Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice. Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.
Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creșterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:
Este evident faptul că experții care lucrează la identificarea soluțiilor pentru reducerea deficitului bugetar nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, mai ales în învățământul preuniversitar. Dacă aceștia ar preda o oră la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin, așa cum ar trebui), s-ar convinge imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Facem apel la factorii decidenți să renunțe la această măsură pripită și să inițieze un dialog real cu reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ. Este momentul ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea pe care le merită. Este momentul ca atât promisiunile făcute după greva generală din 2023, cât și cele din campania electorală să devină realitate – nu cu măsuri de austeritate care nu fac decât să slăbească pilonii fundamentali ai sistemului de învățământ.
Propunerea de majorare a normei didactice este doar o soluție contabilă, aplicată pe un sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară.
De fapt, o analiză a normei didactice de predare la nivel european, conform datelor oficiale, scoate în evidență că în majoritatea acestor țări, norma didactică de predare este mai mică decât cea din România.
Nu învățământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale!
Nu învățământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR!
Nu învățământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învățământ a scăzut în aceeași perioadă cu circa 10%!
Nu învățământul este de vină pentru corupția transpartinică!
Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!
Nu mai protejați marii evazioniști fiscali! Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!
Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă!
Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid!
Și, nu uitați:
EDUCAȚIA NU ESTE O FABRICĂ!
EDUCAȚIA ESTE O INVESTIȚIE, NU O CHELTUIALĂ!
DOCUMENTE ATAȘATE
- Comunicat de presă
Concursul pentru acordarea gradației de merit, sesiunea 2025, se apropie de final.
Conform Metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025, săptămâna aceasta:
- s-a încheiat analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ;
- s-au completat rapoartele motivate referitoare la activitatea candidatului în specialitate;
- s-a finalizat verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse.
În ședința Consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, desfășurat joi, 29 mai, s-a aprobat lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării (listă atașată).
Eventualele contestații, însoțite de o copie după cartea de identitate, pot fi depuse la Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara în perioada 2-3 iunie 2025, în intervalul orar 9.00-16.00.
Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații, validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de administrație al inspectoratului școlar și afișarea acestora la avizierul și pe site-ul inspectoratului școlar se va realiza în perioada 4 – 12 iunie.
Alte detaliile se regăsesc pe site-ul organizației, la rubrica:
JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ - GRADAȚIA DE MERIT 2025,
link direct:
https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Metodologia - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040371.pdf
Graficul desfășurării concursului - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040370.pdf
Numărul de locuri alocate pe fiecare disciplină - https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040496.pdf
Fișele de (auto)evaluare (22) - https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47&e=2025
Rezultatele inițiale: https://nou.siphd.ro/f/2025/00000040548.pdf
DOCUMENTE ATAȘATE
Gradația de merit 2025 Rezultate inițiale
Joi, 29 mai a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit
II. Aprobarea Raportului de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025
III. Prezentarea Raportului rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”
IV. Diverse
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării dosarelor de gradație de merit. (Anexa 1)
II. Se aprobă Raportul de analiză al execuției bugetare pe trimestrul I 2025. (Anexa 2)
III. Se informează despre Raportul rezultat în urma misiunii de audit a programului „Școală după școala”, eșantion de 10 școli. S-a pus accent pe punctele slabe constatate
IV. Diverse:
1. Se revine asupra demisiei directorului adjunct de la Școala Gimnazială „I.G. Duca” Petroșani și se aprobă scurtarea perioadei de preaviz, pe motive medicale. Se aprobă demisia începând cu data de 01.06.2025.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA - CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE
Astăzi, 03.04.2024, în organizarea Ministerului Educației, în intervalul orar 8.30-10.30, s-a derulat o videoconferință având ca temă modulul OUG 48 din programul de salarizare EDUSAL, respectiv plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021, dar și a drepturilor salariale recunoscute prin sentințe judecătorești sau alte acte normative.
Videoconferința, condusă de domnul Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, la care au putut participa reprezentanți din toate unitățile de învățământ din România, a fost susținută în cea mai mare parte de doamna Adriana Batovici, consilier în cadrul acestei instituții și totodată, din câte s-a putut desprinde, specialistul cel mai avizat în programul de salarizate EDUSAL.
Problematica detaliată pe parcursul a aproape două ore, sesiunea de întrebări având o durată de aproximativ 15 minute, a aprofundat la obiect și deosebit de clar modalitatea de lucru în acest modul (existând deja la dispoziția unităților de învățământ și un manual detaliat de operare), inclusiv prin oferirea de exemple particulare.
