de numărul de unități de învățământ în care se funcționează – reprezentarea, inclusiv juridică, nu se poate face decât în unitățile de învățământ în care se deține calitatea de membru de sindicat;
c. Calitatea de membru de sindicat implică și datoria fiecăruia dintre noi de a ne verifica lunar situația personală în ceea ce privește acest aspect (verificarea este deosebit de facilă prin intermediul fluturașului de salariu, atât în ceea ce privește reținerea efectivă a cotizației, cât și în ceea ce privește cuantumul acesteia).
Ca atare, s-a decis:
a. Suspendarea demersurilor de reprezentare în instanță pentru toți acei colegi cu un alt cuantum al cotizației decât cel corect sau care nu dețin calitatea de membru de sindicat în general sau la unele dintre școlile în care funcționează, deși au fost înaintate documente în acest sens – măsura este aplicabilă până la clarificarea/remedierea situației, după caz;
b. Înaintarea borderourilor lunare cu cotizația sindicală către S.I.P. Județul Hunedoara doar de către liderii de sindicat, după o verificare amănunțită a acestora și semnalarea tuturor erorilor/abaterilor constatate;
c. Beneficiază de ajutorul financiar care va fi acordat cu ocazia Sărbătorilor Pascale doar membrii de sindicat cu cotizația plătită la zi și în cuantum integral, doar în această măsură fiind respectate prevederile legale și statutare.
S-a reiterat că în contextul actual este important:
- să verificăm informațiile la care avem acces, cu precădere cele pe teme sindicale și profesionale;
- să fim „rezervați” în privința comentariilor sindicale și profesionale de pe rețelele de socializare;
- să folosim în primul rând informațiile primite din surse sigure (lideri, sindicat, federație);
- să manifestăm încredere în organizația sindicală, acțiunile întreprinse de aceasta fiind întotdeauna conforme, după cum s-a dovedit, scopului existenței sale.
Totodată, menținem următoarele solicitări adresate tuturor membrilor de sindicat:
- să respingă suplinirea colegilor aflați în concedii medicale pe bază de învoire colegială, legală fiind încheierea de contracte de muncă și plata muncii suplimentare;
- să solicite conducerii unității de învățământ demararea și finalizarea procedurilor pentru acordarea sporului pentru condiții de muncă, cu atât mai mult cu cât S.I.P. Județul Hunedoara a obținut prin sentință definitivă deblocarea EDUSAL pentru plata curentă a acestui spor;
- să sprijine activitatea liderului de sindicat, inclusiv prin participarea la ședințele de sindicat și realizarea în timp util a diferitelor documente.
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor - link direct: https://nou.siphd.ro/?a=3122&t=2024.
În cadrul unei emisiuni TV, È™i anume ,,Cafeneaua NaÈ›iei', a lui DragoÈ™ Pătraru, care o avea ca invitată pe doamna Monica Anisie, noul ministru al educaÈ›iei, punându-se problema creÈ™terii bugetului pentru educaÈ›ie (actualul ministru al finanÈ›elor a susÈ›inut că va aloca 6% din PIB), a fost purtat dialogul redat în continuare.
Monica Anisie: V-am spus, și bugetul acesta trebuie să crească gradual, pentru că nu poți să dai din primul moment fără să știi niște măsuri pe care le vei lua pe termen scurt, mediu și lung. Vă spun de ce. Pentru că, hai să spunem că astăzi ni se dau cei 6% din PIB. Astăzi! Dar eu, pe construcția pe care o am acum, cu cei 6% nu am ce să fac.
Dragoș Pătraru: Ia uite cum triplați salariile, cu ăia 6% și i-am rezolvat!
Monica Anisie: StaÈ›i puÈ›in! E important numai să triplăm salariile, sau trebuie să mă gândesc...
DragoÈ™ Pătraru: Păi nu, triplezi salariile, dar „veniÈ›i încoace” să vedeÈ›i ce se întâmplă acum. V-am triplat salariile, dar - ca la medici - cine mai face abuzuri, cine încalcă regulile, cine nu se pregăteÈ™te foarte bine pentru ore, cine mai violează limba română È™.a.m.d., afară! Că aÈ™a se face - întâi îÈ›i dau È™i dup-aia îÈ›i cer. Nu putem să le cerem acestor oameni încontinuu, fără să le dăm! N-ar fi aÈ™a corect?
Monica Anisie: Da, dar nu ar fi corect să ne gândim să investim banii aceÈ™tia nu numai în salarii, ci să găsim È™i niÈ™te măsuri care să conducă la progresul educaÈ›ional al elevului? De exemplu, măsura unei mese la È™coală, sau măsura unei È™coli după È™coală, adică after-school-ul acela să nu-l mai plătească părintele ci să fie, să stea copilul la È™coală să îÈ™i facă lecÈ›iile...
Dragoș Pătraru: Păi vedeți că aveți ce să faceți cu banii! De ce ziceți că pe construcția asta nu aveți ce să faceți cu banii?
Monica Anisie: Întâi trebuie... În 2016, È™tiÈ›i, am construit acel program care se cheamă „masa la È™coală”, „masa caldă” cum o È™tie toată lumea, am construit acel program pentru 50 de unități să fie un program pilot, să vedem cum merge, se pretează, avem cantine, avem posibilități să realizăm asta? Și am pilotat pe 50 de unități de învățământ. Și au trecut trei ani, tot 50 de unități de învățământ sunt. Adică în loc să creÈ™ti... anul ăsta 50, anul viitor 100. Să mă apuc să construiesc cantine, nu să stau È™i să aÈ™tept anual È™i să zic „dar acuma ce fac?” Că dacă vreau să măresc la 100 de unități de învățământ constat că nu am 100 de unități (n.n. cu cantine).
DragoÈ™ Pătraru: Am înÈ›eles, dar de unde trebuie să înceapă, nu de la alocarea banilor?
Monica Anisie: Ba da, dar această alocare trebuie gândită într-un mod constructiv. Adică eu iau banii ăia È™i ce să fac cu ei?
Nu comentăm, între timp doamna ministru încercând să „clarifice” afirmaÈ›iile sale. De altfel, scopul selectării acestui fragment nu È›ine în mod direct de problema adusă în discuÈ›ie, ci mai curând este un „semnal” cu privire la avalanÈ™a de declaraÈ›ii relative la sistemul educaÈ›ional pe care ocupanta scaunului ministerial a declanÈ™at-o din momentul instalării. Utilizând cele mai diverse canale mass-media, dar fără ca problemele să fie ridicate efectiv în interiorul sistemului până în prezent, pornind de la exprimarea unor aprecieri favorabile cu privire la forma iniÈ›ială a legii educaÈ›iei È™i până la „evaluarea prietenoasă” solicitată cadrelor didactice, în nici două săptămâni s-a cam pus totul pe masă. Rămâne de văzut ce se va putea „pregăti” efectiv din toate aceste ingrediente.