Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Miercuri, 4 iunie 2025, a avut loc ședința Consiliului Liderilor S.I.P. Județul Hunedoara. La ședință au participat 127 persoane, lideri de grupe sindicale, lideri de zonă, președintele, consilierul juridic al organizației, alături de aceștia fiind prezenți membrii Comitetului de Supraveghere C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara, precum și membrii Comisiilor de cenzori S.I.P. Județul Hunedoara și C.A.R. (I.F.N.) SIP Județul Hunedoara. De asemenea, cu această ocazie a fost realizată și o ședință a Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse, ridicate de liderii de sindicat prezenți.
Materiale suport folosite în cadrul ședinței au fost:
- Buletin informativ 49
- Buletin informativ 49 - supliment
- Comunicat de presa
- Situații statistice iunie 2025
- Situații financiare aprilie 2025
- Situații financiare mai 2025
- Oferta SIP Tour
- Afiș „Ziua mondială a educației”
- Afiș „Magister”
- Afiș „ProfArt”.
În cadrul ședințelor au fost abordate probleme de actualitate, prezentate și în Buletinul informativ „Magister” nr. 49 și în suplimentul revistei:
- Final de an școlar marcat de problemele specifice, dar și de alegeri, precum și de cele două rapoarte (QX și O.C.D.E.);
- Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu;
- Raportul O.C.D.E „Educație și competențe în România” – 2025;
- Monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ;
- Registrul general de evidență a salariaților REGES-ONLINE;
- Voucherele de vacanță;
- Gradația de merit;
- Participarea la examenele naționale;
- 5 iunie – zi nelucrătoare;
- „Săptămâna educației” 2025;
- Amenințări (posibile) la adresa organizației;
- Situații statistice;
- Situații financiare.
Detalii privind aspectele discutate, precum și toate materialele utilizate în cadrul ședinței se regăsesc la rubrica S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul Liderilor,
link direct:
Joi, 07.05.2020, de la ora 16.00, a avut loc, în sistem videoconferință, ședința cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Hunedoara. La ședință au participat și inspectorii coordonatori. Au fost „prezente” 142 persoane.
Ordinea de zi a cuprins:
1. Analiză sintetică a activității on-line (exemple de bună practică, aspecte pozitive/negative) în unitățile de învățământ. Concluzii desprinse din videoconferința cu inspectorii coordonatori.
2. Precizări legate de activitățile care se vor desfășura în perioada următoare în învățământul preuniversitar.
3. Diverse.
În cadrul lucrărilor au fost parcurse următoarele puncte:
Ilie Pârvan, inspector școlar general, I.S.J. Hunedoara:
- deschiderea ședinței, anunțarea ordinii de zi;
- precizări cu caracter general:
- modul de desfășurare al ședinței;
- necesar dispozitive electronice (3131);
- solicitare Consiliul Județean al Elevilor Hunedoara (flexibilitate program 02-12 iunie);
- organizare consilii profesorale on-line cu invitarea inspectorului coordonator;
- organizarea de ședințe cu părinții on-line (unde este posibil);
- recomandare de a se acționa fără excese;
- se așteaptă reglementări de la MEC pentru mai multe aspecte.
Gabriela Berbeceanu, inspector școlar-învățământ preșcolar, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind înscrierile/reînscrierile la grădiniță:
- modalitate transmitere documente (doar pe fax sau e-mail);
- registrul de înscriere, rubricatura, consemnare cine transmite datele și cine le preia;
- grupa mare – frecvența obligatorie pentru copiii cu vârsta de 5 ani împliniți.
Marta Mate, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- precizări privind programul „Euro 200”;
- precizări privind evaluarea națională, încheierea situațiilor școlare - 12 iunie;
- recuperarea manualelor școlare de la clasele terminate;
- chestionarele de feed-back (profesori, elevi, părinți) postate pe forumul I.S.J.
Lavinia Ilina, inspector școlar general adjunct, I.S.J. Hunedoara:
- aspecte generale referitoare la examenul de bacalaureat și certificare competențe.
Daniela Bufnea, inspector școlar-dezvoltarea resurselor umane, I.S.J. Hunedoara:
- aspecte privind gradele didactice (cine are dreptul de a intra în examen, probele specifice).
Oana Mureșan, consilier-rețea școlară, plan școlarizare, I.S.J. Hunedoara:
- aprobarea cifrelor de școlarizare conform solicitărilor fiecărei unități cu excepția unor clase de seral, postliceală și frecvență redusă;
- precizări privind ridicarea ștampilelor și a actelor de studii.
Elena Bogdan, consilier, normare-salarizare, I.S.J. Hunedoara:
- noua variantă de EduSal;
- plata cu ora pentru luna aprilie – maxim 7 zile;
- alte precizări privind plata salariilor.
Mariana Miertoiu, contabil șef, I.S.J Hunedoara:
- precizări privind plata salariilor, plata cu ora, plata altor drepturi pentru personal și elevi;
- antrenarea în activitățile specifice perioadei și a altor categorii de personal didactic auxiliar.
Ionuț Nistor, consilier juridic, I.S.J. Hunedoara:
- sinteză a principalelor acte normative apărute în această perioadă, unde sunt postate, cum pot fi accesate.
Paul Rusu, președinte, S.I.P. Hunedoara:
- modificarea contractului individual de muncă și a fișei postului este inoportună și fără suport legal;
- monitorizarea activității on-line – inventivitate, dar fără exagerări; pontaj/fișă de activitate săptămânală;
- proiecte de acte normative/administrative primite de la MEC ce urmează a fi supuse Comisiei de Dialog Social în săptămâna viitoare.