Miercuri, 05 martie 2025, a avut loc la Colegiul Național „Sf. Sava” din București, în organizarea Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, dezbaterea publică a proiectelor planurilor-cadru pentru învățământul liceal.
Întâlnirea, desfășurată pe parcursul a mai bine de șase ore, la care au participat peste 150 de cadre didactice/lideri de sindicat din toate județele țării, s-a bucurat de prezența reprezentanților la vârf ai Ministerului Educației și Cercetării (M.E.C.): ministrul educației, Daniel Ovidiu David, precum și secretarii de stat Sorin Ion și Bogdan Cristescu.
Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a fost reprezentat de Gabriel Vrînceanu, șef serviciu, și Ana Pauliuc, consilier.
Din partea Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic au participat Dana Stroe, director adjunct și Camelia Ghețu, șef serviciu.
Au mai fost prezenți Ruxandra-Eugenia Regalia, inspector școlar general adjunct și Eugen Ilea, președintele Federației Naționale a Părinților ProEdu.
Apreciem acțiunea ca fiind un real succes:
- singura dezbatere, în afara celei organizate de M.E.C. la care a participat conducerea ministerului;
- cea mai lungă dezbatere, peste 6 ore, prelungindu-se cu peste o oră și jumătate față de programul inițial;
- peste 40 de colegi au putut să ia cuvântul și să-și prezinte opiniile;
- un dialog deschis cu reprezentanții instituțiilor responsabile.
Vom reveni cu o sinteză a discuțiilor. Până atunci atașăm acestui articol materialele supuse dezbaterii de către M.E.C. și un material sintetic al Federației noastre.
Urmează ca Ministerul Educației și Cercetării să facă modificările potrivit celor rezultate din dezbaterile publice, planurile-cadru rezultate să fie din nou discutate cu noi, iar apoi să fie aprobate în comisia de validare.
MATERIALE ATAȘATE
Materiale F.S.E. „Spiru Haret”
- Agenda evenimentului
- Planurile-cadru pentru învățământul liceal - de la viziune la realitate
Materiale M.E.C. - Prezentarea proiectelor planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul liceal
- Aspecte cheie;
- Impactul asupra cadrelor didactice. Oportunități;
- Aspecte care vizează elevii;
- Aspecte de interes pentru părinți;
- Aspecte care vizează operatorii economici;
- Puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile cadru de învățământ liceal.
Prin Ordinul nr. 3463 din 4 martie 2025, emis de ministrul educației și cercetării, a fost stabilită structura anului școlar 2025-2026.
Astfel, anul școlar 2025-2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Excepții: clasele a VIII-a (35 săptămâni), clasele din învățământul liceal-filiera tehnologică (37 săptămâni), clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă (34 săptămâni).
Cursurile anului școlar 2025-2026 încep la data de 8 septembrie 2025.
Anul școlar 2025-2026 se structurează, pe intervale de cursuri și intervale de vacanță, astfel:
a) intervale de cursuri:
- de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025;
- de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025;
- de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026, sau vineri, 20 februarie
2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii
primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de
învățământ;
- de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026, sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor
școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;
- de miercuri, 15 aprilie 2026, până vineri, 19 iunie 2026;
b) intervale de vacanță:
- de sâmbătă, 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025;
- de sâmbătă, 20 decembrie, 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;
- o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie-1 martie
2026;
- de sâmbătă, 4 aprilie 2026, până marți, 14 aprilie 2026;
- de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.
Programul național "Școala altfel" și Programul "Săptămâna verde" se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025-
3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de
învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
Alte detalii la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – ORGANIZAREA SITEMULUI EDUCAȚIONAL – STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2432&q=2&r=20
Miercuri, 12 martie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Suplimentare plan școlarizare
II. Analiză prevederi OUG nr. 9/2025
III. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă suplimentarea planului de școlarizare cu 1 clasă a IX-a, profil sportiv, la Liceul Tehnologic ”Dimitrie Leonida” Petroșani.
II. Se prezintă prevederile OUG nr. 9/2025, art. IV, alin. (10) referitor la raportul de muncă pentru personalul contractual. Se propune efectuarea unei analize pentru identificarea persoanelor aflate sub incidența acestor prevederi din I.S.J. Hunedoara, unități conexe, unități de învățământ.
III. Diverse:
1. Se aprobă Procedura operațională referitor la anonimizare datelor cu caracter personal la olimpiada școlară de tehnologie.