Astfel, oprindu-ne doar la cele mai relevante din problemele aduse în discuție, respectiv numeroasele recomandări făcute, fără a intra în detaliile procedurale, sunt de semnalat:
1. Solicitarea de a se elimina personificarea EDUSAL-ului („EDUSALUL a făcut...”, „așa a dat EDUSALUL...” etc.) – programul lucrează cu datele introduse din unitățile de învățământ, așa încât dacă acestea nu sunt corecte, nu vor fi corecte nici calculele, iar erorile vor fi inevitabile;
2. Plățile, inclusiv în ceea ce privește contribuțiile, banii alocați fiind acoperitori la nivel național (disponibili deja începând de azi la nivelul ISJ-urilor), se fac în ziua de plată, adică 14 ale lunii, după aceea sumele necheltuite întorcându-se la Ministerul Finanțelor (în conformitate cu legislația în vigoare) – procedura, valabilă la modul general, nu mai permite amânarea sau plata ulterioară prin state rectificative (de exemplu, există deja școli care au închis statele de plată pentru luna martie, fără diferențele salariale, intenția fiind probabil de a plăti în acest mod, deși o astfel de posibilitate nu mai există), aspect valabil și în ceea ce privește contribuțiile (anul trecut erau plătite contribuții pentru drepturi date în aprilie și prin luna august);
3. Modulul OUG 48 realizează corecții în raport cu tranșele plătite anterior (existând dorința de a încheia cu aceste corecții în acest moment), fiind numeroase cazurile în care sunt necesare astfel de corecții prin prisma calculelor făcute în școli și a sumelor transmise ca necesar (persoane cu sume primite până în prezent mai mici, dar și persoane cu sume primite mult mai mari);
4. Recomandarea ca recuperările să se facă pe seama diferențelor salariale cuvenite în acest an, decizia finală fiind însă a fiecărui angajator, în situația în care diferențele salariale cuvenite sunt mai mici decât sumele de recuperat „portița” sugerată fiind aceea de a recupera aceste sume anul viitor, din diferențele salariale aferente (decizia, s-a reiterat, este însă a angajatorului), în măsura în care vor exista (modulul permite o astfel de anticipare), altfel trebuind stabilite modalități concrete de recuperare;
5. Recuperările ulterioare acestui moment, până la plățile diferențelor salariale aferente anului viitor, se vor face prin state rectificative;
6. Situațiile în care se impune recuperarea trebuie în mod necesar discutate (cu recomandarea ca raportul global care se realizează să fie analizat în amănunt la nivelul unității de învățământ și verificate, cel puțin prin sondaj, toate datele introduse, calculele și rezultatele obținute), obligatoriu aduse la cunoștința persoanelor afectate, astfel încât să se decidă asumat în ceea ce privește modalitatea de recuperare;
7. Reținerea și virarea contribuțiilor, care se poate face doar în ziua plății, trebuie însoțită de depunerea declarațiilor aferente (sunt frecvente situațiile în care banii au fost reținuți, virați, dar nu au fost depuse declarațiile aferente, ceea ce, evident, generează erori);
8. Unitățile de învățământ nu trebuie să se ferească de asumarea responsabilității, iar toate persoanele care trebuie să beneficieze de restanțe salariale trebuie aduse în modul (s-a explicat în detaliu modalitatea în care se procedează inclusiv cu persoanele care au părăsit sistemul educațional, persoanele cu contractul de muncă suspendat, persoanele decedate etc., subliniindu-se că trebuie specificate toate detaliile pentru a evita apariția erorilor și a blocajelor);
9. Sumele care urmează a fi plătite nu trebuie „scăpate” în conturi neverificate (cu precădere în cazul celor care au părăsit sistemul educațional), fiind de preferat ca acolo unde nu există date certe cu privire la cont sumele să fie păstrate mai degrabă în numerar în casieria unității;
10. Calculul contribuțiilor se face prin respectarea întocmai a legislației în vigoare, clară în această privință (s-au semnalat situații în care acestea sunt determinate pe proceduri legale abrogate, de unde apariția unor erori și semnalarea „disfuncționalităților” programului de salarizare);
11. Modulul va genera și o Fișă a beneficiarului (o astfel de posibilitate existând și anul trecut, deși sunt suficient de multe situațiile în care acestea nu au fost aduse la cunoștința celor îndreptățiți), recomandarea fiind aceea de a comunica această fișă tuturor celor îndreptățiți (salariatului, după cum s-a reiterat de mai multe ori, trebuie să i se aducă la cunoștință toate aspectele legate de salarizarea sa, inclusiv în ceea ce privește diferențele salariale);
12. Răspunsul pentru erorile descoperite, în măsura în care s-au reverificat datele introduse, inclusiv printr-o nouă preluare a datelor, ținând seama de numărul foarte mare de beneficiari (peste 230.000), este unul singur: apelul la „Suport tehnic”.
În concluzie, după cum s-a subliniat inclusiv de secretarul de stat, se dorește ca toți oamenii să beneficieze de toate drepturile cuvenite înainte de Sărbătorile Pascale, existând banii necesari, dar acest lucru se poate realiza doar în măsura în care se acționează „corect și la timp”.