2. Se aprobă Procedura operațională referitor la desfășurarea și organizarea olimpiadei școlare de tehnologie.
3. Se aprobă detașarea în interesul învățământului pe funcția de director la Școala Primară Hășdău.
4. Se amână misiunea de audit pentru verificarea SDS.
Ședința Consiliului Liderilor F.S.E. „Spiru Haret”. Clarificări EduSal și doctorat
09.07.2021
Joi, 8 iulie 2021, s-a desfășurat în sistem videoconferință, pe durata a mai bine de două ore și jumătate, ședința Consiliului Liderilor Federației Sindicatelor din Educație (F.S.E.) „Spiru Haret”. Au participat 36 lideri ai structurilor județene afiliate F.S.E. „Spiru Haret”.
În cadrul ședinței au fost prezentate informații privind:
1. efectele aplicării Ordinului ministrului educației privind calculul corect al salariilor;
2. echivalarea titlului științific de doctor;
3. proiectul „România educată”.
1. Începând cu data de 1 iunie 2021, urmare a demersurilor sindicale și a sentințelor judecătorești obținute, salariile personalului din educație se vor calcula corect, conform Legii 153/2017, legea cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Din păcate, modificările introduse în programul de calcul a salariilor folosit în educație (EduSal) a generat o serie de erori care au condus la micșorarea salariilor. După două zile de discuții cu conducerea Ministerului Educației și personalul tehnic implicat, toate disfuncțiile au fost corectate.
Astfel, s-au făcut următoarele corecții:
- învățământ special – 15% din salariul de bază deținut/plată;
- gradația de merit – 25% din salariul de bază deținut/plată;
- predarea simultană – 7%, 10%, 15%, 20% din salariul de bază deținut/plată;
- dirigenția – 10% din salariul de bază deținut/plată;
- viza CFP (control financiar preventiv) – 10% din salariul de bază deținut/plată;
- calcul spor dirigenție pentru personalul încadrat cu normă < 1;
- calcul spor 15% învățământ special, pentru personalul didactic auxiliar;
- calcul plata cu ora pentru personalul didactic scutit de impozit;
- calcului sporului de dirigenție pentru personalul de conducere care atinge plafonul 2022 pe funcția de conducere;
- modificarea formulei de calcul pentru control financiar preventiv (10% din salariul de bază deținut/plată) și pentru personalul de control din cadrul ISJ/ISMB.
Singura problemă care a rămas „nerezolvată” și care conduce la diminuări salariale este aceea a administratorilor financiari care beneficiază de viza CFP și gradația de merit. Fiecare dintre aceste drepturi se calculează, conform Legii 153/2017, prin raportare numai la salariul de bază în plată și nu „spor la spor”. Din discuții a reieșit faptul că nu se pune problema recuperării sumelor încasate necuvenit.
2. Toate cadrele didactice care și-au echivalat doctoratul cu gradul didactic I, înainte de aplicarea Legii 153/2017, legea cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (1 iulie 2017), în baza legislației valabile la momentul echivalării, beneficiază, în continuare de salariul cuvenit pentru un profesor cu gradul I și indemnizația pentru titlul științific de doctor. Pentru acești colegi nu este necesară nicio declarație privind opțiunea pentru unul din cele două drepturi enumerate mai sus.
3. La Palatul Cotroceni a avut loc ultima serie de consultări pentru finalizarea proiectului „România educată”. Din partea F.S.E. „Spiru Haret” a participat dl. Marius Nistor, președintele Federației.
„România educată” este proiectul național inițiat de Președintele României menit să susțină reașezarea societății pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazate pe performanță, muncă, talent, onestitate și integritate. Demersul a fost proiectat către viitor, întreaga abordare încercând să răspundă provocărilor următoarelor decenii.
Proiectul „România Educată” a început în 2016 și a fost structurat în trei etape.
Detalii aici: romaniaeducata.eu.
Comentarii privind proiectul menționat găsiți aici: cotidianul.ro/romania-educata-in-stil-iohannis-2 și aici: cristoiublog.ro/romania-educata-sau-s-a-scremut-muntele-si-a-nascut-o-margica.
În prezent, Administrația Prezidențială, prin Departamentul Educație și Cercetare, lucrează la finalizarea rezultatelor „România Educată”, în colaborare cu Ministerul Educației. De asemenea, este prioritizată corelarea obiectivelor „România Educată” cu discuțiile privind următorul ciclu financiar al Uniunii Europene.